Syster Håkan
Jul 11 2004, 18:52
i fredas var jag på ystads militärmuse.
Runqvist
Jul 20 2004, 19:59
Först skall jag bekänna att jag var tvungen att göra mig av med en brittisk armetröja eftersom det var för liten (som att ha en kondom runt magen). Synd, den var vacker (och äkta).
Men för att trösta mig inledde jag operation kikarkamera med att hämta ett monokular (korrekt namn frågas) och även en 6x30B kikare. Kikaren är från början från försvarsmakten så det föreligger ingen risk för brand vid användning.
Oj den här gamla godingen ;) *bump
Förmiddag:
Sorterat pryttel-låda+ slipat alla knivarna
Räknat över gröna klädförrådet
Läst Soldf
Eftermiddag
Grovsorterat en "batch" överskott ( nää inte FM, nerlagd scoutkår)
samt märkt upp alla lådor och påbörjat en låång lista med allt som finns, självklrt benäms allt med hyfsat korrekta namn
Hängt på SoldF.com
Dexter
Jan 15 2005, 19:20
Stått i vakten på Camp Clara och under lunchen surfat efter vakanser i Bosnien/Kosovo..
Raptor
Jan 15 2005, 19:59
Putsat kängorna, satt i nya paracord-skosnören, gått två patruller fältskytte.
olaevil
Jan 17 2005, 15:26
Började morgonen med Vapenvård.Ska på tävling ikväll.
Limpan
Jan 17 2005, 18:12
Hängt lite på forumet, läst på lite om prickskytte i IMF-sammanhang och fått antagningsbesked från FBU. Vapentjänst i Hemavan v16. Nå'n mer som kommer?
Ja! Dax att blåsa liv i den här tråden igen! :P
Jag sitter på mitt jobb som ska läggas ned om sex veckor och har
INGENTING att göra, så jag sitter här och surfar.
I åtta timmar.
Varje dag.

Jag vill nu tillkännage att jag läst eller ögnat igenom samtliga poster
och trådar på SoldF:s Forum.
Alla...
Borde inte det ge mig überMÖP-status eller nått? Henke, vad säger du?
Nifelhel
Feb 8 2005, 20:49
Tömt ett par tre magasin med glocken. Igår ett par tre magasin med mp5an.
Funderat på huruvida jag ska skriva protokollet från förra Bat. rådet eller ej.....glott på ett annat forum efter idéer för att förbättra min vapenrem ytterligare....väsentliga aktiviteter, således. Stämt träff med en forumsmedlem på Malmö Central för att göra fler affärer med utrustning.......
scattergun
Feb 10 2005, 14:15
Nyss betalat in på ett konto i Nordea som betalning för min nya Glock M78 fältkniv.....nu ska jag bara göra en modulär kydexslida för att toppa av kalaset.....
sotilas
Feb 14 2005, 15:31
hade lite tid över på jobbet Hade lämpligt nog en massa paracord i ryggsäcken. Så det vart en namnmärkning av stetoskopet iform av en "apnäve"..

Många sneda blickar under tillverkningen vart det dock...
olaevil
Feb 14 2005, 15:44
Frukostmöte på skjutbanan.Tacos och pistolskytte i 2 timmar.
Blev inbjuden till Kalkonjakt,Undrar vad man använder till att skjuta dom Hagel eller kula????
MVH
Olaevil
Jag har undervisat i sexualkunskap på #soldf.
Fu Dahlberg
Feb 14 2005, 16:23
QUOTE (Karin @ Feb 14 2005, 15:46 )
kanske dax att göra comeback där och styra upp verksamheten?
Lockwed
Feb 16 2005, 15:33
Stukat min basker och rullat ihop den till formen av en gigantisk brun ....korv.
Gort vapenvården jag inte orkade göra i lördags.
puttsat kängorna hett vägledd av diverse tips & trix från detta forum.
försökt styra upp mitt stridsbälte så att magfickorna slutar lossna hela tiden.
King Kill
Feb 16 2005, 15:42
I dag har jag köpt glas med kamoflaugemönster på Lagerhaus. För att jämna ut MÖP:igheten lite köpte jag även glas med ankor på till flickvännen. Hon har förresten en kamoflauge bad-anka

