Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyttesoldat, GA900 på Helikopterflottiljen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Pliktverket
katten_tiger
hej!! jag skall rycka ni som skyttesoldat Helikopterflottiljen i linköping. jag undra lite runt det..
vad gör en skyttesoldat?

vad gör man på en Helikopterflottiljen
som skytt?

är det jobbigt att vara skyttesoldat är det mycke träning och sånt?

tack på förhand
mvh mikael
Rangern.gif
achilleos
Det utbildas närskyddspluton i år och det är förmodligen dit du ska. Närskyddsplutonens uppgift är att bevaka och skydda helikopterbaser, tankplatser, staber och andra nyckelfunktioner. I krigsorganisationen är det tänkt att de skall åka pansarterrängbil men det har inte utbildats på det ännu. Tror inte det är aktuellt detta år heller utan det blir annat transportmedel (nej, inte helikopter). Anledningen till att man vill ha detta fordon är att plutonerna skall kunna agera eskort åt t.ex. en FARP (Forward Arming and Refuelling Point) när de, med sina lastbilar och tankbilar, framgrupperar till mer "osäkert" område.

Jag tror också att man utbildar en ledningspluton i år på Malmen så det är inte helt uteslutet att du hamnar där istället om man får för sig att du passar bättre där.

Årets närskyddspluton deltog i arméns slutövning i Skåne som dels pansarskyttepluton 302 och dels som spaningspluton. Man bedrev skarp stridsskjutning på Kvarn tillsammans med deras 302-pluton då denna saknar "kött" (skyttesoldater).

Tränings- och "hårdhets"-mässigt är det nog en utbildning som ligger nånstans i mitten av skalan, varken stentufft eller överdrivet lökigt.
katten_tiger
jag skall vara GA900 skytteslodat på malmen jag tror dom har tagit bort nräskydd eller något sånt..

här är dom befattningar men kan ha på malmen:

Bevakningsgruppchef
Bevakningssoldat
Eldledningssignalist
Lastbilsförare
Ledningsplutonchef
Radiolänkgruppchef
Radiolänkman
Sambandsgruppchef
Sambandsbefäl
Systemtekniker
Skyttegruppbefäl
Skyttesoldat
Skyttesoldat/bilförare
Telefonist
Underhållsgruppbefäl
Underhållsgruppbefäl
Underhållssoldat
Vädergruppchef
Sillen
På en del ställen så utbildas de som är uttagna till skyttetjänst till närskydd. Tydligen är det så i Linköping, det är därför du inte hittar närskyddssoldat i befattningslistan. Tror även att Artilleriregemnetet gör likadant.
achilleos
På soldatnivå är skillnaden mellan närskyddssoldat och skyttesoldat obetydliga. Artreg var t.ex. också de med på Dubbeleken och agerade skyttekompani trots att de på pappret är ett närskyddskompani.
Raffe
QUOTE (achilleos @ Mar 31 2004, 14:57 )
På soldatnivå är skillnaden mellan närskyddssoldat och skyttesoldat obetydliga.

Är det? Närskydd är ju främst defensiva medan skyttesoldater är offenisva.

Jag har visseligen inte gjort vpl än men har kompisar som har gjort vpl som både skyttesold och närskydd både på soldatnivå och gruppchnivå. Enligt dem skiljer sig tjänsterna mycket främst då den ena som sagt är mest defensiv och den andra offensiv. De som har varit skyttesoldater har stridit MYCKET mer och har även haft det klart tuffare fysiskt.
achilleos
Som sagt, på soldatnivå är de två utbildningarna lika, ja. Om sedan striden sker inom ramen för en mekbataljons strid eller inom ramen för närskyddsplutonens försvar av något spelar inte så stor roll för den enskilde soldaten och de kunskaper han behöver ha avseende att hantera sitt vapen mm.

