Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
GrodanBoll
Då gissar jag på en HAL Gnat. Det flugfät kan man väl med lite god vilja likna vid ett halvtasskigt hemmabygge i Timell-klass?

Fasst kopplingen till tegel och mureri överstiger min inteligens, så gissningen är väl helt åt h-e antar jag... 7.gif

@ Viktor Ludvig: Mosquito var också första tanken som slog mig, men jag tror nog att den gode Erik tänker på något klurigare än så...
Erik_G
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 12 2005, 06:27 )
Då gissar jag på en HAL Gnat. Det flugfät kan man väl med lite god vilja likna vid ett halvtasskigt hemmabygge i Timell-klass?

Fasst kopplingen till tegel och mureri överstiger min inteligens, så gissningen är väl helt åt h-e antar jag...  7.gif

@ Viktor Ludvig: Mosquito var också första tanken som slog mig, men jag tror nog att den gode Erik tänker på något klurigare än så...
*

Mossie? Gnat?
Vilken fantasi ni har, så mycket fantasi har inte jag, så båda gissningarna är fel..

En ledtråd till:
Kärran är "gammal" och delvis med dukklädd (där inte "timells taskiga kakeljobb" gör sig påminnt).
Mirage
Tanken som slår mig är NASAs rymdskyttel... saint.gif
Erik_G
QUOTE (Mirage @ Aug 12 2005, 09:34 )
Tanken som slår mig är NASAs rymdskyttel... saint.gif
*

Delvis dukklädd, delvis tegel/kakel. Nödtorftigt "hemmafixad" av en i sammanhanget amatör och den är äntligen hemma..
Visst är det rymdfärjan Discovery som avses.

Duk = Stora delar av de mindre varma ytorna på rymdfärjan är klädd i ett nomex-material.
Tegel/kakel = Jag syftar naturligtvis på keramplattorna som täcker stora delar av skytteln och ger den dess tegelmursliknande utseende.
Timellare = Den astronaut som till sitt CV kan lägga till "Rymdmekaniker" när han nödtorftigt reparerade dess värmeisolering.
Parasit = rymdfärjan åker ibland på ryggen av en Boeing 747 när den behöver transporteras till Cape Canaveral.

Mirage, din tur!

mvh
ErikG
Mirage
Då jag inte har något bra material att leta i, så lämnar jag frågan öppen.
J-Star
QUOTE (Mirage @ Aug 12 2005, 09:43 )
Då jag inte har något bra material att leta i, så lämnar jag frågan öppen.
*

Snappar upp bollen och dribblar iväg.

/J
GrodanBoll
DC-3/C-47?
J-Star
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 13 2005, 14:23 )
DC-3/C-47?
*

Nej

/J
GrodanBoll
Kom igen nu j-star, du kan inte bara ge mig ett kallt nej. lite ledtrådar också bitte!

Hur är reglerna förresten. får man gissa mer än en gång? Eftersom det är du som har bollen så antar jag att det är upp till dig att avgöra? Heder till dig iaf för att du tog ansvaret och plockade upp tråden!
J-Star
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 14 2005, 07:07 )
Kom igen nu j-star, du kan inte bara ge mig ett kallt nej. lite ledtrådar också bitte!

Hur är reglerna förresten. får man gissa mer än en gång? Eftersom det är du som har bollen så antar jag att det är upp till dig att avgöra? Heder till dig iaf för att du tog ansvaret och plockade upp tråden!
*

Ledtråd: Jag vill att den svarande nu ger exakt typ samt serienr. för att få rätt. (Japp, detta *är* en ledtråd som gör det lättare). biggrin.gif

EDIT: För just den här frågan är svaret är fritt. Man får gissa flera gånger.

/J
J-Star
QUOTE (J-Star @ Aug 14 2005, 09:58 )
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 14 2005, 07:07 )

*

Ledtråd: Jag vill att den svarande nu ger exakt typ samt serienr. för att få rätt. (Japp, detta *är* en ledtråd som gör det lättare). biggrin.gif

EDIT: För just den här frågan är svaret är fritt. Man får gissa flera gånger.

