Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
Honken
Ledsen att behöva säga det, men Me 210 / 410 Hornisse stämmer inte. Gissningarna fortsätter.

Gissar ingen rätt under dagen så slänger jag in ytterligare en ledtråd under kvällen. ;)

++EDIT++
Grisfingrar
Honken
Nedslående resultat.

Nå, ska vi se om ni kan få tillräckligt med ledtrådar nu.

Tvåmotorigt är redan sagt.
Ni har kommit fram till att de rör sig on ett flygplan från Andra Världskriget.
Det är inget plan från varken England, USA, Sovjet, Tyskland eller Italien.

*mummel*
106
Mitsubishi Ki-46-III (Dinah)
Honken
Ah, äntligen smile.gif

Självfallet är detta rätt. Planet vi ser är en japansk Ki-46.
Hade nöjt mig med endast själva planets namn men att ge versionen med ger en guldkant på papperet.

Då så herr 106, arenan är er.
106
Jag kollar inte av Soldfforum så ofta längre (det blir mer och mer FBU-U/HvU-forum så jag har tröttnat) så jag kommer inte lägga upp någon quizbild, det är fritt fram med andra ord.
Erik_G
Då är jag så fräck att jag tar chansen...

/E
Danne
Rumpenstumpen på en Mirage 4000....

För det var ju inte Rafale prototypen.... :P
Erik_G
Nähä!

Det är en Rafale A....

Nejvars...

Visst ÄR det en Mirage 4000

Mirage 4000 ser ut så här:

I från vissa vinklar inte helt olikt denna:

Rafale A

Men Danne gick uppenbarligen inte i min fälla..

/E
Gungner
Dags att ruska liv i detta igen, så jag tar mig friheten att fortsätta:
Vad är det för kärra?
Erik_G
Dornier DO 328

/E
Gungner
Nepp, ingen 328...
Yman
Fokker 50
Mattsson
DeHavilland Twin-Otter
Gungner
Korrekt Yman! Visst är det en Fokker 50...
106
Dags att skrämma liv i den här tråden igen.

ok en ledtråd till
imint
QUOTE (106 @ Sep 17 2004, 22:26 )
Dags att skrämma liv i den här tråden igen.

ok en ledtråd till

Fransk "Crusader"? Vild gissning alldeles för tidigt en söndagsmorgon
106
Tyvärr inte.
imint
QUOTE (106 @ Sep 19 2004, 11:23 )
Tyvärr inte.

Jag tycker att det föranleder en till ledtråd 7.gif
Erik_G
Jag vågar mig på en gissning..
Om inte annat för att få fart på tråden..

Kamov Ka-60
106
Ingen Ka-60 heller.
Ledsen att jag varit borta ett tag, men här kommer en ledtråd till:
Pingo
en Flogger?
106
Nope
Pingo
MiG-25
106
inte det heller.
BJK
Buccaneer?
106
nej, säg till om ni behöver en bild till
imint
QUOTE (106 @ Sep 25 2004, 20:18 )
nej, säg till om ni behöver en bild till

TILL!! ;)
Skuggan
till, till, till, till ;) (behöver typ 4 bilder till)
Pingo
IL-76
106
ingen Il-76 heller.
en ledtråd till:

de tidigare ledtrådarna:
Skuggan
F16 Fighting falcon? 7.gif

eller INTE.... den har inte sådana huvudställ...

ser ut som ett tyngre plan unsure.gif
106
Inte F-16 heller och max startvikt är ungefär en tredjedel av F-16:s.
Skuggan
Harrier?

eller A6?
106
nej
Fu Kallenberg
Fairchild A-10A Thunderbolt
106
inte det heller, men kul att fler är med och gissar
Pingo
L-29
Fu Kallenberg
Dassault Super Etendard? Lätt rackare....
Danne
Beech Super King Air 200C ( Tp 101)
106
Helt rätt Danne, började undra varför du inte svarat förrän nu.

hela bilden:
http://www.g-kraft.com/bilder_visabild.asp?id=110
Danne
Dammar av lite....

Denna tråd är i utbildningssyfte, så ni som tar över, tävla inte i obskyra maskiner tex prototyper som aldrg flög osv. Beskär bilden istället, eller välj en mod av en känd modell.

