Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dagens MÖP-aktivitet
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Schmutte
QUOTE (trädet @ May 28 2007, 00:20 ) *
@ schmutte. Jag är FBU Ungdom (heter eg försvarsutbildar Ungdom, mern orka skriva det smile.gif)

Jag är både FU Ungdom och HvU..
trädet
Lite OT, men vilkel avdelning schmutte?
Maul
Fick hem ett antal böcker av militär karaktär idag wub.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (trädet @ May 28 2007, 16:45 ) *
Lite OT, men vilkel avdelning schmutte?

Använd PM-funktionen, det är det den är där för
//FU Dahlberg - Blågul
Stocken
Vårdat Ak4B och tvättat FU m/90 efter gårdagens heldagsövning i urdragning med blixtlås/korridor. Nu väntar rengöring av kängorna...

/Stocken
Honken
Försvarsmaktsdagen i Malmö
DaRaven
Skjutit x antal mag 7.62 på skjutbanan biggrin.gif
LoveMachine
Klockan är 23:45, jag och några kompisar står och ska precis in på våran stammis-bar då vi upptäcker att gymnasieskolan som ligger brevid har glömt sin flagga uppe efter examensfestligheterna, klart IG. Eftersom vi under lumpen blivit i präntade att det finns regler för hur flaggan hanteras tycker vi att det hela ser rätt kasst ut. En av kompisarna jobbar på skolan och har nyckel så avbryter vi vår framryckning mot baren och ser till att flaggan kommer ner, viks ihop prydligt och tas in.

Kanske inte MÖP direkt men ett resultat av militära aktiviteter, man får vissa betingade reflexer som sitter i.
pnilz
Min yngre bror kan inte dra igen dragkedjorna på sina benfickor så jag får alltid dra igen dom och påpeka "Materiellen trillar ut, bävern bygger bo".
Flak

Har varit på Försvarsmaktsförevisning där Grenadjärkompaniet P-4 bankat på
med en respektingivande mängd skarpt! Som mest 7 vagnar CV9040 som
framryckt och mallat på med 4 skotts-serier!

wub.gif

Även GRK:t fick damma på genom att att lägga lite rök! Sånt är kärlek...

Dagen bjöd även på Luftlandsättning á 4 helikoptrar Hemvärnssoldater, horny.gif
MBT LAW-simulator, en bärgar-90-vagn som fick platta till en elak bil
och ett fullkomligt hämningslöst pillande, fingrande och klättrande på
allsköns hårdvara.

Solen, Grenadjärerna och övningsfältet Kvarn visade sig från sin allra bästa
sida, vilket gjorde att dagens MÖP-kvot kunde fyllas med råge...

pansar2.png
Berg
Vad är det för jävla snack Flak? O_O

Nejmen nu ska jag ha ett schema på när du åkar vart, och hur. O_O
odenmedic
Lite C-130H2 flygning i dag rolleyes.gif .
DaRaven
Marschtränat 60km i helgen..
Stocken
Handlat ett antal "gröna" saker på loppis dribble.gif fun_icon_nana.gif:

M3261-036010 Silva-kompass (smått grön och svart mysko grej som man tittar i, lite typ periskop. Eldledarkompass? Någon som vet?).
M3261-006030 "Vanlig" Silvakompass, typ orienterarkompass.
HY68 Hygiensats till Comtac (M-nummer okänt).
Frosts Mora slidkniv (den militärgröna; har den något M-nummer?) med Dalregementets/I13 vapen frampå.
Mora 2000.
Militärt litet "kartfodral".
Sjukvårdsväska (axelväskan med kardborrfäste på locket, nedanför Röda Kors-märket) med diverse sjv-mtrl i.

/Stocken
navyseal
QUOTE (Stocken @ Jun 30 2007, 15:44 ) *
Handlat ett antal "gröna" saker på loppis dribble.gif fun_icon_nana.gif:

M3261-036010 Silva-kompass (smått grön och svart mysko grej som man tittar i, lite typ periskop. Eldledarkompass? Någon som vet?).
M3261-006030 "Vanlig" Silvakompass, typ orienterarkompass.
HY68 Hygiensats till Comtac (M-nummer okänt).
Frosts Mora slidkniv (den militärgröna; har den något M-nummer?) med Dalregementets/I13 vapen frampå.
Mora 2000.
Militärt litet "kartfodral".
Sjukvårdsväska (axelväskan med kardborrfäste på locket, nedanför Röda Kors-märket) med diverse sjv-mtrl i.

/Stocken

På vilken loppis kan man hitta sånt?
navyseal
Gick en promenad på Skeppsholmen idag och upptäckte att Sjövärnskårens bevakningsfartyg plus två 700-båtar låg förtöjda vid kajen. Gick ombord och bekantade mig med alla och blev medbjuden på en tur till Lidingö med bevakningsbåten. Härligt härligt!!!
Stocken
På en loppis i Ludvika, öppen på lördagarna. Där finns förresten "allt" från hembakat bröd till fotogenlyktor och pneumatiska verktyg dribble.gif.

