Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
106
Visst har föraren en Alpha-hjälm med ett reflex + precis som britterna brukar ha. Tycker även att det ser ut som att masken har den där brittiska fastsättningsanordningen. Men flygplanet verkar inte vara någon Joråfajter.
Jag tycker mer att det liknar en L-159.
Darkwand
A6 Intruder ?
BJK
Visst är det en L-159 ALCA!
Tänkte jag skulle vara lite lurig med att ff hade en alpha-hjälm, men det gick inte!

106
På den större bilden såg jag dessutom att det var nästan samma typ av fäste (T-formad metallbit) för masken som Sverige, USA mfl använder. Fasen vad blind man är ibland.

Har en bild på gång, återkommer strax...

... och här är den

Behöver endast svara typ (tillverkare, namn, nuffra)
Erik_G
QUOTE (106 @ Jan 13 2006, 20:55 ) *
På den större bilden såg jag dessutom att det var nästan samma typ av fäste (T-formad metallbit) för masken som Sverige, USA mfl använder. Fasen vad blind man är ibland.

Har en bild på gång, återkommer strax...

... och här är den

Behöver endast svara typ (tillverkare, namn, nuffra)

Dassault Mirage 4000

/E
106
Helt rätt, hade egentligen tänkt mig det ursprungliga namnet Super Mirage 4000 men det ändrades ju senare till enbart Mirage 4000.
hela bilden:
Erik_G
QUOTE (106 @ Jan 14 2006, 00:18 ) *
Helt rätt, hade egentligen tänkt mig det ursprungliga namnet Super Mirage 4000 men det ändrades ju senare till enbart Mirage 4000.
hela bilden:

Hade exakt samma bild med för ett tag sedan och lyckades få bl.a. Danne att gissa på Rafale A, som jag hade hoppats... Jag gillar Mirage 4000, en snygg maskin.

Då får jag väl hit' på nåt då..

De kunnigare av er behöver nog ingen ledtråd, men bara för att jag har en bra:
Gripens föregångare

/E
Sytare
@Erik_G
J 1 (FVM Phönix)?
Erik_G
Nej
The Swede
B3LA?
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Jan 14 2006, 01:25 ) *
B3LA?

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha

Behöver jag svara på den?

/E
NisseNord
QUOTE (Erik_G @ Jan 14 2006, 00:28 ) *
Hade exakt samma bild med för ett tag sedan och lyckades få bl.a. Danne att gissa på Rafale A, som jag hade hoppats... Jag gillar Mirage 4000, en snygg maskin.

/E

Host hmm länk host, det var förstås en privat gissning till bara dig då eller?
Erik_G
QUOTE (NisseNord @ Jan 14 2006, 01:40 ) *
QUOTE (Erik_G @ Jan 14 2006, 00:28 ) *

/E

Host hmm länk host, det var förstås en privat gissning till bara dig då eller?

Har erkände ju att han nästan föll för det.. biggrin.gif

/E
NisseNord
biggrin.gif biggrin.gif

Eftersom det gäller Danne så får det väll ses som att du lyckades då.
imint
Wright Flyer 1??
Erik_G
QUOTE (imint @ Jan 14 2006, 06:41 ) *
Wright Flyer 1??

Det första nosvingeförsedda instabila flygplanet, helt rätt!!

Tyvärr kunde jag inte länka in originalbilden pga dess filnamn inte accepteras av forumsmjukvaran. Så vi tar denna klassiker till bild istället:

Imint har den äran...

/E
imint
tjohooo fun_icon_nana.gif Ny bild kommer under dagen
imint
Då provar vi med denna:

Våga vägra EO
Darkwand
Bf110 ?
Danne
PR 9 Canberra.