Det gillar jag.
A2Keltainen
Feb 16 2005, 16:54
Var på Flygvapenmuseum och fotograferade åt folk på SoldF i söndags. I går satt jag och diskuterade vid lunchbordet på jobbet, när en kollega som känner mig väl kom förbi och fällde kommentaren;
"Låt mig gissa; här diskuteras det militaria igen?"
varpå jag helt sanningsenligt kunde komma med svaret;
"Nej, vi diskuterar faktiskt underrättelsetjänst den här gången."
då vi diskuterade kända svenska spioner och sovjetisk/rysk underrättelsetjänst. Våra lunchdiskussioner har rent allmänt en konstig benägenhet att väldigt ofta styras in på militära ämnen.
GRK-apan
Feb 16 2005, 17:16
Löpning med kängor ... Why?! För att om man blundar så känns det som att man är tillbaka i det militära igen.
Hjälp mig :P
QUOTE (Fu Dahlberg @ Feb 14 2005, 16:23 )
QUOTE (Karin @ Feb 14 2005, 15:46 )
kanske dax att göra comeback där och styra upp verksamheten?
Nejdå, Karin klarar det så bra så....
TangoXray
Feb 16 2005, 19:13
Själv har jag väl tagit det beslutande steget att byta från mitt nuvarande kompani till Skärgårdsbataljonen...
Så nu är det slut med

och en nystart med
Eller ja, kanske inte så drastiskt, men ändå...
/TangoXray
Amfibieslusken
Feb 16 2005, 19:15
Tja jag gör ingen vidare MÖP-aktivitet om dagarna, men idag fick jag en kallelse till en fältarbetsövning på ravlunda i mars som verkar bli riktigt kul.
Sgt Andersson
Feb 17 2005, 17:58
QUOTE (GRK-apan @ Feb 16 2005, 17:16 )
Löpning med kängor ... Why?! För att om man blundar så känns det som att man är tillbaka i det militära igen.
Hjälp mig :P
Löpning med m90-kängor och ryggsäck är väl inte MÖPigt eller? Det är väl normalt?
vapenvård på bettan efter gårdagens skjutning
vikt ihop/hängt upp alla gröna kläder så att skå.. eh garderoben slutat kräkas
funderar på att försöka skaffa ett logementsskåp.....
I dag tänker jag försöka övertyga vårt förråd om nödvändigheten av att byta min uniform mot något som inte är så slitet att man kan se genom väven på sina ställen! Dessutom ser det nog ganska obra ut att stå som AK4B-instruktör med hål i grenen på byxorna........dessutom hade jag tänkt mig att byta mitt flaskfordral mot ett som inte är sönder-slitet-i-direkt-kontakt-med ryggstödet-på flaket-på-20-bil. Har dessutom varit utan gummistövlarna sedan oljesaneringen för x antal år sedan så sådana får jag väl också försöka få ut. Ska bara försöka fundera ut lämpliga mutor.......... ;)
Några timmar senare:
Behövdes inga mutor, dock plöjde vi genom hela lagret av uniformer i rätt storlek innan förrådsgubben hittade nåt han ville lämna ut.....tyvärr blev jag så exalterad över detta att jag glömde byxkrokar och stövlarna jag åkte dit för att hämta......så here we go again.....!

Tillbaka från förrådet för andra gången, med byxkrokar minus stövlar. Det får bli AFSE på dem...... ikväll är det dags att låta symaskinen jobba litta!
Trident
Feb 22 2005, 10:59
I dag så ska kängorna få sig en omgång, så dom är fräscha till P88 kursen på torsdag. Ska även packa utrustningen så det bara är att gå upp på onsdag o ta packningen o åka upp till F20.
Följande helg så ska det bli skjutande av ingen nåd. Kommer att få behörighet på P88.
Rickard N
Feb 22 2005, 11:36
hmmm, har faktiskt hunnit med en del, baskrav i helgen, grundkurs helgen innan det, och helgen innan det var jag delaktig i att Södermanlandsgruppen slapp äta ärtsoppa och pannkakor på lördagen (sorry, inte bara vårt fel

)
Niklas
Feb 22 2005, 13:04
Skall tillbringa eftermiddagen med att trixa, känna på och lukta på min alldeles nya LK70. Skall till kvällen ta denna på mig och fylla den med diverse trosspackning. Ta på mig marschkänga aka sommarkängan och bege mig ut på en kvällspromenad. (har inte riktigt kommit ur garderoben. Därav smygstarten efter mörkrets inbrott)
Har inte gjort det här än idag men jag gjorde det igår och kommer fortsätta med det idag:
Läst om olika roliga fordon här på SoldF. Hängt här på forumet. Pulat med och letat efter lämplig bakgrundsbild till en blog som jag tänker föra under min tid i lumpen (vet att iallafall min kompis (som jag för övrigt håller på att trötta ut med mitt militärsnack) är intresserad av att läsa den)... Trots att det är över ett halvår kvar tills inryck (det är aldrig för tidigt vet ni...).
Nu ska jag äta lunch och sen ska jag iväg och träna så jag blir stor och stark till inryck.
Kan detta räknas som MÖPaktiviteter tro? ;)
Svanberg
Feb 22 2005, 15:02
Jag har mycket noggrant spanat efter vakanser på mil.se. Det suger ordentligt i missions-tarmen nu...
Själv har jag beställt en basker för det kommande inrycket vid EN03, samt scoutat ett par nya kängor...

