Fa/Kapten
Jun 10 2005, 12:59
Något får mig att tänka på Cierva C4 eller möjligtvis en Pitcairn..kan inte bestämma mig för vilken jag ska gissa på så if you dont mind....garderar jag mig med dessa två långa skott.....
QUOTE (Erik_G @ Jun 10 2005, 12:48 )
Nejdå, det är INTE ett x-plane.
/E
Jamen, du sa ju att det var ett x-plane...
Min första tanke är FFVS J22, kontruerad av flygingenjören Bo Lundberg.
Stålrörsskelett tillverkat av AGA, klätt med plywoodpaneler.
Motorn är en av Svenska flygmotor kopierad Pratt & Whitney Twin Wasp C-3, dvs STWC-3.
Erik_G
Jun 10 2005, 15:48
QUOTE (106 @ Jun 10 2005, 15:27 )
Min första tanke är FFVS J22, kontruerad av flygingenjören Bo Lundberg.
Stålrörsskelett tillverkat av AGA, klätt med plywoodpaneler.
Motorn är en av Svenska flygmotor kopierad Pratt & Whitney Twin Wasp C-3, dvs STWC-3.
Tänk no further..
Visst är det en J22
Här kommer nästa:

Version är överkurs, likaså dess ursprungliga beteckning.
Sytare
Jun 12 2005, 17:43
@116
Det där "arslet" är inte alls svårt att känna igen. Vigilante var ju lite spec. då den bar atombomben mellan motorerna.
QUOTE (106 @ Jun 11 2005, 20:26 )
Det är ju märkligt, när det äntligen dyker upp en spaningskärra värd namnet, då hinner man inte vara med i svängarna. Mer sådana maskiner!
Bilder, någon(egentligen Mats)?
Darkwand
Jun 14 2005, 15:19
Vad tusan var det där för bild folk klarar det ju direkt om man visar något mer än en mutter här.
Du skulle haft en bild innifrån bränsletankarna taget nattetid eller något då tar det ju minst en timme
QUOTE (Darkwand @ Jun 14 2005, 15:19 )
Du skulle haft en bild innifrån bränsletankarna taget nattetid eller något då tar det ju minst en timme

Som du önskar.
Nästa bild:
Concorde?
EDIT: Jo, jag tror det C DK012, det är väll kevlarpanelerna i botten där.
C DK012
Jun 14 2005, 16:55
QUOTE (Mats @ Jun 14 2005, 16:28 )
Concorde?
Kanske efter remo tillochmed?
Inifrån nya airbussen
Det är ju handskfacket i en Sopwith Camel.
QUOTE (UAV @ Jun 14 2005, 20:08 )
Det är ju handskfacket i en Sopwith Camel.

Öhmm..

*Moro listar ut att det ska vara viss ironi i inlägget*
Concorde?
Självklart har du helt rätt igen, men det tog 12 minuter den här gången.
C DK012
Jun 16 2005, 17:50
QUOTE (106 @ Jun 14 2005, 20:23 )
Concorde?
Självklart har du helt rätt igen, men det tog 12 minuter den här gången.
Då är 27 min som "runner up" att betrakta som en ren evighet.
@Mats: Stilpoäng! ;)
GrodanBoll
Jul 3 2005, 20:17
Det var värst vad den här tråden gick segt!
Tar mig friheten till ett återupplivningsförsök med en ganska enkel bild.
Den här borde ni väl klara på ca 10 min. Fågelns färger bör kunna skvallra en del om dess identitet...
Fiat G91 i Luftwaffe kulörer?
GrodanBoll
Jul 4 2005, 00:27
Helt korrekt, Danne!
Du lyckade även pricka in Luftwaffe. Antar att det var målningen som skvallrade om det? Som saggt, en inte allt för svår uppgift, men nu är bollen åter i rullning iaf!
En sån här kanske:
Något i mitt stilla sinne skriker Big Ugly Freaking Fella (B52) och dessa ECM-system, men då jag inte är expert så är det nog inte så...
Vikström
Jul 4 2005, 20:57
Funderade också på B52, men kasserade den tanken då vingroten(?) inte ser rätt ut.