/Stocken

QUOTE (navyseal @ Jun 30 2007, 19:34 ) *
På vilken loppis kan man hitta sånt?
Strv S
Putsat kronkängorna
Honken
Gårdagens MÖP-aktivitet:

Ett besök på Femöresfortet utanför Oxelösund. happy.gif
Rainman
I kväll blir det 30 km. marchträning inför Erna-raid som går av stapeln i början av augusti.
ROB_88
på nåt sätt visste jag att den här tråden var på första sidan HV.gif

igår natt så drömde jag nåt om vapen, jag visste att vapnet jag höll i var en M1 garand (jag hade väl tänkt på den nån gång på dagen) men det såg inte alls ut som det, mer som ett svart litet automatgevär med springor i så man kunde se igenom hela vapnet.
sen kom en björn in, jag sköt den. det hände inte ett skit

varför finns det noll logik i drömmar?! banghead.gif
Honken
Besök på Pansarmuseét i Axvall pansar2.png
Kottovitj
Startat en lobbyverksamhet för att rensa upp i vårt annars så fina samhälle:

http://namninsamling.nu/site/get.asp?Anti_scout
trädet
besökt armémuseet i stockholm.
arvid_eriksson
Var på ÖoB i Skänninge som dom flesta bör veta fortfarande har ett stort lager av militaria
gud vad glad jag var i den affären. ville titta överallt samtidigt. mina "aah", "ooh" och "wow" hördes säkert genom hela affären
övertalade dessutom brorsan att skaffa en gammal permissionsunifrom för studenten om ettår
trädet
Var på fältskjutning igår inför HvSS
daddlar
Skrivit bildbeskrivningar till alla foton jag har i mitt Lumpen-album. Alltså ett sånt album man tittar och bläddrar i för hand. rolleyes.gif
ROB_88
jag nålade äntligen upp camo-nätet på väggen i mitt sovrum igår. precis bredvid sängen

och jag kan säga att jag har inte sovit så gott på en evighet. som en stock. antingen sover jag bättre när det är mer grönt, camo.gif
eller så är det nån konstig kemikalie i impregneringen laugh.gif
469
har idag engagerat mig i planeringen inför helgens övning. ca två timmar i telefon, varav en dryg timme var om transporter..:p dessa frivilligorg, de är som de är när de inte blev som de skulle:wub:
Andrew
QUOTE (Rainman @ Jul 4 2007, 13:01 ) *
I kväll blir det 30 km. marchträning inför Erna-raid som går av stapeln i början av augusti.

Synd att du fick bryta , det är aldrig roligt med allvarliga skavsår.
Nåväl en 19:e Placering för erat team gav ju iaf en placering i mitten av hela startfältet.
trädet
skrev "Din förrädare! du ska arkebuseras med en fältspade" när en kompis inte dök upp.

Skrev även till tjejen att hon skulle kolla in bollhavet på SISUn som stog uppställd på ung08.

Kollade på "erna 04 assault" filmen och blev nästan arg när man såg att en av soldaterna hade fingret innanför varbygeln när dom kom uppspringande.

Edit: kom på lite mer
469
utmanat (läs tvingat) min lillebror (som f ö är helt ointresserad av allt möpande) att göra kunskapsprovet på örlogsboken03.. han var kass, jag hade alla rätt..:P
Munken_swe
Materielinventering inför övning, samt finslipning av utbildningsplan i C-tjänst.
Spook
vet inte om det passar här eller i "vad utövade du för fysisk aktivitet idag-tråden" antagligen i båda.. jag dammsög iaf med 30kg packning happy.gif
Cesium
Har just tillverkat nya snöre till kängorna av... gissa, det är möp snöre, ja precis, PARACORD!
Trident
Hmm om det är MÖPigt att leka med paracord då är ja kung :P
469
kom just hem från helgens övning, baltandet blev som följer:

1 st soldF
7 st första förband
5 st grönpåsar
3 st namnbrickor med hållare
1 låda hörselproppar (jaja, det är ju en förbrukningsvara..)
2 rullar markeringslappar (1 st svart och 1 st grön)

transport till och från övningen var tgb 20 i sex timmar t o r, ryggen kommer minnas den här helgen några dagar..:P

harunder helgen upptäckt att utbildningen man får inom svk är pinsamt mycket bättre än den man får i hemvärnet (detta gäller för den sydöstra delen av landet).
tycker att man efter 3 år som hemvärnsungdom borde kunna ställa upp/lämna av korrekt samt sätta upp tält... framförallt borde man ha lärt sig sina instruktörers grader efter 3 år! de kunde inte ens sätta ihop en bår! jag är besviken.
Flak
Rent formellt så slutade äventyret tidigt i morse, så jag bidrar med en
expedition till en norsk flygbas:

Full rapport finner man Här!

happy.gif
469
köpt ny uniform! wub.gif laugh.gif
Vinceres
Bedrev rensning av värn i Roslagslinjen
Stocken
Kört 2,5 timmar SIB på teknikutbildning
rosander
vårdade min F70 samt packade om den, tvättade fältskjortor, kalsoner och strumpor
daddlar
Åt en grönpåse till frukost. Stenbitsgryta med räkor, pasta och dill. Den smakade "underligt" men va fullt ätbar, med andra ord: de va den äckligaste påsen jag ätit.
469
sytt fast alla märken på nya uniformen..biggrin.gif
709
Köpte tre tiopack Mars, Snicker och Twix på JULA för 39 kr/st till nästa hemvärnsövning....
Vinceres
Packade 15.000 pennor åt LedR och HKV
Munken_swe
Försökt stuka en studentmössa.. är man skadad? unsure.gif
Vinceres
haha, nejdå, min blev faktiskt INTE förstört under min student;) Javisst ja, har kört omkring som en dåre i G-Wagon idag
odenmedic
Skickade 2 lador med MÖPigt innehåll
Stocken
MÖP-aktivitet?? surprise.gif

QUOTE (Kottovitj @ Jul 14 2007, 16:30 ) *
Startat en lobbyverksamhet för att rensa upp i vårt annars så fina samhälle:

http://namninsamling.nu/site/get.asp?Anti_scout
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.