Helt och hållet spikrätt från 106

Originalbild:
MC 130 med Fulton STARSARC eller STAR spelar ingen större roll, sett båda men tror att STAR är den officiellt korrekta. Hoppas min ordvits om "Fulton" inte var alltför dålig.
Enligt mig en av de ,mest magstarka saker som monterats på ett flygande objekt......inverterat bungee jump följt av tail surf efter en Hercules, det är heldag det.
Får nog sänka nivån lite tror jag.
Nästa kommer på Fredag om inget oförutsett händer.
(Någon som nu småler åt sitt password till en viss FTP??)
Men Danne, du kan ju inte skriva ett inlägg med en massa ledtrådar när det är bra på teve fattar du väl! ;) :P
SARC eller STAR spelar ingen större roll, sett båda men tror att STAR är den officiellt korrekta.
Det är det säkert, jag gissade bara på förkortningen.
Då den förra verkade vara för svår sänker vid nivån den här gången:

1) Fullständig typbenämning, med modifikationen att då det inte firekt går att se vilken variant det ( ex F15D och F15B i vissa vinklar) så vill jag ha båda de typer som används i denna roll ( korrekt svar på föra exemplet skulle altså varit MDD/Boeing F15B/D Eagle)
2) Två andra vapenslag under samma flagg flyger/flög lite mer normala varianter av denna maskin/familj av maskiner. En roll är normal ,den andra är lite udda. Det kan finnas fler, då vill jag ha två där den ENA skall va den udda, den står ut så det skall inte vara problem att finna den.
3) En annan maskin delar första ordet i denna maskins officiella smeknamn. Numret på denna maskin? (ex 15 som i F15)
Trevlig helg.
VKT M39
Mar 14 2003, 21:04
1) Fullständig typbenämning, med modifikationen att då det inte firekt går att se vilken variant det ( ex F15D och F15B i vissa vinklar) så vill jag ha båda de typer som används i denna roll ( korrekt svar på föra exemplet skulle altså varit MDD/Boeing F15B/D Eagle)
Lockheed AC-130A (i detta fall). Numera AC-130H Specter och AC-130U Spooky.
2) Två andra vapenslag under samma flagg flyger/flög lite mer normala varianter av denna maskin/familj av maskiner. En roll är normal ,den andra är lite udda. Det kan finnas fler, då vill jag ha två där den ENA skall va den udda, den står ut så det skall inte vara problem att finna den.
EC-130 ("flygande radio- pch TV-station")
HC-130N/P Combat Shadow (tankflyg för helikoptrar)
MC-130H Combat Talon II (slänger utt folk bakom fiendelinjer, den med "näsan")
Vad kan man räkna som udda? Slangar i arslet eller en näsa som kommer fram 10 minuter före piloten?
3) En annan maskin delar första ordet i denna maskins officiella smeknamn. Numret på denna maskin? (ex 15 som i F15)
Spectre 3 (en UAV) eller F-110 Spectre (senare F-4)
Fan heller fel svar, det var fel bild

På samtliga frågor
lowandslow
Mar 16 2003, 23:09
Det här var ju en JÄTTEROLIG tävling...
Hmm, för svårt eller inget intresse?
Trodde den här skulle vara lätt då vissa saker är synliga, tex cockpit och rätt originell takmålning som antyder lite.
Storleken borde ju leda åt vissa håll samt beväpningen.
Vad SYND det är att du har förbjudit BlåGul att vara med och tävla...

Original takmålning... hur många har varit inne i en sådan där tror du?
Är det bara bössorna på bilden man har att gå efter, eller getingen också?
Det var mest beväpningen som syns på målningen jag tänkte på, den drar ned skaran med misstänkta. Getingen tor jag ingen skall lägga för mycket kognitiv energi på ( Nepp det är ingen F18).
Funderar på det där med blågul, men det var inte mitt beslut.
/D
VKT M39
Mar 16 2003, 23:38
Säg som det är, är det en grön bålgeting i taket? Om det är så, så begränsar det, kombinerat med beväpningen, kandidaterna till 2st av vilka min gissning var fel.
Personligen tycker jag att bilden var för svår men smaken är ju som baken!

