Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
Skuggan
jag tror mig veta svaret på fråga 1 och eventuellt 2, tyvärr kan jag inte de andra och då är det ingen mening med att svara.
Bamse
Gör ett försök...

1: F-20a Tigershark

2: Inga ?

3: F5, Norge
LRRP
Bamse träffar rätt!!!

Stooor bild (jag har BBB, synd om er andra):

Ett udda projekt som aldrig tog skruv, men ganska vacker kärra.

Gick för fort...för lätt.

*LRRP sätter på sig tänkar mössan*
Bamse
"Gick för fort...för lätt."

Kunde jag den så var den alldeles för lätt........
Carl
LRRP, du får sluta lägga upp nya bilder dagarna innan stora prov!! ;)
Har hänt några gånger nu... :(
Fu Bodin
Fan, missade den enkla.

Kan ni den här då?:

Namn och beteckning tack.
LRRP
OV 10 Bronco

Klippt från den här bilden:

Fu Bodin
För lätt?

Land, Tillverkare, Tillverkningsår, Beteckning.

LRRP
Mitsubishi F1 Close support fighter. Tja, tillverkades under senare hälften av 70 talet tillsammans med den numerärt större T2. Byggd runt Sepecat Jaguar. Enda kunden blev hemmalandet Japan.

Nästa del av den officiella AIR IDn kommer senare.
89-1028482007
LRRP (och alla andra också för den delen...) kan du rekomendera någon bra bok med bilder/fakta om flygplan och HKP:s

har väl ganska bra koll på det vanligaste med efter att ha följt denna tråd så kan jag bara konstatera att jag behöver (och vill) bättra på mina kunskaper smile.gif

En riktigt bra hemsida med info är ju heller aldrig fel biggrin.gif
LRRP
Oj. Böcker Den bästa enligt mig som täcker in allt som flög ( i hyfsade antal) under WW2:

"The illustrated Directory of Fighting Aircraft of World War II" av Bill Gunston. Den är en samling av vad som från början var 3-4 böcker. Oslagbar. Vet ej om den säljs fortfarande.

Sedan finns den ultimata jaktplansboken (obs skottkärra behövs):

"The complete book of Fighters-An illustrated encyclopedia of every fighteraircraft built and flown" av William Green och Gordon Swanborough. Den här boken har kanske inte så suveräna bilder...men fakta om 1 700 jaktplan, från skumma prototyper till mega produktion. 2340 bilder och 1200 line drawings osv.......

Hemsidor...finns väl en del, använder dem sällan..:

http://www.combataircraft.com/

Andra kan nog fler och bättre.
LRRP
Den här är inte så svår ändå, tyvärr:

1) Fullständigt namn (med tillverkare)
2) Ett användarland skiljer sig, definitivt sett med moderna ögon, från de andra, vilket?
3) Samma tillverkare producerade två maskiner under mitten och senare delen av WWII.Båda dessa är baserade på samma stomme. Den ena med stora likheter med maskinen som söks i denna quiz(i några varianter). Nämn båda dessa WWII maskiner.

Det var det hela.
9x19
1. Hawker Sea Fury
2. Irak
3. Hawker Typhoon & Hawker Tempest
LRRP
Ännu en Kill för Niox!

Hawker Sea Fury. Ett enligt mig mycket vackert flygplan, med rena linjer och ett mycket kraftfullt intryck.
Lt. payne
hur lägger man in en bild från sin hård-disk?

(jag tror jag har en som LRRP inte kan,hehe)
LRRP
Du måste ha något ställe att lägga det på. Oftast får man en domän av det bolag man har internet abonnemanget hos. Sedan behövs ett ftp program för att flytta bilden från hårddisk till nätdomänen.
Lt. payne
ok,men man kan väl skicka den till nån som kan i såfall?
Adam Wilhelm
Lt Payne: du kan använda MSN foto eller Yahoo foto, sen så länkar du fotots URL i forumet.

Hej hopp...
Lt. payne
nehe det gick inte,min kunnande om datorer har en gräns...
Lt. payne
http://photo.msn.s8.com/MS8zLzE....jpg.jpg

Nu testar jag igen..

Jo nu går det! Min fråga är:vad är detta för en kärra?

