Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AIR ID QUIZ
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52
eskil
Visst är det en Yak-24 Horse.
Din tur AW!
Adam Wilhelm

Hipp hopp!
Erik_G
QUOTE(Adam Wilhelm @ Jul 19 2005, 17:20 )

Hipp hopp!
*

P-61 Black Widow, eller vad som är kvar av den biggrin.gif

/E
Adam Wilhelm
Erik: Brinn, BRINN, brinn!! :P

Erik Har den!
May the force be with you.
Erik_G
Ok, här kommer en ny quizbild..

Som vanligt vill jag ha hela namnet. Dock behöver ni inte nämna att bilden föreställer den andra maskinen som tillverkats av denna flygplanstyp. biggrin.gif

Som tidigare föreslår jag att bara ni som orkar lägga upp en ny quizbild svarar, så att vi håller quizen vid liv smile.gif

/E
griffon
North American A-36 Apache.
Erik_G
QUOTE(griffon @ Jul 20 2005, 13:40 )
North American A-36 Apache.
*

Bra gissning, särskillt med tanke på att jag efter lite bildkollande inte kan se någon större skillnad på "mitt" flygplan och en A-36. Det är dock ingen Apache.

/E
Skuggan
tänkte först säga P51B Mustang, men så kom jag på att alla Mustanger jag sett har 4 bladig propeller. å andra sidan har jag nästan bara sett P51D versioner så det är mycket möjligt att äldre versioner hade 3 bladig propeller.
men, vi chansar ändå på en så enkel maskin som P51B Mustang
Adam Wilhelm
North American NA-73
Erik_G
QUOTE(Adam Wilhelm @ Jul 20 2005, 17:20 )
North American NA-73
*

En känd flygexpert rekommenderar mig att ge dig rätt för det svaret..
Han hävdar nämligen att bilden inte alls föreställer XP-51, prototyp nummer två, utan nummer 10, och att NA-73 är samma flygplan.
Flygexperten, som vi kan kalla Danne, hävdar dessutom att du från början skrev XP-51, och jag är inte den som är den.. så poängen är din..

Vassego och fortsätt..

/E
Adam Wilhelm
Tackar...
Visst skrev jag XP-51 från början men om man läser lite nogrannare i den bok som jag har om Mustang så står det att den från början hette just NA-73.
Det var den första och den tionde prototypen som hette XP-51.

Till Skuggan: P-51B hade Merlinmotorer och det hade inte NA-73, XP-51 eller P-51A.
De hade Allisonmotorer.

Här är ett nytt försök:

Danne
Curtiss P-36

Jag och Erik har som sagt bollat under dagen om NA-73 och det är ett litet luddigt område.

Enligt Nort Americans produktionslot utgjorde XP-51 nr 1 och 2 av United Kingdoms produktionsnr 4 och 10. Enbart nr 1 räknades som prototyp, nr 2 och framåt var produktionsexemplar, det var raka rör på den tiden tveka.gif .
Adam Wilhelm
Bah...
Det ser väl alla att det är en F-111?!

Bollen är din Danne, eller?
Danne
Kick the Baby! (Southpark tm)

imint
En Sea King kanske...
Danne
Nepp, ingen Sea King

Imint: Din avatar är trasig?
imint
QUOTE(Danne @ Jul 20 2005, 21:58 )
Nepp, ingen Sea King

Imint: Din avatar är trasig?
*

Inte direkt trasig, har mest inte orkat ta tag och fixa till den, men det kommer.
GrodanBoll
Det där var en snål bild! Nåväl, en CH-47 Chinook kanske...?
Danne
QUOTE(GrodanBoll @ Jul 21 2005, 07:32 )
Det där var en snål bild! Nåväl, en CH-47 Chinook kanske...?
*

Näääääädå, inte snål....begränsad

Eftersom inget orkat/vågat gissa:

Enda maskinen som används av USCG, USAF, USMC, US Army....allihop har den på heltidsaktiva enheter

Dock vill jag ha begränsat svaret till en viss typ av denna maskin. Det går på bilden att begränsa versionerna till två användare, en enhet och en vapengrensdel (hmm...egen term). Vilken av dessa spelar ingen roll, jag är snäll och go.
Skuggan
då är det någon av UH-60 modellerna, och eftersom du frågar om term så... DAP?
används väl främst av 160th SOAR?
så, skall vi gissa på modellen AH-60 Blackhawk "DAP"?

jag gissar detta på att jag tycker mig tyda att den har 2st 20mm AKAN under vingbalkarna, afaik är det bara AH-60 Blackhawk "DAP" som har detta. (är väl förresten den enda "tyngre" beväpnade Blackhawken?
Erik_G
Finns det något som heter "AH-60"? Trodde DAPen var en MH-60L med "extra pommes" biggrin.gif
Det står iofs AH-60 DAP på lådan till den Black Hawk byggsats jag har liggande.. men det betyder ju inget.