har suttit o funderat i snart en timme nu och gått igenom en massa gamla tidningar och bilder!
Släng upp en ledtråd så ska jag nog kunna knäcka den på nolltid
jonte72
Mar 16 2003, 23:40
CH-53 Super Stallion.....
CH-53A Sea Stallion / Sikorsky
MH-53J Pave Low IIIE - det är modellen på bilden tror jag
MH-53J Pave Low IIIE - används för b.la CSAR
MH53E Sea Dragon - används till/för minsvepning
CH53E Super Stallion - används b.la till trupptransport
MH53J "Pave" Low och MH60 "Pave" Hawk alltså ordet "Pave"
*säkert fel men vafan det är värt en chansning*
Nu gissar jag en hel del:
1. Jag skulle tro Sikorsky HH-53B/C/J Pave Low (Jolly Green Giant) eller Sikorsky HH/MH-60 Pave Hawk. Problemet är om getingen visa att den har en minigun i röven också, då är det HH-53. Men jag gissar på HH/MH-60 Pave Hawk. Används av USAF för CSAR.
2. US Army har UH-60 Black Hawk och AH-60L. US Navy har SH-60 Sea Hawk för ubåtsjakt och HH-60H. USMC har även VH-60N White Hawk för att flyga presidenten. USCG har HH-60J Jayhawk. Dessutom finns EH-60 Quickfix för signalspaning och telekrig
3. Sikorsky HH-53J Pave Low III
EDIT: Fan Tompa hann före

Tompa gör ett hattrick!

Bilden är tagen en bit innanför akter lastrampen på en Pave Low tillhörande 20 SOS "Green Hornets", AFSOC. Jag tror inte att getingen var någon begränsande faktor om man inte sitter på alla patchar till AFSOCs divisioner, vilket ju jag måste hålla med om hade varit ett smart sätt att lösa frågan.
Det udda uppdraget jag sökte var sjöminsvepning.
Det där med vapnet på gadden var intressant, jag har själv bara sett det som en lite mer "macho" gadd...men det kan mycket väl vara som 106 skriver att den symboliserar det här:

Dock är Minigun på akterramp något som är ytterst ovanligt. Dels för att den kräver en hel del tilläggsutrustning som är bökig att få dit och än viktigare att snabbt få bort dels för att man här oftast vill ha en 0.5 HMG. HMGn anses smidigare dels för att den ger hkpn ett tyngre slag, dels för att den snabbt kan sättas dit och tas bort, för att kunna rulla av och på ett fordon.....de flesta bilder på Pave lows visar att rampen är tom. Tror att beväpning där endast monteras vid behov ,men skall maila besättningen på maskinen som bilden är tagen i.
Detta med svårighetsgrad.....
Vet inte på vilket ben jag skall stå. Blev jäkligt glad då Tompa skrev inlägget att han suttit och funderat och slagit i böcker, kan lova att han lärde sig mycket om inte bara Pave low under den tiden, vilket är syftet med allt det här. Sedan är det lite trist att inte fler testar, vilket kanske beror på att det är för svårt.
Det negativa med att göra det lättare är dels att svaret kommer upp direkt, vilket leder till att färre funderar på bilden och därmed inte lär sig något, dels så måste väl jag öka bildantalet, vilket jag inte har tid med......
svåååårt.
Troligen ny bild imorrn.....lätt eller svår
Tackar! måste erkänna att det var faktiskt kul att sitta här igår o leta på internet och slå i böcker efter rätt modell och tillhörighet
Ett litet tips bara som gör det lite lättare iaf är väl att skriva om det är ett Flygplan eller en Hkp du söker.
Ser fram emot morgondagens bild!
// Tompa B)
Själv orkade jag bara inte söka efter rätt svar. Jag kom direkt fram till att det var Pave Hawk eller Pave Low, men orkade inte kolla upp det ordentligt så jag tog senaste Flygplankort ut hyllan ca 1,25 från datorn och läste vad som stod där.
Men så blev det ju fel också.
Jaha, då fortsätter vi framåt, eller är det bakåt.....
Vi går tillbaka till början av nittiotalet. Platsen är Göteborgs hamn. I en av fraktbåtarna väntar en ovärdelig last på att flyttas över till en större skuta, med adress USA.