(Jag tänker inte lägga mej i din tävling LRRP, tänkte att det var onödigt att starta en ny tråd bara).
66-1030564572
Det däringa e en JSF (Joint Strike Fighter) USAs nya stealthiga flygplan. Den ska användas av AF, Navy och Marines, även en hel del andra länder är med på några hörn. Den ska byggas i ett gäng olika varianter varav en VTOL, och hela kalaset kostar perverst mycket pengar att utveckla.

På tal om böcker, är det någon som vet om den trevliga lilla boken Flygplankort 1987 finns i någon nyare upplaga?
86-1031221363
Beffe>> Flygplankort finns i 1998 års utgåva (M7745-759001). Vet dock inte om det finns en ännu nyare. Finns det det är jag i så fall intresserad av var man kan få händerna på en sådan.
Lt. payne
Rätt!
Just den är byggd i trä och fotot är taget på Vaerlöse Flyvestation 9:e juni i år.

Det har sina fördelar att ha polare i danska Hemvärnet,de bjöd in oss till denna airshow.

LRRP, hoppas att du inte tycker att jag "trängt" in mej på din quiz,ville bara visa denna bild utan att starta ny tråd.  ;)
Danne

B)
Yman
WOHOO.

Yman jublar av glädje smile.gif
Max
JIPPI!!! smile.gif
Jonte11
YES, Äntligen en tävling där man kanske kan något..
lowandslow
Hoppas det blir lite choppers oxå då!!! 2.gif
Danne
Ja det kommer finnas med helikoptrar, annars kommer den förre ansvarige för Quizen att bli kinkig(vilket han nog blir iaf efter att ha läst lite.....i närheten). Det har dock förekommit helikoptrar förut också. Jag har nu efter lite letande lagt till de gamla bilderna från quizen så att de som inte varit med tidigare kan gå in och begrunda.

Frågorna kommer antagligen att vara lika de tidigare, har inte utvecklat någon fråga än dock så ni får se.

Reglerna kommer kanske att ses över, dock kommer den viktigaste: "en bild-en medlem-en fråga" kvarstå.

Syftet är inte att knäcka nån, syftet är att skapa ett intresse för flygande maskiner och dess värld. Man lär sig när man letar på internet, när man bläddrar i böcker.

Välkomna.

/D
Danne
Reglerna som fortfarande gäller:

1) ETT och endast ett försök per forummedlem och bild. Alltså inga "jasså det var det inte...då är det kanske....".

2) Om det är flera delfrågor skall SAMTLIGA vara korrekta för att kunna räknas som korrekt svar. Tänk på detta, sumpar du en, så får du noll i mina stats, däremot hjälper du kanske någon annan.

3) EN medlem får poäng. Inga andraplatser, först med korrekt svar vinner. Inga poäng för "jag håller med pelle".

Frågoförklaringar:

Vid fråga om fullständig typbenämning och det är en F15 skall svaret se ut så här:

McDonnell Douglas/ Boeing F15D Eagle (om det är en en D)

Vid fråga om fullständig typbenämningfamilj och det är en F15 skall svaret se ut så här:

McDonnell Douglas/ Boeing F15A/B Eagle (om det är en en A/B generation, som alltså skiljer sig från C/D och E)

Officiellt smeknamn: Frågar jag efter detta gäller det designerade namnet, i F16s fall Fighting Falcon. Med inofficiella smeknamn menar jag namn som främst besättningar, men även media använder, i F16s fall "Viper" eller "electric jet".

Då så....

"Fights on, no foxes, guns only"

Viss förklaring: Bilden togs nyligen, den skulle ha kunnat tagits igår. Efter fotot togs flög flygplanen hem till sin respektive operativa bas, inget av dem passerade någon landsgräns.

