F 117 används numer inte enbart på natten, utan även mer och mer dagtid. Då detta egentligen ligger utanför maskinens kravspec har det börjat grymtats bland besättningar och divisioner. Trycket uppifrån består dock ( operate around the clock). Efter gnissel så har nu 1 (2? vad jag förstått) fått denna skepnad:
Det är självklart inte enbart en ny målning som ingår utan en grundlig geomgång om maskinens duglighet i dagsljus, med prioritering på överlevnad och annat som räknas mission critical.
Då maskinen användes flitigt och över tiden ( inte enbart initiala skedet) under Irak konflikten så fyller denna lite åldrade och slitna maskin ( gå nära en F117 och titta på den, eller titta på den här bilden jag tog i vintras:
Begagnad F117 ) en vital plats inom USAF
Om vi ramlar tillbak in på SDB. Då denna manick intresserat mig så frågade jag i tur och ordning en besättningsmedlem till en Bone och en B52 om SDB, då jag var tveksam om dess betydelse för dessa maskiner. De bekräftade delvis vad jag visste eller trodde, men garderade sig samtidigt.
B 1B och B52 och i synnerhet den senare har på senare år ( två senaste konflikterna) mer blivit ett taktiskt slagträ, där de cirklat över markstridsområdena och på kommando från en FAC ( motsvarande) leverat bomber i snudd på realtid. De har med andra ord lagt till en tyngre dimension i CAS världen då de kunde stanna över målområdet över en längre tid.
De ansåg inte att de behövde en numerärt större last då de ändå ofta hade skrot med sig hem. Alltså är dessa SDB:er nog mest till nytta bland spetsnosmakinerna, även om de rabblade upp några situationer då de skulle ha velat ha ett dussin eller så i någon av deras deras bomb bays.
PS: Jag anser INTE att man kan kalla att maskinen "ramlar ner från himlen" rätt ofta, om du inte menar landar.