ArtMan
May 19 2004, 13:53
QUOTE (Erik_G @ May 18 2004, 22:11 )
Nepp, ingen Rafale.
Kan säga att detta flygplan är taget ur tjänst och tillverkades i ett fåtal (ett?) exemplar.
/E
I tjänst med bara ett alternativ några få exemplar? Eller?
Kan du säga vad det är längst ner till höger på bilden? Är det baksidan av motor som sitter under vingen, front av en bomb eller nåt annat?
Erik_G
May 19 2004, 16:24
De bästa gissningarna hitils är J-10, X-31 och Eurofighter.
Med "i tjänst" menas inte nödvändigtvis bruk av ett flygvapen.
mvh
Erik G
ArtMan
May 19 2004, 18:20
Är det en testversion som senare blev F-16?
Erik_G
May 19 2004, 19:21
YF-16? Nej nej..
/E
Meteor
May 19 2004, 19:34
Den israelisk/amerikanska Lavi kanske? Jag tror att kärran hette Lavi iallafall!
Honken
May 19 2004, 21:05
EAP
Technology Demonstrator från Storbrittanien. Som en föregångare till Eurofighter B)
Erik_G
May 19 2004, 21:23
QUOTE (Honken @ May 19 2004, 22:05 )
EAP
Technology Demonstrator från Storbrittanien. Som en föregångare till Eurofighter B)
We have a winner..

Visst är det en EAP. Mer likt en Eurofighter än så här kan man nog inte komma utan att det verkligen är en Eurofighter.
Do continue..
/E
Honken
May 19 2004, 21:34
Aye. Det var ju ändå gott om ledtrådar så det känns lite fattigt att fått rätt på den.
Nåja, över till nästa!
Airman
May 19 2004, 22:35
Vafan är detta?
Ser ut som ett flygfoto över ett landskap. En mysko "globen" liknande sak framför en stor isbana?
Honken
May 19 2004, 23:13
Nå, då ska vi se om ni skönja att det är en vinge när jag ringat in konturerna.
Klargplutte
May 20 2004, 08:52
XP-55 Ascender?
Honken
May 20 2004, 09:42
Nej ingen XP-55 Ascender, dock så kan jag påpeka att du hade rätt i en del av ditt antagande. Vilken del väntar jag med att säga.
Airman
May 20 2004, 10:00
McDONNELL XF-85 "GOBLIN"?
Honken
May 20 2004, 10:27
Nej, ingen McDonnell XF 85 Goblin. Det stämmer inte överens med ytterdelen av vingarna ;)
Honken
May 20 2004, 19:28
Efter ett ganska sparsamt gissande minskar vi svårighetsgraden något. Bilden utökas lite och en ledtråd ska ges.
Detta flygplan kom aldrig i produktion
Armstrong Whitworth AW.52
Gillar inte den då HV-U tomtar som snöat in sig på Bfield 1942 ( det är där den är med va?) verkar tro att den dominerade luften under WWII...
Br när det förs fram intressanta maskiner, men det borde stå någonstans att den enbart tuffade omkring med en kissnödig provflygare ombord...några år EFTER andra världskrigets slut.
Honken
May 20 2004, 22:40
QUOTE (Danne @ May 20 2004, 22:12 )
Armstrong Whitworth AW.52
Gillar inte den då HV-U tomtar som snöat in sig på Bfield 1942 ( det är där den är med va?) verkar tro att den dominerade luften under WWII...

And we have a winner!
Tur man inte är HV-U tomte då.
hade jag vetat att det planet var med i den moden till Bf1942 så hade jag absolut inte tagit med detta planet ;)
taget från sidan
http://sfstation.members.easyspace.com/allyx.htm En ytterst trevlig sida måste jag få påpeka
Erik_G
May 20 2004, 22:58
Inte undra på att jag hade svårt att placera den.. en brittisk kärra.. Å andra sidan borde jag förstått, jag menar, vilka andra kombinerar en modern pilvinge med en winglet som ser ut att vara plockad från en Spad eller liknande..

