Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
Fu Bodin
Svara på dessa frågor så kan du ta nästa.

1. Korrekt ursprunglig beteckning med smeknamn
3. Användes som vad och av vem

Edit: Här är hela bilden eftersom du är nära nu.

imint
QUOTE (Fu Bodin @ Nov 12 2003, 22:33 )
Svara på dessa frågor så kan du ta nästa.

1. Korrekt ursprunglig beteckning med smeknamn
3. Användes som vad och av vem

Edit: Här är hela bilden eftersom du är nära nu.

Det där bör vara en av SF prototyperna och har ingenting med det faktiska exemplar som sedermera hamnade på F 21. Man skall inte tro för mycket spottersdatabaser, dom hänger inte med i den takt som FV byter beteckningar här och där.
Kärran på bilden har fennummer 95, har aldrig funnits någon SF med det fennummret på F21.
106
Enligt http://www.canit.se/~griffon/aviation/text...xt/37viggen.htm har SF37 serienummer 37950-77. Sannolikt är det alltså en ombyggd AJ37 tillhörande SAAB (eller möjligtvis FC). Det är inte ovanligt att första serieflygplanet inte kommer i aktiv tjänst i FV, de används ofta för försöksverksamhet av tillverkaren eller FC.
Har för mig att de tidiga Spaningsviggen bara hette S37.

Kärran på bilden har fennummer 95, har aldrig funnits någon SF med det fennummret på F21

Relevans?
Ser inte att fpl är märkt F21 någonstans, dessutom fick väl F13 spaningskärrorna tre år innan F21? Även flygplan på SAAB och FC har fennummer ibland, t ex hade 39-1 fennumret 51 (prototyperna hette Viktor 51-55) så det kan mycket väl vara så att fpl på bilden är Viktor 95.

EDIT: Även F17 hade SH/SF37 innan F21.
Mats
Klicka HÄR för att se en AJSF37 med nummer F21-48 och enligt fotografen serienummer 37950.

EDIT: OK, du syftade på 95 såg jag imint, men kan det inte vara så att det är den första SF37:an och under en tid på SAAB/FC hade 95 från 37950 på stjärten och efter säkerligen ett långt liv på många flottiljer slutade som F21-48? Eller är det vad alla försöker säga?
imint
QUOTE (Mats @ Nov 12 2003, 23:21 )
Klicka HÄR för att se en AJSF37 med nummer F21-48 och enligt fotografen serienummer 37950.

EDIT: OK, du syftade på 95 såg jag imint, men kan det inte vara så att det är den första SF37:an och under en tid på SAAB/FC hade 95 från 37950 på stjärten och efter säkerligen ett långt liv på många flottiljer slutade som F21-48? Eller är det vad alla försöker säga?

Jag vet inte vad jag syftade på Malajn.gif Vad jag vet är att serienummret som fotografen hänvisar till kommer från en dymotejp som sitter monterad på ejektorn. Vad man inte vet är om ejektorn blivit bytt sedan dymotejpen monterades. Det är inte alls ovanligt. Ejektorn skall in på tillsyn med jämna mellanrum, då sätter man på en annan ledig ejektor. Vad jag också vet är att man inte ids byta dymotejpsnummmer för att tillfredställa spotters smile.gif
Planet på bilden kan mycket väl vara 37950, det kan också vara en helt annan kärrra B)

Nu börjar vi bli farligt OT och vill någon att vi fortsätter disskutera Viggen wub.gif så har den ju en egen tråd som vi kan fortsätta i (ja gärna!) :P
Fu Bodin
Ok, ni har rätt. Kärran på bilden är SF 37 prototypen som vid tillfället användes av Saab.
Har för mig (inte 100% säker) att det är en AJ 37 som byggdes om till SF-konfigurationen och fick 37950 i serienummer.

Vem tar nästa?
Danne
För de som undrar om AIR ID QUIZ och dess statistik (poängräkning) och priser osv så är den tillfälligt nedlagd, men kommer uppstå på en annan sida någongång efter nyår.

Fortsätt gärna dock i den här tråden med något liknande.
Fu Bodin

1. Användrarnationens beteckning
2. Amerikanska beteckningen med versionsbokstav
3. Baserades vart?
Peter_PB
Gissar vilt på:

Grumman F7F "Tigercat"
Östasien

Eller:

P39 "Aeracobra"
Baserades "lend-lease" i Sovjet

/Helt galet eller?
imint
Utan att orka begagna mig av min referenslitteraturen som jag inte når just nu så skulle det kunna vara en engelsk F 4K Phantom som bl.a baserades på gamla Ark Royal. Beteckning som Royal Navy hade var Phantom FG.Mk1 Skiljer en hel del från sin US Navy version vilket den närmaste borde vara F 4J.
Fast jag kanju ha helt fel också Malajn.gif

Edit: fettofingrar på tngbrdt
Erik_G
1. FG.1
2 F-4K Phantom II
3 HMS Ark Royal samt en del olika RAF-baser.

Mvh
Erik G

Edit: jaha. föll på målfoto.. nästan biggrin.gif
Fu Bodin
Rätt imint.

