Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
griffon
Företagen som byggde prototyperna kom senare att bygga militära glidflygplan, som kom till användning.
Det som gjorde det här flygplanet obehövligt var radar (vilket väl fastslår tidsperioden ganska väl).
Erik_G
QUOTE (griffon @ Feb 2 2006, 09:12 ) *
Företagen som byggde prototyperna kom senare att bygga militära glidflygplan, som kom till användning.
Det som gjorde det här flygplanet obehövligt var radar (vilket väl fastslår tidsperioden ganska väl).

Det var nära att jag gissade på Airspeed AS39 Fleet Shadower, men bilden föreställer ju den andra tillverkarens kärra, General Aircraft GAL 38.

Ett flygplan byggt för att skugga fientliga flottor. Något som inte ansågs nödvändigt när radarn togs i bruk. Att båda flygplanen tydligen hade rätt trista flygegenskaper gjorde väl inte saken bättre.

Man kan väl dock så här i efterhand konstatera att hangarfartygsbaserade spaningsflygplan inte har blivit överflödiga, trots radar.

/E

Edit: Glitarna är naturligtvis Airspeed Horsa och General Aircraft Hamilcar.
griffon
QUOTE (Erik_G @ Feb 2 2006, 09:56 ) *
Det var nära att jag gissade på Airspeed AS39 Fleet Shadower, men bilden föreställer ju den andra tillverkarens kärra, General Aircraft GAL 38.

Jo, den här har ju funnits med en enda stor fena också, så där försökte jag luras lite.
http://www.aeroplanemonthly.com/archive/fl...flying_slow.htm
Erik_G
Ok, då fortsätter vi:

Was ist das?
griffon
An-124, tror jag.
UAV
Sopwith Camel
Erik_G
QUOTE (UAV @ Feb 6 2006, 08:43 ) *
Sopwith Camel

Japp, helt rätt, varsegod och fortsätt...

...nejvars, jag bara skojade

QUOTE (griffon @ Feb 6 2006, 08:15 ) *
An-124, tror jag.

Visst är det en An-124, inspirerad av tråden om upphandling av taktisk transport.
http://www.lindauer-fly.ch/fotogallerie_gr...%20124%2025.jpg

Jaha, då får jag väl börja leta på "www.obscure-aircraft.com" igen, för nästa quiz kommer väl bli något ovanligt gammalt? biggrin.gif

Var så god och fortsätt.

/E
griffon
C DK012
En Eurocopter EC635 från det jordanska flygvapnet.

(Se Erik, inte alls så gammal eller obskyr den här gången. Lucky me! smile.gif )
griffon
QUOTE (C DK012 @ Feb 6 2006, 11:23 ) *
En Eurocopter EC635 från det jordanska flygvapnet.

Stämmer bra det.
Se t ex http://www.heliweb.ch/sites/900005.asp?registrierung_i=1413 för mer bilder.
C DK012
Se så det kan gå... Var ganska säker på att det var en EC, och kände vagt igen nationalitetsbeteckningen som mellanöstnisk. Sen tog det en j-vla tid att luska reda på vilken nation det var och om de faktiskt hade några Eurocopters.

Ny bild:
C DK012
Inte mycket action här det senaste dygnet.

Ledtråd: Farkosten har en namne som är ett populärkulturellt fenomen och aningen mer högtflygande.

Större bild:
Erik_G
QUOTE (C DK012 @ Feb 7 2006, 16:38 ) *
Inte mycket action här det senaste dygnet.

Ledtråd: Farkosten har en namne som är ett populärkulturellt fenomen och aningen mer högtflygande.

Större bild:

Ja, nu blev det ju enklare, det är en X-wing

Inte en Incon T-65 X-Wing då, utan en Sikorsky

Tanken var att maskinen skulle starta som en hkp, men när farten framåt var tillräckligt hög för att vingarna skulle bära så stoppades rotorn och fungerade som X-formade vingar.
Projektet pågick mellan 1983-1988 soch lades ner till förmån för Tiltrotorkonceptet.
För att göra maskinen mer komplicerad hade man istället för vridbara rotorblad, som en vanlig helikopter, utblås på rotorbladen där luft från motorn pumpades ut för att skapa olika mängd lyftkraft.

/E
karateka
ekranoplanet comet eller asteroid?
C DK012
Så rätt så Erik. Funderade ett tag på att lägga in en bild på T-65:an som en slamkrypare, men avstod till slut.

Passar pucken vidare...

@Karateka; Fel. Se ovan.
Erik_G

Vad i H-E är detta?

/E
Maverick
QUOTE (Erik_G @ Feb 7 2006, 20:27 ) *

Vad i H-E är detta?

/E

Ja modellbeteckning och så vet i fan. Men var det inte en simorsky proukt som bygger på tiltrotor principen??

*mavve som varit nära på de 2 sista men trodde att An124 var för enkelt och inte hade tida att googla smile.gif *

Eller

NORD Aviation NORD-500, 1968.
Kanske??

Kanske till och med denna individen??

Erik_G
QUOTE (Maverick @ Feb 7 2006, 21:18 ) *

NORD Aviation NORD-500, 1968.
Kanske??

