Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
Aigore
C-17 Globemaster då då?
griffon
Kawasaki C-X tror jag på.
106
QUOTE (griffon @ Mar 12 2008, 07:21 ) *
Kawasaki C-X tror jag på.

Det gör jag också.
griffon
griffon
Psilander
Mitshubishi MU-2 från Nyge Aero?
griffon
Ingen MU-2. Det är en typ som har en militär beteckning och den på bilden ägs av ett flygvapen.
griffon
griffon
Japp. "Min" bild här http://www.af.mil/news/story.asp?id=123053086&page=3
106
106
Bengt
F-106 Delta Dart?
106
QUOTE (Bengt @ Mar 16 2008, 18:10 ) *
F-106 Delta Dart?

Jo, kan du vara ännu mer exakt?
Bengt
QUOTE (106 @ Mar 16 2008, 20:15 ) *
F-106 Delta Dart?

Naturligtvis, det är en QF-106 konverterad till EXD-01 som användes av NASA 1997-98 för att utforska möjligheterna att bogsera upp en drone i luften.

http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Photo/Ecl...97-44357-13.jpg
106
QUOTE (Bengt @ Mar 16 2008, 22:10 ) *
QUOTE (106 @ Mar 16 2008, 20:15 ) *
F-106 Delta Dart?

Naturligtvis, det är en QF-106 konverterad till EXD-01 som användes av NASA 1997-98 för att utforska möjligheterna att bogsera upp en drone i luften.
http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Photo/Ecl...97-44357-13.jpg

Guldstjärna.
Hela bilden.
Bengt
Jaha, då var det dags för ännu en luftfarkost att identifiera:

/Bengt
Erik_G
Det är ju bra om bilderna är lite större i format (inte beskärning) så att vi med högupplösta skärmar ser mer än en svart fläck på skärmen.. smile.gif

Det lilla jag kan se ser ut som en kapsling till ett VMS-system. Min första reflex var AH-1Z, men det tror jag inte på efter att ha kollat lite foton.. det stör mig lite att jag tycker mig ha sett den där detaljen någonstans..

/E

Bengt
Nu när indianerna tyvärr åkt ut finns det tid över till annat...

Erik G: Tyvärr kan jag inte göra bilden större utan en passepartout, men det hade knappast hjälpt, eller? Slänger in en mer generöst beskuren bild istället:

/Bengt
Bengt
Fortfarande ont om gissningar, dags att öppna korpgluggarna och spana in nästa bild:

/Bengt
Erik_G
Kanske är dags för uppfräschning av reglerna. Quizen har ju utvecklats litegranna under de 6 år som den existerat.
Jag låter naturligtvis min kollega Danne få sista ordet, men jag rekommenderar följande regler (baserade på originalreglerna):

1) ETT och endast ett försök per forummedlem och bild. Alltså inga "jasså det var det inte...då är det kanske". Det är dock tillåtet att försöka igen när ledtråd lämnats om inte domare/quizhållare bestämt något annat

2) Om det är flera delfrågor skall SAMTLIGA vara korrekta för attt kunna räknas som korrekt svar. Dock får respektive quizhållare bestämma om avsteg från denna regel tillåts.

3) Den medlem som svarat rätt äger rätten att bidra med nästa quiz.

4) Om medlem är förhindrad att bidraga får enligt principen "först till kvarn" valfri medlem bidraga.

5) Om ingen aktivitet skett inom en kalendermånad efter sista inlägg (inkl quizbild, svar på quiz eller ledtråd) är quizen öppen enligt punkt 4. Observera att detta gäller aktivitet. Så länge svar inkommer och ledtrådar delas ut forgår quizen. Quizen har ingen tidsbegränsning.

6) Blågul äger dock rätt att avsluta quiz som dragit ut på tiden.

7) Domare i respektive Quiz är den medlem som startat den, huvuddommare är dock alltid BlåGul

8) Vet man från början att man ej kan leva upp till punkt 3 bör man avstå från deltagande.

9) Blågul äger i enlighet med forumsreglerna rätt att redigera eller avbryta quiz.