/J
*

Ok, en ledtråd till: För ca en månad sedan förekom just det här flygplanet i en länk på forumet.

/J
J-Star
Men det var då f-n vad klent det var med gissningar. :P

Länk till quiz-bilden i full upplösning

/J
GrodanBoll
Ok, gissar på en Ju-52 då. Var ju en här i Sverige på besök för inte så länge sen. Har inte lyckats spåra upp ngt serienummer eller liknande, tyvärr... men identifieringskoden är D-AQUI. Enl. bifogad länk handlade det om en civil Ju-52/3m som tillhört Lufthansa.

http://www.goteborgcityairport.se/Newstick...ew.asp?ne_id=75

Men med min sedvanliga tur är det väl här också en bom...
BJK
Jag tror det är en 32:a smile.gif
The Swede
Jag tror att det är den MIG som står uppställd utanför något ÖB i Göteborgstrakten.

MIG21 kanske?

The Swede pansar2.png
GrodanBoll
QUOTE (The Swede @ Aug 16 2005, 16:03 )
Jag tror att det är den MIG som står uppställd utanför något ÖB i Göteborgstrakten.

MIG21 kanske?

The Swede pansar2.png
*

Det är utanför ÖB i Arboga som den där gammla MiG-21an står tror jag. I övrigt har du säkert rätt!
The Swede
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 16 2005, 18:08 )
QUOTE (The Swede @ Aug 16 2005, 16:03 )

MIG21 kanske?

The Swede pansar2.png
*

Det är utanför ÖB i Arboga som den där gammla MiG-21an står tror jag. I övrigt har du säkert rätt!
*

Ja, vadå? Ligger inte Arboga i närheten av Göteborg? Allt är ju relativt. :P biggrin.gif
J-Star
GrodanBoll: Nej. Med tanke på att Tante Ju fortfarande flyger så är det nog inte troligt att någon hängt en reklamskylt för öl på henne.

BJK: Nej. Typen är fel och individnummer saknades i gissningen.

Swede: Nej. Fel typ... och inte heller där finns individnummer.

Ny ledtråd: Genom att Googla på typens namn samt ett av orden i första ledtråden jag gav så kommer man att hitta inte bara svaret på frågan utan dessutom bild på planet i fråga.

EDIT: Fummelfingrar adresserade ett av mina svar till fel person.

/J
KD803
QUOTE (J-Star @ Aug 16 2005, 22:17 )
BJE: Nej. Typen är fel och individnummer saknades i gissningen.
*

Vilken gissning?
J-Star
QUOTE (BJE @ Aug 16 2005, 22:20 )
QUOTE (J-Star @ Aug 16 2005, 22:17 )
BJE: Nej. Typen är fel och individnummer saknades i gissningen.
*

Vilken gissning?
*

Se EDIT ovan.

/J
GrodanBoll
QUOTE (J-Star @ Aug 16 2005, 21:17 )
GrodanBoll: Nej. Med tanke på att Tante Ju fortfarande flyger så är det nog inte troligt att någon hängt en reklamskylt för öl på henne.

/J
*

Vad menar du?? Alla vet väl hur mycket tyskarna tycker om öl?!
imint
Är det inte dags för en ny ledtråd snart?
J-Star
QUOTE (imint @ Aug 24 2005, 11:37 )
Är det inte dags för en ny ledtråd snart?
*

Jo...

/J
235 borghem
kan det vara en F4U Corsair
J-Star
QUOTE (235 borghem @ Aug 24 2005, 13:29 )
kan det vara en  F4U Corsair
*

Den gula är utom tävlan. Det är planet som den gula ligger på som quizen gäller. ;)

/J
Rokare
För att gå i första bildens anda...

Kan det finnas ett halvrör på menyn, en 37:a SH SF eller AJ kanske?

Vild gissning dock..

