Hej allihopa!
Någon som vet ifall det finns en plastmodell av Stridsfordon 9040 tillgänglig någonstans?
The Swede
Aug 21 2002, 22:47
Hej Mats.
Tyvärr finns det ingen Strf9040 modell i dagsläget.
En "vanlig" plastmodell är det tveksamt om vi någonsin får se.
Det förekommer dock en del projekt med att göra en 90:a i resin.
Jag kan tyvärr inte säga mer om det i dagsläget.
The Swede
Välkommen tillbaks Swede, var ett tag sedan.
Är inte 90:an poppis nog att göra en plastmodell av?
VAD har du gjort med din avatar?! Känner ju inte igen dig!
The Swede
Aug 21 2002, 23:09
Tjena Ing.
Det var en trevlig person som la in en länk till heraldiska vapen så nu fick finnen stryka på foten för mitt hemmaregemente.

Tyvärr är det så inom plastmodellbranchen att det säljer mer att släppa ytterligare en version av något tyskt härke från VK2 än att släppa modernt svenskt pansar.
Därför lär vi inte se någon Strf90 från de stora tillverkarna Tamiya, Italieri, Revell etc.
En ljusglimt i mörkret är det kinesiska företaget Trumpeter som släpper en Strv103B och en Strv103C nu i höst.
Om vi vill ha ett Strf90 får vi hålla tillgodo med de smala tillverkarna men då blir det en rätt så hög prislapp på modellen (700-1500:-)
Jag är inblandad i en del projekt avseende svenskt modernt pansar men jag kan inte säga mer i dagsläget.
The Swede
103-1022441490
Aug 22 2002, 03:22
aah plastmodeller. Det var länge sedan. Borde återuppta det någon dag. Gjorde något spanskt regalskepp med kanoner osv, Stuka, avro landcaster (flygande fort) och en harrier. Tyvärr föll de allt mer i delar så jag beslutade mig för att spränga dem med smällare.
Kunde inte hålla mig så det fick bli en brittisk Challenger I från Tamiya i skala 1:35. Ökenkamouflage får det bli. Efter det hade jag tänkt mig en Warrior i ökenkamou att ställa bredvid...
Första gången jag kommer att använda Tamiyas färger. Hur är de jämfört med Humbrols? Vattenlösliga sa expediten men det stod att man skulle använda tinner, Tamiyas såklart.
The Swede
Aug 22 2002, 16:38
Jag använder endast Tamiyas färger.
Om du ska spruta så rekommederar jag att du använder isopropylalkohol att späda med. (Finns på apoteket)
Späd tills du får en konsistens som liknar mjölk och spruta med c:a 1kg tryck.
Om du ska penselmåla är det bara att pensla på och rengöra i varmt vatten.
The Swede
Ok, tack så mycket Swede...
Slutligen, någon som vet hur man gör "ökensmuts" för att ge ett verkligare intryck?
84-1027793454
Aug 22 2002, 19:25
QUOTE (Mats @ Aug. 22 2002,20: 15)
...någon som vet hur man gör "ökensmuts" för att ge ett verkligare intryck?
Duger detta?
http://www.missing-lynx.com/articles/other...rt/rpdesert.htm
Tackar Harry, ska nog duga, lite över min nivå, men nånstans ska man börja!
Sudden
Aug 23 2002, 23:22
Aaahh...Modellbyggande.
Jag har några godingar någonstans i garderoben. B-17 Flying Fortress, Strv 121, P-51, Bf-109, USS Enterprise....Ah, man blir så sugen på att börja igen.
Tror jag ska in å köpa mig en modell imorrn.
Tack grabbar! =)
70-1023034198
Aug 24 2002, 00:01
QUOTE (Sudden @ Aug. 24 2002,00:22)
Aaahh...Modellbyggande.
Jag har några godingar någonstans i garderoben. B-17 Flying Fortress, Strv 121, P-51, Bf-109, USS Enterprise....Ah, man blir så sugen på att börja igen.
Tror jag ska in å köpa mig en modell imorrn.
Tack grabbar! =)
Känner igen mig

