QUOTE (Vinter @ Apr 20 2004, 15:50 )
QUOTE (Fk Bengtsson @ Apr 20 2004, 15:36 )
Men på ett sätt förstår jag Aftonbladets reaktion. Jag trodde även jag att man inte sålde vapen till krigförande länder. MEN, definera krig!! Måste inte ett krig i dess rätta mening föregås av en krigsdeklaration?
Fast det kanske är skillnad på krigförande U-länder och krigförande I-länder. ;)
Det handlar om att prioritera lojalitet.
Skulle någon köpa vapen av sverige om vi går ut offentligt och säger "om ni hamnar i krig säljer vi inget till er" "tyvär vi levererar inte reservdelar och annat om ni är i krig" hur skulle det se ut med leveranser då?
Samma sak om vi skulle hamna i knipa, om vi inte är beredda att hjälpa andra, varför ska vi då räkna med leveranser?
Det är politik det.
Jojo, jag förstår varför. Jag tycker bara det är löjligt. Det är jävligt blåögt att "endast" sälja till icke krigförande länder. Men hur går snacket egentligen.
"Nej, tyvärr. Ni får inte köpa av oss för ni kommer att använda vapnen i krig"
TRO FAN DET! Varför skall man annars köpa dem, troféer eller??
"Okej, ni får köpa. Men ni måste lova att lämna tillbaka dem ifall ni skulle börja kriga"
YEAH, Right!!
Näh, vapenexporten är bara ett stort jävla politiskt spel. Ingen vill se dum ut. Har inget med vapnens användande eller icke användande att göra...