GMY
Fj Fjun
Bilden är inte från en krog i centrala Malmö? Där har dom hängt upp något gammalt sovjet-mög i taket med "ölpriser"? Länge sedan man var där (dessutom har man ju köpt lite öl så minnet.. salute.gif ) så jag skjuter i blindo..

MIG 17, 19?
J-Star
QUOTE (Rokare @ Aug 24 2005, 21:37 )
För att gå i första bildens anda...

Kan det finnas ett halvrör på menyn, en 37:a SH SF eller AJ kanske?

Vild gissning dock..

GMY
*

Inte så dum gissning med tanke på camot... fel, men inte så dumt.

QUOTE (Fj Fjun @ Aug 24 2005, 21:51 )
Bilden är inte från en krog i centrala Malmö? Där har dom hängt upp något gammalt sovjet-mög i taket med "ölpriser"? Länge sedan man var där (dessutom har man ju köpt lite öl så minnet.. salute.gif ) så jag skjuter i blindo..

MIG 17, 19?
*

Totalfel. smile.gif

Glöm bort hela östblocket. Det handlar inte om någon utrangerad MiG.

/J
imint
En 37a, bakdelen
J-Star
QUOTE (imint @ Aug 25 2005, 09:55 )
En 37a, bakdelen
*

Nej. Som, jag sade ovan: rätt tänkt med tanke på camot... men fel gissning.

(OBS: Detta är en ledtråd! biggrin.gif )

/J
GrodanBoll
Svenskt cammo, ingen Viggen? Måste bara vara en SK-60! Not...

För övrigt tror jag inte det lilla plastplanet är en Corsair utan en F6F Hellcat...
106
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 25 2005, 17:37 )

För övrigt tror jag inte det lilla plastplanet är en Corsair utan en F6F Hellcat...
*

Det gula planet är definitivt en Corsair.
"Viggenkamouflage" provades även på J35 (på F18) och vissa SK61 målades i sådant kamouflage, liksom en massa helikoptrar.
J-Star
QUOTE (106 @ Aug 25 2005, 19:58 )
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 25 2005, 17:37 )

*

Det gula planet är definitivt en Corsair.
"Viggenkamouflage" provades även på J35 (på F18) och vissa SK61 målades i sådant kamouflage, liksom en massa helikoptrar.
*

Ah va' fan... nu får det vara nog. 106 har bollen... för det är en J35B, serienr 35220 ifrån F18 i splinter-camo.

http://www.f18.se/huvudstadsjakten/huvudstadsjakten.htm

Fler av mina egna bilder från fototillfället:
http://www.df.lth.se/~michael/hc/High%20Chaparral%20146.jpg
http://www.df.lth.se/~michael/hc/High%20Chaparral%20148.jpg

/J
Erik_G
Bli're nå ny quiz eller?
J-Star
QUOTE (Erik_G @ Aug 29 2005, 19:22 )
Bli're nå ny quiz eller?
*

106 verkar låta bollen ligga... då är det väl fritt att plocka upp den?

/J
Erik_G
QUOTE (J-Star @ Aug 29 2005, 20:37 )
QUOTE (Erik_G @ Aug 29 2005, 19:22 )
Bli're nå ny quiz eller?
*

106 verkar låta bollen ligga... då är det väl fritt att plocka upp den?

/J
*

Det var det jag ville höra biggrin.gif

Detta är en mockup på vad som i slutänden skulle bli ett av de mest kända flygplanen i världen. Quizen är denna gången tredelad.

Jag vill veta:

1. Vad kallades flygplanet som mockupen föreställer?
2. Vilket flygplan var det som mockupen mynnade ut i?
3. Flygplanet skulle få en annan beteckning och namn hos ett "rivaliserande" flygvapen, men kom att få behålla kalleankatypernas namn på typen. Vilken beteckning var det som aldrig kom att användas på kärran?

Jag ger inga poäng för ett eller två rätt, jag vill tre kompletta svar.
Men detta är inga phroblem för en riktigt fantast..

