King Kill
Jun 24 2004, 13:55
Sitter och läser här.
Gått omkring i de blåa jympapjucken som HM Konungen gav mig när jag muckade.
På jobbet högt och tydligt anmält "Kommer in!" när jag har gått in i ett rum, alternativt "Kommer förbi!" när jag har gått förbi någon som står i korridoren och ugglar.
QUOTE (Detsl @ Jun 24 2004, 14:41 )
Bränner halva semestern på att åka på FBU-kurs.
Va? Får du inte tjänst-ledigt?
Jag anmälde mig i fredags, kursen börjar på söndag, och jag hann aldrig söka tjänstledigt. Å andra sidan: det är nog ganska avkopplande att tillbringa ett par sommarveckor i Bohuslän.
Jag har sorterat Fältjacka + Fältbyxa 90P.
Klippt till Fänrik-, Löjtnant- och Kaptens-kragspeglar.
Jag har tittat lite på en genomskärningsmodell av AK5
Kryssat för serienummer på den
PSG90 som återlämnas till Lv6 av HV
Transporterat Hjälm 90K Mellan Varm- och kallförrådet
Hälsat på Lv6 regementschef
+ 25 saker till...
Syster Håkan
Jun 25 2004, 01:05
Putsat min a M90 kängor
Holmis
Jun 25 2004, 11:48
Midsommar med tältning i min nya puppa..
Vård och modefilering av hv utrustning efter en veckas övning
Skunken
Jun 25 2004, 14:23
Jag har spenderat 13/6-24/6 på sommarkurs på F7 där det har pangats ak, pist m/88, rests tält och marscherats och en jävla massa annats kul.
Sista kvällen var man väl inte så smart. Jag satt och ölade med befälen till 0200, kom i säng 0300 och hade revelj 0600. Ja, jag var lite trött när de närmast sörjande kom på morgonen efter...
Helt underbara dagar! Nu är jag ännu mer intresserad av off.yrket!
samband
Jun 25 2004, 18:20
Den enda möp grej jag har gjort idag är varit inne här. Annars har jag möpat mig i två veckor detta är min första permis sedan jag ryckte in. Man har ju lärt sig rutiner som sitter i ryggmärgen med en del yoff som skriker givakt precis efter manöver!
Något trött i fötterna efter ca 20 timmars exceris. Mmm på måndag morgon blir det brak och sedan PEK-skjutning med ak 5:an.
Ellinore
Jun 28 2004, 22:11
Tvättat svettig tvätt direkt ifrån persedelpåsen och sökt info på nätet om YOP & Utlandstjänst. Den hemska sanningen börjar komma ifatt mig, bara halva lumpen kvar nu.
Dedicated
Jun 29 2004, 09:58
Beställt 4 st T-shirts med texten "# Insatspluton" Hängt här när jag borde se till att jobba undan innan semestern. Pluggat AK5 vid frukostbordet. Har ännu ej börjat packa inför Fårö......ska ju dessutom använda prylarna på lördag!
The Swede
Jun 29 2004, 10:04
Börjat kontrollera samt packa utrustning inför kursen som börjar på söndag.
Gjort några affärer med militaria på Tradera. Det gör jag nästan dagligen, så MÖP:ig är jag.
EDIT:
Fick ju en bok från SMB idag också.
"Tempelriddarna och korstågen till det heliga landet"
The Swede
QM insats komp
Jun 29 2004, 10:27
rivit mek-tält efter avslutat middsommar firande & återställt till sitt förråd.
Packat upp och sorterat 537 styck Hjälmduk 90. + 25 andra saker....
Hämtat två uniformsskjortor och jackan från kemtvätten.
Fk Satan
Jun 29 2004, 21:45
Varit och skjutit lite AK, skjuta är bra. Och att repetera igenom PEKen är bra, det märks att man tappat mkt av skjutkänslan på bana när man trivs tycker bäst om stridsskjutningar
Adam Wilhelm
Jun 30 2004, 14:42
QUOTE (The Swede @ Jun 29 2004, 11:04 )
Fick ju en bok från SMB idag också.
"Tempelriddarna och korstågen till det heliga landet"
Avrapport efter genomläsning!
Slut, frågor?
Försent!
The Swede
Jun 30 2004, 14:50
Påbörjade läsning igår kväll. Positivt än så länge.
Dagens aktivitet har hittills bestått av:
Uppdatera uniform m/87 till löjtnant (blir förhoppningsvis det efter kursen nästa vecka)
Sytt på nationsmärke m/94 på samma uniform.