Vad man råkar ut för under sin utbildning beror mer på vilka befäl man har och vilka övningar man råkar hamna på just det året än om man är mekskyttesoldat eller närskyddssoldat.
C DK012
På S1 under min tid fanns på mitt kompani sammanlagt 5 grp med närskyddssoldater/gruppbefäl. Av dessa tror jag ingen ryckte in med närskydd på ordern. Det är väl liknande krav för befattningarna, och att kalla det skyttesoldat kanske underlättar kommunikationen med pliktverket (obs: antagande).
Panzerfaust
QUOTE (Ralph @ Mar 31 2004, 17:41 )

Jag har visseligen inte gjort vpl än men har kompisar som har gjort vpl som både skyttesold och närskydd både på soldatnivå och gruppchnivå. Enligt dem skiljer sig tjänsterna mycket främst då den ena som sagt är mest defensiv och den andra offensiv. De som har varit skyttesoldater har stridit MYCKET mer och har även haft det klart tuffare fysiskt.

Inte kompisar igen...

Achilleos är officer och bör ha ganska bra koll. Förövrigt delar jag hans uppfattning för jag förstår pricis hur han menar.
Raffe
QUOTE (Panzerfaust @ Mar 31 2004, 20:18 )
QUOTE (Ralph @ Mar 31 2004, 17:41 )

Inte kompisar igen...

Achilleos är officer och bör ha ganska bra koll. Förövrigt delar jag hans uppfattning för jag förstår pricis hur han menar.

Ska det vara på det viset kan man lika gärna hålla sig borta från forum. På samma sätt som du verkar lita på achilleos (vare sig han är officer eller inte) så litar jag på mina polare (där ibland brorsan och instruktörer, varav 1 officer, i Hv) som gjort vpl på I19 och P4 som psk och nsky.

Det är inte så att jag basunerar ut något som jag inte har stenkoll på och utger mig för att vara expert. Jag delger bara den infon jag har och källorna till den - som jag anser är pålitliga.

Du kanske har en annan uppfattning än att 1 officer som utbildat stadsskyttar, 1 som var skyttetroppchef på P4, 1 grpch på P4, 1 psksold på P4, 1 nsky på P4, 1 psksold på I19, 1 nskygrpch på I19 och 1 nskysold på I19 klarar av att jämföra sina tjänster. Säg då det. Eller som achilleos som har en annan uppfattning. Men inte "Inte kompisar igen...".

Jag är medveten om att det finns lite väl många som tycker/tror/anser en hel del. Minst lika jobbigt är den tråkiga attityden att om man inte har stenkoll och är expert så ska man bara var tyst. Särskillt om man är med i någon av FMs ungdomsverksamheter. Att jag för fram vad mina polare har berättat för mig är inte mer fel än vad någon annan har läst i en bok, hört från en kvertersmästare eller hört från någon officer under en utbildning. Iaf så länge som man är ödmjuk.

(Mycket möjligt att du inte alls har den attityden och inte menar så mycket med "Inte kompisar igen...". Jag är bara j*ligt trött på attityden som jag tycker är lite väl utbredd på forumet.)
Panzerfaust
Ralph

Ta det inte så hårt, men visst. Jag förstår dig. Det gör jag.
Men om jag säger såhär.. Du, någon som kallar sig ralph. Kommer med va dina kompisar har sagt medan achilleos säger vad han anser, då tror jag på achilleos mer. Varför? Han är blå/gul därav kan jag dra slutsatsen att han faktiskt är den han utger sig för att vara. Därav litar jag mer på honom än någon som har massa kompisar och brorsors instruktörer som källa. Du skulle likagärna kunna sitta och hitta på hälften av dessa kompisar, det vet ju inte jag. Eller hur?