Många regler blir det, men jag tror jag täckt upp alla situationer som uppstått i våra quizar sedan start.

mvh
Erik G
BlåGul
imint
QUOTE (Bengt @ Mar 26 2008, 12:12 ) *
Fortfarande ont om gissningar, dags att öppna korpgluggarna och spana in nästa bild:

/Bengt

Är det en sådan däringa "Guardrail"
Bengt
Visst är det det!

RC-12N Guardrail

Originalfoto: http://www.airliners.net/photo/USA---Army/...uron/1045719/L/

imint har bollen

/Bengt
imint
QUOTE (Bengt @ Mar 26 2008, 17:11 ) *
Visst är det det!

RC-12N Guardrail

Originalfoto: http://www.airliners.net/photo/USA---Army/...uron/1045719/L/

imint har bollen

/Bengt

Ja, se där! Hade väl på känn att det var någon form av inhämtare på bilden. Jag kör vidare i samma spår och fortsätter med ännu en inhämtare av information. Typ räcker.

106
F/A-18D med ATARS.

1) ETT och endast ett försök per forummedlem och bild. Alltså inga "jasså det var det inte...då är det kanske".

Ett försök totalt, eller får man ett till försök om det kommer en större bild/ledtråd?
imint
QUOTE (106 @ Mar 26 2008, 23:50 ) *
F/A-18D med ATARS.

1) ETT och endast ett försök per forummedlem och bild. Alltså inga "jasså det var det inte...då är det kanske".

Ett försök totalt, eller får man ett till försök om det kommer en större bild/ledtråd?

Den var kanske lite för enkel men visst har du rätt, din boll

http://www.airliners.net/photo/USA---Marin...-18D/1150168/L/
Erik_G
F/A-18D med ATARS.

Behöver du fler försök då? biggrin.gif

/E
106
QUOTE (Erik_G @ Mar 27 2008, 08:14 ) *
Behöver du fler försök då? biggrin.gif

Kanske. Risken med endast ett försök (totalt) per fråga är att ingen vågar gissa utan man väntar på fler ledtrådar och en quiz helt utan gissningar är kanske inte så kul. Men ni har ju alltid möjligheten att ändra reglerna om det skulle behövas.

@imint
Den var inte alls för lätt, ganska lagom nivå skulle jag säga.

Vad är det här då?
Erik_G
QUOTE (106 @ Mar 28 2008, 17:26 ) *
Kanske. Risken med endast ett försök (totalt) per fråga är att ingen vågar gissa utan man väntar på fler ledtrådar och en quiz helt utan gissningar är kanske inte så kul. Men ni har ju alltid möjligheten att ändra reglerna om det skulle behövas.

Jo, självklart har du rätt, så reglerna ovan är justerade till att tillåta nya gissningar efter det att ledtråd lämnats, om inte quizhållaren anger annat.

Din bild visar för övrigt luftbromsen hos en T-45 Goshawk. Ett tjusigt flygplan som undertecknad haft med i quizen en gång i tiden.

/E
106
QUOTE (Erik_G @ Mar 28 2008, 21:36 ) *
Din bild visar för övrigt luftbromsen hos en T-45 Goshawk. Ett tjusigt flygplan som undertecknad haft med i quizen en gång i tiden.

Stämmer ju bra det, en T-45C för att vara exakt men jag vet inte om det går att se utvändigt på något sätt (förutom texten under stabilisatorn), i så fall får ni gärna upplysa mig om det.

Det börjar bli svårt att hitta flygplanstyper som inte varit med i quizen, men samtidigt inte är några udda prototyper som endast tre personer känner till (och de får ändå inte berätta något).
imint
QUOTE (106 @ Mar 28 2008, 23:40 ) *
QUOTE (Erik_G @ Mar 28 2008, 21:36 ) *

Stämmer ju bra det, en T-45C för att vara exakt men jag vet inte om det går att se utvändigt på något sätt (förutom texten under stabilisatorn), i så fall får ni gärna upplysa mig om det.

Det börjar bli svårt att hitta flygplanstyper som inte varit med i quizen, men samtidigt inte är några udda prototyper som endast tre personer känner till (och de får ändå inte berätta något).