/E

PS Danne, om du svarar är det fusk biggrin.gif
106
1. F3H-G
2. F4H-1, senare bytt till F-4 Phantom II
3. F110
Erik_G
Phabulous!
Phantastiskt!
Phenomenalt!

Visst är det Phantom II jag fiskar efter, eller F-110A Spectre som den skulle hetat inom USAF.

Jag hade även godkänt AH1 som svar på första frågan, om någon funderar..

Bollen är rund, och nu är den hos 106 igen..

/E
J-Star
QUOTE (106 @ Aug 29 2005, 21:25 )
1. F3H-G
3. F110
*

Fan... och jag som fixade det direkt den här gången (hade inte skrollat ned).

Ok 106, kan du ta bollen den här gången då? biggrin.gif

/J
106
QUOTE (J-Star @ Aug 29 2005, 21:19 )
QUOTE (106 @ Aug 29 2005, 21:25 )
1. F3H-G
3. F110
*

Fan... och jag som fixade det direkt den här gången (hade inte skrollat ned).

Ok 106, kan du ta bollen den här gången då? biggrin.gif

/J
*

Nej bollen är fri.
Förövrigt skäms jag för att jag i min iver att svara glömde ett bindestreck i F-110.
Svaret på fråga 2 skulle varit F4H (dvs typbeteckningen) då siffran efter bindestrecket (-1) anger version. F4H-2 blev alltså F-4B efter ombenämningen.
Erik_G
QUOTE (106 @ Aug 30 2005, 20:44 )
Nej bollen är fri.
Förövrigt skäms jag för att jag i min iver att svara glömde ett bindestreck i F-110.
Svaret på fråga 2 skulle varit F4H (dvs typbeteckningen) då siffran efter bindestrecket (-1) anger version. F4H-2 blev alltså F-4B efter ombenämningen.
*

Tja, jag är inte så noggrann av mig biggrin.gif

Här kommer en ny quiz:

Vilket flygplan?
Beskriv flygplanets lite speciella "hangar".

/E
106
Min första tanke är att det rör sig om en BD-5. Men hangar? den får man ju nästan plats med i en skokartong.
GrodanBoll
QUOTE (106 @ Aug 30 2005, 20:04 )
Min första tanke är att det rör sig om en BD-5. Men hangar? den får man ju nästan plats med i en skokartong.
*

Kan "hangaren" vara en An-124 eller liknande, tro?
Kanna
Jag gissar på planet som James Bond flyger genom en hangar i Octopussy, Acrostar.

Hittade t.o.m. bilden. *L* Google är din vän.

Erik_G
Jag har ännu nte fått ett komplett rätt svar..

/E
106
QUOTE (Kanna @ Aug 30 2005, 21:18 )
Jag gissar på planet som James Bond flyger genom en hangar i Octopussy, Acrostar.
*

Planet i bondfilmen är just en BD-5, namnet kommer av att det är konstruktören Jim Bede:s femte konstruktion. Är ett tag sedan jag såg filmen men om jag minns rätt är det den jetdrivna versionen BD-5J, världens minsta jetflygplan.
Jolle
öuhhmm..om jag fattar rätt så syftas det på "hangaren" som planet är förvarat i innan flygscenen i filmen och detta är om jag inte missminner mig en hästtransport.
Kanna
QUOTE (Jolle @ Aug 31 2005, 00:10 )
öuhhmm..om jag fattar rätt så syftas det på "hangaren" som planet är förvarat i innan flygscenen i filmen och detta är om jag inte missminner mig en hästtransport.
*

Hästtransporten innehåller dessutom ett fejkat hästarsle för att planet inte ska synas.
Erik_G
QUOTE (Jolle @ Aug 31 2005, 00:10 )
*

Helt rätt, Jolle.
Men eftersom 106 var först ut med rätt flygplan, Kanna med rätt film och Jolle med rätt hangar tilldömmer jag segern, och uppdraget att fortsätta till Kanna (106 har ju passat vidare hittils).

/E
Kanna
Jag tackar och tar emot. Frågan är helt enkelt: Vilken flygfarkost är det?

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.