/E
Skuggan
har iaf sett termen "AH-60" på flera ställen, sedan om den är korrekt vetefan...
min gissning står fast vid att det är en DAP iaf.
Danne
QUOTE(Skuggan @ Jul 28 2005, 00:20 )
då är det någon av UH-60 modellerna, och eftersom du frågar om term så... DAP?
används väl främst av 160th SOAR?
så, skall vi gissa på modellen AH-60 Blackhawk "DAP"?

jag gissar detta på att jag tycker mig tyda att den har 2st 20mm AKAN under vingbalkarna, afaik är det bara AH-60 Blackhawk "DAP" som har detta. (är väl förresten den enda "tyngre" beväpnade Blackhawken?
*

Jag kommer ge dig rätt, men med en hel myrstack med förbehåll smile.gif

Vi börjar dock från början, ja det är en Black Hawk variant. Originalbilden, om än här förminskad, är denna underbara vy, med Las Vegas Skyline i bakgrunden:

Paving Vegas

Du har även prickat in en av de användare av modifierade som jag frågade efter: 160 SOAR. Det är därför jag ger dig rätt totalt sett.

MEN/ABER/BUT:

1) Det är ingen SOAR maskin, utan en MH-60 Pavehawk, tillhörande AFSOC
2) Det är inga 20mm akan som skymtas, utan två st GAU 2, sk Miniguns ( handopererade 20mm akan på hkp är inte funkis). DAP har en 30mm (M230) som vapen option. tillsammans med 70mm FFAR, M134 och AGM 114. +- lite lull-lull
3) AH-60 är främst en media term....MH-60L DAP är korrekt term, även om det är en till på väg.

Jag har nämnt unika identifierare tidigare, på de bilder JAG lägger upp finns det sådana, om än olika tydliga. På denna bild syntes trots alla stora dela r av akterpartiet av en Black Hawk, medan de extra fackelfällarna (lådorna på båda sidorna) samt utplacerade vapenfästena pekar endera mot SOAR eller AFSOC.

Skuggan, din boll
Erik_G
Lite tillägg.. korrekt benämning på Pave Hawk är väl MH-60G ?

/E
Danne
Ja...eller H. Gå och var snäll nu annars får du ingen present. :P
Skuggan
då blir jag tyvärr tvungen att lämna bollen fri, framförallt pga att jag inte är någon flygmänniska och svaret på frågan var ett slag i tomma luften så att säga...
dels anser inte jag att det var rätt, även om jag tänkte i banorna Pavehawk först....

så altså, bollen är fri (tyvärr)
Yman
Då tar jag bollen och kastar in en liten kluring...

//Y
Yman
Har jag varit SÅ elak att ingen ens har vågat sig på en gissning på över ett dygn??
Har inte det rätta svaret kommit in under kvällen så kommer en något större bild, alternativt några ledtrådar att läggas in.

//Y
BJK
QUOTE(Yman @ Jul 30 2005, 13:31 )
Har jag varit SÅ elak att ingen ens har vågat sig på en gissning på över ett dygn??
Har inte det rätta svaret kommit in under kvällen så kommer en något större bild, alternativt några ledtrådar att läggas in.

//Y
*

Den kissgula färgen påminner om en maskin som var med under Desert Storm, så kanske en Buccaneer? horny.gif
Yman
QUOTE(BJK @ Jul 30 2005, 18:48 )
QUOTE(Yman @ Jul 30 2005, 13:31 )

//Y
*

Den kissgula färgen påminner om en maskin som var med under Desert Storm, så kanske en Buccaneer? horny.gif
*

hehe, njaaää... Kan nog inte riktigt godkänna det :P

Du är långt borta. Och jag tror faktiskt inte att maskinen som efterfrågas var med under DS. (jag är rätt övertygad om den inte var det)

Gissa på!

