Man får gissa flera gånger fast man kan bara få poäng på första försöket.
116-1022693932
Sep 6 2002, 14:41
QUOTE (Max @ Sep. 06 2002,15:32)
Man får gissa flera gånger fast man kan bara få poäng på första försöket.
Öhh. Nej.. Inte enligt vad LRRP skrev som 'regler' på första sidan i denna tråd.

Då får ju inte några andra vara med och leka om man gissar rätt på sitt andra försök..
En forummedlem kan bara lämna ett svar på varje bild, är det fel kan han/hon inte få några poäng för ett nytt försök på DEN bilden. Han/hon är dock hyfsat välkommen att rösta på nästa bild.
Den som först skriver in det korrekta svaret får poängen, en medlem som skriver ine ett korrekt svar som 2:a eller sämre får ingen poäng....
Sen antar jag att om en medlem gissar rätt på sin andra gissning så rättar LRRP inte svaret i den här tråden.
Utan meddelar vedebörande på något annat sätt, om han vill.
Edit: För er som skulle vilja gissa igen så kanske det är bättre att göra det på chatten för att undvika förvirring i den här tråden. Ett litet tips bara

(Citatet är taget ifrån:
http://bluenine.tv:8080/ikonboa....9;t=165 )
Jag viker mig.

Jag läste bara reglerna på första sidan.
116-1022693932
Sep 6 2002, 15:49
Sluta nu och bråka om reglerna det står klart och tydligt på första inlägget något som jag docjk missade att läsa :withstupid :withstupid
Ber om ursäkt till samtliga medlemmar och LRRP som tycker att jag fuskat eler rättare sagt tänjt på reglerna
Sorry grabbar :withstupid
Ingen behöver be nån om ursäkt..speciellt inte P10 folk.

Tillbaks till Quizen. Ok, alla har prickat in Libyen raiden. Var ligger problemet då? De flyger ju inte samma kärra nu som då, eller hur? En annan enhet som idag flyger samma typ af fpl som svarsenheten har alltså ett TÅG inspirerat namn som fenkod (ehhhh förresten Cannon AFB? Tåg?).....Nu har ni väl fått hjälp iaf.
Usch vad snäll jag är.......
116-1022693932
Sep 6 2002, 18:52
Tack LRRP men jag undrar varför du har P10 i hjärtat???
KB P10 96/97

Back to topic
Lt. payne
Sep 7 2002, 21:45
Nytt försök,denna gången på mitt andra alternativ..
1: A6 Intruder
2: Aviano air base Italy
3:khaddafis grannar.
4:SJ
Lt P:
SJ är rätt (jag börjar hjälpa till lite nu)
Libyen har vi rett ut, det stämmer.
Resten fel. det är INTE hangarfartygbaserat.
Lt. payne
Sep 9 2002, 14:23
Ok,jag prövar igen då..
F-111F ,Seymore Johnson AFB.
Mítt sista försök...
Va, fortfarande ingen som har svarat rätt...
Då får jag väl slänga in ett svar då.
1. Vought A-7E
2. Basen heter Araxos och enheten Tiger(Tigris) / Olympus(Olymbos)
3. Libyen 1986 (Operation El Dorado Canyon??)
4. SJ
Hmmmm..... med risk för att göra bäbistävling av det här:
1) Det är ett modernt flygplan
2) Det flygs av den enhet som bombade Khadaffis Libyen -86, enheten har nämnts.
3) Det är inte Carrierbaserat
4) Det finns en enhet som flyger samma kärra på Sey. Johnson basen (SJ).
Detsammanfattar det alla kunnit läsa sig till än så länge.
För i FULLKORN gubbar......VAKNA!
Deadline idag klockan 2200. Efter detta sker ingen rättning förrän tidigast i helgen då jag drar iväg på Golftävling.
1) F15C (lite osäker på om det var C. Efter lite mer tänkande är F15E mer rimligt...)
2)48th Fighter Wing, Royal Air Force Station Lakenheath, United Kingdom
3) Libyen, 1986
4) The 4th Fighter Wing, Sey. Johnson (SJ)
Sådär..........äntligen...tack!

F15 E. Här en ifrån Sey. Johnson basen. Plöanet har bromshaveri och försöker landa med hjälp av krok för att haka i nödvajern längst bak på banan. Observera den varvande (röken ur avgasröret) brandbilen i bakgrunden.
48TFW är en legendarisk enhet, och har det högsta op tempot i världen då det gäller skarpa uppdrag och sk deployments.

