Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
Jolle
de Haviland Mosquito
griffon
Det är inte en Mosquito.
Jolle
Skämtar du eller? 7.gif
Bilden du lagt ut sist likanr ju än mer än en mosquito..Nåja...får ta o gissa på ngt annat..återkommer.
Borde vara förbud på att lägga ut bilder som förvirrar människor ;)
griffon
Det är ett serietillverkat flygplan, alltså inte nån prototyp eller ombyggnad.
GrodanBoll
Det här börjar ju bli löjligt! 7.gif Påminner om nån lätt fransk bombare från 30- 40-tal, men kan inte komma ihåg vad dom heter. Men givetvis kommer det väl visa sig att det inte alls är en fansos. Och Pe-2 är det ju inte heller... Hmmm... eller är det en Japan... Mummel mummel...
eskil
Om det inte är en de Haviland Mosquito så är det efterföljaren de Haviland Hornet (eller Sea Hornet), även om jag aldrig har sett någon Hornet med bombarnosen. Alldeles för många detaljer är alldeles för mycket Mosquito för att det ska kunna vara något annat.
Adam Wilhelm
Min gissning är också De Havilland Hornet men landningsställen ser annorlunda ut än dem på bilden.
Jag kan dock vara ute och köra velociped.
griffon
Det är ingen Hornetversion heller.
Konstruerades som ersättare för en typ som också funnits i svenska flygvapnet.
eskil
@griffon:
Jag tror nog att du kan visa oss hela bilden utan att någon fattar vad det är för något... ;)
Hemvärnsman av guds nåde
En Caproni?
Men eftersom du säger att det är en efterträdare till en typ som funnits i flygvapnet så är det altså inte en Caproni Ca313. 7.gif
griffon
Nu syns det att det inte är en Mosquito.
Inte ens tillverkad av trä.
Darkwand
Bristol Beaufighter ?
Men jag är långt ifrån säker då jag nästan uteslutande bara sett sådana med radar på bilder.
griffon
Det fanns Beaufighters med glasnos också, men det här är inte en sån.

Väldigt indirekt ledtråd: I sitt ursprungsland ersatte typen en typ som fanns i svenska flygvapnet men som Flygvapenmuseum inte har nåt ex av, trots att vi hade fler än bara några stycken av dem.
eskil
@griffon:
Jag måste erkänna att du verkligen lurade skjortan av mig där biggrin.gif
I stort sett allt utom motorerna ser ut som Mosquito på den maskinen. Nos, cockpit, motorgondoler och stjärt är precis likt. Det ska bli spännande att få se det rätta svaret.
griffon
Hela bilden. Hjälper det inte kommer svaret i morgon.
griffon
Det är en FMA I.Ae.24 Calquin
http://www.samoloty.ow.pl/str329.htm
Går inte att kalla det annat än en argentiskt Mosquitokopia, fast i metall. Ersatte den Northropbombare som i Sverige kallades B 5. Lite senare gjorde de en I.Ae.30-prototyp som liknar Hornet mer än det här liknar Mosquito.

Jetplan kanske blir lättare att identifiera?
Fa/Kapten
HAL AJeet.......?
griffon
Ingen Ajeet.
Men ganska bra gissning ändå, för av det man ser framgår att det inte kan vara en Gnat eller Midge (de hade höjdroder, Ajeet fick hel rörlig stabbe).
griffon
Lite till. Och som vanligt väntar jag med det som gör det lättast att identifiera.

Men jag tycker jag bör påpeka att det funnits luftintag med två olika utseenden, så om ni hittar nåt som passar i övrigt ska ni inte räkna bort det bara för att luftintagen ser annorlunda ut.
griffon
Det är inte ett serietillverkat flygplan. Flera länder var inblandade. Ett ex står på museum i chefskonstruktörens (som nog flera känner igen namnet på) hemland, men där varken konstruerades, flögs eller var typen påtänkt för inköp.
Fa/Kapten
En Mirage...
Frågan är ju vilken....F2 gissar jag (om man nu får gissa två gånger)
griffon
En gissning efter varje ledtråd tycker jag är OK.
Ingen Mirage.
griffon
Fenflagga i två utföranden:
griffon
Chefskonstruktören var tysk och de flesta här vet nog vem han var. Utvecklades i Spanien.
J-Star
Ok... det är ett indiskt plan, konstruktörern bör vara Kurt Tank (från Focke-Wolf)... det är inte en Marut... och nu hinner jag inte mer för jag måste jobba. tongue.gif

/J
Erik_G
QUOTE (J-Star @ Jan 27 2006, 09:35 ) *
Ok... det är ett indiskt plan, konstruktörern bör vara Kurt Tank (från Focke-Wolf)... det är inte en Marut... och nu hinner jag inte mer för jag måste jobba. tongue.gif

/J

Nejdu J-Star, det är "den andre killen" som kunstruerat maskinen, nämligen Willy Messerschmitt, och planet är en Hispano Aviacion HA 300 som först utvecklades i Spanien, men projektet såldes till egypten där den första prototypen färdigställdes 1964. Projektet lades sedemera ner till förmån för inköp av Mig 21.

