Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
eskil
QUOTE (Kanna @ Jan 3 2006, 08:39 ) *
Oerlikonkanoner?

Eller Hispano-Suezia, eller DEFA, eller...
Darkwand

Att det ska vara så svårt, här är en ledtråd till.
Yossarian
Är det lätt egentligen? Ska vi skämmas? Kan man få en ledtråd till? tveka.gif
Darkwand
50 tal

ok lite till

"Jet set"

Imorgon säger jag vilket land den är ifrån
Darkwand
Schweiz
Danne
QUOTE (Darkwand @ Jan 6 2006, 12:46 ) *
Schweiz

clap.gif clap.gif worthy.gif

Jag hade passerat FFA P16, rätt tidigt i mitt sökande HÄR men då jag någonstans fick för mig att den aldrig flög gick jag vidare.

Bomben som är av M11X serien eller motsvarande satte tidsepoken rätt bra, men då de fortfarande används här och där var det inga garantier....

Liten slamkrypae då maskinen aldrig kom förbi prototypstadiet, men helt klart lösbar.
Darkwand

Helt riktigt flygplanet hade två oerlikon kanoner av samma typ som på Jaktviggen
GrodanBoll
Vilken vacker liten kärra! dribble.gif Ser nästan ut som historiens mest grassiösa plan; Hawker Hunter!
Adam Wilhelm
Du och jag, Grodan. Du och jag.
Danne
Två bilder:

1) Varför har jag två bilder? Vad har de gemensamt?

2) Den övre bilden. Vad har denna för teknisk relation till Spitfire. 2 saker.

3) Den undre bilden. Troligen ett av världens mest ironiska flygplan. Vilken nation är mest känd för att ta den ut i strid?
106
1) Båda (Hispano HA-1112 Buchon och Avia S-199 Mezec) bygger på Bf-109

2) Motorn: Rolls-Royce Merlin
Propellern: fyrbladig Rotol
Akan: Hispano HS.404

3) Israel
Danne
QUOTE (106 @ Jan 6 2006, 20:12 ) *
1) Båda (Hispano HA-1112 Buchon och Avia S-199 Mezec) bygger på Bf-109

2) Motorn: Rolls-Royce Merlin
Propellern: fyrbladig Rotol
Akan: Hispano HS.404

3) Israel

Så rätt och så lätt biggrin.gif

Fråga två var lite flytande då motorer, beväpning och propar kommer och går. Men helt rätt på alla tre

Fråga tre gällde alltså Israel, som tog Tredje Rikets ättling och nyttjade den på sitt eget vis. Historien saknar inte ironi. Israeliska flygvapnets första air-to-air kill var en C47 Dakota ombyggd till bombplan, den och dess formationskollegor föll för en S-199.
106
Lämnar bollen fri, har nämligen inte tid att kolla tråden tillräckligt ofta den närmaste tiden.
GrodanBoll
Kom igen 106! Om du bara släpper quizzen fri så kommer den självdö på samma sätt som den har gjort 10 ggr tidigare.

Själv så känner jag mig inte värdig att kapa tråden och slänga in en bild, eftersom jag in i det sista var säker på att kärran som Darkwand sökte var en Tjeckoslovakisk jet-trainer...

Kanske har Danne ngt på lager? (Och må fan ta alla helikoptrar)
sleget
QUOTE (Darkwand @ Jan 6 2006, 13:56 ) *

Helt riktigt flygplanet hade två oerlikon kanoner av samma typ som på Jaktviggen

Hmmm, inte undra på!
Satt och funderade på vad det kunde vara för plan som hade nosstället placerat "bakom" luftintagen. Så dum man kan bli!
Mycket vacker litet plan, måste hålla med föregående om detta.
Darkwand

Eftersom det var fritt
Lite enklare den här gången som ni ser så flyger den trots allt.
Darkwand
Men herregud det här måste ni ju klara av.
Adam Wilhelm
BAC Strikemaster?
Darkwand
För modern
Rätt land dock
Jolle
F5?
Darkwand
Nja den är ju Amerikansk och inte Brittisk som Strikemastern
Och det här flygplanet är äldre
Adam Wilhelm
BAC Provost då?
Darkwand
En ledtråd till
Erik_G
de Haviland Venom?

Känns lite för enkelt iofs

/E
imint
Sea Vixen???
Darkwand

Javisst var det enkelt jag sa ju att ni måste klara det här.
Det var ju trots allt inte min tur på riktigt.
Skuggan
vaffan, Venom var ju med 2 sidor bakåt....
jom med nåt nytt flygetyg nu biggrin.gif
Erik_G
QUOTE (Skuggan @ Jan 10 2006, 17:46 ) *

Ok Skuggan, nåt nytt..

imint
QUOTE (Erik_G @ Jan 10 2006, 20:29 ) *

Ok Skuggan, nåt nytt..

F-14?
Erik_G
QUOTE (imint @ Jan 10 2006, 20:49 ) *
QUOTE (Erik_G @ Jan 10 2006, 20:29 ) *

Ok Skuggan, nåt nytt..

F-14?