Kanske till och med denna individen??

Visst är den gullig..
Trevligt att du hittade fler bilder på den

Vassego o fortsätt

/E
Maverick
Så.. Varsågoda...

Erik_G
Tror inte att dödsstjärnan är ett tillåtet bidrag i denna quiz..

/E
Maverick
QUOTE (Erik_G @ Feb 7 2006, 22:07 ) *

/E

*LER* Nej tyvärr fel..... och skall man vara rolig så är det i vissa avseenden dess motsats...

För att förtydliga...
Bilden är GRYMT hårt beskuren Det vita är strl på originalbilden....
Danne
QUOTE (Maverick @ Feb 7 2006, 22:23 ) *

/E

*LER* Nej tyvärr fel..... och skall man vara rolig så är det i vissa avseenden dess motsats...

För att förtydliga...

pos-ljus samt RWR antenner som hör till en A-10.
Maverick
QUOTE (Danne @ Feb 7 2006, 23:08 ) *
QUOTE (Maverick @ Feb 7 2006, 22:23 ) *

/E

För att förtydliga...

pos-ljus samt RWR antenner som hör till en A-10.

Jepp... Stämmer....
Känndes som en aktuell kärra..
Sedan var det polarens favvokärra så...
Kanske för lätt??
C DK012

/E

Nu är du väl lite grinig, jag fick ju bidra med X-wing:en... happy.gif
Danne
Min boll antar jag....

Mer FFAR till folket ...

griffon
Sikorsky S-67 Blackhawk.
Danne
QUOTE (griffon @ Feb 9 2006, 12:11 ) *
Sikorsky S-67 Blackhawk.

Helt rätt...

Ser gärna att vi håller oss borta från de mest obskyra maskinerna. Det går med bra bildbeskärning att klura till även kända fpl/hkp. Om inga unika identiferare finns med på bilden, vilket det är bra om det är så får man lägga till lite text. Anser frågeställaren att det är för lätt är det fritt fram med följdfrågor i textformat.

Allt detta för att hålla tråden mer levande samt ge mer tillbaka till de som deltar.
griffon
griffon
GrodanBoll
KC-135?
griffon
Inte KC-135.
Nestor
Nimrod?
griffon
Inte Nimrod heller.
SwMtb
Brequet Atlantique?
griffon
Inte Atlantique eller Atlantic heller för den delen.
Maverick
DC8 i någon av de riktigt kortaverionenra..
Inte alls nöjd med svaret men det är vad jag snabbt kan komma upp med då sambo och söner skriker att det är frukost wink.gif
griffon
Ingen DC-8 heller.
Kan man komma på grundmodellen räcker i princip (fast den kanske inte visar nog med detaljer) första bilden för att identifiera exakt version, som ju är det svar jag helst vill ha.
Maverick
QUOTE (griffon @ Feb 11 2006, 10:52 ) *
Ingen DC-8 heller.
Kan man komma på grundmodellen räcker i princip (fast den kanske inte visar nog med detaljer) första bilden för att identifiera exakt version, som ju är det svar jag helst vill ha.

Gillar inte att halvchansa...

MEn efter lite googlande lutar jag åt

E-10 MC2A eller den militära plattformen som skall ersätta C-135 serien (med alla undervarianter), i grunden en B-767

MEN antennerna sitter lite fel på det fåtalet bilder jag har sett av denna sad.gif
Dock känns fena och vinge rätt även om vinekln på bilden är ovanlig (utmanande)

Men men... A last try....
Sytare
@Maveric
Har ju hänt mer än en gång att en bild har spegelvänts eller vänts upp och ned i quiz-sammanhang
PIC
Ser faktiskt ut som nån modell av B 767 men de fattas en dörr...
griffon
Ingen 767:a heller.
SwMtb
707? (Far man gissa tva ggr?)
griffon
Man får gissa en gång efter varje bild eller ledtråd.
Nej, det är ingen 707:a heller. (Ytligt sett ser de ut som *C-135:or (som heter Boeing 717 precis som DC-9:ans efterföljare) men inte ens kroppsdiameter eller pilvinkel på vingarna är desamma.)
Yman
Suck.... Den tog tid att hitta. Det har gått åt ett antal hårstrån Malajn.gif

YAL-1A

//Y
griffon
Precis. Det som finns på ungefär det som första bilden visar är laseravgasutblåset.
Jolle
Är lite fräck och hoppar in här eftersom det inte hänt ngt på ett tag.

Smeghead
Kan det var det kärleksfulla tornet på ett Boulton Paul P82 "Defiant" ?
Jolle
Så svårt var det..hade åtminstone hoppats på några gissningar på tunga bombare..
Bollen e din
smile.gif
Smeghead
Om det är till någon tröst så fick jag faktiskt ta och söka upp ett par bilder på både Wellingtons och Lancasters för att utesluta dom. Anyways, on the quiz.

Jag tänker bryta treden av att posta bilder av utsidan av flygfarkoster och presenterar därför denna bild till er alla.

Ja, jag vet att det är snett, vind och jävligt utklippt, men det får duga.
griffon
Gissar på Kamov KA-52.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.