Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
106
Tyvärr.
Bengt
Vought OS2U Kingfisher?

/Bengt
106
QUOTE (Bengt @ Apr 10 2008, 19:25 ) *
Vought OS2U Kingfisher?

Självklart.

Bengt
Nytt foto, samma fråga: Vad är det vi ser?

/Bengt
eskil
Någonting med en indragen "gadd".
Jag gissar på en S-2 Tracker.
Bengt
Den fick inte leva länge!

Rätt svar är Grumman S-2 Tracker

Originalbild: http://www.airliners.net/photo/Turkey---Na...cker/1116001/L/

eskil har bollen.

/Bengt
eskil
QUOTE (Bengt @ Apr 13 2008, 23:18 ) *
eskil har bollen.

Tackar.

Vad är det här för flygplan?

Kanna
Grumman F9F-2 Panther?
eskil
QUOTE (Kanna @ Apr 14 2008, 11:37 ) *
Grumman F9F-2 Panther?

Rätt land, fel tillverkare, fel flygplan.
Erik_G
QUOTE (eskil @ Apr 14 2008, 13:23 ) *
QUOTE (Kanna @ Apr 14 2008, 11:37 ) *
Grumman F9F-2 Panther?

Rätt land, fel tillverkare, fel flygplan.

Kan det vara Phantoms ersättare, dvs inte en F/A-18 Hornet, utan en annan McDonnell-produkt, F2D Banshee?

/E

eskil
QUOTE (Erik_G @ Apr 14 2008, 13:38 ) *
Kan det vara Phantoms ersättare, dvs inte en F/A-18 Hornet, utan en annan McDonnell-produkt, F2D Banshee?

Visserligen en F2H Banshee, men tillräckligt rätt. Bollen är din Erik.

Erik_G
Från koreakrigsepokens amerikanska flotta förflyttar vi oss till något som är ganska same same but very different..

Flygplansnamn inkl rätt versionsbokstav eller siffra, vilket inte lär vara några problem för er flygnördar där ute.

/E
Bengt
Dassault Rafale B/C

/Bengt
106
QUOTE (Erik_G @ Apr 16 2008, 08:46 ) *
Flygplansnamn inkl rätt versionsbokstav eller siffra, vilket inte lär vara några problem för er flygnördar där ute.

Det är OSF på Rafale. Utifrån den bilden går det inte att avgöra vilken version (B, C eller M) det är. Eftersom man då måste gissa, gissar jag på Rafale C.

edit: tvåa och dessutom gissade jag ju fel.
Erik_G
Fel fel fel fel fel som Brasse hade sagt..

Det är inte en Rafale B/C.

/E

PS Missa inte ledtråden i quizinlägget...
GrodanBoll
Kan väl inte vara så enkelt som en ...Growler?? blink.gif Antagligen inte, men måste gissa på något iaf. Och Buccaneer S.3 käns inte rätt så..
Erik_G
QUOTE (GrodanBoll @ Apr 17 2008, 00:30 ) *
Kan väl inte vara så enkelt som en ...Growler?? blink.gif Antagligen inte, men måste gissa på något iaf. Och Buccaneer S.3 käns inte rätt så..

Ingen buckanjär eller growler..

Likheten med tidigare quiz är alltså att bilderna är tagna till sjöss, dock inte samma fartyg.
eskil
QUOTE (Erik_G @ Apr 16 2008, 12:18 ) *

Det där noshjulet sitter definitivt på en Rafale och eftersom bilden är tagen till sjöss så är det förståss en Rafale M.
Erik_G
QUOTE (eskil @ Apr 17 2008, 08:56 ) *
QUOTE (Erik_G @ Apr 16 2008, 12:18 ) *

Det där noshjulet sitter definitivt på en Rafale och eftersom bilden är tagen till sjöss så är det förståss en Rafale M.

