Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
griffon
Jag hittade den här
http://www.airminded.net/F4b/BoeF4b.html
och valde den jag trodde hade mest vilseledningsförmåga.
106
Här kommer nästa. Eftersom bilden är så liten visar jag hela.
Vill veta land, tillverkare och namn, samt ursprunglig tillverkare och beteckning.
Fa/Kapten
En gissning....

B121 pup, Beagle aviation sedmera Bulldog 125 osv...Scottish Aviation (BAe ?)
106
Fel, däremot ersatte typen Bulldog.
BJK
Är det inte en sån där finsk Valmet Vinka typ?
106
Inte det heller.

edit: Men nu har det gått ett dygn så här kommer ytterligare en bild:
griffon
Malaysia, SME Aviation, Aero Tiga, Dätwyler MD3-160.
106
Inte det heller.
Troppchefen
QUOTE (106 @ Mar 13 2006, 12:39 ) *
Inte det heller.

Tyska civila Grob Tutor i tjänst för RAF?
106
Nope.
griffon
Nähe, det var visserligen en gissning (som jag valde eftersom jag läst om dem), men då vet jag genom uteslutningsmetoden vad det är egentligen.
106
Men då är det väl bara att svara då?

Eftersom det blev en ny sida lägger jag upp bilderna igen:

Jag vill alltså veta land, tillverkare och typens namn, samt ursprunglig tillverkare och beteckning.
griffon
QUOTE (106 @ Mar 13 2006, 18:18 ) *

Nigeria, AIEP, Air Beetle, Van's RV-6.
106
QUOTE (griffon @ Mar 14 2006, 06:30 ) *
QUOTE (106 @ Mar 13 2006, 18:18 ) *

Nigeria, AIEP, Air Beetle, Van's RV-6.

Bra, RV-6A om man ska vara riktigt petnoga. Har även sett beteckningen T18 för de nigerianska planen.

Det intressanta är ju att flygplanet ursprungligen såldes som byggsats, men Nigeria byggde ihop ett antal på fabrik (60% ägd av Dornier) för att ha som skolflygplan.
Nigeria har 60 st (varav 20 st IFR) och totalt fanns det i december -05 drygt 2000 RV-6/-6A flygande i världen.
DANA Ltd.
griffon
QUOTE (106 @ Mar 14 2006, 11:32 ) *
Bra, RV-6A om man ska vara riktigt petnoga.
Är det skillnaden mellan nos- och sporrhjul?

Detta är vad för något?

Om man parafraserar Nalle Puh: "Jag känner igen vilket flygplan som helst, bara jag vet vad det är för något."
imint
QUOTE (griffon @ Mar 14 2006, 11:39 ) *

Detta är vad för något?

Om man parafraserar Nalle Puh: "Jag känner igen vilket flygplan som helst, bara jag vet vad det är för något."

B-47?
106
QUOTE (griffon @ Mar 14 2006, 11:39 ) *

Ja, A innebär noshjul.

Detta är vad för något?

YB-52
griffon
QUOTE (106 @ Mar 14 2006, 11:57 ) *
YB-52
Javisst. Men det kunde ha varit XB-52...
http://www.wpafb.af.mil/museum/research/bombers/b4/b4-60.htm
106
Då tar vi en ny på en gång.
eskil
B-25 Mitchell
106
Ingen B-25.
Sytare
Heinkel He-111... fast det är väl för enkelt
Adam Wilhelm
Focke Wulf 189
106
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 14 2006, 14:31 ) *
Focke Wulf 189

Helt rätt.
Adam Wilhelm
Den borde Imint ha tagit, men han kanske inte hann? fun_icon_nana.gif
Ny bild kommer snart.
imint
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 14 2006, 21:21 ) *
Den borde Imint ha tagit, men han kanske inte hann? fun_icon_nana.gif
Ny bild kommer snart.

Det är korrekt, det var alldeles för snabbt för mig...
Adam Wilhelm
106
Har ingen koll, men gissar på Kaman UH-2 Seasprite.
Adam Wilhelm
Nepp.
Skuggan
hmm... jänkar kärra (US Coast Guard)... Sikorsky H-34 Choctaw?
(CH-34 i militärt utförande)
106
Hade jag kontrollerat det innan jag svarade hade jag ju sett att USCG inte hade några Seasprite. banghead.gif

Så jag gissar istället på Sikorsky S-62 / HH-52 Sea Guardian. Men i så fall borde den haft tvåbladig stjärtrotor.
Adam Wilhelm

Väldigt lik en Super Puma. vissel.gif
106
OK, nu ser även jag vad det är. B)
Danne
Hoppas du har en story bakom bilden med..... smile.gif ohmy.gif
Sytare
En MIL Mi-14 i US Coastguards målning?
Det är en story jag vill höra!

EDIT... nu tror jag att jag har fel..
Adam Wilhelm
Försök igen, Tollen! happy.gif
Sytare
Tack
Mil Mi-24 HIND...

Sicken idiot man är.. Varför skulle du annars mörkat midjan på den?
Adam Wilhelm

Bilden är photoshopad men inte av mig.
Det hade ju varit lite roligt om US Coast Guard hade köpt in Hindar.

J, du har flyghjälmen.
Sytare
Tack T!
Måste dock säga att det krävdes lite gudomlig inspiration för att lösa ut den där blåsningen!

/Sg Toll kittar flyghjälmen med egna NVG's och målar den lite coolt.

Vad är detta för en fågel?
Danne
A-129 CBT/International
Sytare
Ja happ, visst är det en A-129 CBT/International.
Då är det bara att lämna av till Danne.