fast jag har bara hittat "tråkiga" modeller.
Skulle ju vilja ha strv 121 samt fler svenska fordon..
var hitta?
The Swede
Aug 24 2002, 10:06
Strv121 är inga problem.
Det är i stort sett en Leopard2A4
Kolla här för info hur du konverterar en.
http://w1.472.telia.com/~u47202555/121.htmlI övrigt så kan man bygga en Pbv401 av Skifs MT-LB
http://www.plasticwarfare.com/articles/pbv401/index.aspDragon/Italieri har en Bmp1 som med lite jobb kan bli en Pbv501
En Strv122 kan du bygga av Tamiyas Leo2A5 och konverteringssats från HKCW.
Konverteringen säljs av mig.
http://www.tw-hobby.comI övrigt finns det väl inte så mycket mer modernt som går att göra svenskt av.
The Swede
Pansardvärg
Aug 25 2002, 12:40
Hej, mina vänner...kul att höra om modellbygge...
Jag bygger i stort sett varje dag på mina 1/35 vagnar( just nu en elefant och en SU-100)
Har sett en Cv90 i skala 1/72 eller 1/76 på Axvalla PM.
Min polare kontaktade nån som hade gjort den o han byggde egna plastkit, som även var till salu... han sa att cv90:an skulle kosta runt 100 riksdaler omonterad och omålad.
Det är ingen här som skall tävla på IPMS open i år eller????
The Swede
Aug 25 2002, 14:28
Det kan nog stämma att Kjell Svensson har gjort en Strf90 i skala 1/76.
Han har även gjort andra svenska fordon i den skalan.
The Swede
76-1022662577
Aug 25 2002, 21:37
Hej,
Åk och besök det fina muséet i Hässleholm - där kan ni beskåda Svenska stridsfordonsmodeller på det mesta från 1922 till idag, inkl. Strf 90 varianter i skala 1/76.
Till detta får ni se t.ex. pb m/31, strv m/38, strv m/42, lvkv fm/43, strv 74, strv 102, strv 103, bgbv 81, bgbv 82 m.m.

Lynx_39
Sudden
Aug 26 2002, 01:08
Tänkte bara lägga in en länk till en snubbe som har det mesta.
T.ex. AC-130 U SPECTRE GUNSHIP, Kursk, Leo 2 A4
http://www.bosseshobby.se/
116-1022693932
Aug 26 2002, 19:45
Fasen också The Swede du var före mej med konverterings satsen från strv 121 till 122 jag läste om den i en hobby tidning
Komp C
Aug 26 2002, 22:22
Hej, Jag såg en stf 90120 i bokhyllan hos chefen för västernorrlandsgruppen sist jag var där, troligen i något större skala än 1/35. gåva från Hägglunds?
Pansardvärg
Aug 28 2002, 07:11
the mistaken...har du konverterat en 121 till en strv 122?
I så fall vill jag kolla lite på bilder ( dreglar)
QUOTE (Pansardvärg @ Aug. 25 2002,13:40)
Min polare kontaktade nån som hade gjort den o han byggde egna plastkit, som även var till salu... han sa att cv90:an skulle kosta runt 100 riksdaler omonterad och omålad.
Är det möjligt att kunna köpa ett sådant kit på något sätt?
Det är inte någon mer bevandrad inom området som vet om någon tillverkare har planer på att tillverka en modell av Strf 9040?
/Aron
Erik_G
Oct 18 2002, 15:43
Jag skulle kunna berätta vad jag vet om Strf 9040 i 1/35, men då måste jag döda dig efteråt, annars dödar Thord mig.. Och det gör ont har jag hört..
I 1/76 togs den fram av Kjell Svensson i resin (epoxiplast, vanliga byggsatser är gjorda i polystyren, vilket är enklare att jobba med, som byggare). Tror inte han har mycket till produktion nu för tiden, varpå hans grejor är svåra att få tag på. Dessutom tror jag det var en tidig 90.
Vill man kan man alltid drömma lite

jo, den längtar vi efter...
klar med min Challenger, kan tänka mig att börja med en 122:a, fast det känns lite som om man är otrogen då när 9040 är det som ligger närmast hjärtat...
QUOTE (Erik_G @ Okt. 18 2002,16:43)
Jag skulle kunna berätta vad jag vet om Strf 9040 i 1/35, men då måste jag döda dig efteråt, annars dödar Thord mig.. Och det gör ont har jag hört..
Hehe, Det är det kanske inte värt. Det verkar som om man gott får sitta och vänta då...
/Aron
Fin bild förresten!
84-1027793454
Oct 19 2002, 20:27
QUOTE (Erik_G @ Okt. 18 2002,16:43)
I 1/76 togs den fram av Kjell Svensson i resin (epoxiplast, vanliga byggsatser är gjorda i polystyren, vilket är enklare att jobba med, som byggare). Tror inte han har mycket till produktion nu för tiden, varpå hans grejor är svåra att få tag på. Dessutom tror jag det var en tidig 90.
Vill man kan man alltid drömma lite

Attans dig, slänga upp en sådan bild utan förvarning - förstår du inte hur nära du var att ge mig en hjärtattack? Nåja, man kan ju alltid hoppas... :inlove
Nu har det gått ett år, har det hänt NÅNTING på den här fronten de senaste tolv månaderna? Alltså går det att köpa en plastmodell av Strf 9040?
/Aron
Erik_G
Oct 16 2003, 15:30
Nja...
Har hört en del rykten, men inget solitt.
Du kan ju alltid bygga en själv av lite plasticard.
/Erik som har en nittia hemma i vardagsrummet
Elias Mårtensson
Oct 17 2003, 15:37
Hejsan Gott folk...
På jobbet så har vi köpt in modeller av alla varianter av strf90 inkl. strf90c familjen, jag tror man kan beställa dessa av någon herre i sverige... dock så tror jag priset ligger runt 10.oookr, men djävligt snygga är dom, ska ta några foton på dem så ni får se.
Bilden på byggsatslådan är om ni inte vistte det en trämockup vagn. alltså allt tillägg på vagnen är av gediget trä... =)
Vänliga hälsningar
Elias
Erik_G
Oct 17 2003, 17:06
Jo, men det var den snyggaste officiella bilden jag hittade. Hade inga egna foton vid lektillfället..
Tilläggspansar av trä, låter som en fläkt av krigshistoria..
Är väldigt nyfiken på bilder på de modellerna.. Vad jag förstått är de betydligt större än min, som ju nästan kan tryckas ner i en större tändsticksask..

