Tänker INTE blanda mig i ekonomifrågan ( vilket iofs betyder att ja kommer späda på off topicen, men topicen försvann för ett bra tag sedan). Den är oerhört att få greppbar, om det ens går.
Lite allmänt:
F-35C heter hangarfartygsvarianten med större vingar, landningskrok mm. Drygt 500 flygplan planeras för att ersätta F/A-18 A/B/C/D och A-6 Intruder.
F 35 kommer ersätta F/A 18 Familjen ( upp till och med C/D, dock kommer storebror E/F stanna). Sedan blir jag tårögd av att se A 6 Intruder nämnas, all heder för detta, då ja gillade denna maskin skarpt ( den som har sett en uppvisning med en ren A6 vet vad jag menar, inte aggresivt men jäkligt vackert). Dock har A 6 varit borta från operativ tjänst i mer än 10 år och tjänstgör nu med sin broder A 7 som konstgjorda rev här och där ( har inte dykt på ett själv, men det skall vara kul). Med tanke på andra Jonte72 inlägg jag läst så tror jag han vet detta.
Ett litet land som Finland har knappast råd med den lyxen. Är ju inte många länder som flyger Eagle tex. USA, Israel, Japan, Saudi Arabien och Kuwait.
Kuwait flyger F/A 18 resterande stämmer. Förutom de andra som nämns kommer Syd Korea att bli med i den familjen med sin F15K. Boeing jagar andra kunder med, tex Singapore
Amerikanska piloter kan vara i luften upp över 24 timmar, F/A18 används till luftunderstöd, då man utplånar fiender på marken, ska man tvingas vända efter att ha släppt en bomb? "oops missade målet sorry killar, back in 30 mins" Heh. Självklart tar man så mycket last man kan, och utför uppdrag när understöd behövs, och tankas i luften efter behov.
Nej, man tar inte så mycket last man kan. Detta av flera anledningar, de flesta med ekonomisk grund. En F18C/D som startar från ett hangarfartyg kan göra det med stor last, men om uppdraget går fel eller kräver mindre vapeninsats kommer problemet att maskinen helst bör landa efter genomfört uppdrag. Det kan den endast göra med starkt reducerad totalvikt. Termen kallas "Bring back capacity" och är en rätt stark faktor för att F/A 18E/F har forcerats in i tjänst, det är dyrt att slåss med F/A 18C/D då man ofta dumpar bomber/bränsle i havet på vägen hem.
Även markbaserade attackmaskiner såsom F15E har börjat reducera sin last,detta dels genom introduktion av fler PGMs såsom JDAM och mer avancerade GBU:er vilka möjliggör lika bra verkan med mindre vapeninsats. Sedan flyger de ofta långa uppdrag, där extra motstånd från last ökar bränsleåtgång.
Sista orsaken är även den ekonomisk nämligen slitage. Hur ofta flyger tex våra Gripar med vapenlast? Hur ofta fäster klargöringskillarna först lasten på maskinen...för att sedan ta bort den och skicka iväg kärran?
Har för mig att det är en enorm fördela att ha en kraftig radar och upp till 8 AMRAAM i bestyckning i jakt roll. Med dagens teknologi, mycket viktigare än att kunna loopa på en femöring. Du upptäcker och bekämpar målet innan dom ens ser dig, en orsak till att F22/F35 har viss stealth förmåga.
Håller delvis med. Men de lär se dig. Det är svårt att mållåsa med radar utan att samtliga radarvarnare i omnejden tar fram struthattarna och går över till partymod.
Jag har stor respekt för F/A 18C/D och anser att F/A 18E/F är den vassaste allroundmaskinen som är luften idag. Jag har aldrig varit en alltför stor vän av F 16 då den är byggd så att den är svår att uppdatera på ett vettigt sätt ( utrymme, tex för radar) utan måste bultas på med diverse extrautrustning. De senaste F16 versionerna är skarpa, jag funderar dock på deras livslängd.
F/A 18C/D Vs Gripen ( eller JAS eller fpl 39, jag kallar den vad f*n jag vill. En chefdesigner på saab kallar den för "Det gråa härket med ett eller två hål"):
Gripen har jag en del erfarenhet ifrån cockpitdesign samt några timmar i PM/SY SIM och gillar dess MMI ( Människa-Maskininteraktion) som jag anser vara ledande. Jag har haft det extrema nöjet att flyga F/A 18D och den ligger efter vad gäller MMI, vilket är helt ok då den är äldre och amerikansk flygindustri har inte prioriterat detta till den grad de gör nu. Flygförarna gillar den ( Hornet) och anser den vara mycket duglig och det de inte anser vara på topp har i stora drag lösts med E/F Super Hornet / Rhino.
Lunch