The Swede
JohnDoe
Jun 30 2004, 15:39
QUOTE (The Swede @ Jun 30 2004, 15:50 )
Påbörjade läsning igår kväll. Positivt än så länge.
NEEEJ, säg inte att den är bra, jag skickade tillbaka den idag(glömde avbeställa

)
jaja beställde iaf ALFA SIERRA och Med FN i Kongo.
Ingen som köpte Överstens snapsvisor??
Sorterat Snöbyxor/-jacka HELA JÄVLA DAN.
Är helt slut.
The Swede
Jun 30 2004, 15:58
QUOTE (JohnDoe @ Jun 30 2004, 16:39 )
Ingen som köpte Överstens snapsvisor??
Jodå, den trillar in om nån vecka hoppas jag.
Beställt lite saker från Recon och letat rätt på all utrustning till sommarskolan nästa vecka.
slurry
Jun 30 2004, 19:17
ritat/skrivit grattiskort med samhall-tema till en kollega..
darkstar
Jul 1 2004, 05:59
Vet inte om det räknas, men hanterade en högtryckstvätt under nattskiftet. Satan vad jag saknar min AK5...
Dedicated
Jul 2 2004, 08:15
I går, runt 2200, satt jag och sprättade bort mina gamla utslitna kragspeglar på 90-uniformen och sydde på de nya the Swede skickat till mig!
Tack Swede och lycka till med dina dubbla stjärnor!
Bidde lite syslöjd häromdagen... Fixade fickor för knäskydd i fältbyxan.
scattergun
Jul 2 2004, 09:35
Suttit och filat i tre timmar på en parerstång i titan till min nya stridskniv!! B)
Skrivit om höstens övningsprogram!
The Swede
Jul 3 2004, 20:28
Håller precis på att göra vapenvård.
CLPn har verkat i 20 minuter nu så nu ska jag ner och torka av.
Efter det ska jag packa färdigt inför färden till Gotland i morgon.
The Swede
Ignis nitidus
Jul 3 2004, 22:45
Kvällens MÖP aktivitet;
Sitta på Soldffourm...
Dagens MÖP aktivitet;
Varit ute och vandrat i skogen med packning...
Förr-förra veckans MÖP aktivitet;
Varit i de djupa skogarna med tung packnig och vandrat långt.
Data spel hela dagen... Black Hawk Down.
Ett spel att rekommendera!
garva inte nu, men jag var faktiskt på loppis o köpte en snygg gardin som jag håller på att fålla just nu..
-nej, den är inte cammofärgad..
QUOTE (slurry @ Jul 4 2004, 15:28 )
garva inte nu, men jag var faktiskt på loppis o köpte en snygg gardin som jag håller på att fålla just nu..
-nej, den är inte cammofärgad..

Hade vi inte en tråd om ICKE- MÖPaktivitet.... :P
Jodå,
typ denna. :P
Edit: länk..
Xancerman
Jul 4 2004, 14:52
långa nätter med Operation Flashpoint räknas väl?
Köpte böckerna "Elitstyrka SAS" av Ken Connor och "Göran Kropp 8000 plus" av David Lagerkrantz igår. Läser just nu den sisstnämnda.
Ganska imponerande packning Göran Kropp gick med sissta biten till baslägret vid Mount Everest (Han kunde altså inte cykla sissta biten). På ryggen hade han en 150-liters ryggsäck. På den hade han fäst en 80-liters ryggsäck. På magen hade han en 30-liters. Här snackar vi PANNBEN!
Fk Satan
Jul 5 2004, 14:00
Suttit och gjort 15cm höga Helfigurer samt en träram att häftafast dessa på. samt 1/4 & 1/3 figurer isom är 3,75 resp 5cm höga. Måste ju öva lite skytte även nu i sommar.
Blir perfekta luftgevärsmål på 10m. Om man nu inte köper en softAirgun (en H&K G3A3) Öva bör man, annars dör man!
Råkade ringa CFB och se till att man får åka på en till kurs nu i sommar ;)
Fu Frippe
Jul 5 2004, 16:29
Jag har grävt "dike" från svärfars nya uteplats med gammal en fältspade och en spade från någon typ av lastbil. Kronmärkta givetvis! (Svärfar jobbade på mobavdelningen på I16 innan pension...)
Nu skall jag ha käng - och vapenvård!
Fk Satan
Jul 5 2004, 17:12
QUOTE (Karin @ Jul 5 2004, 16:25 )
Vad blir det för trevlig "bonus" kurs du åker på mer i sommar då?
