Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dagens MÖP-aktivitet
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Munin
Iklädd m/87 A lyssna till föredrag om BA01 samt bli vald till ledamot i rikshemvärnsting blush.gif.
os frontale
Meckade ihop denna bild lite snabbt, fin va? ;)
Cesium
@almqvist: Jäkligt fin biggrin.gif Har du gjort den i paint? skillat som attan isf smile.gif

Idag har jag inte MÖPat mig alls :S Eller jo lite... Fettat mina 90 kängor samt sett till att 59 skjortan är jääävligt slät och fin:)

Ok om man tar bilden? Så snygg smile.gif
Stocken
Slöläst i en "minnesbok" i två band om Göta Ingenjörkår/Ing 2 i Eksjö

http://www.ing2.mil.se/article.php?dontadd...=1&id=11557
Schalldämpfer
Under morgontimmarna framgångsrikt bedrivit spaning i oplats med efterföljande underrättelseanalys mot vänstrande (?) flickvän. (Ok, lite stalkervarning jag vet....)
Ekvall
Analyserat vad som gick bra och vad som kunde gått bättre under gårdagens baskravsskjutning. Har stämt träff med SARA...
MatsLennarth
läsa den här

http://www.geocities.com/underofficeren/LKbSj.htm

sjukt kul
Skunken
QUOTE (daddlar @ Apr 21 2007, 22:16 ) *
Regementets dag! (Ing.2)

Slog nytt rekord i att bryta koket och få upp det på lastbilarna! 37 minuter! FANTASTISKT snabbt gick det! ... nackdel: Komp.C vet detta och förväntar sig att det görs om i Bat-övning 3. Han skrek det själv på kompaniuppställningen.

Tänk om ni kunde vara så effektiva på övningarna, så vi andra slipper svälta... wink.gif
Vi fick också "pris" för vår effektivitet. (3 komp, Maskin.)

MÖPeriet idag har bestått i att sy en ny kameraväska i m90 sedan den gamla havererat. fun_icon_nana.gif
akerstrom
varit på forumet i någon timme nu:P
Skoog
Såg högvaktsavlösningen på Kungl. Slottet igår.
TomS
Höll ett 15 minuter långt "föredrag" om Ak 4 på skolan...typ nationellt prov
Schmutte
Vi har städat förrådet varav jag har snott en hel del plats för att bygga mig en plats för mina grön kläder och utr. samt andra attriljer..

Detta består av hyllor och lådor och en massa annat gott, allt gratis smile.gif

Hämtade på Åhlén's då de byter inredning, räknade ihop summan det hade kostat att köpa det: 10 000 surprise.gif
Snacka om dyr butiks inredning.. unsure.gif

Dagens aktiviteter:
* Daglig kängfettning och putsning
* Övrig materielvård
* Sy fast knapp på fältbyxa 90
* Springa ett antal kilometer
* Börja inreda mitt hack i förådet smile.gif
Stocken
Vårdat "Bettan" dribble.gif och tvättat min uniform efter helgens strapatsövning.
Och så ska jag rigga om min sv2k lite wub.gif

/Stocken
Stocken
Idag har jag beställt 1 styck "jeepdunk" (=1 litersflaska för Sprit 35), 3 st livrem grön, 2 st grön t-tröja dribble.gif på Mike and Nike.

/Stocken
TomS
Suttit och dreglat framför skärmen när jag kollade militaryshop webshopen
H0lK
Suttit och svarat på frågor om vpl för en blivande beväring i timmar.
Strv S
Handlat kängor för militära marschändamål dribble.gif
kexet
tog mej till halmstad och regementetsdag igår. samt anmält mej till HV
Strv S
Fortsätter att entusiastiskt gå in mina nyinköpta Lundhags banan_rock.gif
trädet
sagt kom, när man slutat prata med folk på telefon och pekat med hela handen smile.gif
Schmutte
QUOTE (Schmutte @ May 7 2007, 17:07 ) *
Vi har städat förrådet varav jag har snott en hel del plats för att bygga mig en plats för mina grön kläder och utr. samt andra attriljer..

