Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
Lt. payne
Vad var svaret på fråga 3?

I och med att du tog upp låghöjdskrigföring så leder det mej att tro att bränsleblandningen är annorlunda,eller?
Lt. payne
Kom igen,mer flygfrågor LRRP!!
LRRP
Nepp, nu skall alla lurpar sova....efter att de läst lite i E Hartmanns biografi.

Fråga tre svarade ju den eminente Ymannen rätt på: Reverserbara utblås

Bild kommer nog imorrn....
LRRP
Då sänker vi svårighetsgraden lite......

1) Typ?
2) Vad är kinderäggen för någonting?
116-1022693932
gissar på
1.BR 1150 Atlantic
och det gula är mikrofon bojar
LRRP
Näpp, det är fel.

eller

ursäkta

Skall det ju vara, förstås

Du är alltid förlåten Mistaken, med den avataren och citatet kan du inte vara annat.

Nästa
LRRP
Då det inte kommit in några fler gissningar så börjar ja g ju undra....är det för svårt?

Trodde denna skulle var lättast hittills....förvirrande.
9x19
MC-130P Combat Shadow med soppatankar?
LRRP
Hmmm, det är alltså så svårt.

Objektet på bilden går nog med lite modifikation in i en Hercules....

Titta på bilden, har ni problem med skalan? Tiitta lite nedanför kinderäggen, på golvet står en helflaska mousserande och några sexpack öl. Utrymmet är inte så stort.

Kan man dra några andra slutsatser om just detta med alkohol. Skulle USAF;RAF;Luftwaffe;KLU eller något annat västerländskt flygvapen skylta med något sådant? De skulle nog ha det någonstans, men skulle de visa det?

lite hjälp där.

Just det: Hemskt mycket fel Niox.....du kommer le då du ser vad det är.
Max
Då drar väl jag till med nåt då!
1. USAF T38
2. Syrgastankar

Förmodligen helt fel, men vad är fel med att gissa?
LRRP
Okej.

Fel.

Så ser en T38 ut.....Max jag tror du också kommer att le då du ser vad det är.

Det här har jag aldrig varit med om.Samma bild hart gissats till att vara:

- En medeltung helikopter.
- Ett fyrmotorigt tungt transportplan.
- Ett avancerat skolflygplan, kapabelt till överljudsfart.

Ja jisses. Skall erkänna att Niox nyss kom på vad det var och meddelade mig dett på chatten....han kan nog användas som rödljus fortfarande.

Som jag skrev ovan.....det är kanske inte västerländskt.

N
66-1030564572
Det ser ut som  en Mi 24:a

Kinderäggen?, tja massa med choklad till soldaten vid fronten.
116-1022693932
Är det något Kinesiskt??
89-1028482007
Gör ett tappert försök...

1. MI 24 HIND (som någon ovanstående redan nämnt)
2. Räddningsflottar???

Eller så kanske det är Rotums "Fighting Egg" biggrin.gif (Galenskaparnas Leif)
LRRP
Sådär ja, nu har vi gått över Herculesmaskiner till jaktplan tillbaka till hkp.

Beffe och Yman: ett fel på vardera.

Nästa!
Lt. payne
Svaret på detta tror jag är

1:MI24

2:svårt,ser hightec ut men inte tunga.gissar på nån form av
  flytsäckar och kröken ska de ha för att fira nån händelse i   samband  med detta

Jag tror inte de är ryssar de anser troligen att skumpa och öl är för mesar!
Sudden
1.MI-24

2.Markeringsbojar (av nått slag)
116-1022693932
Hmmmm???????? kommer snart på det biggrin.gif biggrin.gif
116-1022693932
hmmm har jag inte sagt hydrofon bojar redan ??? då säger jag att det är en hind som är tanker och att det gula är behållare med nån form av drivmedel
Carl
1.Mi-24 Hind
2.Extra tankar på drygt 1200l (Aux)
LeadHead
1. Mi-24
2. Behållare med små lappar med rysk text som översätts till: "Vid händelse av beskjutning eller annan stor fara: Tillsätt vatten och skaka för att klona en helikopterflottilj på tre minuter"
LRRP
Där fick Carl en poäng för första korrekta svar. GRATTIS!

Som jag sagt förut anser jag detta vara mycket underligt. Under min vpltid så var Hinden det stora "hotet från ovan" som alla befäl berättade historier om. Alla visste på ett ungefär hur den såg ut. Nu hade jag iof klippt bort sådana grejer om utblås osv, men ändå.

Intressant är också spridningen, och nu är jag inte elak, bara lite förvånad.

Spridningen på gissningarna gick över jaktplanskompatibla skolflygplan till Hercules och transportkärror från WW2(chatten). Detta är ett bevis på att ID är SVÅRT, även om det är en så allmänt känd farkost som en Mi 24!
Bifogar den kompletta bilden ,samt två till så att ni som vill se lite mer av hästen från öster kan få göra det...

Tjeckisk Mi 24, med interna long distance tankar, det är INTEkul att flyga med en hkp med sådana tankar....

