Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bgbv 120
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
76-1022662577
..till Svenska försvaret...

Någon som har bilder på vagnen/mottagningen etc???

Mvh,
Lynx_39
Fö strv 122
utgår ifrån att det är försöksvagn som levererats, annars är jag paff måste jag säga. När jag låg inne (tom april 2002) sades det att svenska befäl var på utbildningen på den, att det över huvud taget skrivits kontrakt visste jag inte.

Enligt vad jag hört är "Büffel" mycket bra, dags att 81:an skickas bort från Leoparden, inte alls funkis i min mening.
76-1022662577
...Vagn nr 1 levererades "härom veckan.." fick jag höra idag.
Man har kollat upp det och fått klartecken från FM att publicera inlägg om detta i nästa nummer av SPHFs tidning PANSAR.

Det finns en artikel om Bgbv 120, dels om vagnen dels om svenskar som varit nere i Tyskland och fått första utbildningen på den..detta i senaste PANSAR.

Lynx_39
Holger3D
Vill se en bild
LRRP
Får inte en, men tre bilder:

En buffel

En buffel till

Japp,ännu en buffel.
Fö strv 122
Det ser ju faktiskt mycket lovande ut. Speciellt den nedersta bilden har ju något heroiskt över sig smile.gif
76-1022662577
Enligt Stefan Karlssons artikel i PANSAR sp levereras en vagn per månad fr.o.m. september.
Totalt är 14 stycken beställda.

Notera att Bgbv 120 är en utvecklad och förbättrad version av tyskarnas egna Bergepanzer 3 "Büffel" - anpassad för svenska krav.

Sannolikheten är mycket stor att Sverige utrustas med världens bästa bandbärgare!

Vagnchefshuven får en Ksp 58 monterad, men är anpassad så att man i framtiden kan byta till annan beväpning, exempelvis en HMG eller en granatspruta...

Enligt Pansar 2/2002

Lynx_39
Fö strv 122
Således vore det ju lämpligt att de planer jag skrivt om tidigare förverkligas och strv 122/121 utrustas med ksp 58. Känns onödigt att använda flera olika kulsprutor på stridsvagnskompaniet.
stor och tung
Nu blir en lite glad åt alla tolo-jägare som slipper slita med den gamla, satans j**la centurion bärgaren... tack gud för en dieseldriven bärgare... finns inget som är så jävligt för en tolo-jägare som en slutkörd jävla centurionbärgare... jo det vore väl alla dessa jävla 206 ( den äldre är ju bensin driven )som finns i massor.... borde bytas ut de oxå mot nått bepansrad som 206s smile.gif den är ju diesel driven å bepansrad å allt fint... nee nu blev den mycket jävlar å skit .. smile.gif ..
Doggydriver
Bara nämna, såg när Buffeln prövades i Sverige en bild på när en Buffel lyfter en bgbv90 (rätt förkortat?) rätt upp, den väger en del vill jag minnas ;)
tikvah
Bgbv90 väger 23,5 ton om jag minnsrätt. Vagn nr. 144002 var den som lyftes, vi känns det bra med en massa onödig information. Men visst väger tornet mer på 122:an än 23,5 ton ?
Fö strv 122
122:ans torn väger ca 25 ton
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.