Bildfrågor:

1a ) Vad är det för flygplan närmast kameran, fullständig typbenämningfamilj
a ) Vilket land tjänstgör detta specifika flygplan i.
2) Vad är det för flygplan ett hack längre bort, fullständig typbenämning
a ) Vilket land tjänstgör detta specifika flygplan i.
b ) I ett annat land användes en variant av detta flygplan i en specifik roll. Rollen förkortas till en bokstavskombo om 4 bokstäver som har stor likhet med namnet på en europeisk biltillverkare. Vad var det oficiella smeknamnet på detta flygplan och hur lyder förkortningen för den verksamhet som det bedrev/ understödde.
Erik_G
Herrejösses, en quiz med REGLER.. Pansarquizen framstår som "lek o lär"-spel för 5-åringar i jämförelse.. men jag ger mig in i elden:

1. McDonnel Douglas F/A-18A eller B Hornet tillhörande RAAF (Royal Australian Airforce)

2. MDD F-111 Aardvark också tillhörande RAAF

2b. EF-111A i SEAD-rollen (Supression of Enemy Air Defences)kallas RAVEN eller "Spark-vark"

Detta är iallafall mina gissningar..

mvh
Erik G
VKT M39
Vems flyg är det om det är tillverkat innan en fusion eller konkurs? General Dynamics eller McDonnell Douglas?

Frågan var otydligt ställd, F-111 känns både under namnet Aardvark och Raven, beroende på modellen. När det nu råkar sig att det finns en förkortning (förutom SEAD) AFTI (Advanced Fighter Technology Integration, anagramm av FIAT, fyller inte direkt kravet på "stor likhet", jag vet) som kan förknippas med en teknologidemonstration där F-111 var inblandat.

Flygplansmodellen för Horneten på bilden: AF-18A eller F/A-18A? Båda stämmer för Australiens enkelsitsare.

Bara för att klara upp det hela för framtida frågor.
Flygmek 003
VKT M39, jag tror inte alls du svarade för att klara upp frågor. Jag tror du svarade för att stila med dina kunskaper, inget fel i det men jag har genomskådat dig... laugh.gif
Danne
Rätt svar av Erik G. De dansande kaninerna är på semester , men grattis.

Rättelser:

Egen rättelse: F111an skulle besvaras med fullständig typbenämning. Detta blev väldigt svårt då divsionen på bilden flyger två typer av 111an( C och G). Därför godkänns Erik Gs svar

Fråga: Vems flyg är det om det är tillverkat innan en fusion eller konkurs? General Dynamics eller McDonnell Douglas?

Svar: Spelar ingen roll, se regelbeskrivning, där nämner jag Boeing / MDD F 15, båda är rätt.

Fråga: Frågan var otydligt ställd, F-111 känns både under namnet Aardvark och Raven, beroende på modellen. När det nu råkar sig att det finns en förkortning (förutom SEAD) AFTI (Advanced Fighter Technology Integration, anagramm av FIAT, fyller inte direkt kravet på "stor likhet", jag vet) som kan förknippas med en teknologidemonstration där F-111 var inblandat

Svar: AFTI/FIAT....cool. Hmmm, jo kanske borde säga nåt om prototyper/demonstrators, men FIAT var långsökt.

AF 18 är inte en godkänd designering enligt NATO, men jag hade godkänt det. Det var A/B familjen jag ville åt.

Nästa fråga kommer på fredag, troligen.

Snabbast svar utom tävlan: M CHANTELOIS, 311 MI BN, Postning av fråga plus 2 min.
VKT M39
QUOTE (Flygmek 003 @ Mar 4 2003, 21:02 )
VKT M39, jag tror inte alls du svarade för att klara upp frågor. Jag tror du svarade för att stila med dina kunskaper, inget fel i det men jag har genomskådat dig... laugh.gif

Knappast, allt dedär jag skrev är sådant jag lärde mig de ~15 minuterna jag sökte efter Flyg #2.

Vill jag stila så börjar jag diskutera .22LR-ammunition. ;)
Erik_G
Aardvarken är ju bombarversionerna, Raven är ECM/SEAD-versionen (speknamn Spark-Vark)..

En liten följdfråga:
Vilken är lägsta utskjutningshöjd för en F-111?

/E
Max
QUOTE (Danne @ Mar 4 2003, 21:14 )
Snabbast svar utom tävlan: M CHANTELOIS, 311 MI BN, Postning av fråga plus 2 min.

Kan det bero på att personen i fråga antagligen genomgått en sån där intel course och lärt sig känna igen sånna här grejer, precis som en annan person på detta forum (som inte är så aktiv längre)? ;)

Annars så är det väl bara till att gratulera Erik G! smile.gif *applåder*
Amfibieslusken
Kommer det inga fler utmaningar?
Max
QUOTE (Danne @ Mar 4 2003, 21:14 )
Nästa fråga kommer på fr4edag, troligen.