Visst är det en Rafale M, färgen till trots (själv trodde jag dock att den grå var standardfärgen inom Aeronavale).
http://img405.imageshack.us/img405/8182/25110786dr0.jpg

Det är dock inte något franskt fartyg utan USS Enterprise som agerar startbana.
Den här bilden är rätt kul också, ang Rafale på USS Enterprise:
http://www.defensetech.org/archives/Ent%20deck%201.jpg

Inte var dag man ser en F/A-18 och en Rafale side by side på varsin katapult..

/E
106
QUOTE (Erik_G @ Apr 17 2008, 09:41 ) *
Visst är det en Rafale M, färgen till trots (själv trodde jag dock att den grå var standardfärgen inom Aeronavale).

Det är det säkert också. Det var bara jag som mindes fel och trodde att de hade en mycket mörkare grå färg än B/C, dvs ungefär som Crusader och Super Etendard. Efter att jag tittat på några bilder insåg jag mitt misstag. Men jag håller fast vid att det var omöjligt att se vilken version det var på första bilden, om man inte läste ledtråden förstås.
eskil
Då var det jag igen då.
Vi håller oss kvar till sjöss. Vad är det här för en fuling?

Erik_G
QUOTE (106 @ Apr 17 2008, 11:57 ) *
Men jag håller fast vid att det var omöjligt att se vilken version det var på första bilden, om man inte läste ledtråden förstås.

Ingenting är omöjligt, dessutom SKA det ju vara svårt..

Hursomhelst är den senaste quizen en Fairey Barracuda, en dykbombare som efterträdde Fairey Swordfish.
Den är så ful så den måste vara brittisk..

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Fairey_Barracuda.1.jpg

/E
eskil
QUOTE (Erik_G @ Apr 17 2008, 12:32 ) *
Hursomhelst är den senaste quizen en Fairey Barracuda, en dykbombare som efterträdde Fairey Swordfish.
Den är så ful så den måste vara brittisk..

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Fairey_Barracuda.1.jpg

Den där var ju uppenbarligen inte särskilt svår. Din boll igen Erik.
Erik_G
QUOTE (eskil @ Apr 17 2008, 13:42 ) *
Den där var ju uppenbarligen inte särskilt svår. Din boll igen Erik.

Nja.. den gav mig britt-vibbar och såg ut att vara ful, så jag googlade på fula brittiska flottflygplan.. fast kanske inte med de söktermerna riktigt biggrin.gif

Här kommer en som inte heller kanske är så svår.. Ska väl inte behövas några ledtrådar, men jag kan ju säga som så att den är i alla fall snyggare än en Fairey Barracuda..

/E
Jolle
Hawker Fury? Om vi nu ändå är på hangarfartygen
5526 Viktor Ludvig
Westland Wyvern? En av mina personliga favoriter..

//5526
Erik_G
QUOTE (Jolle @ Apr 18 2008, 20:56 ) *
Hawker Fury? Om vi nu ändå är på hangarfartygen

Hawker Fury?

tycker du det är likt?

Men visst är det en Hawker Fury, eller Sea Fury för att vara mer precist.. men idag är jag inte så noggrann..
Här är originalbilden:
http://www.richard-seaman.com/Wallpaper/Ai...val/SeaFury.jpg

Ett hangarfartyg är ingen jolle, men jolle verkar kunna en del om hangarfartygsbaserade flygplan ändå..

/E
Jolle
Ajdå, värst vad stingsliga vi var nu, flygetyg som flygetyg. självklart var det den äldre modellen jag syftade på wink.gif
Bild kommer senare under dagen, sitter på annan dator just nu.
Jolle
Lämnar bollen fri till den som känner sig manad pga tidsbrist.
Danne
QUOTE(Jolle @ Apr 20 2008, 12:24 ) *
Lämnar bollen fri till den som känner sig manad pga tidsbrist.

Då tar jag upp bollen och sparkar på den som om den vore en Flyghjälm 130:

Designering samt versionbokstav (tex F-16C; JAS 39D)?
Vilket land flyger denna individ?
Bengt
Nederländsk AH-64D?