1) Tillverkare, nummer, samt officiellt smeknamn ( Ex Grumman F14 Tomcat)?
2) Flygplanet har utfört en av de mest kända och extraordinära jakuppdragen i historien. Detta utfördes inte i Europa och målet var en nyckelperson hos fienden. Vad hette denna person?
3) Ett annat land, europeiskt, döpte en maskin till samma smeknamn några decennier senare. Denna maskin hade något lurt med hänseende till dess motorer, som skiljer det från den stora mängden. Vad var det med motorerna och vad hette tillverkaren till flygplanet?
Dexter
Mar 18 2003, 17:47
1 Lockheed P38 Lightning
2 Amiral Isoroku Yamamoto
3 English Electric och motorerna är två Rolls Royce Avon 302 axial flow turbojets med afterburner.
Med hjälp av ett tyskt WW2 koncept (axial flow turbojet) så kunde man nå 36 000 ft på bara 100s (från stilla stående). Samma tid för passagerarflyg är 20 minuter.
Dessutom är motorerna "ovanpå" varandra tillskillnad från de flesta andra. (Är för oinsatt kring flygplan att jag inte såg att det var nått speciellt med det.

)
Gotcha
Mar 18 2003, 18:06
Förbenade shite! När jag för en gångs skull kunde svaret (TROR jag), så hann givetvis nån annan före..
Mitt svar är ungefär detsamma som Dexters, dvs
Lockheed P-38 Lightning
Yamamoto
English Electric & Rolls Royce (grejen med motorerna på Lightning II var att de var monterade ovanpå varandra)
edit: för övrigt har väl (även) JA37 10km/100sek-prestanda?
QUOTE (Gotcha @ Mar 18 2003, 18:06 )
Om jag inte minns helt fel är det 90s från
stillastående på banan till 10 000m
Gotcha
Mar 18 2003, 19:11
QUOTE (106 @ Mar 18 2003, 19:00 )
QUOTE (Gotcha @ Mar 18 2003, 18:06 )
Om jag inte minns helt fel är det 90s från
stillastående på banan till 10 000m
Ja, asså, det var implicit med "stillastående" till "10km altitud"..

90sek eller 100sek...ingetdera är väl så illa pinkat?
Fel av mig. När jag läste Dexters svar så stod det ju där.
Hur många på knogarna skall jag belöna mig med?
The_mistaken
Mar 18 2003, 20:39
Hålller med gotcha, för en gångs skull kunde jag också det här

Scratch one for Dexter!

Se där, där tog det rejält skruv....roligt roligt: Tyckte ine att jag gjorde en så speciellt mycket lättare fråga än sist, men det var den kanske. Kan meddela att planet på bilden nu är tillbaka i sitt rätta element, luften. Den upptäcktes infrusen på Grönland, fraktades till Ålborg, Danmark för att sedan ta vägen över Göreborg och sedan till USA för renovering..
Den 28 oktober 2002 lyfte hon för första gången på över ett sekel:

Passande nog går hon nu under namnet "Glacier girl"( finns ett gäng WWW sidor om henne). Få objekt byggda av människor får så mycket omsyn och kärlek som Warbirds, och få maskiner ger så mycket tillbaka till de som tittar på heller.
Nästa bild på fredag folks!
Det finns några P-38 och en B-17 kvar i isen på grönland så det är bara att åka dit och börja hacka...
...eller inte. Har sett bilder från när de tog upp planet. De hade något som kan beskrivas som en konformad radiator som smälte sig genom isen. Det låg riktigt djupt också.
Blir ingen ny bild idag av olika skäl.
Måndag eller tisdag borde det komma upp.
/D
Nämen, är inte planet ovan otroligt likt "vampire", förutom att den inte har jetmotorer.
Raffsec
Mar 24 2003, 03:38
QUOTE (Danne @ Mar 18 2003, 21:52 )
Den 28 oktober 2002 lyfte hon för första gången på över ett sekel:
hmm flög det första gången 1902 hmmm