Amfslusken, Här har du ditt svar.
106
QUOTE (Erik_G @ Mar 4 2003, 21:35 )
Aardvarken är ju bombarversionerna, Raven är ECM/SEAD-versionen (speknamn Spark-Vark)..

En liten följdfråga:

/E

Under vatten men jag vet inte hur djupt.
Amfibieslusken
QUOTE (106 @ Mar 4 2003, 22:46 )
QUOTE (Erik_G @ Mar 4 2003, 21:35 )

En liten följdfråga:

/E

Under vatten men jag vet inte hur djupt.

F-111:an har ju ingen raketstol som vanliga flygplan. De skjuter bort cockpiten från planet och sitter kvar i den.
Danne
Tror det är att föredra att följa den policyn som varit regel i den här tråden förut, skapa en ny tråd och diskutera F111 så håller vi den här tråden ren.

Det är jäkligt bra att dessa diskussionerna uppstår, då detta är SYFTET med quizen, att skapa ett intresse. salute.gif

Kolla bara vad styrspaken används till då kapseln med besättningen landar i havet, att bara komma på idén..... blink.gif

/D
Danne
Veckans sista bild.

Kommer inte rättas under helgen då jag är borta och kanar på skidor.

Farkost med en udda extrautrustning (som under en tid var ur tjänst,men som nu är back in action)

1) Vad är det för farkost, fullständig typbenämning är inte möjligt,men rätt nummer ( ex 15 i som i F15) och tillverkare samt officiellt smeknamn.

2) Vad heter extrautrustningen? (låter som ett efternamn, följt av en förkortning på 4 bokstäver)

3) En enda organisation( frågar inte efter enhet, utan tillhörighet till avdelning i vapenslag) använder denna typ i detta syfte ( används till annat, men bland annat detta). Vad är organisationens officiella förkortning ( exempel: Special operations command= SOCOM), 5 bokstäver eller sju beroende på humör.....

Trevlig helg.
Flygmek 003
Jag buger redan nu åt den som klarar detta.

Min gissning är:

1. Korrekt nr är 5. Model beteckning MÅ

2. Extrautrustningen är Carlsbergs 6-PPG (sexpacks plast grejen).

3. Organisationen är MLOAJ (Murphy´s lag om alltings jävlighet). Enheten brukar användas i huvudsak mot nytvättade bilar.
Danne
Låter bilden vara för idag. Knäcker ingen den idag så presenteras en större och något mer avslöjande bild imorgon.

--------------
9 correct answers have dropped in throughout the weekend, 101 Airborne, 311 MI Batt is responsible for 5 (+1/2 biggrin.gif rotorhead included ) of those answers,impressive guys. Take care now, whatever happens....you have proven, beyond any doubt, that you truly are the "Eyes of the Eagle"

Klem, how the h--- could you know the full tailcode of the aircraft?? blink.gif
-------------
Danne
Uppdaterar med en större bild:

Samma frågor som tidigare.
Danne
Då ingen ens har vågat försöka får vi sänka ribban till knähöjd.

Extra info:

- Det är ett flygplan

- Flygplanet i sig är MYCKET vanligt

- Denna modell av flygplanet, och den specialutrustning som syns mitt på bilden finns bara i ett mycket litet antal och bara i ett flygvapen.

- Planet och specialutrustningen figurerar i ett nyligen släppt dataspel.

- Planet har flera motorer, men går inget fort för det....

- Namnet på specialutrustningens första del är inte "vackert", men definitivt "på".. biggrin.gif

- Andra kärror av samma grundtyp, dock utan denna specialutrustning, men tillhörande samma huvudenhet inom samma flygvapen hade sina 15 minutes of fame, under en viss operation under Enduring freedom, medan en annan maskin av samma grundtyp tycks lida av konstant PMS och förstör allt i sin väg.

ph34r.gif
Myran
har inte en susning men chansar vilt på en C130 version, 2 : inte en susning, 3 : inte en susning
BJK
Kan vara en sån här kanske.....???? ph34r.gif
106
1. MC-130E/H Combat Talon I/II
2. Fulton SARS (Surface-to-Air Recovery System)?
3. AFSOC (Air Force Special Operations Command), USAF

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.