(

?)
combat
Feb 25 2005, 10:47
Nä idag så har jag inte haft för mig någon MÖP-aktivitet förutom
1. surfat runt på www.SoldF.com
2. putsat kängorna
3. tvättat m90
4. gjort rent camelback
5. förbrett utb i signalering
6 förbrett utb i försvarsstrid
SLUT
Funderar på att köpa ny/gammal kniv och/eller ny slida till befintlig. Har inte tillgodosett månadens knivbehov ännu.......surfat här och på www.utrustning.se
Skunken
Feb 27 2005, 15:46
Idag:
Att anmäla "Lägenhet 34E klar för visitation!" när jag lämnade in nycklarna i receptionen på Högfjällshotellet i Sälen innan hemfärd.
King Kill
Mar 5 2005, 20:04
Idag har jag köpt Repmånad på dvd. Dessutom köpte jag en Star wars-figur, en Imperial Officer. Han har en svart käck uniform på sig och har sån fin puts på stövlarna som tom Karin skulle gå igång på.
Som kvälls ansvarig på en Ica-Kantumbutik brukar jag börja kvällen med att kolla med förmidags jouren vad som gjorts och vad som ska göra för att sedan säga, JAG TAR BEFÄLET!
;)
Hade hemortsutb på Amf4 idag.
Snart skriver jag nav-provet för förarintyget.
Suger mer och mer i Känsö-tarmen nu
mönstersoldat
Mar 5 2005, 22:38
att inhandlat ett kroppskydd 90a blir väl dagens aktivitet
AdamKalle
Mar 5 2005, 22:43
Konstaterat att min ISP fortfarande inte fått min KA-site, och förmodligen inga andra "kundhemsidor" heller, att funka. De har ju bara haft en vecka på sig, det är nästan så t om FMLOG fungerar fortare.

Jag-->

<--Min ISP
The Swede
Mar 6 2005, 21:31
Kommit hem fråen en helgövning, påbörjat omhändertagande av personlig utrustning samt börjat spåna på hur jag bäst ska få med mig en RA135 på min stridsväst.
Det lutar åt att det blir en specialbygd ficka för endast radion som kommer att fästas långt upp på ryggen.
The Swede
sotilas
Mar 6 2005, 21:44
hmmm... Vet inte om det här räknas som möp aktivitet men... Var lite Trött och lätt febrig på jobbet idag och mycket att göra... Stressad som man var så komenderas en stackars patient att "intaga färdigställning inför gipsning" följt av ett "slut, frågor? "

edit: klumpfinger
AdamKalle
Mar 6 2005, 22:07
Var på båtmässan idag och kunde konstatera att FM lös med sin frånvaro, frånsett ett par frivilligorganisationer. Gav en femtiolapp till Sjöräddningssällskapet och tittade lite på Rescue Runnern som de ställt dit.
Syster Håkan
Mar 6 2005, 22:34
Hadde AK4 utbildning i dag!
I går var jag AK4B-instruktör på förmiddagen, skjutledare för samma gäng under eftermiddagen. Ingen hade några större svårigheter att bli väl inskjutna, ingen hade något eldavbrott, inget RPS "trillade av" pga för löst åtdragna muttrar. Syster Håkan, "Hade" med två d?
scattergun
Mar 7 2005, 08:51
Sitter och begrundar lite militärhistoria här.....den här är till alla er Västernorrlänningar!!
Fk Satan
Mar 7 2005, 11:20
QUOTE (scattergun @ Mar 7 2005, 08:51 )
Sitter och begrundar lite militärhistoria här.....den här är till alla er Västernorrlänningar!!

Saknar pommac :(
Finns det ngn mer legendarisk plats? Får en tår i mitt öga.
Syster Håkan
Mar 7 2005, 11:49
QUOTE (c3grp @ Mar 7 2005, 08:38 )
I går var jag AK4B-instruktör på förmiddagen, skjutledare för samma gäng under eftermiddagen. Ingen hade några större svårigheter att bli väl inskjutna, ingen hade något eldavbrott, inget RPS "trillade av" pga för löst åtdragna muttrar. Syster Håkan, "Hade" med två d?
2 d?
scattergun
Mar 7 2005, 12:02
QUOTE (Syster Håkan @ Mar 7 2005, 11:49 )
2 d?
Näe.....Hadde stavas ju med tre d!!
Syster Håkan
Mar 7 2005, 23:30
QUOTE (scattergun @ Mar 7 2005, 12:02 )
QUOTE (Syster Håkan @ Mar 7 2005, 11:49 )
2 d?
Näe.....Hadde stavas ju med tre d!!
Ja jo jag kan inte stava, sluta klaga! det måste ni acceptera det står inte försvarsmakten för (hoppas att folk har läst "det här står försvarsmakten för")
Med varma hälsningar systern.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.