Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dagens MÖP-aktivitet
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Stocken
Handlat ett gäng vita respektive gröna handdukar m/större, märkta med en kunglig krona och bokstäverna "FMI", à 7 kronor styck fun_icon_nana.gif och en oanvänd LK 35 (80 kronor fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif) i en butik i Grängesberg där de säljer militär överskottsmateriel (Blågul; får man skriva så? Jag avser ju inte att annonsera). Ryggsäcksväven ska få bli hölster och så till olika verktyg motsv att fästa i bältet, och remmarna kommer jag att spara för framtida MÖP-aktiviteter med symaskin, nål och tråd dribble.gif.

"Handlat" (egentligen fick jag de gratis, trogen kund tydligen happy.gif wub.gif) tre namnbrickor/reflexbrickor och en "upphängningskrok" (förrådsbenämning frågas) på loppis här i staden.

Edit: Den där "kroken" är till stridsbälte 304K. Slut edit.

Av Stocken
Lindeberg
Det är inte verktygshållaren som avses?
Stocken
Hej Lindeberg.

Jo så bör det vara, jag har aldrig sett vad den där lilla "mojen" är till för. Den är gjord av en fyrkantig ring, 35 x 15 mm, en 43 mm lång och 25 mm bred tygrem, och en hake med "snäpplås", likadan som de man hakar fast axelremmarna i själva midjebältet till stridsbälte 304K med.

Men den verkar inte tåla särskilt stor belastning... kanske den är gjord att hänga hjälmen eller andra lättare föremål i? Eller så är det kanske helt enkelt en universalhållare?
469
lekt 20 (120?) frågor med en stackars kj på tåget tongue.gif
Stocken
Är det MÖP-aktivitet att lyssna på marschmusik...?

När jag var in i en kiosk idag så spelade radion svenska arméns paradmarsch dribble.gif wub.gif... det var nära att jag stod i enskild ställning medan de spelade den marschen men då hade säkert de andra i kiosken undrat vad det var jag sysslade med och kanske ringt efter "två starka vitklädda killar med extra långärmad skjorta med breda läderremmar på med sig" unsure.gif.
Sernlo
Var på ÖB o köpte vita långkalsonger och fyra gröna sköna tröjor
TomS
Ägnade en del av natten till persedelvård. Har också nyss ätit middag: tacokryddad köttfärs med nudlar, kvarbliven sedan övning..
sgt Odh
Funktionsprovat stormtändstickor av olika fabrikat och ett Esbit-kök matat med braständare (de tjocka tändstickorna som ser ut att vara av tretex och vax). Resultatet blev att engelska ''Survival matches No 4'' (NSN 9920-99-966-9432) brinner bättre än de röda från Swedish Match, att det behövs fyra braständare för att få 0.7 liter vatten att stormkoka och att den danske grannen som är borgarbrandis i Danmark tittade nervöst mot min balkong när det först syntes lågor och sedan ett stort rökmoln (släckning).

Slutsats: Braständare är smidigt om man bara skall koka lite kaffe och det får plats många i kaffepannan. I morgon skall jag testa att koka i min Kelly Kettle-kopia.
Stocken
QUOTE (Stocken @ Sep 3 2007, 18:50 ) *
Hej Lindeberg.

Jo så bör det vara, jag har aldrig sett vad den där lilla "mojen" är till för. Den är gjord av en fyrkantig ring, 35 x 15 mm, en 43 mm lång och 25 mm bred tygrem, och en hake med "snäpplås", likadan som de man hakar fast axelremmarna i själva midjebältet till stridsbälte 304K med.

Men den verkar inte tåla särskilt stor belastning... kanske den är gjord att hänga hjälmen eller andra lättare föremål i? Eller så är det kanske helt enkelt en universalhållare?