Det är väl inget som hindrar att man kör gamla godingar i repris? en snygg kärra kan man alltid titta flera gånger på.
Erik_G
QUOTE (imint @ Mar 29 2008, 06:20 ) *
Det är väl inget som hindrar att man kör gamla godingar i repris? en snygg kärra kan man alltid titta flera gånger på.

Absolut..

Här kommer en jag inte tror varit med innan dock..

Jag vill ha tillverkare, tillverkarens namn och den militära beteckningen.

/E
106
QUOTE (Erik_G @ Mar 29 2008, 13:13 ) *

AB Malmö Flygindustri (MFI)
MFI-10B Vipan
FPL 54

Hela bilden

edit: tog bort bild ur citatet
Erik_G
QUOTE (106 @ Mar 29 2008, 14:36 ) *
QUOTE (Erik_G @ Mar 29 2008, 13:13 ) *

AB Malmö Flygindustri (MFI)
MFI-10B Vipan
FPL 54

Hela bilden

edit: tog bort bild ur citatet

Inte fan behöver du mer än ett försök!
Ett helt korrekt svar, och äran och uppdraget att fortsätta quizen tillfaller 106.

/E
106
Vill ha beteckning och användningsområde.

Danne
QUOTE(106 @ Mar 30 2008, 01:16 ) *
Vill ha beteckning och användningsområde.

Det borde vara en KC-135 Big Crow?

Används som SAAB-mål för ABL 747an.
106
Beteckningen skall visst vara NKC-135B, men du har ju hittat rätt fpl.

Hela bilden
Yman
Då vår gode flyg-guru har fått "viktigare saker" för sig har kan raskt kastat över bollen till mig...
Så här kommer en lätt en:

Jag söker tillverkare och modell.

//Y
Deron
QUOTE (Yman @ Mar 31 2008, 21:11 ) *
Då vår gode flyg-guru har fått "viktigare saker" för sig har kan raskt kastat över bollen till mig...
Så här kommer en lätt en:

Jag söker tillverkare och modell.

//Y

Men det är ju för lätt...

Det är ju hundnäsan på våran senaste ras i försvarsmakten.

Hkp 14 eller NHI:s NH90.
Yman
Korrekt!

Din boll.

//Y
Deron
Aja vi kör väll vidare med nästa bild.

Vad är detta?

Hmm... blev nog lite väl lätt ser det ut som, men de märker vi väll när svaren kommer.
Deron
Hmmm, kanske inte var så lätt då.

En ledtråd; det sitter en snurra på taket.
Deron
Aha, tydligen var det för svårt, verkar vara för mycket spetsflygnördar på detta stället. Ingen med koll på helikopterhistoria?
Här kommer nästa ledtråd:

Danne
QUOTE(Deron @ Apr 8 2008, 16:47 ) *
Aha, tydligen var det för svårt, verkar vara för mycket spetsflygnördar på detta stället. Ingen med koll på helikopterhistoria?

För att underlätta lite mer är bilden tagen vid en högspänningledningsgata utanför ett skol och testområde i Alabama.
Deron
QUOTE (Danne @ Apr 8 2008, 18:08 ) *
QUOTE (Deron @ Apr 8 2008, 16:47 ) *

För att underlätta lite mer är bilden tagen vid en högspänningledningsgata utanför ett skol och testområde i Alabama.

Hehe, varför är jag förvånad. Danne har iallfall koll på sina helikoptrar. Tyvär hittade jag inte överdrivet många bra bilder på internet på denna kärran och att scanna bilden hadde gjort att Yman tog det direkt :P...
106
AH-56A Comanche?
Deron
QUOTE (106 @ Apr 8 2008, 18:38 ) *
AH-56A Comanche?

Du får rätt för den. AH-56 Cheyenne är det rätta svaret och här har ni bilden osm tydligen Danne också hittade ganska snabbt.

Här e en bättre bild för att se vad som skiljer den från de flesta andra helikoptrar.

106, din tur!
106
106
eskil
Supermarine S5
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.