Nepp
Darkwand
F/A-18
Sytare
JA-37 D(i) Viggen med AMRAAM och fackelkastare?
Danne
Pffffffffft

Amerikanska F-14 och F-18 har inte radareflektorer till utblås på undersidan...ej heller Saab, det är en stolt tradition av en annan tillverkare. smile.gif
Erik_G
Nä, nu har du allt fel, Danne, enligt reklamen ska denna kärran vara signaturanpassad.
Det stämmer nog, för den syns knappt på några förband....

/E
C DK012
Eurofighter Typhoon (II?)

Skulle gissat östblock om det inte var för att den där AAM ser påtagligt västlig ut...
Erik_G
QUOTE (C DK012 @ Jan 10 2006, 23:11 ) *
Eurofighter Typhoon (II?)

Skulle gissat östblock om det inte var för att den där AAM ser påtagligt västlig ut...

Visst är det en jurofajter

Vassego o fortsätt
Sytare
QUOTE (Danne @ Jan 10 2006, 21:56 ) *
Pffffffffft

Amerikanska F-14 och F-18 har inte radareflektorer till utblås på undersidan...ej heller Saab, det är en stolt tradition av en annan tillverkare. smile.gif

Ber att få störa Danne med en liten fråga: Vilken tillverkare?
Danne
Hint, kolla på undersidan av Tornado så finner du dem där med, tror till och med att Erik skar bilden så att folk skulle gissa på Tornada F3.

Alltså Bae, som inte gillar saker som kan fällas ut vid behov utan det skall vara fasta, permanenta saker. Till tex DASAs stora,varma glädje.
DASA bong.gif Bae
Erik_G
QUOTE (Danne @ Jan 11 2006, 01:05 ) *
Hint, kolla på undersidan av Tornado så finner du dem där med, tror till och med att Erik skar bilden så att folk skulle gissa på Tornada F3.

Alltså Bae, som inte gillar saker som kan fällas ut vid behov utan det skall vara fasta, permanenta saker. Till tex DASAs stora,varma glädje.
DASA bong.gif Bae

Borde ju (till en inte allt för obetydlig summa pengar) gå att modifiera detaljen för de brukare som vill ha lite mindre radareko så att det blir någon annan typ av utblås. RAF kan ju behålla sina "lådor", för dem är ju de där sista procenten på prestandastegen inte så viktiga, det har vi ju sett flera andra exempel på (blyvikter istf för radar på ett jaktflygplan vars främsta vapen är den radarledda skyflash (Tornado F3), man "sparar in" på kostnaden för flygplan genom att deaktivera akan i mjukvaran (Typhoon 2), Boulton-Paul Defiant (behöver jag säga mer?) ).

/E
Rokare
Eftersom den gode DK012 varit tyst i mer än 7,5 minut och jag har tråkigt på jobbet så stjäl jag quizen..

Modell?
Vem gjorde just "denna individen" känd?
Nummer? (Finns egentligen två rätta svar där)

Ledtråd har delgivits ;)

GMY

Braskjämte: kan väl kanske ha dykt upp i quizen förrut, men ork int gå igenom alla sidor..
C DK012
Rokare, du är förlåten. (Men nu har jag en gratis, om jag någon dag skulle få en riktig snilleblixt!)
Rokare
Hmmmm

En annan del av samma skönhet..

Modell? (Min ögonsten)
Vem gjorde just "denna individen" känd? (Ett foto på nätet kan berätta på olika sätt)
Nummer på individen? (Ombaserad där av 2)

GMY
Rokare
men va f-n....

Ska 50 bilder till behövas?

GMY
Erik_G
Jag skulle ju kunna gissa på fpltyp, men längre än så..

/E
BJK
SK50 eller Saab 91 Safir

Edit: Kan det var Carl Gustav von Rosens maskin som han flög till Etiopen med?
Rokare
Eftersom jag inte vet hur sporadiskt det blir över helgen så får BJK full pott, och sen får han och Erik slåss om att posta, för jag tror jag vet vad Erik hade gissat på.

1. SK50 Safir (Ögonsten, "SKa 50 bilder behövas...")
2. Alf Ingesson-Thor. Uppvisningsflög med denna kärran tidigare för FV's räkning, han flyger nu A32 och är Psykolog (Bilderna jag postade heter Psykologi, A32 och Ballongjakt)
3. När det flögs uppvisning på F6 fanns hette kärran nr 75, sedan omgrupperades den till F5 och blev då nr 85.

Dock viss reservation, kärran på bilden kan vara 1. Orginal som blivit civil 2. Civil som målats i dess färger.

Förvånad att inte FA/Kapten var här och rotade :P

och ungefär när jag skriver det här inser jag att jag har alldeles för mycket tid.. och jag nog såg denna kärran på uppvisning liiiiite för ofta blink.gif

Erik_G
Visst var det safiren jag var inne på också, men eftersom jag inte ens hade ett felaktigt namn att föreslå lämnar jag med varm hand över till BJK

/E
BJK
Ok då, då tar vi en enkel inför helgen då!

imint
Kan di va en sån däringa Jorofajter?
Skuggan
QUOTE (imint @ Jan 13 2006, 19:27 ) *
Kan di va en sån däringa Jorofajter?

2st på samma sida i quizen borde väl vara rekord isåfall? biggrin.gif

näe, jag vill av någon outgrundlig anledning gissa franskt....

Rafale kanske?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.