En av divisonerna, Det finns även divisoner som flyger C varianten av F15. Det går dock att se bombästen på id bilden, vilket utesluter C varianten.
Nu dröjer det tills kanske nästa månda eller tidigast lörda tills nästa bild kommer.
Buddha
Sep 10 2002, 20:46
Satan vad elek den var, satt två kvällar och försökte få ihop det tåg releterat(dobbins(DB) C130, Whidbeys Island (RC) P3C och seymor johnsson(SJ) F15E) där det mest logiska var seymour johnson AFB men där flög de F15 vilket jag inte fick ihop med den j***a arrestor hooken i bilden.
Det var 11 flygplanstyper som deltog i Operation El Dorado Canyon från 20talet olika skadroner. låste in mig på att det måste varit hangarbaserat. Så går det när man inte har full koll.
Bra hjärnskrynklar fråga.
/Ken
Fu Bodin
Sep 15 2002, 16:41
Är det OK om jag själv bidrar med lite gåtor?

Jag vill ha reda på:
* Smeknamn
* Tillverkare
* Flygvapen
jonte72
Sep 15 2002, 16:57
B-1B Lancer "Spectre"
Rockwell
USAF
Hmmm. Kul bild, har du lite info hur och var den är tagen?
Avro Vulcan, RAF.
Misstolka mig inte nu.

Då jag för statistik på de som svarat rätt och kommer att dela ut någon sorts pris så vill jag själv stå för frågor och rättning. Har du bilder som du själv tycker är bra så tar jag gärna emot dem. Det gör ju iofs att du inte kan vara med i tävlingen, som du nog annars skulle kunna vara en vinnarkandidat i.
Däremot kan du ju själv starta en quiz. :cool:
Många har ju skrikit efter en ny fartygsquiz.....
hm.....vet inte om LV/SAM Quiz har någon marknad dock??!!!
Fu Bodin
Sep 16 2002, 11:34
Jo, Avro Vulcan är det över Canada.
Bilden är tagen av en RAF pilot som lagt ut sina bilder på nätet på äldre dar.
Länken till sidan kom jag inte ihåg, men jag hittade den nog på
http://www.thunder-and-lightnings.co.uk.
Jag tänkte att någon skulle svara B-1 och Jonte gick i fällan, därför tog jag bilden.
En SAM-quiz hade nog inte vart funkis, men jag kan bidra med en del flyg bilder om du vill.
Här är för övrigt en länk till en liknande tävling -
http://www.fradu-hunters.co.uk/presquiz.htmDen här då:

Kanske för lätt, men vi får se hur många som svarar fel.
jonte72
Sep 16 2002, 13:44
SU-37
En Su 32/Su 34 ( de hoppar ju omkring med namn och defar därborta) plattnos (bla kallad platypus).Dedikerade Attackvarianten av Flanker familjen.
Nästa officiella del av flygquizen kommer ikväll.
Ber om ursäkt.
Bilden jag skulle ha slängt upp ikväll är borta, får bli imorgon.
Får bli en lite roligare bild ikväll istället:
Nike Beware!

Gonatt
nossid
Sep 16 2002, 22:26
1: Tae Kwang Vina, Vietnam
2: Mig-29
3: Överflygning över en av Nikes största fabriker. Udda nog med piloter från Nato.
Va, var det ingen annan som tog det. =)
Fu Bodin
Sep 17 2002, 09:50
Su-34 är rätt. Radarbomen melan motorerna var ledtråden.
Den här då:

eller den här:
Dåså, då fortsätter den officiella flygquizen då.

1) Typ och fullständigt namn.
2) Även detta flygplan är associerat med en siffra i historieböckerna, varför då då?
3) Fiendepiloterna tyckte detta var en "jobbig" fiende, varför då då?
Lt. payne
Sep 17 2002, 22:47
1:SBD-4 Douglas dauntless
2:1942 deltog vid slaget om Midway.
3:akterskytten hade en bra "arc of fire".
nåt rätt måste jag ha,hehe!
Nepp, inget rätt hade du...
SG OLSSON
Sep 18 2002, 09:26
QUOTE (LRRP @ Sep. 18 2002,08:09)
Nepp, inget rätt hade du...