Det är inte synd om FBU/u på något sätt. Och du är inte någon hjälte som för ungdomarnas talan. Skall jag vara ärlig sk-iter jag fullständigt i om du skriver att du är ÖB eller om du skriver att du är FBU/u.
Men faktum är att många gånger har inte FBU/u här på forumet annat att komma med än kompisar och brorsor. Inget personligt mot dig.
Om jag säger "inte kompisar igen..." så gör jag det för en reaktion, inte en ny kompis lista. Meningen va väl snarare att du skulle tänka till.
Att du va FBU/uare hadde jag ingen aning om och bryr mig inte heller för den delen. Om du känner att du inte tillför forumet något så, ja då skall du självklart sluta skriva. Men känner du att du har något att komma med och att dina källor är pålitliga och du själv litar på dem så kan ju iaf inte jag hindra dig från att skriva. Men om jag någonsin tvilar på dina eller någon annans källor så säger jag det. Men just när det kommer till gammlingarna här så verkar många känna varran privat och blir därför mer trovärdiga i mian ögon. Är det konstigt?
Är det konstigt att jag har svårt att lita på någon som känner en hel pluton? Hur vanligt är det att en 18 åring som inte gjort vpl och som inte gjort en mission eller liknande har typ 10 kompisar som gjort lumpen som NSKY eller Skyttesold/gb?
Om du är en pålitlig källa så är det ju jag som får släpa arselet i gruset, inte du. Mitt misstag, inte ditt. Men jag fördrar att hålla mig på avstånd och ta det hela med en nypa salt.

För att återgå till ämnet;
Som jag uppfattar det snackar vi om soldaterna, Jämför man en skytte soldat med en NSKY soldat så skiljer det inte alls speciellt mycket. Du kan ju berätta vad det är som skiljer sig så mycket? Om man åker 5 km eller 20km i bandvagn anser inte jag vara stor skillnad. Men sen skiljer det sig ju från förband till förband, men det jag sett av närskydd verkar då likna skytte ganska så mycket, lite mer inriktat mot ett objekt kanske. Men matriell mässigt och hur soldaten fungerar verkar inte vara så överdrivet stor skillnad. En skytte pluton kan ju likagärna få order att hålla ställningar vid ett objekt eller liknande, lika väl som en NSKY grupp/pluton kan få order om att framrycka för att ta ut ett eventuellt hot. Men som sagt, det skiljer sig, men inte mycket. Är då min åsikt.

Se va bra det gick utan kompisar.

EDIT:stavfel
Raffe
@Panzerfaust

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Första och sista stycket är jag helt med på. Visst litar man per automatik mer på en blågul, det gör jag iaf tills motsatsen är bevisad. Och att båda är markstridssoldater och i stort gör samma sak stämmer vad jag vet också. Vad jag ville påpeka med mitt första inlägg var att det dock är en klar skillnad. Något som jag tycker att man ska känna till när man står inför att göra vpl. Exakt var den skillnaden ligger finns det säkerligen folk som kan berätta om mkt bättre än vad jag kan - dvs om jag inte är helt ute och springer.

Men det andra stycket... Vad vill du egentligen ha sagt och vad tror du att jag vill? Jag har aldrig hävdat att jag är någon hjälte eller att det är synd om FBU/u. Att räkna upp polarna jag har som källor kanske inte var rätt sätt att visa min poäng. Jag gjorde det för att visa att det var mer än "bara kompisar". Efter att ha varit med i HvU i 5 år (är 20) har jag väll fler kompisar som gjort vpl och kan mer om det militära än många som inte gjort vpl. Att insinuera att detta inte stämmer känns bara löjligt. Men om du vill så kan du skicka ett PM så får du namn och år de gjorde vpl så kan du kolla upp det :P

Vad som fick mig att skriva föregående inlägg var att jag är trött på attityden att man ska hålla käften om man inte är expert. Det har nämnts förr. Du hade kunnat lämna ute det där med kompisarna, att påpeka att jag inte är någon hjälte eller att du skiter i om jag är HvUare. Det tillför inget gott och är endast otrevligt.
Panzerfaust
Ralph

Det är skillnad ja. Ingen som sagt något annat! Inte vad jag sett iaf.
Men dom är inte specillt stora.
Det va du som drog in FBU, jag vet inte vad du hadde för syfte med detta. Men kännslan jag fick va "oh det är så synd om oss FBUuare vi blir mobbade här".
Det jag vill säga är att jag bryr mig inte om vilken organistation man kommer ifrån. Tycker bara att man som du tycks hålla med om till viss del, är irriterande om man kommer in i en diskussion och drar upp kompisar. Läser man tråden så reagerar man ganska fort när man ser sånt.