//Y
Sljivovica
Kör med en sjövild gissning och klubbar till med:

Tiger Moth

Detta gör jag endast baserat på färgigenkänning..
Yman
QUOTE(Sljivovica @ Jul 30 2005, 21:09 )
Kör med en sjövild gissning och klubbar till med:

Tiger Moth

Detta gör jag endast baserat på färgigenkänning..
*

Vilken tur att jag inte gjorde som jag först tänkte, lägga in den i gråskala (hade jag fått gissningar på fpl39 då??).

Det är inte en Tiger Moth heller.

En kryptisk ledtråd är att den smala vit/gråa saken över den gula mojängen är vit, men den skuggas av något annat ovanför.... Sug på den biggrin.gif

//Y
Yman
En lite större bild:

Där borde vissa frågetecken rätas ut...

//Y
Yman
Det verkar som om det var en lurig bild jag fått till, vet inte om jag ska vara glad över att jag äntligen "lyckats" eller vara besviken över er okunskap :P ;)

Här kommer iaf några ledtrådar:

Maskinen är varken en Buccaneer eller en Tiger Moth.
Den har inte varit med under DS och jag är skeptisk till att den fått se någon strid över huvud taget.
Däremot har tillverkaren några andra maskiner som är tänkta för just strid, åtminstonde några prototyper av dessa har även fått vara med om det.

Maskinen har ett ganska speciellt...framdrivningssystem... (utan att avslöja förmycket).
Detta "system" återfinns på samtliga av tillverkarens maskiner, förutom en (?) "Ctrl+C"-maskin... biggrin.gif
Delar av detta "system" syns på bilderna ovan.

Förhoppningsvis hjälper detta någon att hitta rätt... Annars får jag väl komma med en ny bild.

//Y
Erik_G
Hmm har varit inne på Kamov, sedan Kaman, sedan Kamov igen, att det gäller en helikopter har jag inte tvivlat en skekund över sedan första bilden...

Alla utom en av Kamovs helikoptrar har två kontraroterande rotorer på "samma axel", den som saknar detta system är Ka-60, som ser ut att vara en karbonkopia på Eurocopter Dauphin.
Nu gällde dock inte quizen Ka-60, utan någon annan helikopter, och här måste jag bekänna mig besegrad, så jag gissar på Kamov Ka-26 "Hoodlum", för den ser så rolig ut biggrin.gif

/E
Yman
QUOTE(Erik_G @ Jul 31 2005, 18:30 )
Hmm har varit inne på Kamov, sedan Kaman, sedan Kamov igen, att det gäller en helikopter har jag inte tvivlat en skekund över sedan första bilden...

Alla utom en av Kamovs helikoptrar har två kontraroterande rotorer på "samma axel", den som saknar detta system är Ka-60, som ser ut att vara en karbonkopia på Eurocopter Dauphin.
Nu gällde dock inte quizen Ka-60, utan någon annan helikopter, och här måste jag bekänna mig besegrad, så jag gissar på Kamov Ka-26 "Hoodlum", för den ser så rolig ut biggrin.gif

/E
*

Är det ditt slutgilltiga svar?
.
.
.
.
Jadå... Klart det är en Ka-26, närmare bestämt denna: Kamov KA-26.

Framdrivningssystemet, som jag så vackert kallade det, jag syftar på är koaxialrotorsystemet som Kamov nyttjar. Detta finns lite lätt beskrivet här.

Den av Kamovs maskiner som inte nyttjar koaxialrotorsystemet är, precis som Erik nämnde, Ka-60. Och man kan skönja en viss likhet mellan Ka-60 och Eurocopters AS-365 Dauphin.
Lika som bär.

Erik, bra jobbat, din boll.

//Y
eskil
Damn Erik! Hade inte jag behövt städa idag så hade jag hunnit före dig.
Klart att det är en Ka-26. Jag tror till och med att jag vågar mig på att säga att den är ungersk med tanke på den där fula färgen...

Edit: Nu blev man viss pucktvåa efter Yman också. Lika bra att gå och lägga sig på en gång...
Erik_G
Ändå har jag gått o klämt på svaret sen Yman lade upp bild nummer två.. Men det var en klart "icke standard" bildvinkel, vilket jag hoppades att det var..