LRRP. Vart tog den trevliga bilden för fel svar vägen.
Gör om. Gör rätt
Lt. payne
Sep 18 2002, 14:47
LRRP,när jag en gång var ung läste jag "Det stora vansinnet" av Pierre Clostermann.
Den boken fick mej att bli Spitfire frälst,jo det finns även plats för Tempesten också ;)
Har du läst den isåfall vad tyckte du?
Lite OT men tyckte det var onödigt att starta en ny topic.
Det där kan vi ta i en ny Topic...böcker om flyg kan jag tjata om i evighet. Slänger upp en topic senare ikväll, måste jobba lite. Har en hel del tips på den fronten av böcker.....
Hur går det med id:n av kärran...tror inte den har mött någon Tempest eller Spit, men kanske flugit i samma operationer någon gång
73-1030022792
Sep 18 2002, 20:57
en ödmjuk gissning...
1. General Motors TBM Avenger
2. 19 (flight 19 lost in bermuda triangle)
3. extreme ruggedness
Lika ödmjuk rättning av mig:

Du är faktiskt långt ifrån. Titta på huven på en Avenger:

Den är stor som ett växthus, och har ett ksp torn längst bak, istället för en handopererad ksp som syns på min quiz bild.
Nästa!
114-1027905316
Sep 18 2002, 21:17
Jag tror att det är ett Japanskt plan.
1)AICHI D3A1
2) det hade väl en skrämande uppsättning vapen
3)Pearl harbor....
1. Il2 Sturmovik
2. 1 - Förmodligen det stridsplan som byggts i flest exemplar
3. Stora 23mm kanoner som var särdeles avskräckande för fiender som därför gärna inte hamnade framför - samt hygglig manöverförmåga & stryktålighet - svår att plocka ner med KSP-eld.

2) Många vapen? Det fanns Gunship varianter på B17 med 18 st 0.5 HMG. De skulle vara eskorter till de andra B17 kärrorna. Det lustiga var att de testade dem över England genom att flyga dem jämsides med B17 plan som var bomblastade och maxade lärrorna med vapen så att de nätt och jämnt kunde hänga med de ordinära B17 planen.....När de kom i tjänst så kom man på att man gjort bort sig lite. Då de andra kärrorna släppt sin last blev de några ton lättare och gick 90km/h snabbare....kvar blev Gunshipsen ensamma över tyskland......
Oj, OT...men sensmoralen: Vapen ger ingen plats i historieböckerna.
Siffran är "1" Finn anledningen.

Niox Scores!

"Il 2 är lika viktigt för Sovjetunionens armé som luft, som bröd"
Josef Stalin.
Tänkvärt, inte stridsvagn, inte gevär, ett flygplan. Detta sades av en man som fick det han ville, på något sätt. Då en av fabrikerna sackade efter i produktione fick de följande personliga "peppnings brev":
YOU HAVE LET DOWN OUR COUNTRY AND OUR RED ARMY. YOU HAVE NOT MANUFACTURED IL-2S UNTIL NOW. THE IL-2 AIRCRAFT ARE NECESSARY FOR OUR RED ARMY NOW, LIKE AIR, LIKE BREAD. SHENKMAN BUILDS PRODUCES ONE IL-2 A DAY AND TRETIAKOV BUILDS ONE OR TWO MIG-3S DAILY. IT A MOCKERY OF OUR COUNTRY AND THE RED ARMY. I ASK YOU NOT TO TRY THE GOVERNMENT'S PATIENCE, AND DEMAND THAT YOU MANUFACTURE MORE ILS. I WARN YOU FOR THE LAST TIME.
STALIN.
Det funkade. Över 36 000 Shturmos tillverkades. Som mest kunde vågor på 300 flygplan svepa fram över de tyska stridsvagn fronterna. Den var grymt effektiv.
Den var också tungt bepansrad. Till och med Erich Hartmann klagade på att hans ksp och även ibland 30mm akan inte bet. Det bästa var att dyka under maskinen och skuta sönder oljekylaren. Det var nog lika svårt som det låter, om man inte hette Hartmann.
Bilden nedan visar en mottaktik mot denna "anti oljekylar taktik": IL 2:an klippte gräsfälten på gräsrotsniv för att skydda sin buk

Nedan är en bild på IL 2:an i sitt rätta element: Tank dödare.

