Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sabel eller värja ?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Fu Bagarn
En bekant till mig har en "sabel" total längd 95cm 2,5cm bred klinga på handskyddet en sköld med tre kronor, på handtagets ovansida ett lejonhuvud med manen utlagd över handtaget, från handtaget ett guldfärgat band med "knopp" skidan är svart med ett nummer "N80", Klingan är dekorerad med texten "Konungen" andra sidan "Fäderneslandet".
Ja Jag vet att detta borde landat på skalman unsure.gif men kunskapen på detta forum är ju OOMKULLRUNKELIG......
biggrin.gif Fint ord va biggrin.gif
Fu Johanson
Kavallerisablar (för officerare) runt 1860-70-talet (grovt) hade den här inskriptionen om jag minns rätt.

Vet inte riktigt hur det var med infanterisablar, har för mig att artilleriet och trängtrupperna också använde kavallerisablarna men det kanske var en senare epok.
106
Angående olika truppslags sidogevär står följande i UniR FM 2003 (s214):
Sabel m/1893 för officer med portepé m/1797 bärs av officer i kavalleriet,
artilleriet, luftvärnet och trängtrupperna samt vid Skånska dragongruppen.

Sabel m/1899 för officer med portepé m/1797 bärs av generalsperson,
officer i infanteriet, pansartrupperna, ingenjör- och signaltrupperna, av
regementstrumslagare samt av övrig personal i ovanstående kategorier i
arméns uniform.

Sabel m/15 för officer med portepé m/1878 bärs av flaggman, officer i
flottan samt av flaggtrumslagare i flottan.

Sabel m/02-15 för officer med portepé m/1878 bärs av generalsperson,
officer i amfibiekåren samt av flaggtrumslagare.

Stickert m/30 med portepé m/30 bärs av generalsperson, officer i flygvapnet
samt av flottiljtrumslagare.
Malaj
Nja, eftersom baljan är svart och troligen i metall är det säkert m/15, med ett äldre årtal framför.

För mig låter det som en infanterisabel (eller snarare pallasch; dvs huggvärja).

En bild kanske? / Rangern.gif
Fu Johanson
Den enda referens på nätet jag har hittat hittills är den här sidan: http://piamis.tripod.com/Hemse/ernst2.htm

Denne stridslystne general tjänstgjorde i både svenska och amerikanska armén. Han blev en hjälte under det amerikanska inbördeskriget 1861-1865, hjälterollen fick han både i USA och här hemma. När Ernst v. Vegesack återvände till Sverige 1863 ordnades festligheter till hans ära i Göteborg.

Vid ankomsten meddelades också att kungen Karl XV tilldelat Vegesack guldmedaljen, tapperhet i fält samt en hederssabel som nu förvaras i Gotlands Fornsal.

Inventarienummer A 3365, herderssabeln skänktes av Ernst von Vegesack den 7/6 1884. Sabelns inskription: 1:a sidan: Fäderneslandet, Riksvapnet med texten Järnhuggare, 2:a sidan: Konungen Ståldamask

Det stämmer in ganska bra med tidsperioden jag skrev.

Jag är inte på långa vägar säker men upphörde inte praxisen med inskriptionen "konungen" "fäderneslandet" mot slutet av 1800-talet?
Eller fanns den med i 1880-talsmodellerna också?
Malaj
Nu är jag ingen expert på arméns blankvapen, men allmänt sett så blev det ingen ordning på vilka sablar officerarna hade förrän så sent som 1910.

Man vet dock att alla sablar som hade blank metallbalja blånerades eller svartlackades ca 1915 för att det skulle vara mera fältmässigt. Det var nå't krig på gång eller så.

Flottan hade - och har - baljor i läder med förgyllda skoningar. Amf däremot fick en egen sabel 1902 som nu heter m/02-15. Den liknar en artillerisabel.

Rangern.gif
Lt P
QUOTE (Fu Bagarn @ Apr 20 2004, 20:43 )
En bekant till mig har en "sabel" total längd 95cm  2,5cm bred klinga på handskyddet en sköld med tre kronor, på handtagets ovansida ett lejonhuvud med manen utlagd över handtaget, från handtaget ett guldfärgat band med "knopp" skidan är svart med ett nummer "N80", Klingan är dekorerad med texten "Konungen" andra sidan "Fäderneslandet".
Ja Jag vet att detta borde landat på skalman  unsure.gif men kunskapen på detta forum är ju OOMKULLRUNKELIG......
biggrin.gif Fint ord va biggrin.gif

Det är en infanterisabel m/1899 för officer. Det "guldfärgade bandet" är en portepé m/1797.

PM:a mig för mer info.

Fu Johanson
Intressant.
Lt P, inskriptionen finns inte på motsvarande sabel för icke-officerare, eller?
Lt P
QUOTE (Fu Johanson @ Apr 21 2004, 11:53 )
Intressant.
Lt P, inskriptionen finns inte på motsvarande sabel för icke-officerare, eller?

Det finns ingen infanterisabel för manskap, icke-officerare.

Det finns däremot en sergeantssabel (underofficer). Fanjunkaren bär officerssabel.

Sergeantssabeln skiljer sig med att klingan inte har förgyllt bladornament med inskription, inget lejonhuvud och portepén är i silvertråd.
Fu Johanson
Tack så mycket för den upplysningen.

Det börjar bli dags för mig att inhandla lite litteratur i ämnet, jag ser militära sablar rätt ofta på auktioner och kanske kan man göra något fynd.
Fu Bagarn
worthy.gif worthy.gif worthy.gif Som vanligt salute.gif salute.gif salute.gif
En serie uttömmande svar levererade med "schvung" ännu ett fint ord biggrin.gif
Jag bugar mig nådigt mot de herrar (alt. damer i jämställdhetens namn )
som visar tecken på en överväldigande kunskapsnivå worthy.gif
Nog fjäskat, Tack så mycket salute.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.