Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
Tyrfing
QUOTE (griffon @ Jun 27 2006, 06:06 ) *
Jag får en känsla av att det är en helikopter från PZL, men kan inte komma på vilken modell i så fall.

Nej for fan, det ar en Fixed-Wing karra.. smile.gif

En extra ledtrad..

sleget
Skulle vilja gissa på en Casa C212?
Men jag tycker inte nosen och dörrarna stämmer helt... Men det är min gissning i alla fall... laugh.gif
Tyrfing
QUOTE (sleget @ Jun 29 2006, 02:35 ) *
Skulle vilja gissa på en Casa C212?
Men jag tycker inte nosen och dörrarna stämmer helt... Men det är min gissning i alla fall... laugh.gif

Nej, tyvarr.. smile.gif

Kul med lite gissningar iaf, varit dott ett tag..

Ny ledtrad kommer sa snart Photobucket ar klar med sin update.

//Daniel

Edit:

Nasta ledtrad.

Tyrfing
Det gar utfor med forumet..

3 bilder med ap-mycket info o inget loser det..

Skarpning nu! smile.gif
Jolle
är det ngn Fokker -variant?
Skuggan
vääääänta lite nu.....

kan det vara en Supermarine Swift?
Tyrfing
QUOTE (Jolle @ Jul 8 2006, 00:23 ) *
är det ngn Fokker -variant?

QUOTE (Skuggan @ Jul 8 2006, 00:44 ) *
vääääänta lite nu.....

kan det vara en Supermarine Swift?

Nope...

Tid for en till ledtrad?
Danne
Nä.

Piaggio P.166. Småskum pippi.
Tyrfing
QUOTE (Danne @ Jul 10 2006, 18:18 ) *
Nä.

Piaggio P.166. Småskum pippi.

Jaaaaaaaaa!

Antligen smile.gif

Har du klurat pa det ett tag eller tittade du just in, och hur kom du fram till svaret?

Bollen ar din Danne.

//Daniel
sleget
Skum sak!
De har montart pellemullevingarna bakfram ju! rolleyes.gif

Piaggio
Danne
QUOTE (Tyrfing @ Jul 11 2006, 05:10 ) *
Antligen smile.gif

Har du klurat pa det ett tag eller tittade du just in, och hur kom du fram till svaret?

Bollen ar din Danne.

//Daniel

Nja, jag tittar in här då och då, svarar inte på allt och vet inte allt, tycker det blivit rätt bra spridning här igen nu.

Det som ledde in mig var väl dörrarna (inte så bra med dörrar där om inte proparna är bakomvingen). Sedan syns en roterande prop på fenbilden. Efter det följde lite rotande....

Bra kärra att ha med.

Vikström
Tänkte dra till med B-17, men det stämmer inte riktigt. Kärran på bilden är nog mindre än en B-17?
Tyrfing
Def ingen B-17..

En till Piaggio? P.108?

Osaker pa storleken, svart ocksa att se om kroppen ar oval eller fyrkantig..

Middjeskyttarna och ksp pa motorerna gar ju inte att identifiera heller pga vinkeln.. Hmm

Edit: JAG ANDRAR MIG!

Tror det ar En Short Stirling, narmare bestamt en prototyp eller mojligtvis en Mk 5 eftersom de ar de enda jag sett med stora propellerkapor.
Vikström
QUOTE (Tyrfing @ Jul 12 2006, 01:52 ) *
Tror det ar En Short Stirling, narmare bestamt en prototyp eller mojligtvis en Mk 5 eftersom de ar de enda jag sett med stora propellerkapor.
Var inne på det jag också, men landstället ser inte riktigt rätt ut tycker jag. Men förmodligen har jag svårt fel. smile.gif

edit: stava och zzzova
Danne
QUOTE (Tyrfing @ Jul 12 2006, 01:52 ) *
Def ingen B-17..

En till Piaggio? P.108?

Osaker pa storleken, svart ocksa att se om kroppen ar oval eller fyrkantig..

Middjeskyttarna och ksp pa motorerna gar ju inte att identifiera heller pga vinkeln.. Hmm

Edit: JAG ANDRAR MIG!

En stjärnmotorutrustad Stirling....var det......alltså INTE (men den jag hoppades på skulle nämnas om ingen tog det direkt) :P
griffon
Focke-Wulf 200 Condor gissar jag på, med ledning av vingens bakkant och hjulen.
Danne
QUOTE (griffon @ Jul 12 2006, 12:37 ) *
Focke-Wulf 200 Condor gissar jag på, med ledning av vingens bakkant och hjulen.

Näj, ingen Condor heller
Jolle
ledtråd eller större bild, bitte.
Danne
QUOTE (Jolle @ Jul 15 2006, 00:57 ) *
ledtråd eller större bild, bitte.

En av de produktionsländer som räknats upp stämmer.

Vilket av dem det är går nog att se på målningen samt hur motorerna ser ut.

Maskinen är en moddning av en då serieproducerad maskin, en typisk coulda-woulda-shoulda. Den fick en egen designering. Blev nedlagd av en instans, men drevs vidare internt av företaget och fick produktionsklartecken av en annan, högre instans. Kom aldrig i tjänst.
GrodanBoll
Heinkel He-277
Danne
QUOTE (GrodanBoll @ Jul 17 2006, 19:34 ) *
Heinkel He-277

Japp!