Detta består av hyllor och lådor och en massa annat gott, allt gratis smile.gif

Hämtade på Åhlén's då de byter inredning, räknade ihop summan det hade kostat att köpa det: 10 000 surprise.gif
Snacka om dyr butiks inredning.. unsure.gif

Dagens aktiviteter:
* Daglig kängfettning och putsning
* Övrig materielvård
* Sy fast knapp på fältbyxa 90
* Springa ett antal kilometer
* Börja inreda mitt hack i förådet smile.gif

Tänkte lägga upp lite bilder på mitt förråd:

Såhär ser min lilla bonning ut:

Till höger ser ni min uniform..

Mitt lådkomplex med 24 lådor:

Notera trafikljuset på hyllan rolleyes.gif

Den nedersta lådan:

Lådan är en "pryl låda"

Den näst nedersta lådan:

Lådan är en sjv låda, men har en avd. med ett stort antal maskeringsfärgs förpackningar rolleyes.gif .. Dessutom å finns diverse kompresser, förband, svalg tub, sår rengöring, mediciner, bedövning och mycket mer..

Hyllorna:

Hyllorna består av tre stycken hyllplan av högsta kvalitet och hållbarhet, dessutom en snygg färg wink.gif På understa hyllan från vänster: Skovårdslåda, Hjälm 90 m. hjälminredning och hjälmduk, PET-flaska 1,5l förstärkt med svart gaffa tejp, termos 0,75l med svart gaffa tejp, fältflaska 90. Mellersta hyllan från vänster: Regnställ 90 ihoppackat, sulor till Marschkängor, lock till kokkärl + diverse artiklar, Komarock ihoppackad till en praktisk "klump". Översta hyllan: SS2k, med kniv i slida samt fodral till fältflaska 90.

Skohyllan:

Under FU90 finns en skohylla belägen.. Där står ett par Marschkängor, fettade och utan sulor och snören, som finns i skovårdslådan.. samma sak med Vinterkängorna.. Under skohyllan finns ännu en hylla som en persedelpåse ligger på och en matta som jag rullar ut när jag ska byta om för att inte få häst hår över hela mig..

Skyltarna:

Som i många andra affärer så har de "plast rännor" på hyllorna där de sätter prislappar och kg pris och motsv. Eftersom hyllorna jag har ockå har sådana rännor gjorde jag lite snygga skyltar att stoppa i dom biggrin.gif (Notera "plast rännorna" på bild 5, "hyllorna")

//Schmutte worthy.gif FN1.gif

EDiT: Fixade till saker som inte blev som jag ville!
EDiT 2: FAN ATT INGET KAN FUNKA! nu fungerar ju inte tumnaglarna heller banghead.gif
fixar det när tid finns
Stocken
Idag har jag strukturerat om i garderoben där jag förvarar min utrustning wub.gif dribble.gif... "ordning i skåpen" fun_icon_nana.gif clap.gif

/Stocken
Flak
WOOOHOOO!

Nu övningsflyger en Lansen utanför mitt fönster!!!

camo.gif cool.gif
Stocken
Övningsflygande Lansen=MÖP-aktivitet? surprise.gif

/Stocken

QUOTE (Flak @ May 17 2007, 14:31 ) *
WOOOHOOO!

Nu övningsflyger en Lansen utanför mitt fönster!!!

camo.gif cool.gif
SemperMetamContingimus
Håller på att läsa SoldF "pärm till pärm", tog en paus bara för att titta på soldf-forumet salute.gif
Vildmannen
Fettar in kängor och kollar utrustningen för att ev. ingå i ett eftersök på lördag. Tydligen mycket sankmark i sökområdet.
http://vk.se/Article.jsp?article=120297
trädet
Vet ej om detta är en MÖP aktivitet, men jag lägger endå in denna här... Har ett ärr under vänster öga från en tältkäpp på tält 12. smile.gif
Stocken
Låter som "ofrivillig" MÖP-aktivitet blush.gif...