FG.1
F-4K anses modellbeteckningen vara, som är utvecklad ur F-4J
HMS Ark Royal hade ju kortare däck än Nimitz så därför så hade man detta speciella nosställ.
imint
Har en bra bild men hur sjutton lägger jag upp den? Malajn.gif
Smeghead
www.grendosa.com
Där kan du ladda upp den och sen länkar du till den genom
CODE
[IMG]adressen[/IMG]
imint
Då provar jag

Vill veta:

1. Vilket fpl
2. Används av
imint
Kanske blev för svårt? Provar med en lite större bild, är väl inte det plan som förekommer mest i diskutionerna här på forumet.

106
QUOTE (Fu Bodin @ Nov 13 2003, 17:59 )
HMS Ark Royal hade ju kortare däck än Nimitz så därför så hade man detta speciella nosställ.

[OT]
Nimitz fanns inte då F-4K togs i bruk. F-4K togs i bruk 1966, USS Nimitz först 1975 och 1978 gjordes sista starten med F-4K från hangarfartyg.
Förutom nosstället hade man bra mycket starkare motorer (R-R Spey) och diverse aerodynamiska finesser.
[/OT]
imint
QUOTE (106 @ Nov 15 2003, 18:40 )
QUOTE (Fu Bodin @ Nov 13 2003, 17:59 )

[OT]
Nimitz fanns inte då F-4K togs i bruk. F-4K togs i bruk 1966, USS Nimitz först 1975 och 1978 gjordes sista starten med F-4K från hangarfartyg.
Förutom nosstället hade man bra mycket starkare motorer (R-R Spey) och diverse aerodynamiska finesser.
[/OT]

Ändå så kallades den Engelska varianten för den motorstarkaste men långsammaste F-4an i produktion. smile.gif
Max
1. Dassault Breguet Mirage IVP

2. Frankrike
imint
QUOTE (Max @ Nov 15 2003, 21:17 )
1. Dassault Breguet Mirage IVP

2. Frankrike

Jovisst är det rätt, visste att det dkulle bli för enkelt med hela kamerapoden synlig, din tur MAX
Max
Okej, vad är det här för flygplan då?

Max
Kom igen då! Ingen som vågar sig på en kvalificerad gissning?
Casper
skulle kunna vara kroppen eller V övre motorkåpan på en jet prop av något slag. om det inte är en kolvmotor.. fast det betvivlar jag..

flygplan vet jag ej..

EDIT: vänster vinge..
Amfibieslusken
Jag gissar på att det föreställer en C-5 Galaxy
Max
Nope, sorry. Ingen C-5:a
Max
Nu har jag gjort den lite lättare:

Void
U-2?
imint
En Apache?
Isgubbe
Jag tycker nästan att ventilerna ser ut att komma från en wwii kärra. Fast den måste nästan vara nyrenoverad eller så med den färgen. 7.gif
Max
Varken U2 eller AH64....Isgubben är närmast ;)
imint
Me 109? Malajn.gif
Max
Nope... Börjar så smått närma sig ;)
Void
Hawker Hurricane?!
Max
And we have a winner!! *spelar Rocky theme:et*

Void kammar hem segern, bra jobbat fun_icon_nana.gif

Your turn Void ;)
Max
BTW, här är hela bilden.

http://medlem.spray.se/genmaximus/P1000495.jpg
imint
QUOTE (Max @ Nov 17 2003, 19:02 )
And we have a winner!!  *spelar Rocky theme:et*

Void kammar hem segern, bra jobbat fun_icon_nana.gif

Your turn Void ;)

Impressive worthy.gif
Void

Tackar tackar...

Sorry det tog lite tid, va tvungen å hitta nånstans å lägga den, hoppas den inte e för lätt nu.... eller tvärtom...

hoppas den syns nu...
Max
Tupolev Tu 95 Bear, samma torn satt dock på Tu 16 Badger också.
Void
Å vi har dagens andra vinnare...

Varsågod Max
nastyheadwound
Fan också... jag satt och tittade igenom jag vet inte hur många foton på jaktplan från WW2 eftersom jag förstod att det var vingroten man såg i nederkant på bilden, men hoppade över Hurricane av någon anledning. bash.gif
Max
Nästa bild:

Nå?
Max
Mäh! Kom igen då! ;)

Kan hjälpa er med att säga att även detta är en kärra från WW2.
Mats
Lockheed P-38 Lightning
Max
Mats is THE winner! worthy.gif Mats ----> B)

Din tur!
Mats
106
B-52?
Mats
Ah, trodde nog att du skulle ta den där 106. Det är klart att det är en B-52.

Då var det din tur då.
106
Har varken bilder eller någonstans att lägga upp dem, tyvärr.
Orkar inte ta tag i det nu heller, även om jag borde.
Gungner
Vet att det inte är min tur men för att få lite fart på detta igen postar jag en bild...

http://phnom.mine.nu:8080/img/?file=air%20id%20quiz.bmp

Edit: Då så...
106
Då får jag väl ta mitt ansvar och lägga upp en bild så den här tråden vaknar till liv igen.

1. Beteckning
2. Individnummer
3. Användningsområde

edit:
ny url för bilden
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.