Edit: De där krokarna är att hänga skyddsmaskväska 51 i, berättade en hv-kompis för mig. Slut edit.
469
ja, nu blir ju det här gårdagens möpaktivitet..

jaja, den bestod iaf av att stå och halvt garva ihjäl sig åt alla fel den stackars vakten gjorde utanför marinb och att senare spionera lite i maskin på visby tongue.gif
trädet
Var på prisskjutning med försvarsutbildarna. mitt i störtregnet.
golffoxtrotfive
har beställt kokboken FREDSKOCKARNA - I GRYTORNA FÖR FREDEN

http://www.bitbox.se/1002/index.php?visaArt=625#
os frontale
rakat av mig allt hår
Munken_swe
Letat igenom en ask full av uniformsdetaljer i metall och diverse kragspeglar i en antikaffär. Är extra nöjd med att ha hittat och köpt (har dock hittat mycket mer): axelklaff överfurir infanteriet m/39, kragspeglar m/58 (vicekorpral, överfurir och andra), generalsstjärna, samt ett släpspänne jag inte känner till (mörkblått, två lodräta röda ränder går mitt i, bredd ca 2 mm och mellanrum ungefär samma, kanske 3 mm. Över dem ett par korslagda dolkar). dribble.gif banan_rock.gif
joppe
skyddsvaktat
Gusten
Slaggat i knäppetält ( två ihopsatta). /Gusten Rangern.gif
Skuggan
klängt runt på pansarmuseet
snackat skit med The Swede
vevat lite vapenhuv på PBV302
åkt några varv runt pansarmuseet i PBV302
träffat ytterligare en (eller flera?) från Soldf.com, nämligen Olga-Belle

kan man räkna det som en lyckad MÖP dag? biggrin.gif
The Swede
Jaha, vad har då jag gjort?
Monterat bärhjul på en pbv 302, snackat skit om pebbor och Bosnien, kört pbv 302, snackat ännu mer skit, spolat bandaggregat på pbv 302, kört ikv 91, snackat ännu mer skit.
Det var väl ungefär min dag. banan_rock.gif
Ekvall
Skarpskjutning! Kul! dribble.gif
Munken_swe
Gårdagens: B-styrka för Kronobergarnas Batövning vid Kosta skjutfält. Kul att köra runt i mörkret och blända skyddsvakter. Synd bara att de inte var tillräckligt med folk för att lösa sin uppgift ordentligt.
Ormtunga
Löst skarp bevakningsuppgift. Igen.

Övat handgrepp pistol 88.

Imorgon: mer bevakning. Och pistolskjutning.

... kanske inte borde räknas som MÖP-aktivitet om man är VPL... Men man hade ju inte varit där man är om man inte vore vad man är...
Maul
Varit på KFÖ i 3½ dag. Jag kommer sova VÄLDIGT gott inatt. Nästan så jag önskar jag tagit ledigt imorgon.
Stocken
Kollat på video om USAs "Land Warrior" (motsv vår "MarkUS") länk => Land warrior

/Stocken
469
kört tgb20 och pillat lite i fbu-förrådet. och LÅNAT lite grejer av de där sura gubbarna i hv. tongue.gif.
trädet
kurs i finland med försvarsutbildarna under helgen. Finnarna var tydligen mycket imponerade på oss, pga vårat puts och studs samt våran kunskap i fältförhållanden.

Nu måste en resedagbok skrivas för att redovisas för våran fänrik.
Flak
...Och för oss.

smile.gif
Krigar'n
QUOTE (Munken_swe @ Sep 21 2007, 18:18 ) *
samt ett släpspänne jag inte känner till (mörkblått, två lodräta röda ränder går mitt i, bredd ca 2 mm och mellanrum ungefär samma, kanske 3 mm. Över dem ett par korslagda dolkar).

Har du kollat på www.medalj.nu ?
trädet
QUOTE (Flak @ Oct 16 2007, 12:32 ) *
...Och för oss.

smile.gif

Måste jag? rolleyes.gif
Flak
Munken_swe
QUOTE (Krigar'n @ Oct 16 2007, 13:26 ) *
QUOTE (Munken_swe @ Sep 21 2007, 18:18 ) *
samt ett släpspänne jag inte känner till (mörkblått, två lodräta röda ränder går mitt i, bredd ca 2 mm och mellanrum ungefär samma, kanske 3 mm. Över dem ett par korslagda dolkar).

Har du kollat på www.medalj.nu ?

Hittade det av en slump när jag såg den auktioneras ut på tradera. Minnesmedalj för finska vinterkriget dribble.gif
trädet
Verkar vara mycket om finland i denna tråd på sistonde rolleyes.gif . Och trädet är nu en glad ägare av en kronmärkt m/59 skjorta, och snart tillkommer 4 st till.
SBP
En av städarna här på jobb har fått lära sig hälsa... Han har gått och gjort allsköns konstiga saker som han trott var riktiga hälsningar efter att han fick höra att jag ska rycka in.