/Stocken
trädet
QUOTE (Stocken @ May 17 2007, 18:21 ) *

/Stocken

HAHA! Jo, frivilligt var det inte kan jag säga.. biggrin.gif Men nu kan jag säga att vi har blivigt tillsagda att hålla oss undan från tältöppningen om man håller något vasst i handen smile.gif
Stocken
Något vasst? Hmm... bajonett? Machete? vissel.gif

/Stocken

QUOTE (trädet @ May 17 2007, 18:41 ) *

/Stocken

HAHA! Jo, frivilligt var det inte kan jag säga.. biggrin.gif Men nu kan jag säga att vi har blivigt tillsagda att hålla oss undan från tältöppningen om man håller något vasst i handen smile.gif
Bubba
Var på regementetsdag på P7 idag=D
Mycket MÖPigt:D
Faers
QUOTE (Bubba @ May 17 2007, 19:58 ) *

Var på regementets dag, sålde Södra Skåningen och blev nerslagen av bubba :P
trädet
QUOTE (Stocken @ May 17 2007, 18:55 ) *
Något vasst? Hmm... bajonett? Machete? vissel.gif

/Stocken

QUOTE (trädet @ May 17 2007, 18:41 ) *

/Stocken

Eller tältpinnar... Dom kan vara förjävligt vassa på änden som man sätter i marken.. Iaf om man ska in i tältet snabbt, som pinnen står precis vid ingången riktad ut... smile.gif
Flak
QUOTE (Stocken @ May 17 2007, 14:36 ) *
Övningsflygande Lansen=MÖP-aktivitet? surprise.gif

/Stocken

angry.gif Stocken, din Malajn.gif ! Lansen är en moraliskt högstående farkost som sprider glädje,
ro och välbefinnande varhelst den visar sig. Att få se en luftburen sådan är en ynnest,
nästan ett järtecken, vilket förtäljer om annalkande storhetstider.

Det betyder även tur och är lyckosamt!

Underförstått så stod jag och avnjöt skådespelet, deltog med mitt intresse och följde dess
åskdundrande, vackra och spännande färd över himlavalvet med min kikare.

Det måste helt enkelt räknas som MÖP-aktivitet!

wink.gif smile.gif happy.gif

Och idag var jag på Flygvapenmuseum!

Edit: Tog fel på dag...
Mr_Confused
QUOTE (Flak @ May 18 2007, 18:31 ) *
angry.gif Stocken, din Malajn.gif ! Lansen är en moraliskt högstående farkost som sprider glädje,
ro och välbefinnande varhelst den visar sig. Att få se en luftburen sådan är en ynnest,
nästan ett järtecken, vilket förtäljer om annalkande storhetstider.

Det betyder även tur och är lyckosamt!

Jag tror att skrivandet av denna text nästan måste klassas som en MÖP-aktivitet i sig själv laugh.gif
Stocken
Hmm det räknas säkert inte som MÖP-aktivitet alls men igår använde jag försvarets gröna spade (inte den hopvikbara "gräva skyttevärn"-spaden) till att skyffla kompostjord på kolonilotten. Inte "militärisk" verksamhet för fem öre, men en väldigt bra spade är det clap.gif wub.gif.

OT-fråga: någon som vet vad de spadarna har för M-nummer?

