Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Operation Hesekiel
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Transportcentralen
valiant
En av de märkligaste planer som tagits fram under WW2
är Operation Hesekiel.(Nästa 100 på att den hette så)
Den kläckes av Brittiska Admiralitetet under den mörka tid då
Tysklands vargflockar sänke mer allierat tonnage än dessa kunde leverera.

Kortfattat gick planen ut på att låta en stor mängd fartyg från Usa till England frysas in i ett enormt isbälte utanför/Norr Kanadas Kust.
Fartygen skulle befinna sig i klumpens mitt och själva sedan skyddas av den tjocka isklump som fanns runtomkring
dem, dvs ett anfall med torpeder skulle bara skada isen inte fartygen i dess mitt.

Framdriften av isklumpen skulle ske med fartygens egna motorer, dvs i isringens mitt.
fartgen skulle visserligen ligga infrusna men vattnet bakom och omkring propellrarna
skulle vara isfritt (f.n vet hur dom fick till det !)

Om jag minns rätt var det Winston C själv som stoppade planen.

Navigare necessere est

Valiant
_G_
LOL!! brainstorm.nu!
Hotel Charlie One
Lysande!
"Desperate times calls for desperate measures"
Doggydriver
Skulle fan inte förvåna mig om planen faktiskt fanns.... det kläcktes så iniH-E lustiga planer under VK2. Måste säga att jag har svårt att förstå intelligensen i förslaget, men jaja biggrin.gif
Inf
Det lär ha funnits en idé att lägga en jätteflotte i nordsjön för att de tyska flygplanen skulle navigera fel. Verklighetskontakt?
Många av de mest galna idéerna lär väl ha varit någon form av avancerad vilseledning och var nog aldrig menade att gå så långt, men att läcka lite uppgifter om ett vansinningt förslag är nog inte så dumt. Detta måste ju kollas upp av motståndarens underrättelsetjänst och det är ju bra om de slänger bort sin tid på  idéer som ändå aldrig ska bli verklighet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.