Jodå, mössa på, utomhus, förbimarsch, huvudvridning och hela kitet. Han är duktig nu. salute.gif

Fast detta skedde igår, så det platsar väl inte här egentligen... saint.gif
Annahörig
Läser Krig och Kultur och langade in en sen ansökan till en kurs i militärhistoria.
Hm, det här börjar bli oroande biggrin.gif
Skarec
Jag har inplanerat att åka o köpa ett par knäskydd samt åka och införskaffa mig ett par 59 skjortor smile.gif
Särimner
Hhrrm...vapenvård av ak4, lyssnandes på Wagner och Blackhawk down på TV:n. Måste nog söka för det här snart...
trädet
QUOTE (Särimner @ Oct 20 2007, 15:06 ) *
Hhrrm...vapenvård av ak4, lyssnandes på Wagner och Blackhawk down på TV:n. Måste nog söka för det här snart...

Söka? det behövs inte, vi bedriver jugruppterapi via soldf smile.gif.

Själv sitter jag i mysiga gröna sockor (som oftast används med en marchkänga) och min tröja 90 wub.gif vissel.gif
Vinceres
Sprang runt på RekrytC hela dagen
Skarec
Jag tror jag har misslyckats som möp :( Tankade en serie som hade fått rätt bra kritik av en polare, serien i fråga är "over there". När jag väl tittar på pilotavsnittet blir jag förvånad över hur bra serien är och går in på msn för att skriva av mig lite, då får jag reda på att serien funnits i 1 ½ år!!

Detta är oacceptabelt :( jag har misslyckats.
JimB
vart här hela dan o sett på fyra avsnitt av Band of Brothers saint.gif
QUINN
ska ivag o airsofta nu med mitt alldeles nyinkopta fn-2000 8.gif ( den e go), mopigheten kommer av att de jag spelar med bestar av 1.st fd framlingslegionar( fallskarms kille), 2 st brittiska irakveteraner, 1 st brittisk para soldat o 2 st fran royal irish regemente.
lol o alla e fran mitt jobb som traffic attendant camo.gif ( typ lapplisa fast schysstare uniform).
2 timmar tills avfard.
Stocken
Idag tipsade en hemvärnskompis mig att hon hade sett en fältflaska, komplett med fodral dribble.gif, i en loppisbutik här i staden. Vi stod bara ett stenkast från butiken så jag skyndade mig in, hoppades att den fanns kvar. Och jo, mycket riktigt. Ingen hade köpt den. Men så visade det sig att själva den civila fältflaskan av aluminium inte är till det fodralet (dessutom är locket till den glappt så jag kommer att dumpa den. Någon tidigare ägare har fipplat till en egen konstruktion med hjälp av en icke passande kork till en saftflaska motsv, en liten bit kedja, en skruv och ett par muttrar banghead.gif).

Fodralet visade sig förresten passa till min amerikanska fältflaska vars originalfodral sedan länge är utslitet wub.gif. Och fodralet ska få en sådan där krok som fanns till stridsbälte 504k. Helgerån, jag vet vissel.gif...

/Stocken
Munin
Har tillägnat dagen tvätt, impregnering samt strykning av FU M90. vissel.gif
Stocken
Tittat på Thord och njutit av pbv 302:ans vackra former och härlig motorljud dribble.gif wub.gif...

/Stocken
Ekvall
Grävt ståvärn på jobbet. Malajn.gif
atterhemskan
Eh, har varit en ytterst dålig MÖP idag.

Har setat nedgrävd i böcker om cellbiologi. Det närmaste till MÖP-ande jag gjort är väl en ingående studie i effekterna av adrenalin..?

Ganska roligt, förvisso. (När man väl läst klart och börjar se sammanhanget.)
Slöbevakarn
Spenderade förmiddagen med att tillverka en enkel ghillie suit åt min lillebror till en maskerad.
Berg
QUOTE (Slöbevakarn @ Nov 8 2007, 19:52 ) *
Spenderade förmiddagen med att tillverka en enkel ghillie suit åt min lillebror till en maskerad.

Vilken guide använde du?
Slöbevakarn
QUOTE (Berg @ Nov 8 2007, 21:40 ) *
Vilken guide använde du?

Guide?

Använde bara gamla innebandy målnät, trasiga vita lakan och lite fantasi. rolleyes.gif
Munken_swe
Övning banan_rock.gif
Berg
Åker på övning i S-Hamn i helgen, see you there.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.