Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
Danne
1) Tp 87 ( Cessna 404 Titan)
2) hmmm...i och med att det borde vara ubåtsjaktkärran: 87002
3) Extra medel i ubåtsjakten under 80-talet. Hyrdes in för att bära elektronisk utrustning ( FLIR kula VKA 702, rundstrålande radar ASR 360 bla). Anändes under sommaren och hösten 1983. Ersattes av det fulaste i tre kronor beteckning: SH 89
106
Helt riktigt, räknade med att du skulle svara rätt.
Lägg upp någon bild så det blir lite fart på tråden, den har ju legat i dvala sedan november.

edit:
Här är hela bilden (nej det är inte jag som tagit den)

edit: ny url till bilden
106
Jag lägger upp en till så länge. Räcker med namn på typen.

Erik_G
Kan det vara en sån här månne?

En SEPECAT Jaguar

/E
106
Ja, samma individ till och med.
Tydligen är bilderna för enkla, men vi provar en till.

Private Haze
Okey jag blandar mig in i leken 3.gif Jag tror att det är en Eurofighter Typhoon.
106
Fel, ingen Eurofighter Typhoon.
Men kul att fler vågar försöka.
106
Men kom igen då, någon måste väl ha en aning om vad det kan vara, eller behövs det fler ledtrådar?
Danne
Ja....ehm...Du förstörde nån timme för mig. blink.gif

Intressant det där när hjärnan bestämmer sig för nånting och sedan vägrar släppa detta tills någon trycker på ctrl+alt+delete. Min hjärna bestämde sig för att den såg ett luftintag till WW2 kärra.....jag har nu glatt/surt tänkt igenom och kollat på kärrar som hade motormonterade kylningar ( P40 med X varianter, Hawker Typhoon och Tempest i tidiga varianter + ett 20 tal andra maskiner).

När jag inte blev nöjd så bestämde jag mig för att vänta.

Så.....jo, hjälp oss lite
106
OK här kommer en bild till av samma flygplan.
Peter_PB
Vild gissning:

Grumman EA-6B Prowler?

EDIT: Större bilder, svårt!
106
Nope.

Visst, här kommer en något större bild:

samt den ursprungliga bilden en gång till (det är delar av samma bild):
106
Men kom igen nu, det är inte farligt att gissa.
Det som syns på den ursprungliga bilden är mycket framträdande.
JAS
Nä jag är inte rädd host...men ribban är lite för hög för mig. Kanske kunde få nån mer ledtråd? En större bild av den ursprungliga bilden?

/JAS
106
Blir för lätt om jag gör det ursprungliga bilden större så jag lägger till ytterligare en del av samma bild.

Old No.7
F8 Crusader ?
106
Inte F-8 heller.
Danne
Hmm.. bong.gif

Den maskinen är det.....

Någon annan får kläcka ur sig svaret.
106
Danne lyckades lista ut vad det var, det får räcka så.
Nu är det din tur att ta några timmar av mitt liv.

Det var en P-40E Kittyhawk.
Danne
OK. Jag får väl göra det, hade tänkt flytta dennna quiz till ett annat ställe, men det verkar dröja. unsure.gif

Peter_PB
EDIT: Bilden har bytts!
106
Det första jag kommer att tänka på när jag ser bilden är en Mitsubishi A6M Reisen (Zeke/Zero).
Danne
Gissning: En Grumman F-14 Tomcat?

Mig-25 har tätare mellan ebk, så utesluter den..men definitivt ett jaktplan ala 80-tal?

Nej ingen F 14. Menar du utblås med ebk? Tror du behöver se bilden ur en annan synvinkel.

Det första jag kommer att tänka på när jag ser bilden är en Mitsubishi A6M Reisen (Zeke/Zero).

Nej, inte det heller.

Om ingen träffat rätt vid 1600 snåret imorgon så blir bilden större.
Private Haze
Kanske en rysk Polikarpov 1-16? Enda jag kan komma på just nu, men det kan i princip vara vilket stjärnmotorflygplan från 30-40 talet som helst...

