Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
106
Saegheh
C DK012
QUOTE (106 @ Oct 28 2006, 21:58 ) *
Saegheh

Av intresse; hur mycket skiljer från en F-5 förutom namnet?
Danne
QUOTE (C DK012 @ Oct 28 2006, 22:18 ) *
QUOTE (106 @ Oct 28 2006, 21:58 ) *

Saegheh

Av intresse; hur mycket skiljer från en F-5 förutom namnet?

Inuti är svårt att veta, den kan vara identisk med en F-5E. Utanpå tycker jag det är helfestligt att den fått F-18s tiltade dubbelfenor....då F-5 är pappan till F-18, historia är inte utan ironi. På bilden nedan syns även de tillkantade luftintagen:

106
106
Nähä, med en större bild då?
Jolle
Är det en FW 200?
106
Jawohl
Jolle
Samma krig..
odenmedic
MIG-3 kanske

/a
griffon
Jag gissar på Heinkel He 100.
Jolle
Nope and nope...bra gissningar men fel land.
Jolle
Ny bild, lite enklare nu kanske..
http://img214.imageshack.us/img214/1179/id2ia8.png
griffon
Om det är Japan skulle jag tro det är en Kawasaki Ki-61.
Jolle
QUOTE (griffon @ Oct 31 2006, 06:39 ) *
Om det är Japan skulle jag tro det är en Kawasaki Ki-61.

Dingdingdingding..We have a winner..
Helt korrekt En KI-61 "Tony".

Din boll griffon.
griffon
Jolle
Handley-Page O/400?
griffon
Nej. Lite mer:
griffon
Ingen obskyr typ.
Troppchefen
QUOTE (griffon @ Nov 2 2006, 20:55 ) *
Ingen obskyr typ.

Vickers Vimy?
griffon
Vickers Vimy?

Det stämmer.
Troppchefen
Ja nu kommer vi till ett flygplan där jag vill veta tillverkare (kan vara fler än en, men ändå inte)
Jag är inte så knusslig så jag vill veta grundmodellen eller valfri familjemedlem.

Interiörbilder är inte så vanliga här (de gör det väl inte lättare alla gånger). Varianten ovan är inte den vanligast förekommande, men kan eventuellt (?) komma att bli i framtiden.
I dagsläget är det en typ som till stor del är markbunden.(vilket den har varit i olika grad genom hela sin evolution)
GrodanBoll
Sukhoi Su-34 Flanker..?

Inte den vanligaste eftersom den just satts i serieproduktion.
Men kan bli den vanligaste innom samma familj då den ska ersätta Fencern, och jaktrollen på sikt ska tas över av ett 5:e generationens jaktplan (Sukhoi T-50?).

Markbunden? Hmmm... Senaste versionen? Måste vara en CAS fågel. Min andrahandsgissning, som du enligt reglerna för denna quizz helt kan ignorera, blir Farichild A-10C Thunderbolt.
Troppchefen
Nej det var tyvär fel!

Flygplanet är byggt i en annan världsdel än båda. (Däremot kan designkontor för den ena och tillverkningsort för denna dela världsdel)

Avioniken skall man kanske inte stirra sig blind på (minst sagt)

Tänk envishet i dag och pionjäranda i "fordom" tid.
griffon
Kluriga ledtrådar.
ShinMaywa US-1A Kai / US-2 tror jag passar in, men jag tänkte i helt andra banor från början, så säker är jag inte.
Troppchefen
Nej Tyvär inte.

Detta är ett plan som gått i bräschen för mycket liksom i backen för mycket.

Ett plan med relativt lång utveckling (underdrift)

Vissa skulle nog säga att man inte kan säga att detta är en flygplanstyp utan två helt olika grundmodeller, och visst är det väl så i viss utsträckning men ändå inte egentligen.

Ett plan som säkrade framgångarna för amerikansk flygindustri skulle man kanske kunna säga.

Planet (eller planen) finns (fanns)både civilt och militärt. Och jag ger alltså rätt för alla.(inga specialbeteckningar nödvändiga)
Klargplutte
Boeing model 367-80 mer känd som KC-135 eller 707 brow.gif
griffon
Jag tror att jag har en slips med det här på som jag fick av tillverkaren för länge sen och jag har klappat prototypen till den fulaste varianten: Nimrod.
Troppchefen
QUOTE (griffon @ Nov 4 2006, 17:51 ) *
Jag tror att jag har en slips med det här på som jag fick av tillverkaren för länge sen och jag har klappat prototypen till den fulaste varianten: Nimrod.

fun_icon_nana.gif Grattis, grattis fun_icon_nana.gif
Visst är det så! Hade givit rätt för D.H. Comet likaså.

Jag känner att jag är skyldig till lite förklaringar vad jag syftade på!
Första bilden föreställer "BaE Nimrod 2000" och är ju då en ättling till De Havilland. 106 Comet som var en pionjär inom civilflyget redan i slutet på 1940-talet men som pga metallutmattning blev väldigt olycksdrabbat (och amerikanerna drog om).