* 2
Nä fan, det duger inte, måste ju ha ett liv.. blir ingen gissning, blir bara tankar...
Det är ingen kropp, det är en noskon.. med en moj modell radar/kamera/hightech tjoflöjt längst fram vriden i sitt högerläge... Danger skylten är för stor för att täcka en hel kropp if u get my drift.. Lite som en extremt utdragen AH64 nos...
Således var detta ovan mina tio öre, för efterkommande att betrakta som tips eller diversion... B)
Skala är intressant, här har jag dock assisterat genom att lämna kvar en skalaidentifierare, som några upptäckt....
Det är ingen AH64, den stod ca 400-500m därifrån och den var jag inne i och även flög med. Den här kom jag inte närmare än så här.
Den där prylen med svart ruta tror jag är till för passiv radarspaning / Radarvarnare. Det tillsammans med färgen säger marinflygplan.
Eftersom man tydligt ser en rad med nitar så är det inte något hypermodernt flygetyg.
Min gissnig är AV-8B Harrier.
Den där prylen med svart ruta tror jag är till för passiv radarspaning / Radarvarnare
Nja, i och med att det är just en ruta så faller det, att det är inkluderat i maskinens EW/ECM suite kan jag gå med på.
Det tillsammans med färgen säger marinflygplan.
Mååååånga militära flygande ting uppträder nu i low-viz grå, det är tyvärr (ur fotografisk synpunkt) snarare regel än undantag, där dock US Navy/Marines/Air force nu mer och mer börjar måla lite roligare färger på DivC/CAG/WingC kärror.
Hur menar du när ett ECM system+ grå färg = Marint fpl?
Eftersom man tydligt ser en rad med nitar så är det inte något hypermodernt flygetyg.
Även F22 har synliga nitar på ett flertal ställen, så färlita dig inte på detta. Om du har rätt i detta fallet vet jag däremot inte.
ooooh...by the way:
Det är ingen AH64, den stod ca 400-500m därifrån och den var jag inne i och även flög med
Grrrrrrrrrrrr
B)
QUOTE (Danne @ Jul 5 2005, 10:41 )
Mååååånga militära flygande ting uppträder nu i low-viz grå,
Jag menade just den ganska mörka grå färgen, inte allmänt grådaskig.
QUOTE (Danne @ Jul 5 2005, 10:41 )
Hur menar du när ett ECM system+ grå färg = Marint fpl?
En så kallad "gissning"
Vanligt förekommande fenomen i den här tråden...
QUOTE (imint @ Jul 5 2005, 12:32 )
V-22 Osprey?
Nej ingen V 22, men för att jag bara vill är här en bild på 8st V22 Ospreys tillhörande VMX 22 ute på tester på USS Bataan:
Övning i mass-startDet DÄR är koncentrerad luftburen kapacitet.... B)
En så kallad "gissning"
He he, ja jag var inte ute för att sticka, blev bara nyfiken på vad det var som du bestämt dig för att du såg. ;)
Då ErikG snyftat om att han kört fast ( TROTS att han helt rätt räknat ut att jag tog bilden på Le Bourget och sedan dess grnskat listan över fpl/hkp som deltog) får jag lämna lite ledtrådar:
1) Inte gammal (Deltog trots allt på mässan och då inte som historisk maskin)
2) Fixed wing
3) En av flera versioner av maskinen, i detta fallet den senaste. (versionnamnet ej nödvändigt)
4)
Din jäkel.. här sitter jag och tror att det är en jänkarkärra, så har du lagt in en groda, en Rafale M.....

Åtmindstone skulle det kunna vara kindpartiet strax innan canarden på en Rafale..
Men men , man har ju haft fel förr...
/E
Kan det vara en sådan där C-2 Greyhound...
Erik har rätt, det är denna bilden ni har sett ett urklipp ur:
http://hem.bredband.net/b102449/bildmars6801.jpg
Klart jag hade rätt, den var ju uppenbar.. ehm..

/E
Kanske, kanske inte.. svaret är ogiltigt..
Jag borde nog ha förtydligat mig, men jag trodde inte det behövdes i denna tråden..
Jag vill ha ett komplett namn med versionsbeteckning och allt.. ex "Bf 109 G2" och inte bara "Messerschmitt".
Så gissa gärna igen, Meteor.
/E
Meteor
Jul 10 2005, 12:02
F-15E då?
QUOTE (Danne @ Jul 8 2005, 22:40 )
Erik har rätt, det är denna bilden ni har sett ett urklipp ur:
http://hem.bredband.net/b102449/bildmars6801.jpgÅh, att jag inte tänkte på att "Danger" heter "Danger" på grodspråket också.
Erik_G
Jul 11 2005, 09:41
QUOTE (Meteor @ Jul 10 2005, 13:02 )
Ett bra svar, F-15F Eagle eller Strike Eagle hade varit ännu bättre, men man kan ju inte få allt här i livet..
Dä bål is jårs..
/E
Meteor
Jul 11 2005, 10:40
Idag känner jag mig så snäll så nån annan får ta över
Erik_G
Jul 18 2005, 18:05
Ok, på "allmän" begäran kommer en ny bild..
Vill som vanligt ha hela namnet på mojängen, inte bara nummer eller tilltalsnamn.
För att göra quizen lite svårare får bara ni som orkar gogla fram en ny quizbild efter att ha svarat rätt svara

Lycka till
/E
Erik_G
Jul 18 2005, 22:30

Javisst är det en Cheyenne. Notera att jag raderade bort den "falska" stjärten som finns på originalbilden

Din tur Eskil
/E
Så där ja. Små 'koptrar är roliga, så vi tar en till.
Vad är detta för flygetyg?
Adam Wilhelm
Jul 19 2005, 13:52
Yak-24
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.