/Bengt
Danne
QUOTE(Bengt @ May 3 2008, 06:26 ) *
Nederländsk AH-64D?

/Bengt

Visst är det en sådan. Den unika identifieraren här är den vingtippmonterade AMASE (Apache Modular Aircraft Survivability Equipment) poden. Det är en danskproduerad (Terma) VMS kapsel som nu i år utvecklas ännu längre och får DIRCM på varje pod.

De uttråkade holländarna beror på att Mi-24 Hind genomför sin uppvisning vid tillfället för kortet.

Bengts boll!
Bengt

Vad är det för flygplan vi ser, och varför hänger det på museum?

/Bengt
106
QUOTE (Bengt @ May 9 2008, 06:51 ) *
Vad är det för flygplan vi ser, och varför hänger det på museum?

Aermacchi MB 326H A7-001 på RAAF Museum i Point Cook, Victoria. Det var den första MB-326 som levererades till RAAF, men den ser inte ut att hänga på museum utan snarare stå på en pinne i ett museum.
Bengt
Visst har du rätt, det är RAAFs första Aermacchi MB-326H som står på museum.
Originalbild: http://www.airliners.net/photo/Australia--...326H/1020135/L/

106 har bollen.

/Bengt
106
106
106
griffon
Känner inte igen alla detaljer, men en del verkar bekant, så: Beechcraft RC-12 Guardrail?
106
Nej, inget skyddsräcke.
106
QUOTE (106 @ May 13 2008, 11:02 ) *
Nej, inget skyddsräcke.

edit: Får väl lägga till någon sorts ledtråd. Utrustningen på bilden satt inte där när flygplanet levererades, däremot satt det annan utrustning på samma plats. Det som syns på bilden är alltså en av de saker som gör den sökta versionen unik. Den riktiga nosen är spetsig.
eskil
QUOTE (106 @ May 13 2008, 22:48 ) *
QUOTE (106 @ May 13 2008, 11:02 ) *
Nej, inget skyddsräcke.

edit: Får väl lägga till någon sorts ledtråd. Utrustningen på bilden satt inte där när flygplanet levererades, däremot satt det annan utrustning på samma plats. Det som syns på bilden är alltså en av de saker som gör den sökta versionen unik. Den riktiga nosen är spetsig.

F-4G Wild Weasel
106
QUOTE (eskil @ May 14 2008, 08:40 ) *
F-4G Wild Weasel

Rätt, och utrustningen som satt där från början (när den var en F-4E) var naturligtvis mynningen på en akan.
Lite större bild
eskil
Eskil tar bollen

Erik_G
QUOTE (eskil @ May 15 2008, 08:25 ) *
Eskil tar bollen

En Fiat, det ser man på rosten. En Fiat G.91

Säkert denna:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...at_G91_2007.jpg

/E
eskil
QUOTE (Erik_G @ May 15 2008, 11:11 ) *
En Fiat, det ser man på rosten. En Fiat G.91

Säkert denna:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...at_G91_2007.jpg

Visst är det den.
Din boll Erik.
Erik_G
Ok, då plockar jag in en maskin som inte varit med innan.. i alla fall inte i denna versionen.

Jag vill givetvis att svaret är tillräckligt detaljerat att det ska framgå vilken version det är.

/E
106
Nej Gripen demo har ju inte varit med innan. Det verkar som att individen numer kallas 39-7, men vilket serienummer den hade från början vet jag inte (borde ju vara 3980x).
Erik_G
QUOTE (106 @ May 15 2008, 20:31 ) *
Nej Gripen demo har ju inte varit med innan. Det verkar som att individen numer kallas 39-7, men vilket serienummer den hade från början vet jag inte (borde ju vara 3980x).

Nä, precis. Gripen Demo eller Gripen NG eller Super Gripen.. kärt barn har många namn, hade ju inte varit med innan. Men nu har den det. Hjälmen är din 106.

/E
106
Vad är detta?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.