Snygg bild, obs fotokillen i lastutrymmet....smile!

Nästa bild kommer nog under kvällen.

Förresten, tack för intresset, hoppas ni har lika kul som jag.
Max
:baaa fasen vad lätt det ser att ut att vara nu när man vet svaret. :withstupid
Kolla bara på den här bilden:
= luckan syns ju hur tydligt som helst!!

Anyways, Grattis Carl :thumbs:
Carl
Man tackar! smile.gif

LRRP(eller nån annan)... en fartygsquiz skule vara J*KLIGT kul!!! smile.gif (obs. det är inget fel på den här!!! )
Fast det kan kanske vänta tills den här quizen är klar... så man har nåt kul efter också!

*väntar med stor iver på nästa bild*
116-1022693932
Svar till Carl, det finns redan en fartygs quiz som ej är igång

fråga till LRRP eller nån annan som kan angående dom "gula kinderäggen"
Är det någon form av svamp material inuti dom som suger i sej bränslet så att det inte skumpar omkring så mycket och på så vis gör hkp instabil????
LRRP
Carl: Det finns redan en fartygsquiz, niox kör den då och då....Herculesmannen biggrin.gif

Ok, då kör vi nästa:

1) Fullständigt namn och delbeteckning (Hade det varit en F15 så skulle jag alltså vilja ha tillverkarnamn och beteckning: McDonell Douglas (Boeing) F15C eller A eller B osv)

2) Se siffra på bild. Vad HETER denna svarta grunka? vad ÄR det? OBS 2 frågor!

3) Varför denna upphöjning av durken? Vad heter tillverkaren av orsaken till upphöjningen? OBS 2 frågor!
GRG_SKYTT
Chansar lite finns ju en hel del modeller av det planet

1 Boening B17G Flying Fortress

2 det är bombsiktet vet ej  namnet

3 sitter vapen under där. tillverkare Douglas
9x19
a) Boeing B17G Flying Fortress
B) Ett Nordensikte, används vid bombfällning
c) Ett ksptorn, tillverkaren heter Bendix.
Carl
1. Boeing B17G
2. Norden bombsikte
3. Bendix torn för två .50-cal. kanoner
LRRP

A Blågul has risen from the ashes of shame!

Fullständigt korrekt svar från Niox.

Detta är ett av mina favvomaskiner, alla kategorier. Tänkte inte gå in något djupare på det nu direkt. Norden siktet är ett avvärldens mest avancerade mekaniska maskiner som byggts och gav planet en förbluffande precision (om det krävdes, oftas bar bara divisionsledaren/boxledaren sikte, resten fällde då han fällde....med...eehh...ja bombmatta som följd). Nordensiktet var hyperhemligt under hela dess användning under kriget. Bombfällaren skulle skydda siktet med sitt LIV. Det monterades strax före start under beväpnad vakt och samma vakt kom och hämtade det då kärran landade. Det var konstruerat att gå i bokstavligen tusendelar vid krasch...

Till sist en bombfällarnas ed:

Mindful of the secret trust about to be
placed in me by my Commander in Chief,
the President of the United States, by whose
direction I have been chosen for bombardier
training... and mindful of the fact that I am
to become guardian of one of my country's
most priceless military assets, the American
bombsight... I do here, in the presence of
Almight God, swear by the Bombardier's
Code of Honor to keep inviolate the secrecy
of any and all confidential information
revealed to me, and further to uphold
the honor and integrity of the Army
Air Forces, if need be, with my life itself.

Många fällare miste livet då de stannade kvar för länge sin maskin för att förstöra siktet.

En bild utifrån, mot nosen. Bendix tornet syns tydligt på hakan av maskinen. Med detta installerat kunde man ge eld med 6 st 0.5 ksp mot mål rakt framför flygplanet (favo attack av Luftwaffe).

B17 Står på min "ej flugit i men skall flyga i lista".......den blir trevligt nog mindre och mindre den listan....
116-1022693932
Det där var ju fusk ju!!!!!!!
Jag hann ju inte ens lägga ett svar ju
Sudden
Ah, den var ju simpel. Iofs hade jag inte sett skillnad på en B-17 och B-29 sett från insidan...men ändå.
Mer 2vk plan LRRP!!!

Det kraschlandade en hel del B17 plan i sverige under 2 världskriget...nån som vet vad som hände med dem sen?
Har en bild i en bok med ett femtiotal amerikanska bomplan(mestadels B17 och B24) uppställda på ett fält någonstans i sverige.

Hon är ju sååå vacker!
116-1022693932
Var det så måna som ett femtiotal??
har lite info om flygande fästningar och några andra flygplan som landat i Sverige
7 oktober 1944  en B-17 krashlandar utanför byn Bäck som ligger utanför Ljungby

5 September 1943  en amerikansk liberator krashlandar på bulltofta flygfält

18 Juli 194?  tre B17 landar/krashlandar på Bulltofta

Nån vårdag 1944  ett B-17 plan som har blivit svårt skadat över Berlin krashlandar på Mästermyr som ligger några km utanför Hemse på Gotland

Ett tyskt sjöflygplan skjuts ner av Svenskt luftvärn utanför Mölle 1940
LRRP
En del B17 kärror som landade i Sverige byggdes om till postflygplan, andra till kurir eller passagerarplan, så de fick en annan sorts tjänstgöring.