Intressant maskin, med många "enda/en av de få som......" noteringar i historieböckerna.
Danne
För klurigt kanske..

Ledtrådar:

Jag har stått bredvid många maskiner, C 5:or, An 124 osv. De är stora, men utstrålar inte den kraft ( kom liiiite närmare så skall jag slå ihjäl dig tills du dör) som vissa maskiner gör, såsom B 2, AC 130, DAP och även denna maskin.

Den delen som visas på bilden är inte standard, men en jäkligt intressant modifikation, unik i denna storlek.
imint
QUOTE (Danne @ Jan 1 2005, 16:32 )
För klurigt kanske..

Ledtrådar:

Jag har stått bredvid många maskiner, C 5:or, An 124 osv. De är stora, men utstrålar inte den kraft ( kom liiiite närmare så skall jag slå ihjäl dig tills du dör) som vissa maskiner gör, såsom B 2, AC 130, DAP och även denna maskin.

Den delen som visas på bilden är inte standard, men en jäkligt intressant modifikation, unik i denna storlek.

Jamen då är det ju bandaggregatet, det gjordes försök med larvband som underställ istället för hjul på en maskin som jag inte kommmer ihåg vad den heter eller ids Googla efter :P
BJK
Var det inte en tysk maskin som hade dom där larvfötterna? Arado eller nått sånt, typ.... eller var det Do...?? 7.gif
imint
QUOTE (Danne @ Dec 28 2004, 23:54 )
Dammar av lite....

Denna tråd är i utbildningssyfte, så ni som tar över, tävla inte i obskyra maskiner tex prototyper som aldrg flög osv. Beskär bilden istället, eller välj en mod av en känd modell.

Intressant maskin, med många "enda/en av de få som......" noteringar i historieböckerna.

Efter att ägnat mig åt bön och kontemplation så vill jag påstå att det avbildade bandaggregatet bör höra hemma på en B-36a som testade ett sådant men det var ett ganska stort antal typer som provade detta A-20C Havoc, P-40, Tu-16 Badger, med flera. Intressant bild, fler sådana tack
Danne
Visst är det en B 36:a. Visste om P40:n ( sett dess bandaggregat) och A 20, men det är klart ryssarna testade med. Kuriosa är att B 36:an lät enligt en gammal tekniker som "...ett godståg med låsta hjul i 200km/h, kort sagt det jävligaste jag hört sedan svärmor såg min penis"

Andra udda saker med B 36:

Om en tekniker inte gillade hur en motor fungerade kunde han utan problem gå på alla fyra från kroppen på flygplanet INUTI vingen till innersta motorn på varje vinge, jag är 1,90 och hade inga problem med plats. Det var tom bättre med plats där än i den klaustrofobiska tuben (trycksatt) mellan nos och akterdelen

Maskinen testades med en en egen intern kärnreaktor som delkraftkälla. Flygprovansvarige ökade 5 år i ålder varje gång de låg en halv grad utanför planerad rutt. Aldrig det minsta lilla alls populärt bland besättningen. Varje flygning hade en följemaskin med fallskärmstrupp för att säkra maskinen/vraket vid nödlandning/haveri.

Testades i olika utföranden som flygande hangarfartyg, dels med en F 84 på buken och dels med en på varje vingspets.

Finns fler saker...men en maskin med ett 280cm diameters huvudställshjul ( före det byggdes om till boggie, då endast tre banor i hela USA kunde bära den) är värd respekt :P

En söter liten B 36 Peacemaker

Smeghead

Sug på den ett tag ;)
GrodanBoll
QUOTE (Smeghead @ Jan 2 2005, 04:09 )

Sug på den ett tag ;)

Tu-22 Blinder...?

Det här var en skojjig tråd, roligare än pansarquizen!
eskil
QUOTE (GrodanBoll @ Jan 2 2005, 16:51 )
Tu-22 Blinder...?

Det trode jag också först, men i så fall har någon gynnare varit framme och hängt på två extra motorer på den. Dessutom så sticker Blinderns luftintag fram utanför fenan. Nej, bättre upp!
GrodanBoll
T-39 Sabreliner i något specialutförande då?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.