Jag visste att jjag hade läst om denna kärran någon stans innan, tack ändå J-star för att du ledde mig på rätt spår genom att ha fel biggrin.gif

Var hittar du alla dessa kärrorna, Griffon? På "www.forgotten-aircraft.com" eller? biggrin.gif

/E
griffon
Nejdå, just det här två har jag "alltid" känt till, det var bara en fråga om att hitta bilder.
Nästa hade kunnat bli den här: http://www.wpafb.af.mil/museum/early_years/ey18a.htm

Men jag stötte på nåt ovanligt idag: http://forums.x-plane.org/index.php?showtopic=17637

Många bortglömda (och kända) flygplan finns här: http://1000aircraftphotos.com/
Erik_G
Bra länkar biggrin.gif

Min favorit bland obskyra flygmaskiner är annars denna:

Nord N.1500 Griffon II
Varför jag gillar den torde väl vara uppenbart. Fransmännen bevisar stenhårt att deras design är långt före sin tid. Deltavinge med canard och luftintag placerat undertill... det är ju en Typhoon II m/ä. Eller en Gripen om man så vill..

Tyvärr har jag redan haft med den i flygquizen tidigare om jag minns rätt, så jag tar en annan maskin:

Vilken maskin? Jag vill ha "marknadsföringsnamnet", och gärna det namn som brukaren givit maskinen. Jag tror bestämt att föregångaren till denna maskinen har varit med tidigare, och att jag knep den quizen..

/E
Erik_G
Ok, lite mer kött på benen kanske?

/E
eskil
Aérospitale SA 365 Dauphin med en Euromissile Vénus FLIR i nosen kanske?
Erik_G
QUOTE (eskil @ Jan 28 2006, 21:51 ) *
Aérospitale SA 365 Dauphin med en Euromissile Vénus FLIR i nosen kanske?

Nej, fel fel fel....

/E
griffon
Den här är irriterande, för det känns liksom som jag känner igen det. Men ingen av alla påtänkta passar in.
Erik_G
QUOTE (griffon @ Jan 29 2006, 17:18 ) *
Den här är irriterande, för det känns liksom som jag känner igen det. Men ingen av alla påtänkta passar in.

Du BORDE känna igen den, eller iallafall de äldre syskonen..

Jag ändrar förutsättningarna lite för att fler än Danne ska kunna svara, vad heter maskinen enligt tillverkaren, och vilken maskin ska den ersätta?

/E
5526 Viktor Ludvig
Bell Jet Ranger / OH 58 Kiowa?

//5526
Erik_G
QUOTE (5526 Viktor Ludvig @ Jan 30 2006, 15:06 ) *
Bell Jet Ranger / OH 58 Kiowa?

//5526

Nej, det svaret godkännes ej
5526 Viktor Ludvig
Argh.

Är bra säker på att det är ngn oh-58 variant, men jag har inte sett ngn med nosmonterat sikte.

Luftintagen pekar iaf på att flygetyget tillhör Bell Jetranger-familjen och det ser ut att vara (åtminstone en) 2,75" raketkapsel på balken...

//5526
griffon
OH-58 har väl alla FLIR på masten och jag tycker inte fönstren stämmer.
Tänkte ett tag på Bell 412, men redan innan det sista gick det inte ihop riktigt.

Bästa gissning: Bell 407, ska ersätta OH-58, kallas för Armed Reconnaissance Helicopter.
Erik_G
QUOTE (griffon @ Jan 30 2006, 19:30 ) *
OH-58 har väl alla FLIR på masten och jag tycker inte fönstren stämmer.
Tänkte ett tag på Bell 412, men redan innan det sista gick det inte ihop riktigt.

Bästa gissning: Bell 407, ska ersätta OH-58, kallas för Armed Reconnaissance Helicopter.

Ja, det var nog den bästa gissningen, och jag ger dig rätt för den.

Bell ARH, eller ARH-70 Arapaho som den enligt mina källor kommer att heta i US Army. Kommer ersätta OH-58D. Några av fördelarna är plats för passagerare (Tänk Delta?) och följdaktligen mer hästar under huven.

Som av en händelse så är den, om den kommer heta Arapaho, döpt efter en indianstam som stal hästar av Comanche.. biggrin.gif

/E
griffon
Det där med Arapaho hade jag ingen aning om... men det är ju rätt fyndigt.

Och nu, till nåt lite äldre:
Skuggan
QUOTE (griffon @ Jan 30 2006, 20:28 ) *
Det där med Arapaho hade jag ingen aning om... men det är ju rätt fyndigt.

Och nu, till nåt lite äldre:

rysk TB3 bombare?

@ErikG. ja, det var rätt fyndigt, speciellt mtp att comanche projektet blev nedlagt biggrin.gif
griffon
Ingen TB3.
Jolle
hmm..vild gissning men det ser ut som gondolen på en zeppelinare av ngt slag??
griffon
QUOTE (Jolle @ Jan 30 2006, 21:50 ) *
hmm..vild gissning men det ser ut som gondolen på en zeppelinare av ngt slag??

Är det där ett svar eller ett sätt att få ur mig en ledtråd?

Gissa på en luftskeppsmodell. Sen svarar jag att det inte är den.
Jolle
Goodyear Blimp
Malajn.gif
griffon
Nej, inget civilt luftskepp heller.
Men det är ett militärt flygplan. Inte serietillverkat.
griffon
Dags att avslöja att det är ett propellerdrivet flygplan.
Jolle
Hepp..den här känner jag igen. Tidig tysk bombare..måste bara leta upp en beteckning också.återkommer
Jolle
Junkers 38??
griffon
Nej, det är inte en Junkers G 38 eller nån släkting som Junkers K 51 eller Mitsubishi Ki-20.

Ingen annan tillverkares motsvarande sattes i produktion heller, för utvecklingen gjorde dem obehövliga.
griffon
Betonar ordvalet. Obehövlig är inte riktigt samma sak som omodern.

Och när jag skriver motsvarande tänker jag i första hand på de som tävlade om samma kontrakt. Fem (tror jag) lämnade bud, två fick bygga prototyper. Och sen försvann användningsområdet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.