Efter att ursprungligen ha placerats i utbildningsreserven så verkar det nu som om jag ska skjuta upp inryck ett år. Just nu är jag placerad som motorredskapsförare, men det är ingen befattning som jag egentligen vill ha. Det som det har stått mellan är pionjär på I19/pbat (tjänsten som jag hade innan den togs bort 04/05) eller ammunitionsröjsoldat. Det som talar för pionjär är att jag får bli gruppbefäl och får strida mycket. Det som talar emot pionjär är att de mekaniserade förbandens framtid är ganska osäker (mardrömmen är att jag väntar ett år med lumpen bara för att få uppleva samma sak igen, dvs. placeringen tas bort). Det som talar för ammunitionsröjsoldat är att jag läst mycket posititivt (här) om den, att framtiden är ganska säker och att det verkar vara en mycket eftertraktad kompetens om man söker utlandstjänst (vilket jag tror att jag kommer vilja). Det som talar emot är att det verkar vara väldigt lite strid efter GSU och att jag inte får leda en grupp. Alternativet att söka till AmröjPB går bort eftersom jag då kommer få vänta tills nästa jul innan jag öht. rycker in (finns inga platser kvar som AmröjPB 2005). Detta är tyvärr för lång tid. Eftersom det lutar åt ammunitionsröjsoldat så har jag några frågor:
1. Ammunitionsröjare utbildas ju både på I19/ingbat och ING2. Vad är skillnaden förutom att ING2 utbildar en pluton och I19/ingbat en tropp? Har läst att ING2 har en del gamla infanteriofficerare, och ING2 är kanske därför lite mer stridspittar (läste uttrycket "ingfanteri" i nån annan tråd)? Vidare kanske det finns högre kompetens på ING2, då de utbildar fler än ingbat? Bara spekulationer från min sida.
2. Minskar chanserna drastiskt att bli antagen till t.ex. YOP om man bara gjort lumpen som menig? Jag vet att det formella kravet är 10 månader, fast jag känner på mig att det kan påverka ändå. Är det dessutom svårt att sadla om om man skulle pyssla med annat som officer (markstrid, vanlig ingenjörstrid eller nåt annat)?
3. Vad jag fått fram så utbildar ING2 en ammunitionsröjpluton och I19/ingbat en ammunitionsröjtropp. När jag skrev till pliktverket och frågade hur många amröjsoldater som beställts för 2005/2006 så fick jag svaret 25 för I19 och 73(!) för ING2. 73 låter som lite väl många för att vara en pluton. Nån som vet varför det beställts så många?
Slutligen kan ni ju skriva om ni har något mer att tillägga om utbildningen.
//Sillen - förhoppningsvis framtida ingenjör