QUOTE (Nifelhel @ May 2 2004, 16:28 )
Enligt uppgift skall det finnas drygt 10500st Ak5D. Dessutom hade FMV nyligen ute en upphandling där dem skulle köpa in lösskjutninganordningar till ak5D, och det var inte mindre är 10500.
Ak5D är inte nybyggda det är gamla ak5 som åkt in på REMO(REnovering MOdifiering) och blivit ombyggda.
Jag skulle inte se några problem att vagnspersonal, stadsskytte osv fick ak5D. De är ju i behov av ett kort vapen. Jägeriet kan behålla de långa vapnen, men visst jag förstår att dem jagar gram.
Är du säker på att det är ombyggda AK5or? Enligt FMV så ska de vara nybyggda:
Bl.a. jägarförband har sedan ak 5 infördes efterlyst en kortare och mera behändig version. Denna version levereras fr o m. våren 1999. Vapnet är en nytillverkad ak 5 försedd med skena och kortare pipa.
Fast de vi fick in hade iofs rätt slitna lådor, så jag avfärdar inte ditt påstående.
Men ok, jag ska lägga korten på bordet. Ville inte lägga förutsättningarna i händerna på er direkt som skulle kunna tända spekulationer.
Jag har fått uppgifter om att utvärderingar från FJS och SSG, som använt David på allvar, var missnöjda med att det blev mycket felfunktioner och liknande. Detta skulle då vara orsaken till att den inte delats ut mer till de som har behovet i bla US. Det är detta jag vill verifiera. Jag har mailat FMV och frågat, men med tanke på att det säkerligen kommer att ta oändliga tider att få svar (har mailat innan så jag vet av egen erfarenhet) så hoppades jag på att någon annan sitter inne med svar till varför inte just David delats ut på förbanden.
Tycker ju att det har varit som vanligt inom FM när det gäller mtrl: mycket snack och ingen verkstad (eller iaf oooändligt långsam verkstad).