Tidigare har vi kunnat läsa hur politikerna poängterat att det inte är de legala vapeninnehavarna som utgör ett problem i samhället, utan de i l l e g a l a vapeninnehavarna. Nu tycks vi emellertid nått en vändpunkt. Nedan återges delar av snabbprotokollet från riksdagsdebatten torsdagen den 29 januari i år.
De som till äventyrs trodde att dagens legala vapeninnehavare medgavs innehav av sina skjutvapen för att de faktiskt åtnjöt de samhällsstyrande politikernas förtroende, kanske får anledning att omvärdera denna sin ståndpunkt. Här förklarar inte bara en enskild riksdagsledamot, utan dessutom landets justitieminister, att medborgare, trots att de uppfyllt de av samhället uppställda kraven för innehav av skjutvapen....-ägnar sig åt "tveksamma skyttevarianter". Tydligen är s a m m a vapen och s a m m a vapeninnehavare mindre problematiska om de ägnar sig åt "konventionellt skytte". Den slutsats som ligger nära till hands är att de aktuella politikerna av någon anledning känner oro inför tanken på att det finns medborgare som är skickligare i vapenhantering än samhällets egna ordningsmakt.
Då blir den naturliga frågan om någon vågar sig på en gissning kring vilka k o n k r e t a scenarier de fruktar? Finns det någon med insyn i det dynamiska skyttet som kan utveckla samhällsriskerna med sådant skytte?
Själv ägnar jag mig inte åt dynamiskt skytte, men efter att läst detta blir jag onekligen lite intresserad av att pröva på, dock förmodligen inte i organiserad (läs registrerad) form med tanke på uttalanden nedan.
Källa:
Rixlex
(välj riksmöte: 2003/04, protokollsnummer: 60)
Anf. 98 JÖRGEN JOHANSSON ©:
Herr talman! Jag vill tacka för svaret på interpellationen. Jag kan konstatera att det grova våldet i samhället ökar. Alltifrån mord, skjutning av dörrvakter, till användande av grovt våld i andra sammanhang har fyllt våra medier under de senaste veckorna. Man kan då givetvis ställa frågan: Vad beror det här på? Kan vi som medborgare känna oss trygga när vi går ut på gator och torg, eller måste var och en själv stå för sin trygghet? Personligen köper jag inte rakt av det som sägs i den allmänna debatten om att vi löser det enbart genom fler poliser. Den här frågan är mer komplicerad än så …
… Beträffande den förändrade attityden och användande av skjutvapen som ministern tar upp, kan jag konstatera att jag har väckt motioner i dessa frågor, och jag ser fram mot det åtgärdsprogram som kommer att presenteras på detta område. Jag saknar dock en fråga, och det gäller samhällets acceptans av det så kallade praktiska skyttet, eller dynamiskt skytte, som det också heter. Det är alltså en form av kombatskytte som påminner om den ut bildning som kommandosoldater får. Detta skytte tillämpar civilister i dag i Sverige. Tyskland har begränsat utövningen av den här skytteformen, och Danmark funderar på att göra det. De som har studerat skytteformen ifrågasätter om detta är något som någon utanför polisens insatsstyrka eller militären över huvud taget ska få syssla med. Men det här sker alltså bland civilister i dag. Detta påverkar givetvis attityder. Det påverkar givetvis förekomsten av avancerade vapen i samhället, och det ger givetvis fel signaler om hur vapen ska användas. Det påverkar alltså tryggheten i samhället. Min rekommendation är att man även ska se över den här skytteformen och utforma rimliga regler för det. Därutöver vill jag betona vikten av att man ser de här trygghetsfrågorna ur ett vitt perspektiv och inte enbart ur ett juridiskt. Det är en bred samhällsfråga där alla parter måste visa sitt engagemang. Det är endast genom ändrade attityder som vi kan nå de bästa resultaten. Och i det arbetet måste alla delta.
Anf. 100 Justitieminister THOMAS BODSTRÖM (s):
Herr talman! Även om antalet mord faktiskt inte ökat på 30 år, och även om den undersökning som det hänvisas till visar att färre ungdomar begår brott, delar jag helt den oro som här framförs över att allt fler ungdomar har den här synen på vapen. Det är mycket oroväckande, och där tror jag att vi alla är överens. Som ni känner till, och som jag också nämnde, pågår väldigt mycket arbete kring detta, och här måste vi verkligen arbeta brett på alla plan. Två saker togs särskilt upp här. Det första som Jörgen Johansson tog upp gällde just sammanslutningarna. Det finns med i ett av Olof Hägerstedts uppdrag. RPS har uppmärksammat att tveksamma skyttevarianter bedrivs i organiserade former, alltså att skytte bedrivs med mindre lämpliga vapen. Därför ska en översyn göras av bestämmelser för sammanslutningars innehav av vapen. Det finns alltså med här. När det gäller det andra som togs upp är det också något som vi alldeles nyligen diskuterat. Vi arbetar med det och bör snart kunna presentera det. Jag ber att få återkomma i den frågan inom kort.
Länge leve vårt älskade folkstyre, källan till allt sanningsenligt oförfalskat, och folksjälens stolta förebilder!
(någon som har något tips om vem / vilket parti man bör rösta på om man enbart ser till möjligheten att fortsätta ägna sig åt legal vapenrelaterad fritidssysselsättning?)