Reglerna som fortfarande gäller:
1) ETT och endast ett försök per forummedlem och bild. Alltså inga "jasså det var det inte...då är det kanske....".
2) Om det är flera delfrågor skall SAMTLIGA vara korrekta för att kunna räknas som korrekt svar. Tänk på detta, sumpar du en, så får du noll i mina stats, däremot hjälper du kanske någon annan.
3) EN medlem får poäng. Inga andraplatser, först med korrekt svar vinner. Inga poäng för "jag håller med pelle".
Frågoförklaringar:
Vid fråga om fullständig typbenämning och det är en F15 skall svaret se ut så här:
McDonnell Douglas/ Boeing F15D Eagle (om det är en en D)
Vid fråga om fullständig typbenämningfamilj och det är en F15 skall svaret se ut så här:
McDonnell Douglas/ Boeing F15A/B Eagle (om det är en en A/B generation, som alltså skiljer sig från C/D och E)
Officiellt smeknamn: Frågar jag efter detta gäller det designerade namnet, i F16s fall Fighting Falcon. Med inofficiella smeknamn menar jag namn som främst besättningar, men även media använder, i F16s fall "Viper" eller "electric jet".
Då så....
"Fights on, no foxes, guns only"

Viss förklaring: Bilden togs nyligen, den skulle ha kunnat tagits igår. Efter fotot togs flög flygplanen hem till sin respektive operativa bas, inget av dem passerade någon landsgräns.
Bildfrågor:
1a ) Vad är det för flygplan närmast kameran, fullständig typbenämningfamilj
a ) Vilket land tjänstgör detta specifika flygplan i.
2) Vad är det för flygplan ett hack längre bort, fullständig typbenämning
a ) Vilket land tjänstgör detta specifika flygplan i.
b ) I ett annat land användes en variant av detta flygplan i en specifik roll. Rollen förkortas till en bokstavskombo om 4 bokstäver som har stor likhet med namnet på en europeisk biltillverkare. Vad var det oficiella smeknamnet på detta flygplan och hur lyder förkortningen för den verksamhet som det bedrev/ understödde.