Tyrfing
QUOTE (Danne @ Jul 17 2006, 21:05 ) *
QUOTE (GrodanBoll @ Jul 17 2006, 19:34 ) *

Heinkel He-277

Japp!

Helvete..

Greiff eller hur?

Hade ju tom den som byggsts nar jag var liten, hur fan kunde jag missa det..

Var beväpnad med ngn cool trådstyrd sjömålsrobot om jag inte minns fel..
imint
QUOTE (Tyrfing @ Jul 18 2006, 16:03 ) *
Var beväpnad med ngn cool trådstyrd sjömålsrobot om jag inte minns fel..

Är det möjligtvis denna du tänker på: http://www.wpafb.af.mil/museum/annex/an41a.htm

därifrån är steget skrämmande kort till Robot 05
GrodanBoll
En av mina personliga favoriter:

GrodanBoll
Kom igen nu gossar! Inte en enda gissning? Är det för svårt så får ni väl ropa efter ledtrådar?
106
Nej då, det är inte för svårt. Det är en Nakajima Ki-84 Hayate ("FRANK"), gissningsvis serienummer 1446.
GrodanBoll
Det var ju själva fnn.. Så enkelt alltså? Nu blev jag riktigt j-a besviken.. Visst är det en Ki-84, 106, men serienummret känner jag inte till. Men antagligen stämmer det eftersom du uppenbarligen kännerigen bilden. Du har bollen, men jag lovar att ta tillbax den lika snabbt om du lägger upp en vettig bild.. dry.gif

För övrigt är Ki-84 (enlig mig) en mycket vacker och graciös fågel med imponerande prestanda, och bör inte glömmas bort i de eviga diskusionerna om vilket jaktplan (propellerdrivet) som var vk2s främsta..
106
Nej jag kände inte igen bilden, men vad jag förstår är 1446 den enda kvarvarande Ki-84, iaf i utställningsskick.

Vad är detta? Det räcker med grundversionen, även om den på bilden är kittad.
GrodanBoll
Nåväl hur som helst skickligt av dig att knäcka min bild så snabbt, 106. Hatten av för dig.

Så.. vad är det du har lagt upp då? Gissar helt omotiverat på en hårt moddad Canberra-bombare.
106
Det är ingen Canberra.
SG OLSSON
Nästa vilda chansning får blir br 1150 atlantic
Danne
QUOTE (SG OLSSON @ Jul 23 2006, 15:06 ) *
Nästa vilda chansning får blir br 1150 atlantic

livboj Malajn.gif
106
Ingen Atlantic. Men Dannes ledtråd var ju bra.
106
Dagens bild:

Det är särskilt en sak som är speciell med typen, men det är ganska uppenbart när man ser hela flygplanet.
griffon
Framåtsvepta vingar? Hansa Jet.
Olle P
IAI 1124 Westwind, havsövervakningsversionen?

/Olle
106
QUOTE (griffon @ Jul 24 2006, 09:27 ) *
Framåtsvepta vingar? Hansa Jet.

Rätt, HFB-320 Hansa Jet, här i ECM version.
Hela bilden:
griffon
Adam Wilhelm
Millennium Falcon? Malajn.gif
griffon
Millenium Falcons cockpit inspirerades av ett annat flygplan.
106
Bell XFM-1 Airacuda
106
Den här borde gå snabbt.
imint
en så´n; Vought V-173 / XF5U-1

om det är rätt så lämnar jag bollen fri eftersom jag åker bort idag till ett internetfritt boende...
griffon
En intressant typ
106
QUOTE (imint @ Jul 26 2006, 06:47 ) *
en så´n; Vought V-173 / XF5U-1

om det är rätt så lämnar jag bollen fri eftersom jag åker bort idag till ett internetfritt boende...

Självklart var det rätt.
griffon
Ovanligt byggsätt, inte så många tillverkade och den militära beställaren skickade de flesta till skroten direkt varpå de köptes av flygbolag.
griffon
1940-talet. Tillverkaren var inte flygplanstillverkare, jag tänker på den som en tillverkare av dieselmotorvagnar och bussar, vilket ger en ledtråd till på vilket sätt det var tillverkat på ett ovanligt sätt, så ovanligt att det i princip var det första.
5526 Viktor Ludvig
QUOTE (griffon @ Jul 28 2006, 09:04 ) *
1940-talet. Tillverkaren var inte flygplanstillverkare, jag tänker på den som en tillverkare av dieselmotorvagnar och bussar, vilket ger en ledtråd till på vilket sätt det var tillverkat på ett ovanligt sätt, så ovanligt att det i princip var det första.

Här kommer en vild(?) gissning med tanke på given fakta.
Flygetyget i fråga är dieseldrivet!
Och tillverkare gissar jag på Detroit Diesel!

//5526
griffon
Diesel är en mycket bra gissning, fast inte rätt. Motorerna är helt vanliga, det är resten som är lite speciellt, matrialmässigt. En annan utmärkande sak är att beställda och levererade flygplan skickades till skroten (eller i alla fall klassades som surplus) under pågående krig, trots att de ju fungerade. 800 beställdes men sen minskades ordern till drygt 20.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.