Detta var det första DEDIKERADE "close air support" maskinen, byggd för att överleva, byggd för att leverera.
Nästa bild kommer, någongång innan veckans slut.
Lt. payne
Sep 18 2002, 22:22
Jo det var ett bra flygplan.ryssarna fick lära sig bygga flygplan
den hårda vägen..
Stalin i nacken och Hitler på halsen!
Då ger vi oss på en ny bild då:

1) Typ och namn
2) Användare ( totalt 3 "flygvapen")
3) Detta flygplan har blivit associerad med en "ärkerival", vilken och varför?
1) FMA IA 58 Pucara, lätt attackplan
2) Argentina, Colombia (lånade plan?), Uruguay och Sri Lanka (vilket blir fyra)
3) Nu vet jag inte om vi pratar länder eller så, men isåfall är ju Storbritannien (Falklandskriget) givet, och är det ett plan du syftar på så blir det alltså Sea Harrier.
Lt. payne
Sep 24 2002, 06:41
Here we go again!
1. IA58A Pucara.
2. Colombia,Uruguay,Argentina.
3.Ärkerival,ja för mej skulle det vara SAS som tog ut en tredjedel av dom på marken i Falklandskriget.
Annars har jag ett flyplan som svar på sista frågan.....

Niox tar en poäng till!

Pucara.
Många trodde på detta flygplan, men det levde aldrig upp till förväntningarna. Då de mötte avancerat motstånd från RAf var dess tid räknad och dess stryktålighet från markeld är diskutabel. Till dess fördel fick den faktisk en air-to-air kill då en Pucara sköt ned en engelsk helikopter under Falklandskriget.
Colombia använde/använder dessa som COIN kärror mot knarkkarteller och FARC.
Enligt min info, från 1999 står ej Sri lanka som användare, men den har haft fel förut.
Lt. payne
Sep 24 2002, 08:20
Jag böjer mitt huvud i vördnad för segraren...
Grattis niox!
Men utan att vilja framstå som en besserwisser vill jag rätta en del saker..
I falklands konflikten förlorade Argentina Pucaras enligt följande:
1 st. av bombanfall av sea harrier 820501
6 st. av eldöverfall av D sqdn SAS 820515
1 st. av en stinger av D sqdn SAS 820521
1 st. av luftstrid med sea harrier 30mm kanon 820521
1 st. kraschade pilotfel 820528
1 st. av finkalibrig eld från 2 PARA 820528
1 st. saknad över atlanten på spaningsuppdrag okänt datum
Summan blir då:2 st skjuts ned av Sea harriers,en av 2 PARA
och 7 av SAS.
Hoppas att jag inte verkar petig men vem är då ärkefienden?
Lt. payne
Sep 24 2002, 13:17
Jo, falklandskriget.Ett tillägg i tråden.
Royal Navy 16 air kills.
Royal Air Force 7 air kills.
RAF var inte det stora hotet mot Pucaras...
Hehe. Det var Sea Harrier jag var ute efter, för den som var på flygshower i England förstår vad jag menar. Det flögs nämligen mock dogfights mellan pucara (war trophy) och Sea Harriers då.
Jag vet att SAS härjade därnere, men då det är en flygquiz så.....
EGENTLIGEN så var det väl främst Etendard och Mirage som var de främsta motståndarna till Sea Harriern, men jag var tvungen att få ihop en tredje fråga.
Skall vara tydligare ifortsättningen Lt P, men det är svårt då jag inte vill göra det för lätt. Denna fråga var för lätt redan från början.......
Får sätta mig och klura ut något värre, får snegla på gamla prov....
Lt. payne
Oct 1 2002, 08:52
Nu får du sluta slappa,kom igen med quizen!

:D
Jahapp ,efter lite downtime är nu AIR ID tillbaka:

1) Fullständigt namn?
2) Hur många flygvapen använder det?
3) Har en storebror (alltså äldre), mer känd. Nämn närmaste (geografiska) operatör av detta flygplan.
Skuggan
Oct 3 2002, 17:33
ser att du kör med smyg reklam.

min första tanke var ett amerikanskt plan. (skall inte hjälpa till för mycket, de flesta ser nog vilket det är ändå.
Smygreklam....nej då.
Hoppas inte det här blev för enkelt, i så fall får jag väl höja nivån......
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.