/E
Tur man inte är HV-U tomte då.
hade jag vetat att det planet var med i den moden till Bf1942 så hade jag absolut inte tagit med detta planet
Hehehe syftade mer på ett gäng jag hade en genomgång för på Saab.
Erik, du får en poäng iaf för din krattbeväpnade Tornado. Blyklumparna satt dock INUTI radomen
Ny bild:

Maskinen är i tjänst idag.
Skuggan
May 21 2004, 00:25
något säger mig att det är ryskt, alt en brittisk Tornado GR.4
cockpit huven liknar ju även lite den som satt på Draken men den är ju inte i tjänst

näe, svarar Tornado GR.4 då
QUOTE (Skuggan @ May 21 2004, 01:25 )
något säger mig att det är ryskt, alt en brittisk Tornado GR.4
cockpit huven liknar ju även lite den som satt på Draken men den är ju inte i tjänst

näe, svarar Tornado GR.4 då

Draken är fortfarande i tjänst (Österrike)
Det är dock ingen Tornado.
Skuggan
May 21 2004, 09:57
hm, Draken tror jag fortfarandfe inte på
näe, då är det mera troligt nåt ryskt, Mig21 kanske? (inte nödvändigtvis i rysk tjänst)
Meteor
May 21 2004, 10:40
Rafale?
Erik_G
May 21 2004, 14:46
Håller med Mats om Canberra PR9. Trodde dock först det kunde vara en Sea Vixen, som även den har en cockpit som är förskjuten mot babordssidan. Dock såg inte själva huven riktigt likadan ut.
/E
Private Haze
May 21 2004, 15:14
kanske är det en Buccaneer, huven påminner ganska mycket om huven på Buccaneer... å andra sidan så är det flesta huvarna på andra generationen jetplan ganska lika... so kill me if I'm wrong
Det korrekta svaret är en Canberra Pr 9.
Min bild:
BerraUnderbart udda maskin. Den är också mycket eftertraktad då den över världen ses som mer politiskt korrekt än dess brother in arms, U 2 Dragon Lady. U 2:an ser mer elak ut i sin mattsvarta skrud och har en "elakare" historia. dock verkar ingen ha något problem med att släppa in en PR9, som dock löser samma uppgifter.
Just PR 9 har varit i tjänst sedan början på 60 talet och Canberra släktet är äldre än 50 år. PR 9 skall snart ersättas av en ombyggd biz jet...men MoD...ja....vi får se.
Trodde någon skulle ta detta mycket snabbt. Första grejen är självklart huven placering, ser man på bilden syns de båda infästningarna på höger och vänster sida och att de skiljer sig kraftigt i höjd= förskjuten huv. Detta tillsamans med den MINST sagt kraftig fenan är mycket bra ledtrådar.
Varsågoda och fortsätt
/Danne glider in i observatörsmod igen
Erik_G
May 21 2004, 16:25
Jag var först inne på jänkanas canberra med långsmal huv, den är dock centrerad. Visste faktiskt inte att britterna hade en "jaktplanshuvscanberra" först, förrens jag googlat lite. Att de fortfarande har den i tjänst är ju helt fantastiskt.. de borde ju trilla isär när som helst

/E
Maverick
May 22 2004, 00:23
VAre det inte Canberra som gjorde en bombrär mot falklandsöarna med fyra lufttankningar och 50% bortfall (2 av 4 kärror fick avbryta) under anflygningen från Azzorerna??

Bara för att visa att de KUNDe anfalla med bombplan
Adam Wilhelm
May 22 2004, 00:31
Har för mig att det var Vulcans som gjorde den raiden.
En jätteliten bild:

Rätt enkelt, egentligen.
QUOTE (Maverick @ May 22 2004, 01:23 )
VAre det inte Canberra som gjorde en bombrär mot falklandsöarna med fyra lufttankningar och 50% bortfall (2 av 4 kärror fick avbryta) under anflygningen från Azzorerna??