Edit: fixade stavningen lite
Danne
Stööre bild och i färg.......nu kommern nån att klara det.
Yman
Mitsubishi A6M5 Reisen "Zeke"

//Y

*edit*
Vad slut jag är.... Blir ju som sagt lättare om man öppnar ögonen, 106 var ju snabbare med det ovanståden (uppenbarligen felaktiga) svaret...
*mummel*
Adam Wilhelm
Nakajima Ki-84 Hayate 'Frank'

Edit: Bild
106
Jag ändrar mig, en Mitsubishi J2M Raiden (Jack).
Private Haze
QUOTE(106 @ Apr 17 2004, 15:04 )
Jag ändrar mig, en Mitsubishi J2M Raiden (Jack).

Det där ser lite smått ut som en efterapning av Amerikanernas P-47 Thunderbolt. Detta var lite OT...
Adam Wilhelm
AHHRGH!!!
Helt rätt...

Belönar mig själv med 20 böjsträck!

Känns planet igen? biggrin.gif

Danne
Visst är det en Raiden. Japans försök att västernisera sin jaktplansdesign, mer pansar ,starkare motor och allmänt tyngre med resultatet att den inte hade lika extrema kurvprestanda som tex Zero.Piloterna blev chockade och var över lag avigt inställda till den, trots att maskinen visade sig vara mycket duglig.

Att den dock INTE var anpassad till nordbor märkte jag. Om jag skrikit "Tora! Tora!" i slutet av andra världskriget sittandes i en J2M hade jag gjort med axlarna och allt över dem utanför cockpit.

Liknelsen till P47 är nog inte diekt så utan mer att maskinen är som sagt byggd efter nästan sam profil, vilket gör att dessa maskiner slutar på ungefär design. Dock är P 47 en MYCKET större maskin, snudd på gigantisk för att vara ett jaktplan.....men vacker är den...både i Razorback och bubbelhood.

Adam willhelm: Japp det är den, jag tog min quizbild från andra sidan:Raiden

106....vassego salute.gif
106
Jag vet att bilden är liten, men det vore illa om inte någon på forumet kände igen den.
Danne
Innan Achilleos kommer indundrande....eller en svärande Yman för den delen.

Hkp 9

Vet inte vilken "Kalle" individ....men förhoppningsvis K 01 wub.gif
achilleos
Det är det så kallade SLI-instrumentet (Sight Line Indicator) som sitter framför föraren och visar hur siktet är riktat i förhållande till helikopterkroppen. För att avfyrning skall kunna ske måste hårkorset befinna sig inom begränsningen i sida och höjd, dvs helikoptern måste vara ungefärligt inriktat mot målet så att roboten med dess IR-lampa hamnar i siktet när den skjuts ut.
106
Jupp, Hkp9A och individen heter Z-05.

Nästa bild då:
Klargplutte
YF23
Danne
YF 23.

*Nu tar jag ledigt*

oj... pucktvåa

Ändå, trevlig helg
106
Självklart är det en YF-23

Riktigt svårt att hitta en lagom nivå på bilderna.
Nu får någon annan lägga upp en bild.

edit: länkade istället då bilden blev lite stor.
Adam Wilhelm
Vilket flygplan?

Fu Johanson
Sopwith Camel
Adam Wilhelm
Nej, det är en F-117

Dam´ you´re quick!!
Fu Johanson
Hehe, man är väl insnöad på Biggles. biggrin.gif
Yman
Eftersom ingen annan bild har kommit än så tar jag och kastar in en rökare:

Jag är inte SÅ petig idag (känner mig snäll) så jag nöjer mig med farkostens namn, dvs. skulle det vara en AS 332 M1 Super Puma så duger "Super Puma" som svar.

Ett tips: Det är inte en Super Puma

//Y
Erik_G
Messerschmitt Bf 109?
Yman
QUOTE(Erik_G @ Apr 19 2004, 10:26 )
Messerschmitt Bf 109?

Nej.

Om inte rätt svar har getts så kommer en ledtråd frammåt kvällen.

//Y
imint
Herkules?
Yman
Klart att det är en Herca smile.gif

//Y
Erik_G
Wow.. Ymans EGNA Herca!!!

Jag tyckte först fpl flög åt andra hållet.. då såg fenan ut lite som en Bf 109 smile.gif

/E
imint
QUOTE(Yman @ Apr 19 2004, 16:50 )
Klart att det är en Herca  smile.gif

//Y

Tjohoo fun_icon_nana.gif
imint
jag provar...Namnet räcker
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.