Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
imint
Jamen ni kan väl gissa i allafall... ledråd: det är hela luftintaget man ser. Jag tänkte försöka skilja angnarna från vetet men lite mer försök trodde jag på.
106
Det stör mig något enormt att jag inte kommer på vad det är. Att det är ett luftintag har jag sett hela tiden, men jag kan bara inte komma ihåg vilken farkost det kommer ifrån.
Så jag måste nog be om ytterligare hjälp, helst en större bild eller en bild till.
Kanna
Planet som Clintan flyger i Firefox? MiG 31 Foxbat?
Danne
Hehe...det har jag också tänkt på.

Firefox bild

Ser inte så ut

Elakt av mr C Thomas att skriva en bok där han blandar ihop flygplanstyper. Skall vara:

MiG 25 Foxbat
MiG 31 Foxhound

Firefox kunde väl ha fått ett eget nummer...

tillbaks till bilden

Men, jag tycker mig ha sett denna bild ( eller motsvrande från liknande vinkel). Störande, men inte hela världen då jag nu fått ett nytt glädjämne att se fram emot: krypa omkring i Ju 88 wub.gif
imint
Det är inte från ett serieflygplan, det rör sig om en prototyp som aldrig kom upp i luften annat än i vindtunnel. Det är någon gång i mitten på det glada 80talet.
Alltid trevligt när man kan förvirra de verkliga proffsen :P
Erik_G
Kan det vara någon inkarnation av NASP, X-30?

Annars tror jag att det är "projekt aurora" ;)

/E
imint
Nej på båda, det rör sig om ett mycket seriöst projekt, inget i stil med Aurora eller F-19...men det kanske kräver ett flygintresse lite utöver det vanliga... 7.gif
Nestor
Inte den blekaste.
Skulle kunnat gissa på MiG1.44 men den "flyger" ju Malajn.gif
PingisÖga
Amerikanska Uav unsure.gif
bara en hyfast dålig gissning smile.gif

Mvh//PingisÖga som vet att han har fel men måste p.g.a tvångsfobi fortsätta gissa
Erik_G
Inget i stil med Have Blue med andra ord? Får det inte till att vara ett Have BLue luftintag iofs..
imint
QUOTE (Erik_G @ Apr 25 2004, 19:55 )
Inget i stil med Have Blue med andra ord? Får det inte till att vara ett Have BLue luftintag iofs..

Det börjar brännas, det är dock helt fel nation, men det är inte heller "Nation Röd". Nog med tips nu, är ni flygintresserade eller låssas ni bara :P B) (mmmm...tycker alldeles för mycket om att vara styv i korken)
106
Äntligen har jag kommit fram till vad det är, nämligen Messerschmitt-Bölkow-Blohm Lampyridae
http://www.military.cz/german/air/lampyridae/Lampy_1.jpg
http://www.military.cz/german/air/lampyridae/Lampy_2.jpg
Erik_G
Ååååhhh... varför kom itne JAG att tänka på den :P

Skämt å sido, jag har faktiskt hört talas om den innan, men den dök aldrig upp när jag googlade på stealth, senior trend, tacit blue etc..

Kan ett flygplan BLI fulare?

/E
imint
QUOTE (106 @ Apr 25 2004, 22:07 )
Äntligen har jag kommit fram till vad det är, nämligen Messerschmitt-Bölkow-Blohm Lampyridae
http://www.military.cz/german/air/lampyridae/Lampy_1.jpg
http://www.military.cz/german/air/lampyridae/Lampy_2.jpg

Jag böjer mig i vördnad för din expertis worthy.gif alternativt, förmåga att söka på internet biggrin.gif

till ErikG: ställ in dig i ledet! Ett av dom klart snyggare maskiner som aldrig flög wub.gif

Nu är det någon annans tur smile.gif
Ibsen
QUOTE (Erik_G @ Apr 25 2004, 22:13 )
Kan ett flygplan BLI fulare?

/E

Ett flygplan KAN INTE vara fult!

Jag förbannar mig sjäv för att jag inne kunde frågan. Visst, nu har ajg inte syslat med flyg på ett tag, utan försökt lära mig om ubåtar (hädelse!) istälet. Så jag är lite ringrostig. Jag kunde ha tagit den om jag bara plugat lite om plan istället för de vidriga... Ubåtarna! laugh.gif

Fram med nästa fråga! smile.gif
Maverick
Småskrattar* Ja dpå var jag i alla fall ute och seglade när jag gissade på helt annat flygplan som var allt anat än stealthigt wink.gif MEn duktigt på att skopa vatten M smile.gif

VAr inne på Canadair 415 men så hittade jag en bild på deras vatenskopa och insåg det var fel wink.gif
106
Då fortsätter vi med en lättare bild:
Danne
North American B 25

Aktra tornoperatörens plats
106
Jag skrev ju att den var lätt, men jag hoppades att jag åtminstone skulle hinna lura någon.
Din tur.
Danne
Hmm... Den här tar vi, lite lagom:

Yman
AH-1W Super Cobra

//Y
Danne
Whisst är det en Whiskey:

Den här: Whiskey Cobra
Yman
Då kommer nästa fråga:

//Y
Danne
/me viftar bort kräket och går längre in i grottan
Erik_G
Ser litegranna ut som luftintaget till J34 Hunter...

MEN det är det inte, utan det är luftintaget till en J28 Vampire.. (de står ju dock nästgårds på Malmen...)

/E
Yman
QUOTE (Erik_G @ Apr 29 2004, 13:52 )
Ser litegranna ut som luftintaget till J34 Hunter...