/E
Elias Mårtensson
Oct 17 2003, 17:55
Ska försöka ta lite kort när jag är inne på jobbet nästa gång, Hmmz shysst modell fresten...
// Elias
Mattsson
Oct 17 2003, 19:34
Hur lång tid tog det att bygga vagnen?
Erik_G
Oct 17 2003, 20:25
@ Elias
Tackar!
@ Mattsonmannen
Höll på med den i ungefär ett år. Men då byggde jag inte diciplinerat x antal timmar om dagen. Svårt att uppskatta faktisk byggtid, men några hundra timmar kanske.
Det tar ju lite mer tid att bygga från scratch än att bygga en byggsats. Jag menar, delar som skulle vara enkla i en byggsats, ex spade, sikteshuv, kräver ju en del klurande och skärande av plast när man bygger från scratch..
/E
Elias Mårtensson
Oct 21 2003, 21:52
tikvah
Oct 21 2003, 23:02
Elias
Då ni tydligen har Ceasarmodeller nu så skulle det med andra ord inte märkas om LVKV-modellen plötsligt saknades *hint* *hint*
//tikvah som gärna skickar sin adress som pm
Lynx_39
Oct 22 2003, 00:08
QUOTE (tikvah @ Oct 22 2003, 00:02 )
Elias
Då ni tydligen har Ceasarmodeller nu så skulle det med andra ord inte märkas om LVKV-modellen plötsligt saknades *hint* *hint*
//tikvah som gärna skickar sin adress som pm

Hehe...härligt o se tikvah tillbaka!!

o på vilket sätt dessutom!
Lynx_39
@ Elias Mårtensson
Grymma bilder och modeller, vill ha...
Skulle doch personligen ha tagit bort både backspeglar och "clownpinnar" (uttryck myntat av någon av min KB kollegor, avser pinnarna med röd kula längst upp. Användest endast under fordonsutbildningen hos oss, ger VC en uppfattning om var hörnen är...) måste vara nybörjarbesättning...
Värdens längsta parentes...
Erik_G
Oct 22 2003, 06:57
Ett par såndana skulle jag vilja låna på obestämd tid så jag kan ha nåt att jämföra med när jag bygger mig egna..
/E
PS Fast jag tycker ju att min vagn har roligare målning
Elias Mårtensson
Oct 22 2003, 18:08
Erik_G... jag tycker nog att din vagn var snyggare än våra vagnar...
// Elias
Mattsson
Oct 22 2003, 19:00
@Elias Mårtensson
Vart jobbar du någonstans så man kan dreggla sönder ditt skrivbord?
Fu Fredda
Nov 19 2003, 14:04
Någon som kan ge lite tips på hur man målar modellerna. (böcker, tidningar, sidor på nätet)
Gärna på Svenska.
Fredda
Erik_G
Nov 19 2003, 14:35
Det finns en hel del om modellbygge på nätet. Här nedan är länkar till dom två modellbyggarcommunities som jag besöker mest.
På svenska:IPMS Stockholms hemsidawww.plasticwarfare.comPå engelskaMissing-linksBåde missing links och Ipms sthlms hemsida har lite olika artiklar med tips och råd. Båda siterna har även välbesökta forum där man kan ställa frågor om modellbyggetekniker eller om förebilder. På Missing-links kan man ju tex få detaljerad information om M1A1 från folk som jobbar med vagnen.
Plasticwarfare har lite byggartiklar med fokus på svenskt pansar.
mvh
ErikG
webmaster
www.plasticwarfare.com
Fu Fredda
Nov 19 2003, 14:55
Tackar för tipsen
/Fredda
johanp
Jul 15 2004, 20:49
är det bara jag som inte kan se elias foton?
Han har förmodligen tagit bort eller flyttat dem från den plats länken pekar på, tyvärr. Vore kul att se bilderna.
Noterade även att litet annat har hänt sedan tråden inleddes - bla att The Swede mer eller mindre lagt ned verksamheten (förutoma försäljning av referens- och instruktionsmateriell).
Elias Mårtensson
Jul 25 2004, 17:37
Jag ska se om jag har bilderna kvar, annars får jag fota lite igen så att jag kan lägga upp dem, dock först efter semestern!
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.