Jag mönstrade 040420 och allt funkade jätte bra jag blev preliminärt plaserad som Mp/säk-GB PA805 och det är jag nöjd med. Men det är inte det som detta inlägget ska handla om.
Jag blev nämligen tillfrågad om jag kunde ställa upp och utvärdera ett nytt test för att testa den fysiksa arbetsförmågan (konditionstest). Pliktverket vet inte riktigt hur dom skall använda detta testet än men förmodligen blir det ett komplemet till det vanliga. Testet gick ut på att man gick med uniform,hjälm och 20 kg packning på ett rullband med 8 graders lutning i 8 min plus att man hade 2 min uppvärmning. Under tiden som man gick så mätte dom pulsen också fick jag svara på hur ansträngande det var. Dom hade en skala så skulle man säga ett nummer. Provet är tänkt att vara ett klara, klara inte prov men enligt min åsikt så var det alldeles för lätt. Jag lyckades bara få en 6:a på det vanliga testet medan här kändes det som om jag skulle kunna gå mer. För modligen så kommer mycket att ändras men detta är vad pliktverket funderar på.
Om det nu är någon som har information om MP/säk tjänsten så får dom väldigt gärna skicka ett PM till mig. Jag undrar framför allt vilket kompani/skvadron man hamnar på och vad tjänsten går ut på. Blir man militärpolis eller blir man högvaktsoldat.
Tackar för svar Josef Johnsson
Räddningstjänsten har väl haft ett liknande test för brandmännen i ett antal år?
MP/Säk0405
Apr 21 2004, 22:14
Jag rycker in som MP/Säk nu i aug. Man placeras i andra skvadron, även kallad Sigtuna skvadron =)
Sillen
Apr 21 2004, 22:27
QUOTE (106 @ Apr 21 2004, 22:27 )
Räddningstjänsten har väl haft ett liknande test för brandmännen i ett antal år?
Stämmer bra.
Konditionstestet
Vad?
Konditionstestet är ett så kallat rullbandstest.
Hur?
Rullbandstestet innebär att du får gå i 4,5 km/h på ett rullband i åtta graders motlut under sex minuter, klädd i full larmutrustning som väger ca 24 kg.
slask!
Apr 22 2004, 00:29
Kul med att dom provar ngt nytt, själv tycker jag cycklingen var lite anrolunda. Jag vägde 87 kg när jag cyckla o ansågs av dom flesta vara i "bra form", endå klarade jag bara en sjua. medan min kompis som aldrigt rört på sig klarade en 9:a. (58 kg väger han)
Vet inte varför men det är lite konstigt. Men han kanske bara gick på panben

Trevligt att den heter Sigtuna skvadron, jag bor nämligen Sigtuna. Brukar höra att det "pangar" och skjuts rätt ordentligt där
TheStroyer
Apr 22 2004, 16:19
QUOTE (slask! @ Apr 22 2004, 01:29 )
Kul med att dom provar ngt nytt, själv tycker jag cycklingen var lite anrolunda. Jag vägde 87 kg när jag cyckla o ansågs av dom flesta vara i "bra form", endå klarade jag bara en sjua. medan min kompis som aldrigt rört på sig klarade en 9:a. (58 kg väger han)
Vet inte varför men det är lite konstigt. Men han kanske bara gick på panben

Trevligt att den heter Sigtuna skvadron, jag bor nämligen Sigtuna. Brukar höra att det "pangar" och skjuts rätt ordentligt där

Det där känner jag igen. Var likadant för mig. Jag fick en sjua medan några killar som jag känner, som är 15 kg lättare än mig och har sämre kondis än mig fick 8or.
Vysotskij
Apr 22 2004, 16:24
Fick också sjua på cykeln.
Men de tyngre och sämre tränade kanske hade fetare pannben...?
Panzerfaust
Apr 22 2004, 17:09
QUOTE (Vysotskij @ Apr 22 2004, 17:24 )
Fick också sjua på cykeln.
Men de tyngre och sämre tränade kanske hade fetare pannben...?
Fick potten, Vägde 58 KG vid mönstringen.
Kanske underlättar att vara lätt?
lvkv skytt
Apr 22 2004, 17:16
eftersom de räknar i watt per kilo så är det ju klart en fördel att vara lätt. De som vägde under 60 hade 9 redan när jag satt och pinnade på 6.
Är det inte ganska idiotiskt att mäta på det sättet? Man behöver knappast ha sämre kondition bara för att man väger lite mer. Men det är väl bara att komplettera löpningen med lite cykling och hoppas på det bästa.
jochen__
Apr 23 2004, 18:47
ska in som mp/säk jag också...har du fått inkallelsen?
Skulle gärna ta det teste istället för den äckliga cyckeln som enligt mig inte testade kondisen alls utan benstyrkan
från nivå 6-7 small det ju bara till i pedalerna och det kändes som om tyngden 4-dubblades!
/Lord
Private Haze
Apr 25 2004, 11:47
Jag fick en sexa men sedan sa sjuksköterskan eller vad det nu var åt mig att sluta... hon tyckte väl att jag ansträngt mig för mycket... själv hade jag nog klarat mer om jag fått...
Smergo
Apr 25 2004, 22:20
QUOTE (Private Haze @ Apr 25 2004, 12:47 )
Jag fick en sexa men sedan sa sjuksköterskan eller vad det nu var åt mig att sluta... hon tyckte väl att jag ansträngt mig för mycket... själv hade jag nog klarat mer om jag fått...