eller innan
Japp. Strax före Orre och Vibbe Wright tyckte att de kommit på nåt tuffade en P38 omkring fram och tillbaka över lufthavet, ivrigt väntande på att Lockheed, dess tillverkare, skulle börja existera.
0.5*sekel....... B)
/D
Fågel Fenix
Mar 24 2003, 21:15
ÄR det glada hobbyrenoverare som klipper och klistrar ihop plan eller har försvaret tex. i USA
en museéum "avdelning" som sysslar med sånt här?
Kostar ju en del pengar väl ??
Det är inte USAF men att kalla dem för glada amatörer är nog lite felaktigt. Det ligger stora pengar i restaurering av gamla flygplan och finns firmor som jobbar med enbart detta. På Isle of Wight finns en firma som nästan bara restaurerar gamla Spitfire.
The Glacier Girl Recovery was largely privately financed. Had it not been for the contributions of Roy Shoffner and other individuals, Glacier Girl would still be buried in the ice cap with her companions.
Kostnad: $638000
Läs mer på FAQ här:
www.thelostsquadron.comEDIT:
Men precis som FVM (Flygvapenmuseum) så renoverar USAF-Museum (Wright-Patterson AFB, Dayton, OH) flygplan till utställningarna.
Det finns ju många personer med mer pengar än vad de klarar att göra av med. En av dessa flytokar är Kermit Weeks som har ett eget flygmuseum (större delen i flygdugligt skick) i Florida, Fantasy of Flight tror jag det heter.
I USA kan man få skatteavdrag för donationer, därför skänker rika och ibland även flygintresserade amerikaner stora pengar till exempelvis flygmuseer.
Det finns även en större marknad för flyguppvisningar vilket gör det mer lönsamt än i lilla Sverige. Det är ju inte många som är proffessionella uppvisningspiloter i Sverige. Även i Storbrittannien finns det en större marknad än här.
Jag gillar deras BBMF och tycker det är trevligt att även FV skall behålla ett par äldre flygplan (B17A, J29F, A32A, J32E, J35J) i flygande skick för exempelvis flygdagar. B17A och J29F tillhör förvisso FVM liksom den J22 (går bara att taxa) som finns på F10.
Peter_PB
Apr 16 2003, 22:56
Blir det inga mer quiz-utmaningar? Ville ju visa lite dominans.. B)
Vi får se om det blir någon mer Quiz. Slutade på grund av Quizen lästes av en stor del av min bekantskapskrets och att de, och jag och förre quizdrivaren tog avstånd från de diskussioner som bedrevs på andra delar av forumet. Vi fann dessa osakliga, personpolitiskt vinklade och ofta allmänt fackmässigt totalfel.
Tycker dock quizen var/är kul, så den kommer nog tillbaks inom en viss tid.
Moralisk/sysftesmässig vinnare så långt är Tompa. Messa mig så tror jag att vi skall kunna komma överens om ett lämpligt (del)pris. Det jag hade tänkt är access under två dagar till delar av min/familjens bild-ftp med bland annat ca 700 högupplösta bilder från "Gulfkriget ver 2.0" på pansar, flygplan, helikoptrar,trupp osv.
/ D
Honken
Sep 10 2003, 21:00
Sätt lite fart på tråden.
Peter_PB
Nov 11 2003, 17:31
Ja, fortsätt med quizen!
Ett sant nöje på forumet...
Fu Bodin
Nov 11 2003, 20:42
Kan ni den här?
Saab 35 Draken, i någon version.
Fu Bodin
Nov 11 2003, 22:28
Correctomundo.
Smeghead
Nov 11 2003, 23:07
Då kan väll jag klämma in ett flygplan

1. Modelnamn + Smeknamn
2. Vilket företag bygger planet?
3. Vilket år sattes det in i tjänst?
1. B-1B Lancer
2. Rockwell International
3. 1a fpl levererad juni 1985, operational oktober 1986
Smeghead
Nov 11 2003, 23:17
Det där gick snabbt, 106 tar hem poängen
Fu Bodin
Nov 12 2003, 10:40
Ett nytt försök:

1. Korrekt ursprunglig beteckning med smeknamn
2. Serienummer
3. Användes som vad och av vem
Fu Bodin
Nov 12 2003, 20:41
Hjälper till lite med serienummret:
XX950
OK, gissar Tornado-prototypen P.08 som kraschade i Irländska sjön 12:e juni 1979. Tillhörde BAe.
Fu Bodin
Nov 12 2003, 21:50
Tyvärr, men en totalbom i det här fallet.
Va? Serienumret passade i alla fall! bokstav-bokstav-tre siffror är RAF's format, menar du att det är svenskt format som exempelvis 29-tre siffror eller 37-tre siffror? Isf får du ju säga det!
Hehe, fick inte ihop det med bilden ändå, ser ut som öppningen för en akan i nosen på ngt fpl.
Fu Bodin
Nov 12 2003, 22:14
Att skriva 37950 hade varit lite för lätt, även om jag vet att de är identiska med de Brittiska.
Så, nu klarar ni väll de två andra?!
37950 48 AJSF37 37950 F21 act jun00 jul03 low visibility c/s
Säger www.scramble.nl's Viggendatabas. Är det en av sidokamerorna i nosen?
Man blir helt lurad av skuggan i underkant, gör att man kan se den på flera sätt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.