Visst är det en B 36:a. Visste om P40:n ( sett dess bandaggregat) och A 20, men det är klart ryssarna testade med. Kuriosa är att B 36:an lät enligt en gammal tekniker som "...ett godståg med låsta hjul i 200km/h, kort sagt det jävligaste jag hört sedan svärmor såg min penis"
Andra udda saker med B 36:
Om en tekniker inte gillade hur en motor fungerade kunde han utan problem gå på alla fyra från kroppen på flygplanet INUTI vingen till innersta motorn på varje vinge, jag är 1,90 och hade inga problem med plats. Det var tom bättre med plats där än i den klaustrofobiska tuben (trycksatt) mellan nos och akterdelen
Maskinen testades med en en egen intern kärnreaktor som delkraftkälla. Flygprovansvarige ökade 5 år i ålder varje gång de låg en halv grad utanför planerad rutt. Aldrig det minsta lilla alls populärt bland besättningen. Varje flygning hade en följemaskin med fallskärmstrupp för att säkra maskinen/vraket vid nödlandning/haveri.
Testades i olika utföranden som flygande hangarfartyg, dels med en F 84 på buken och dels med en på varje vingspets.
Finns fler saker...men en maskin med ett 280cm diameters huvudställshjul ( före det byggdes om till boggie, då endast tre banor i hela USA kunde bära den) är värd respekt :P
En söter liten B 36 Peacemaker