Panzerfaust
Jul 5 2004, 18:42
QUOTE (Karin @ Jul 5 2004, 16:25 )
Jaha, där ser man. Och jag har inte ens kommit hem från "regn och regn" kursen i halmstad. Så jag har ju MÖP Aktivitet så det räcker och blir över.
Tog över din flagga föresten

Första gången, och jag tappade den
INTE i backen.
BlackIce
Jul 6 2004, 02:09
Kommit fram till att endast filmjölk hjälper mot 'svedan' när man ska pröva tårgas utan skyddsmask
Jag har ägnat delar av de senaste dagarna åt att flytta mitt expedition/bok- och blankettförråd samt åt att inventera mobförrådet och (med en tår i ögat) förpassat en del persedlar till Den Store Kassaktionsförrättaren i himlen. Återstår att inventera serviceförrådet för se vad även som fortsättningsvis skall vara lätt gripbart och vad som kan fylla ut luckorna i mobförrådet.
...med andra ord så har jag knölat in dator och alla reglementen och andra bra böcker i en liten skrubb här i lägenheten och gått igenom de svarta plastsäckarna i källarförrådet och kastat gamla m/59-byxor och dito vita undertröjor. Återstår att gå igenom garderoberna i lägneheten för att se vad som kan stoppas i svarta sopsäckar och ställas ned i källarförrådet.
QUOTE (Fk Satan @ Jul 5 2004, 18:12 )
Vad blir det för trevlig "bonus" kurs du åker på mer i sommar då?
Jag ska åka på Underrättelsetjänst-stab i Källviken v31. Passar ganska bra eftersom jag har spenderat natten på SÖS-akuten och fått konstaterat att jag inte har en blodpropp i benet utan "bara" en inflammation i några ledband och ena underbenet, vilket enligt doktorn skall behandlas med "viss" träningsvila och en massa tabletter med röd triangel på.
Tackar vi K1-hästen Epok för!
@Panzerfaust:
Bra där
Blomberg
Jul 6 2004, 15:29
Var på garnisonsmuséet i linköping idag. Helt ok men lite för litet.
scattergun
Jul 7 2004, 08:08
QUOTE (BlackIce @ Jul 6 2004, 03:09 )
Kommit fram till att endast filmjölk hjälper mot 'svedan' när man ska pröva tårgas utan skyddsmask

Hade vi inte en fundering om att man borde träna bort känsligheten för tårgas istället för att ha mask!?? Dessutom kan jag meddela att fortsättningen på projekt "Stridskniv" har fortskridit enligt:
1. Anskaffning av tveeggat blad, 22,5cm.
2. Tillpassning av buffelhornsskaft.
3. Beställning av kydex för slida.
fick just en laddning med olika kragspeglar, här skall sorteras..
Fk Satan
Jul 8 2004, 09:54
Inte så mkt MÖP:ande ännu idag. Men snart ska jag försöka använda en symaskin och sy på kragspeglar och annat elände på uniformen. Hur det nu skall gå? jag hade träslöjd när jag gick i skolan och har inte rört en symaskin de senaste 10åren...
Det enda oroande är att det inte står ngt M-nummer på maskinen så risken för brand är mkt stor. Vidare har jag inte hitta ngt reglemente på hur maskinen fungerar (Läs instruktionsbok) och jag saknar förarbevis för symaskinen. Men det kommer nog att gå bra.... Ryktet säger att det finns nya uniformer på förrådet
Besökte Vasa- och armémuseumet..
Och militaryshop..
Skuggan
Jul 11 2004, 17:36
Besökt pansarmuseet och "smekt" The Swedes lilla Pebba (302H) :P
de hade ett gäng nya vagnar där i år... iaf en 5-6 st som jag inte mins från förra året...
men nästa år tycker jag faktiskt att vi skall anordna en soldf träff där... gärna med ett besök på P4 efteråt. (eller innan dock stänger ju museet kl 16 så då får vi vara på P4 tidigt om vi skall hinna smyga runt och kolla in alla vagnarna i axvall) :P
iaf, trevligt var det, minnet tog slut på kameran, bilderna blev fullständigt värdelösa...
QUOTE (Skuggan @ Jul 11 2004, 18:36 )
men nästa år tycker jag faktiskt att vi skall anordna en soldf träff där... gärna med ett besök på P4 efteråt. (eller innan
Vill inte bara glädjeförstörare, men vi har ett FB på G, så sånt bör inte spikas i förväg....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.