Du är rätt lätt att förutse Imint ;)
Darkwand
Är bilden i så fall fotograferad i vinkel för det ser ut som om flygplanet inte har noshjul.
imint
[img=http://img379.imageshack.us/img379/1686/canberra0108000ee.th.jpg]

Visst är det en Cannberra i spaningsversion! kanske lite för enkelt, men det är trevligt när det är lite ruljangs på tråden.
Danne
QUOTE (imint @ Jan 15 2006, 07:03 ) *
, men det är trevligt när det är lite ruljangs på tråden.

Håller helt med.

BJK
Fiat G-91?
Danne
QUOTE (BJK @ Jan 15 2006, 11:41 ) *
Fiat G-91?

Ok, 20 min är för snabbt, får mecka till det mer nästa gång. Det är Frecce´s gamla Fiat ja.

Din boll :P
BJK
OK! smile.gif

Darkwand
Bucaneer ?
imint
Frogfoot???
BJK
QUOTE (imint @ Jan 15 2006, 13:03 ) *
Frogfoot???

En get? En ko? En Luleåbo! biggrin.gif

Bollen är din Imint! smile.gif
imint
Då kör vi då, en fin liten maskin, hela beteckningen önskas

imint
Liten ledtråd...äldre kärra, spaningsmaskin givetvis
Darkwand
F9F Panther ?
imint
QUOTE (Darkwand @ Jan 18 2006, 13:16 ) *
F9F Panther ?

Mer detaljerat tack
Darkwand
F9F-5P

Darkwand

Vad är det här för tvåmotorigt flygplan.
imint
QUOTE (Darkwand @ Jan 18 2006, 13:34 ) *
F9F-5P

Visst är det en spaningspanther, en underbar liten maskin, du har dessutom hittat orginalbilden. Har en sådan här på byggbordet...går itne fort men förr eller senare blir den klar
106
QUOTE (Darkwand @ Jan 18 2006, 14:03 ) *

Vad är det här för tvåmotorigt flygplan.

Kawasaki T-4
Darkwand

Sono tori da
Kawasaki T-4 desu

Kimi no ban desu.
106
Fortsätter direkt med nästa:
imint
QUOTE (106 @ Jan 18 2006, 18:52 ) *
Fortsätter direkt med nästa:

SO-4050 'Vautour' B???
106
Nope.
Om ingen mer svarar återkommer jag med ytterligare en bild senare under dagen.

Ingen som vågat gissa så jag börjar med att visa mer av nosen. Bilden föreställer alltså cockpit, det finns igen ytterligare huv.
106
Inga gissningar än, då kommer ytterligare en ledtråd här:
Fa/Kapten
När jag nu äntigen hade lite tid att ägna åt denna tråd...så är det "lögn i h..e..t..e.." att komma på vad detta är....
Det enda jag kommer på är endera en "rå moddad" B29 eller möjligt vis det rymdskepp Blixt Gordon for omkring med i den gamla svartvita serien som gick på TV för hundra år sedan......suck... 7.gif
Jolle
Haha..Blixt Gordons kärra e det ju..ser man ändå härifrån. fun_icon_nana.gif
Skämt åsido...är den fransbyggd? Tänkte först gissa på en Leo 451 men det e det inte iaf..
106
Ingen B-29 och vid tidpunkten för dess första flygning var det enbart A4/V-2 som varit i rymden, så något rymdskepp är det inte heller.
Den har samma nuffra som ett annat spaningsflygplan, som hade sin första flygning 16 år efter detta.

Den är inte fransk heller.
GrodanBoll
QUOTE (106 @ Jan 20 2006, 18:09 ) *
I
Den har samma nuffra som ett annat spaningsflygplan, som hade sin första flygning 16 år efter detta.

Ursäkta min okunnighet, men vad är en "nuffra"? 7.gif
griffon
Republic Rainbow. Beteckning R-12 eller XF-12.
Om man hade gjort ett civilt trafikplan av det hade man certifierat det som 3-motorigt för att slippa gå till reservflygplats bara för att en motor stannade.
106
Rätt, Republic XF-12 Rainbow

och "nuffra" = nummer/siffra.
griffon
Ingen ledtråd. Än.
griffon
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.