SU-34 fabriken ligger på fel sida av Ural, medan designkontoret ligger väl utanför Moskva?

Jag var ju lite småful och nyttjade tre olika bilder rolleyes.gif
griffon
Det här är en extremt vilseledande bild.
Erik_G
QUOTE (griffon @ Nov 4 2006, 20:12 ) *
Det här är en extremt vilseledande bild.

Nja, jag vet inte.. med lite googlande så..
Jag är i alla fall tämligen övertygad om att det är denna:

En kinesisk Y-8C som används för utprovning av radar.
http://www.sinodefence.com/airforce/specia...aft/y8radar.asp

/E

PS "Radar testbed" var sökkriteriet i google biggrin.gif
griffon
Det är väl vilseledande med ett kineskiskt flygplan med nos från ett ryskt?
Men man kanske inte ska nämna när det är vilseledande.
Erik_G
QUOTE (griffon @ Nov 5 2006, 07:30 ) *
Det är väl vilseledande med ett kineskiskt flygplan med nos från ett ryskt?
Men man kanske inte ska nämna när det är vilseledande.

Ha ha.. jag är för okunnig, jag såg "jaktplansnos på något annat" och antog direkt att det rörde sig om en radarprovbänk. Kunde lika gärna ha varit en Phantom-radar på en Hercules eller något liknande biggrin.gif

Nu över till något lite snabbare.. jetflyg..

I detta fallet kommer nosen och flygplanet faktiskt från samma land..
Erik_G
QUOTE (Erik_G @ Nov 5 2006, 10:43 ) *
I detta fallet kommer nosen och flygplanet faktiskt från samma land..

Okej. Det kanske inte är helt rätt. Det finns faktiskt fler nationaliteter inblandade. Dock är flygplanstypen jag söker mig veterligen inte multinationellt.

/E
Erik_G
Ok, ingen som vågar gissa...

Ska väl erkänna att just den där radarn är "extrautrustning", flygplanstypen inget med terrorattentatet 11/9 att göra..

/E
106
En ledtråd till kanske?
Erik_G
QUOTE (106 @ Nov 14 2006, 18:47 ) *
En ledtråd till kanske?

Jag har redan fått ett korrekt svar baserat på ledtrådarna ovan, så ni borde klara det utan elva ledtrådar.

Klart IG. Ni får bacning, allihop.. Mer säger jag inte.

/E
Jolle
QUOTE (Erik_G @ Nov 15 2006, 09:46 ) *
QUOTE (106 @ Nov 14 2006, 18:47 ) *

En ledtråd till kanske?

Jag har redan fått ett korrekt svar baserat på ledtrådarna ovan, så ni borde klara det utan elva ledtrådar.

Klart IG. Ni får bacning, allihop.. Mer säger jag inte.

/E

En BAe (BAC) TSR.2??
Erik_G
QUOTE (Jolle @ Nov 15 2006, 17:20 ) *
En BAe (BAC) TSR.2??

Kul att se att någon är halvvaken iallafall, nej ingen TSR.2.

/E
griffon
Nu gick det upp ett ljus för mig. BAC 1-11 med Eurofighternos, väl.
Erik_G
QUOTE (griffon @ Nov 16 2006, 08:10 ) *

Tänt var det här!

Visst är det en one-eleven (inte en nine-eleven biggrin.gif) med "sportpaket"...

/E
griffon
Jolle
QUOTE (griffon @ Nov 16 2006, 08:10 ) *

gaahhh..det enda jag fick upp när jag googlade på BAC var just 1-11 men förskastade den..så går det ibland
banghead.gif
griffon
griffon
Yman
Oj, roterande vingar igen! Trevligt, trevligt.

Sud-Ouest SO.1221 "Djinn"

//Y
griffon
Stämmer.
Tekniskt intressant eftersom den saknar stjärtrotor, som den inte behöver därför att rotorn drivs av kompressorluft som blåses ut genom bladspetsarna.
Danne
QUOTE (griffon @ Nov 19 2006, 21:06 ) *
Stämmer.
Tekniskt intressant eftersom den saknar stjärtrotor, som den inte behöver därför att rotorn drivs av kompressorluft som blåses ut genom bladspetsarna.

Eller för att turbinutblåset är riktat rakt mot det styrbara rodret. vissel.gif
Vikström
Absurd skapelse, var inne på att det skulle vara en jetdriven gyrocopter, men icke smile.gif
106
QUOTE (Danne @ Nov 19 2006, 21:17 ) *
QUOTE (griffon @ Nov 19 2006, 21:06 ) *

Eller för att turbinutblåset är riktat rakt mot det styrbara rodret. vissel.gif

Borde inte det där systemet ställa till problem vid motorbortfall och efterföljande autorotation?
Yman
QUOTE (106 @ Nov 19 2006, 22:17 ) *
Borde inte det där systemet ställa till problem vid motorbortfall och efterföljande autorotation?

Låter högst troligt, bör ju inte inte få någon vidare roderverkan i låga hastigheter vid motorbortfall.

Lästa bild:

//Y
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.