MEN det är det inte, utan det är luftintaget till en J28 Vampire.. (de står ju dock nästgårds på Malmen...)

/E

Visst är det en Vampire, dock står den väldigt långt ifrån malmen.
maskinen tillhör idag veteranflyg-föreningen (kommer inte ihåg om det är deras rätta namn) och är i flygbart skick.
Ni som var på F7 i söndags kan knappast ha missat maskinen.

Erik - Dags att lägga upp en bild, och inga plastleksaker nu :P

//Y
Erik_G
Nä, inget Burt Rutan-bygge.. biggrin.gif

Detta är nog så långt från Burt Rutans Scaled Composite-kreationer man kan komma, eller är det?

Vad jag vill veta är kort och gott, vad är det vi ser på bilden.
En ledtråd är att det i mångt och mycket är ett stycke flyghistoria.

/E
Danne
NASAs egna super BUFF..

B52 "008" ( borde vara den då de nog inte målat över det på sin nya "H")

"Aldrig har ett bombplan släpp så mycket last utan att det sagt boom några sekunder senare"

Nu har det iofs sagt just boom några gånger....både sonic booms och "aj-fan-vad- dyrt-booms"

Vad som hänger under den...inte mitt bord...kanske en X 43A ( nya stress och jäkt rekordet)

Jag är borta under helgen så någon annan får hitta på en bild.....om det här nu är rätt
Erik_G

Visst är det NASA´s B-52B "008" från Dryden som skymtar på bilden. Detta legendariska flygplan som har varit med ända sedan X-15 projektets dagar. 008 är den äldsta idag flygande B-52.
Visst är det också Hyper-X (Pegasus booster och X-43A), innehavaren av hastighetsrekordet för luftberoende flygmaskiner (Mach 7) som sitter på pylonen.

Full pott till Danne, som vinner en signerad original blyertsteckning som kanske blir värt någonting om jag blir känd (typ mördar nån president eller nåt)

Vinsten

Om ingen har något att invända fyller jag på med en ny quiz-bild.

Vilket luftfartyg har jag fotograferat här:

Bonus om ni kan säga vart farkosten är stationerad...

mvh
ErikG
Klargplutte
Drar av en salva från höften och säger Sk37E , baserad på 1.div F21 ohmy.gif
Erik_G
Du har rätt.....så fel Klargplutte. Det är inte någon Sk37E.

biggrin.gif

/E
Yman
SH-60 SeaHawk.

Vart den är stationerad har jag faktiskt ingen aning om, dessvärre...

//Y
Erik_G
Jamenvisst, visst är det en SH-60 Seahawk.

Fotograferad ombord USS Hué City sommaren 1999 då hon gästade Göteborg.

Inget "konstverk" till dig dock Yman, då du inte klarade bonusfrågan. :P

/E
Yman
Weeee, kändes skönt att ta den.

Här kommer nästa:

QUOTE (ErikG)
Inget "konstverk" till dig dock Yman, då du inte klarade bonusfrågan.

:(

//Y
Yman
hmm, kanske bilden var i lite svåraste laget...
En ledtråd:

Maskinen har varit/är operativ i Sverige.

Får se om jag lägger upp en till liten bild senare idag.

//Y
Klargplutte
Hkp3?
Yman
QUOTE (Klargplutte @ May 2 2004, 11:47 )
Hkp3?

Nix
Mats
Hkp 5?
Yman
Yman
Då kastar vi in en liten ledtråd då
Första bilden:

Andra bilden:

Båda bilderna kommer från samma maskin och samma fotografi.

//Y
Danne
En fransos....

en Hkp 2
Yman
QUOTE (Danne @ May 3 2004, 23:19 )
En fransos....

en Hkp 2

Visst är det en HKP 2.

Givetvis ska du få ett pris utav mig med, du kan ta det på vägen när du ska hämta ErikG:s

Grattis:

//Y
Danne
Jaha...jag blir rik på detta :P

Vad är detta?
Danne
Lite ledtrådar:

- Inte snabb, kan till och med stå still
- Inte särskilt stor
- Tog över rollen från en legendarisk maskin, som hade ett fisknamn som smeknamn
- Har tagit sin roll lite längre, vilket antyds i den eftersökta variantens namn.
Meteor
Ett B52?
Danne
QUOTE (Meteor @ May 4 2004, 16:54 )
Ett B52?

Ville göra ett intelligenstest. Tycker det varit lite många "orkar inte göra min läxa, kan inte nån annan här göra den åt mig så tittar jag på Z-tv istället". Därför döpte jag bilden till B52.jpg för att se om nån trillade dit...

Inte snabb, kan till och med stå still
- Inte särskilt stor

En B 52 kan iofs stå still på marken...men liten är den inte.

Så...nästa? salute.gif
Erik_G
Jag är lite inne på att det är en sån här:

En AH-60 DAP eller en MH-60K eller.. ja.. nåt åt det hållet

/E
Danne
Nä, den mörka drottningen har inget med den här maskinen att göra!

Men....nä, blir för enkelt då
Erik_G
Neeej.. naturligtvis.. det är en OH-58 Kiowa... Efterträdaren till OH-6 Cayuse aka "Loach" (som tydligen är en fisk?!)

Vad man ser är väl gälarna i transmissions/motor-delen..

/E
Danne
Det är helt korrekt, klippet visar en vald del av en OH 58D Kiowa Warrior

Klippt från denna bild: OH58D
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.