Diskutera gärna B17 vidare, men i någon anna topic så....så att det inte spårar iväg här.

Nästa bild kommer dag eller morron kväll.
LRRP
Jahopp....

En grej har irriterat mig liiite, inte mycket, men lite.

Internet är ju bra iof ,en främst för den late när det gäller ID av materiel.

Kan man komma ifrån detta? Nej
Är det enbart neg? Nej, personen ifråga lär sig antagligen något, vara sig han/hon vill det eller inte.

Så nu jävlar ni som inte kan i huvet, leta på. biggrin.gif

Följande fråga är direkt klippt från ett test på ID/Intelligence course AB-Recon:

En liten grej med det är att där hade man en fix deadline för provet vilket ledde till en medeltid på varje fråga på 30 sekunder.

1) Fullständig typbeteckning (se förra bilden)
2)En enhet som flyger denna kärra, har en bas i Europa som hemma markbas. Ingen anna enhet som flyger detta plan har det. Vad heter basen? Vad heter enheten(inga divisionsnummer, utan huvudenhet)? Troligen den mest rutinerade och kompetenta enheten i världen i sitt slag
3) Ovanämnda enhet är främst kända för ett speciellt uppdrag, utfört för ganska länge sedan ( 12+ år sedan). Vilket land hälsade de på i?
4) Nämn en en annan bas:s fenbeteckning som flyger detta flygplan, järnvägsrelaterat  ;)

Det skulle väl vara allt. Troligen ingår en shoulderpatch från ovanämnda enhet i vinstpotten när quizen är avgjord.....kanske

Golfdax, ingen rättning före 2000
9x19
1) F4G Wild Weasel
2) 81st TFS, tillhörande 52nd (T)FW, Spangdahlem AFB i Tyskland
3) Irak (Via några andra mellanösternländer)
4) Holloman AFB i New Mexico, dvs HO
9x19
Fan, nu kom jag ju på att det inte är 12 år sen gulfkriget.

Och det ska vara en jävligt knepig vinkel för att få det där till en F4...men, aja. smile.gif Jag kör på det.

//
9x19 "If it flies and it ain't no Hercules - shoot it down"
Max
Fasen också... Den här kunde man ju... :(
9x19, du får ta och lugna ner dig lite så att vi andra också har en chans att hinna svara! biggrin.gif
Max
Min gissning:

1. F-4G Advanced Wild Weasel
2. 81st TFS, tillhörande 52nd (T)FW, Spangdahlem AFB i Tyskland
3. Irak (Via några andra mellanösternländer)
4. Holloman AFB i New Mexico, dvs HO

Nästan likadant som 9x19s svar fast jag tror att planet är en "Advanced Wild Weasel" istället för en vanlig "Wild Weasel".
MEN om "Advanced Wild Weasel" och "Wild Weasel" är exakt samma plan så ber jag 9x19 om ursäkt.
LRRP
Inte ett rätt....på nånting.....av nån... 12+ =Minst tolv år sedan, de flög inte den här kärran då.

Finns ingen F4 i operativ tjänst inom USAF (bara drones),  "Wild Weasels" flyger F16CJ.
116-1022693932
Något säger mej att jag inte kommer att komma på den här :( :( :(
116-1022693932
1. A-7 corsair II
2. ???
3. Attacken mot terrorist mål i Libyen 1986
4. ???
LRRP
Mistaken: Ej komplett svar och minst ett fel av de du svarat på.

Niox har nu, som vanligt, kommit på vad det är för svar jag är ute efter. Tyvärr så har han ju, som vanligt, redan svarat  :D
9x19
Fasen!

Jag röstar för att man får två chanser! biggrin.gif

//9x19

:withstupid
Lt. payne
och rätt svar är:
1: F-111F
2: Royal air force station upper heyford ,20th fighter wing
3: Libyen 1986 tripolis militära flygplats, Aziziyah barracks.
4: tyvärr.
LRRP
Lt P. Ej komplett svar och 2 av tre övriga svar är fel.
89-1028482007
Yman, gör ett klent försök...

1. McDonnell Douglas F/A 18 C (?) HORNET
2. ???
3.Libyen 1986
4. ???
Lt. payne
Jag valde mellan F-111 och ett annat flygplan,jag fick inte baseringen att stämma bara.
Troligen var mitt andra altenativ rätt då.....
116-1022693932
Ni såg inte det jag skrev biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Dexter
QUOTE (the mistaken @ Sep. 06 2002,15:16)
1. F-111F
2. 48th fighter wing RAF Lakenheath
3. Libyen 1986
4 Cannon AFB, NM
Hoppas jag har mer rätt nu

Nu fuskar du ju! smile.gif  Ett försök per bild var det. Men jag tror att du har rätt denna gång...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.