/E
imint
Nå, Erik, blir det någon bild?
Yman
Då Erik inte är bland oss längre (om jag inte är helt felinformerad är han på jobbet...) gör jag en riktig fuling och kastar in en bild igen!
Erik har ju inte tagit sitt ansvar och ingen annan har visat intresse, så jag offrar mig saint.gif

Jag är min vana trogen elak, men jag har några ledtrådar på gång om så skulle behövas...

//Y
Erik_G
QUOTE(Yman @ Aug 8 2005, 11:21 )
Då Erik inte är bland oss längre (om jag inte är helt felinformerad är han på jobbet...) gör jag en riktig fuling och kastar in en bild igen!
Erik har ju inte tagit sitt ansvar och ingen annan har visat intresse, så jag offrar mig  saint.gif

Jag är min vana trogen elak, men jag har några ledtrådar på gång om så skulle behövas...

//Y
*

Förlåt Yman, jag hade totalt glömt av quizen i den allmäna depressionen av att behöva börja arbeta igen biggrin.gif

Återkommer med gissning på din fina bild.. biggrin.gif

/E
Yman
Erik, jag beklagar sorgen, kan inte vara lätt att behöva gå tillbaka till arbetet.

Ingen som vågat sig på en gissning... Då får det bli en ledtråd, ytterligare en ges till kvällen om inte rätt svar är inkommet.

Ledtråd1: Till skillnad från min tidigare quiz framförs just denna maskin av en vinge.

//Y
Hotel Charlie One
1 (EN) vinge??? 7.gif
Danne
Meddelar glatt att jag inte har en susning och med de vinklar och perspektiv Yman brukar välja är bilden tagen då maskinen ifråga under en inverterad flatspinn bränner in i en dåligt hopskruvad byggnadsställning. dry.gif :(
Yman
HCO: Ja, jag är ganska säker på att det bara var en vinge inblandad... MEN! bara för att det är så på denhär bilden behöver det inte innebära att det alltid är en, eller flera vingar med. Sug på den du...

Danne: Byggnadsställningen var utomordentligt välskruvad. *mummel* :P

Nästa ledtråd, observera att jag på denna bild redigerat bort en liten, men ack så avslöjande detalj (det handlar om en form av markering på kroppen som är utsuddad)
Från samma tillfälle, bild och i samma skala som den första:

//Y
Erik_G
HKP 9A
Yman
QUOTE(Erik_G @ Aug 10 2005, 08:19 )
HKP 9A
*

fun_icon_nana.gif banan_rock.gif fun_icon_nana.gif <-- I brist på dansande kaniner...

Klart det är en HKP 9A, började undra vart du tagit vägen Erik

Om ni inte förstått det så var vingen/vingarna jag syftade på dessa: Vingarna
biggrin.gif

Din boll, igen, Erik. Försök vara lite snabbare denna gång. ;)

//Y
Erik_G
Jag ville ju ge någon annan chansen.. Ärligt talat hade jag ingen ro att titta ordentligt på bilden förrens i morse, men om det är någon tröst så var jag hyfsat säker på vad jag skulle svara redan efter att ha kollat på första bilden. Jag kan inkomma med min bild först fredag kväll eftersom jag inte kommer ha tillgång till mina ftp-uppgifter dessförinnan. Om någon har en bra quiz, feel free.. Jag har dock redan bestämt vad jag ska ha för flygetyg, och det blir INTE en helikopter...

Din ledtråd... den var bättre än jag först trodde... "framförd av en vinge".. för det första, tänkte jag, så har även helikoptrar vingar, och till skillnad från flygplan står vingarna även för framdrivning.. men vänta nu.. framförd betyder ju att man KÖR fordonet.. en vinge kan ju inte köra, det gör ju flygföraren.. tänkte tillochmed pika dig för denna "felskrivning", men ser man på.. du hade ju rätt biggrin.gif För en gångs skull...

/E

PS, I brist på bild kan ni dock få en ledtråd:
Taskigt murat tegelbygge med hög Timellfaktor. Äntligen Hemma.
Erik_G
Trodde min gåta skulle få en snabb lösning:

1. Taskigt murat tegelbygge med hög Timellfaktor. Äntligen Hemma.

2. En av flygvärldens mest kända parasiter..
5526 Viktor Ludvig
De Havilland Mosquito?

//5526
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.