Min bild
106
QUOTE (Sg Toll @ Mar 16 2006, 00:20 ) *
trådskaparen Danne.

Han må vara överjävlig på allt flygrelaterat, men tråden skapades faktiskt av LRRP.
Sytare
QUOTE (106 @ Mar 16 2006, 00:31 ) *
QUOTE (Sg Toll @ Mar 16 2006, 00:20 ) *

trådskaparen Danne.

Han må vara överjävlig på allt flygrelaterat, men tråden skapades faktiskt av LRRP.

banghead.gif banghead.gif banghead.gif banghead.gif banghead.gif banghead.gif

Belönar mig själv med 20 böjstreck!
Danne

Extra poäng till den som svara på hur många personer som det finns plats för i maskinen...
griffon
På nåt vis tycker jag det liknar en S-76 SHADOW och vore det en sån vore delsvaret "åtminstone 3".
Danne
QUOTE (griffon @ Mar 18 2006, 19:51 ) *
På nåt vis tycker jag det liknar en S-76 SHADOW och vore det en sån vore delsvaret "åtminstone 3".

Nej, ingen Sikorsky, ingen Amerikansk maskin överhuvudtaget.

Jag är lite utanför det jag vanligen brukar nyttja som quizföremål här. Den är inte i produktion, inte än iaf. Den är dock speciell på många sätt och har fått många att höja på ögonbrynen. Facktidningar har tagit upp maskinen på sistone.

Namnmässigt har den på skrovet en förkortning som är identisk med en maskin som var med här för inte länge sedan....
Yman
Det är Kazan Helicopter Plant:s Ansat-baserade ARH. Har även hittat benämningarna "Ansat-2RT" och "Military Ansat" (Ansat-2RT verkar vara den korrekta benämningen)

Inte hittat någon direkt data över maskinen, men som det s e r ut på bilderna bör den ta två (2) pers i besättning.
Men eftersom du ställer frågan så misstänker jag att det är något jävulskap med det... *Fortsätter gräva efter information*

bild:

//Y
griffon
Det finns faktisk en dörr med fönster på vänstersidan:
http://forum.keypublishing.co.uk/attachmen...achmentid=94838
Men den fanns inte där på mockuperna.
Danne
QUOTE (Yman @ Mar 19 2006, 17:06 ) *
Det är Kazan Helicopter Plant:s Ansat-baserade ARH. Har även hittat benämningarna "Ansat-2RT" och "Military Ansat" (Ansat-2RT verkar vara den korrekta benämningen)

Inte hittat någon direkt data över maskinen, men som det s e r ut på bilderna bör den ta två (2) pers i besättning.
Men eftersom du ställer frågan så misstänker jag att det är något jävulskap med det... *Fortsätter gräva efter information*

//Y

Det är helt rätt, Kazan Ansat 2RC. Maskinen flög endast 2 veckor före den bilden som Yman länkade till ovan togs. Detta datum var den 29 Juli, samma dag som Bell fick ARH kontraktet i USA. Kick ass sa Kazan och fixade till en ARH logga lahom till MAKS 2005. Maskinen är helt egenutvecklad och för egna pengar. Enligt en vän som snackade med Kazan i somras var detta deras enda väg. Statligt drivna projekt har gåt istå och de kände att detta var en maskin som är RÄTT. Lätt,snabb, modulär optik och möjlighet att kunna bita ifrån sig. Precis som Bells ARH-70 kan den ta passagerare, även om det inte ser så ut. Om man tittar på Ymans bild så ser man rems/fackelfällare bakom vapenbalken går man en meter till bakom är man på rätt plats för ett rum inuti kroppen, ingången är dock på andra sidan. dörren har en liten rund ruta och är snarlik den på en Skyraider.

Syftet med maskinen är export, där just ARH rollen just nu är "hip" ( laugh.gif blush.gif ) och man siktar mot Asien och Afrika. Dock har Ryssland haft en tävling om en ARH, där Ansat 2RC är en av tre. Tävlingen vanns av Ka-60 ås har det programmet gått i stå (statligt understött) och Ansat är nu förbi, vilket Kazan nu har påpekat.

Kazan har även fler projekt på g och verkar vilja försöka spräcka rysk helikopterindustris mörker. De är mycket stolta att påpeka att Ansat 2RC är den första hkp i Ryssland som utvecklats från scratch efter CCCPs fall.

Vart Kazan har fått tillräckliga ekonomiska muskler? De är en av två tillverkare av Mi-8/17 (därav min erkänt dåliga ordvits ovan). Med över 12k producerade individer och måna MLU ocha andra spin offs har de en sund ekonomi, som de vaktar.

Det om det...Ymans boll.

Nej...en sak till.

A-129 CBT/International, som var förra quizen. Observera hur man löser problemet med en kropp som inte har plats för mer inuti. Från akanboxen går en lista som sträcker sig över nästan hela kroppen. Där finns ammon till akan brow.gif

/me passar bollen till Yman...som uppenbarligen inte sov på föreläsningen härom veckan.
Yman
QUOTE (Danne @ Mar 19 2006, 19:03 ) *
/me passar bollen till Yman...som uppenbarligen inte sov på föreläsningen härom veckan.

Tack för passningen.
Ehmmm.... ingen jävel som vågade somna i det rummet med tanke på vilka som satt där i....

Dåså, ny quiz:

Börjar försiktigt med en minst sagt unik detalj på en ungefär lika unik maskin.
Ledtrådar kommer allt eftersom det behövs.

//Y
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.