Din puls blev väl för hög antar jag?
mackan_666
Apr 26 2004, 10:43
Precis som smergo sa så finns det väll en gräns för din puls, som du inte får komma över efter som då kanske dom tycker att man anstränger sig mer än man igentligen behöver göra...
Eftersom att du kunde fortsätta tycker du måste dom nästan ha en gräns på pulsen.. äh jag vara spekulerar
TheStroyer
Apr 26 2004, 22:26
QUOTE (Lord @ Apr 25 2004, 10:55 )
Skulle gärna ta det teste istället för den äckliga cyckeln som enligt mig inte testade kondisen alls utan benstyrkan
från nivå 6-7 small det ju bara till i pedalerna och det kändes som om tyngden 4-dubblades!
/Lord
där håller jag verkligen med. de borde ha ett löptest eller nåt istället. men det skulle nog ta en väldans tid.
Kockis
Apr 27 2004, 09:17
Ett bip-test kanske skulle vara något.
TheStroyer
Apr 27 2004, 13:07
QUOTE (Kockis @ Apr 27 2004, 10:17 )
Är nog en ganska bra ide. Då kan ju många göra det samtidigt i en stor idrottshall
kronvrak
Apr 27 2004, 13:34
Stepup-test är ett test som kräver mindre plats och vana vid löpning, cykel eller vad det nu må vara fäller mindre avgörande.
brunk.dunk
Apr 27 2004, 13:50
Men cykeltestet på mönstringen är såvitt jag förstått utformat med en stegrande nivå precis som bip-testet så jag förstår inte var poängen att dra in mönstrande i en gymnastiksal för att avgöra deras lämplighet.
TheStroyer
Apr 27 2004, 22:22
QUOTE (brunk.dunk @ Apr 27 2004, 14:50 )
Men cykeltestet på mönstringen är såvitt jag förstått utformat med en stegrande nivå precis som bip-testet så jag förstår inte var poängen att dra in mönstrande i en gymnastiksal för att avgöra deras lämplighet.
Nu är det ju så att cykling och löpning skiljer sig ganska mycket ifrån varandra. Är man bra på att löpa så behöver man inte vara bra på att cykla och tvärt om. Så vitt jag vet så finns det inga cykelburna trupper kvar, så ingen inom försvaret behöver vara bra på att cykla. Däremot så löper man ganska mycket under värnplikten har jag hört. Då tycker jag att det skulle vara mycket bättre om konitionstestet på mönstringen bestod av löpning.
jag förstår hur du tänker
Jag tycker att det ger ett rättvisare resultat med rullband. Jag har testat både cykel och rullband och tyckte att rullbandet var mer "verlighetstroget", trots allt jag går oftare än jag cyklar. ;)
Kockis
Apr 28 2004, 22:47
Man kanske skulle köra både cykel och rullband då man både ser en hög puls på cykeln och en arbetspuls på gångbandet?!
TheStroyer
Apr 28 2004, 23:33
jo kanske. men cyklingen är helt enkelt ett dåligt kondis-test. testet borde vara utformat på ett sätt som likanar arbetet man gör i lumpen
Svempa
Apr 29 2004, 16:04
QUOTE (Lord @ Apr 25 2004, 10:55 )
/Lord
Jag håller med. Upp till 7 kändes det inte så jäkla jobbigt men sen jävlar!! Man blev ju inte anfådd. Bara slut i benen.
TheStroyer
Apr 29 2004, 22:00
QUOTE (Svempa @ Apr 29 2004, 17:04 )
Man blev ju inte anfådd. Bara slut i benen.
Nja...anfådd blev man väl, men det tog helt klart mest på benen. Men att man aldrig fick upp flåset ordentligt kan jag hålla med om.
Downhill
Apr 29 2004, 23:32
Jag tror att man har ett cykeltest pga att man vill testa benmuskulaturen helt enkelt. Flåset kan man bygga upp relativt fort och tillräkligt under tiden fram till inryck.
Doggydriver
May 2 2004, 13:48
Tycker att "extra-testet" verkar ganska bra. visar sej ju lite bättre då om man har några besvär med nacke/rygg/knän man inte tänkt på tidigare också...
Vi hade sjukt många avhopp pga liknande skador soldaterna inte visste att dom hade.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.