Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
JBP
Hm kan det vara "stödhjulen" till en Harrier eller U2?

Annars är det säkert ett av hjulen på en "airborn" kundvagn utanför Lidl butiken i Skövde laugh.gif

/JBP
Yman
Nopp, Lidl håller jag mig långt borta från dessutom.

//Y
C DK012
Kan det vara första Harrier-"prototypen", "the Flying Bedstead" (borde varit Testbed... happy.gif )?
Adam Wilhelm
Flying Bedstead

Och det är NASAs månlandningssimulator.
Yman
Visst är det en LLRV (Lunar Landing Research Vehicle).

så svårt var det....

Din boll AW.

//Y
Adam Wilhelm
Jolle
Avro Rota
(autogyro)
Adam Wilhelm
Nej.
Men visst är det en autogyro, inte bara en Avro Rota.
Sytare
Little Nelly? wink.gif
Adam Wilhelm
Nej.
Yman
Är inte helt nöjd med vad jag hittat, så det blir en chansning innan jag hoppar till kojs.

Little Wing Roto-Pup

//Y
Adam Wilhelm

Ledtråd kommer imorgon.
Smeghead
Flettner 282 "Kolibri"?
Men å andra sidan så skriker den där bilden inte precis Deutchland.
imint
Bensen B-8, ett eller två exemplar kördes som X-25
Adam Wilhelm
Visst är det en Bensen X-25.

Länk: X-25

Imint har spaken.
imint
Då kör vi enligt tidigare linje, jag vill ha korrrekt beteckning:

UAV
Ju 87 Stuka
imint
QUOTE(UAV @ Mar 23 2006, 13:45 ) *
Ju 87 Stuka

Det skulle man lätt kunna förledas att tro, men det är inte förenligt med mitt tidigare tema. Försök igen
Adam Wilhelm
Henschel 126

Jolle
Fokker D21? Om vi nu ändå är inne på fasta strömlinjeformade landningställ
Adam Wilhelm
Fokker D21 är inte en spaningsmaskin. :P
Jolle
@ AW. förvisso inte men kan man se saker från maskinen kan den användas som det också. Sen kanske vi inte ska ta Imints "hintar" för sanningar eller :P

En Westland Lysander då...
imint
QUOTE(Jolle @ Mar 23 2006, 17:43 ) *
@ AW. förvisso inte men kan man se saker från maskinen kan den användas som det också. Sen kanske vi inte ska ta Imints "hintar" för sanningar eller :P

En Westland Lysander då...

Många intressanta men samtliga felaktiga teorier, utom den där om mina hintar förstås... saint.gif
imint
Jag öppnar upp bilden en liten aning så kanske det klarnar.

Adam Wilhelm
Då säger vi- S31.

Edit: Tillägg av bild
imint
Äsch, jag visste att det skulle bli för enkelt om jag lättade en aldrig så liten aning på förlåten. men så är det. Jag hade tänkt slänga in "Warburton" som en ledtråd men det behövdes inte. Du har pucken
Adam Wilhelm
Den första bilden var riktigt svår, jag m.fl. trodde ju att det var fasta landningsställ.
Bild kommer snart.
Adam Wilhelm
106
Det är en He-115 (T2 i FV).

@imint
Om jag inte minns fel är det din andra quizbild på spitfire (den första var på motorfundamentet). Båda gångerna har jag direkt tänkt spit men inte inte svarat. banghead.gif
Adam Wilhelm
App app... jag vill ha individnumret också! vissel.gif

106:an Bom har kontrollerna.
106
Kommer inte kunna svara här förrän söndag kväll, så jag kastar flyghjälmen högt och hoppas någon ska fånga den (ananrs gör jag det när jag kan).
imint
QUOTE(106 @ Mar 26 2006, 00:42 ) *
Det är en He-115 (T2 i FV).

@imint
Om jag inte minns fel är det din andra quizbild på spitfire (den första var på motorfundamentet). Båda gångerna har jag direkt tänkt spit men inte inte svarat. banghead.gif

Visst har jag kört spit tidigare, då en bild på ett av exemplaren på Duxford, men det är en så trevlig maskin att den är väl värd att vara med fler gånger.
Adam Wilhelm
QUOTE(106 @ Mar 26 2006, 01:51 ) *
Kommer inte kunna svara här förrän söndag kväll, så jag kastar flyghjälmen högt och hoppas någon ska fånga den (ananrs gör jag det när jag kan).

Häpp... saint.gif

Fullständig modellbetäckning tack.
Danne
QUOTE(Adam Wilhelm @ Mar 26 2006, 15:36 ) *
Fullständig modellbetäckning tack.

Hans Wiklund är den jag kommer på som gör fullständiga modellbetäckningar :P blush.gif
Adam Wilhelm
Snuskgubbe! vissel.gif
Jolle
Faiery Fulmar?
Adam Wilhelm
Nope.
Adam Wilhelm

Landversionen av detta plan hade stor framgång i början av VKII för att sedan lida stora förluster.
coolhand
Hawker Hurricane?
Adam Wilhelm
Nej.
109 Eken
Mitsubishi Zero?
106
Ju 87C
Sytare
Ju-87C

PUCKTVÅ!!!
C DK012
Vilken är anledningen till de vikbara vingarna?
Danne
QUOTE(C DK012 @ Mar 28 2006, 22:56 ) *
Vilken är anledningen till de vikbara vingarna?

Tyskland hade planer på att bygga fyra fleet carriers, en av dem, Graf Zeppelin, kom så här långt:

Allt arbete lades dock ner....och därmed även versionen av Stuka
Adam Wilhelm
Gratulerar Flygsoldat 106:an till segern.

Junkers Ju 87C var den marina versionen och den var tänkt att användas på Hangarfartyget Graf Zeppelin. Graf Zeppelin las dock ned ned när 80% var färdigbyggt.

Och där kom smygaren Danne.
106
OK, här kommer nästa bild. Vill veta militär beteckning samt civil tillverkare, beteckning och namn.
griffon
Kan det vara en T-41 Mescalero, Cessna 172RG Cutlass?

Nä, det kan det nog inte. Men O-2 Cessna 337 Skymaster?
106
Självklart är det en O-2.

Cessna 337 fanns ju även inom kustbevakningen. En individ, SE-GMM, finns på Aeroseum.
griffon
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.