Bara för att visa att de KUNDe anfalla med bombplan

De så kallade "Black Buck" uppdragen ( 7st. men 3-4 ströks pga tankningsproblem) flögs av Vulcan maskiner. De var på sin tid de längsta bombuppdragen som flugits. Dock bestod varje uppdrag av enbart 1 bombflygplan( med ett kopple tankflygplan) och inget uppdrag fick avbrytas pga tekniska fel under inflygning mot mål, bortsett från tnakningsprobleme under BB 3 och BB 4, dock var det nära att RAF tappade ett Victor tankplan som hamnade för långt ut med för lite bränsle. Nästa sista uppdraget (BB 6) blev också spektakulärt då hemresan blev minst sagt hårig. Efter att ha genomfört ett lyckat SEAD uppdrag började prblemen en bit in på hemresan då lufttankningsproben slets av. Planet var långt ifrån land och tankar på att buklanda luftades, men ingen var pigg på detta så maskinen togs upp på maxhöjd och styrde mot Brasilien. Tyvärr fastnade en av AGM 45orna när de skulle nödfällas över havet så de tvingades landa med skarp vapenlast ombord...och istort sett bara ånga i tankarna. Ett stort politiskt käbbel följde..
Nu blev jag off topic.
För att komma on topic igen:
Planet Mats söker var inte inblandat i Black Buck raiderna på något vis, även om jag inte tror den informationen hjälper så många. Dock flög det Avro-tillverkade maskiner under samma tidsepok....
Är inte så hemma i luften... Men det ser ut som om det tyska korset sitter på detta flygetyg... Dessutom väldigt svårt att vilken del av planet som visas....
Skickar ett höftskott på att det kan vara en Tornado...
QUOTE (SBP @ May 22 2004, 10:51 )
Skickar ett höftskott på att det kan vara en Tornado...
1/20 av Tornados toppfart kanske
Honken
May 22 2004, 10:12
Svaret är Taube
Stjärten lurade mig ett tag då själva fenan var i minsta laget ;)
Jisses, vilket plan...
Jag hade rätt ang korset iaf
Japp, det är en Etrich Taube:

Sånna plan görs inte längre...
Honken
May 22 2004, 10:57
På gott och ont
Nästa bild i quizet.
Knock yourself out ;)
Commonwealth Boomerang
EDIT: Bort med frågetecknet
Honken
May 22 2004, 11:14
Äckligt snabbt
Mats
Rätt svarat!
Hoppades på att nationalitetstecknet skulle förväxlas med ett annat lands men därav gick det om intet :P
Nåja, ni fick ju ändå ett halvt plan att leka med ;)
Okej, vi tar ett till riktigt flygplan:

Ledtråd: Det är inte i tjänst numer
Honken
May 23 2004, 19:00
Du verkar svag för di gamle flygetygen ;)
Ska vi se, det där se ut som en Salmson 2
Du har mail :P
Okej, rätt...
...nu måste jag hitta en ny sida ju...
...mummel mummel.
Honken
May 24 2004, 16:58
5526 Viktor Ludvig
May 24 2004, 20:51
Heinkel 219 Uhu?
//5526
Honken
May 24 2004, 22:56
Nej inte en Heinkel 219.
Inte dags för ledtrådar heller :P
Erik_G
May 25 2004, 17:24
Lippisch Li P.11 ?

/E
Honken
May 25 2004, 21:04
Ingen Lippisch heller.
Ledtråd: inget experimentflygplan.
Honken
May 27 2004, 16:29
Få gissningar må jag säga. Dåså, fler ledtrådar är på väg!
Ledtråd: Maskinen i fråga har två motorer.
Ska vi se vad ni kan göra utav detta.
Peter_PB
May 28 2004, 09:41
Messerschmitt Me 210 / 410 Hornisse?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.