/Stocken
DaRaven
Rekat en 35km marschsträcka med bilen, skrivit utkast till övningsplan..
Bubba
QUOTE (Faers @ May 17 2007, 20:07 ) *
QUOTE (Bubba @ May 17 2007, 19:58 ) *

Var på regementets dag, sålde Södra Skåningen och blev nerslagen av bubba :P

Ja Faers, så kan det bli, haha banan_rock.gif

Idag har jag marschtränat till Nijmegen tillsammans med min mamma, fast det blev inte så långt....
Men ändå=)
ROB_88
jag såg högvaktsavlösning häromdagen, de var riktigt dåliga. dålig inrättning, tappa ett mag. en gruppchef som ville gå innan han skulle.

efteråt var det några dumma civilister iklädda soppåsar som bara var allmänt konstiga och jävlades med en av posterna, jag ville slå de men på nåt sätt lyckades jag undvika det. däremot fick jag ett stort leende när en av de ramlade biggrin.gif
Skoog
Jag har tillsammans med forumsmedlemmarna Schmutte och -hult var på studiebesök hos Wermlands militärhistoriska förening. Vi spenderade 2,5 timme med att klättra på bland annat funktionsdugliga TGB11, TGB13, TGB20, Bv206, Ikv91, Volvo Viking, militära hjullastare, TGB903, pvpj 1110, 20mm lvpjäs, 40mm lvpjäs osv osv. Myyycket trevligt.

Kvällens citat:
Guiden: Nu ska vi gå...
Schmutte: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!
Guiden:...vidare till nästa förråd.
Schmutte: JAAA!
Schmutte
QUOTE (Skoog @ May 24 2007, 22:21 ) *
Jag har tillsammans med forumsmedlemmarna Schmutte och -hult var på studiebesök hos Wermlands militärhistoriska förening. Vi spenderade 2,5 timme med att klättra på bland annat funktionsdugliga TGB11, TGB13, TGB20, Bv206, Ikv91, Volvo Viking, militära hjullastare, TGB903, pvpj 1110, 20mm lvpjäs, 40mm lvpjäs osv osv. Myyycket trevligt.

Kvällens citat:
Guiden: Nu ska vi gå...
Schmutte: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!
Guiden:...vidare till nästa förråd.
Schmutte: JAAA!

worthy.gif dribble.gif

Ville inte gå därifrån... Hemska människor som släpar iväg en liten pojke som vill tillfredställa sig och ha allmänt myspys motsv. med de andra bilarna och MÖParna..

Vi får åka dit mer Skoog, hoppas vi får napp på 11:a bilen också biggrin.gif

EDiT: Mördade smilys som inte hade nått syfte
DaRaven
Packat ihop utrustning och kittat stridsvästen inför helgens b-styrkeövning..
Dr. T-68
Sökt jobb på HKV.
Munin
Beskådat utbildningsgruppens vaktavlösning vid slottet med familjen, besett soldattorp på skansen och begrundat hur många kvadrat det rör sig om, samt funderat över förekomsten av dvärgväxt/låg vedtillgång inom FM under 1700-talet.
trädet
jag har vart ute på en 3 dagars övning, och det första jag gör efter ha duschat å lagt smutsiga käder i tvätten är... Sätta mig här. Är det MÖPigt nog? smile.gif
Schmutte
QUOTE (trädet @ May 27 2007, 18:06 ) *
jag har vart ute på en 3 dagars övning, och det första jag gör efter ha duschat å lagt smutsiga läder i tvätten är... Sätta mig här. Är det MÖPigt nog? smile.gif

Samma här, har varit ute på "övn" med en annan HvU avd...
Trident
Packat Bärsäcken samt stridsäcken. Skickat in knivarna på slipning. Bytt batterier i lamperna. Putsat kängorna.
Nu är det bara en vecka kvar innan två veckor av rent nöje börjar!
trädet
@ schmutte. Jag är FBU Ungdom (heter eg försvarsutbildar Ungdom, mern orka skriva det smile.gif)
Magnus
Satsat pengar på A9 i Texas Hold 'em smile.gif
regstrup
QUOTE (Trident @ May 27 2007, 19:55 ) *
Packat Bärsäcken samt stridsäcken. Skickat in knivarna på slipning. Bytt batterier i lamperna. Putsat kängorna.
Nu är det bara en vecka kvar innan två veckor av rent nöje börjar!

YEAH !!! banan_rock.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.