Men förövrigt så formulerar du dig bra osv, men just att dra upp polare anser jag förstöra det hela. Sen är det självklart en tolkningsfråga. Men på mitt sätt att tolka och läsa blir sådan ofta irriterande.
Istället för att fråga hur han menade så kommer du med påståenden.
Nog om det. Det är överspelat.

Verkar som vi menar samma sak.

-Slut-

EDIT: @Smocken Vi har ju som du ser slutat! unsure.gif Iaf jag. Och Ralpfh verkar inte bry sig mer heller.

Åver änd aut
Smocken
sluta chatta miffon, pm istället
katten_tiger
hej kommer man vara på mamlen eller ? någon annans stans det var någon som sa något om stridsskolan?
achilleos
Du kommer att vara på Malmen huvuddelen av tiden. Övningar kan ske lite varstans på försvarets övningsfält. Slutövningen som i år gick i Skåne kommer nästa år att gå runt Vättern, i Skövde och Kvarn mm. Där lär du komma att deltaga på ett sätt eller annat. Stridsskjutningar under utbildningen kan komma att ske på Kvarn och under befattningsskedet så samkör man med Bergas närskyddspluton. Då har man gjort så att bäggge plutonernas ksp-skyttar har utbildats på Malmen (Kvarn) och grg-skyttarna har Berga tagit hand om. Allt för att effektivisera utbildningen.
katten_tiger
tack för svar
Skandevall
achilleos Posted den Apr 4 2004, 20:58:
Slutövningen som i år gick i Skåne kommer nästa år att gå runt Vättern, i Skövde och Kvarn mm.

Slutovningen for armèn 2005 kommer att ske i Norrbotten, ialla fall enligt denna artikel Vareld 2003. Det ar ju iofs lite gammal information sa det kanske har andrats.

// Skandevall
achilleos
Det är två slutövningar, en i söder och en i norr. Malmens plutoner deltager i den södra, som går runt vättern.

EDIT: http://www.armen.mil.se/article.php?id=10887
Skandevall
Det är två slutövningar, en i söder och en i norr. Malmens plutoner deltager i den södra, som går runt vättern.

EDIT: http://www.armen.mil.se/article.php?id=10887

Armeoffensiv 2004 bestar av tva slutovningar, en i soder och en i norr, ja. Men jag uppfattar det som du i ditt tidigare inlagg syftar pa den planerade slutovningen for 2005, och den skall sa vitt jag vet hallas i endast ett omrade, Norrbotten. Annars har jag missuppfattat var du menar helt! smile.gif

m v h // Skandevall
achilleos
Enligt "vad jag hört" så planeras det för en ASÖ som skall gå i Skövde, Kvarn och några andra platser runt Vättern våren 2005. Upplägget på slutövningarna är då alltså detsamma som i år och det var därför jag länkade till den sidan.

Det skulle kunna vara så att jag missuppfattat det och den stora slutövningen går i Norrland och den övning jag pratar om bara är en lokal större övning, men jag blir förvånad så är fallet. Har du nån annan källa/länk än just det som Espmark säger i slutet av Våreld 2003, alltså 2 år före slutövning -05. Det hinner rinna mycket vatten under besparingens bro på två år vilket sätter sina spår i planeringen. 7.gif
katten_tiger
hej,, vet du hur många det är som skall rycka in som skyttesoldater på malmen ?
Skandevall
Det skulle kunna vara så att jag missuppfattat det och den stora slutövningen går i Norrland och den övning jag pratar om bara är en lokal större övning, men jag blir förvånad så är fallet. Har du nån annan källa/länk än just det som Espmark säger i slutet av Våreld 2003, alltså 2 år före slutövning -05. Det hinner rinna mycket vatten under besparingens bro på två år vilket sätter sina spår i planeringen.

Nej, jag har ingen annan kalla an den redan lankade artikeln, tyvarr. Som du sager var det redan efter ASO 2003 som detta skrevs sa mycket kan ha forandrats. Jag har fatt for mig att Armèn vartannat ar har en stor gemensam slutovning, och vartannat ar har mindre regionala slutovningar, ofta for forband fran sodra respektive norra Sverige. Har du sedan hort nagon information rorande ASO 2005 som ar mer aktuell an den lankade artikel har jag ingen som helst anledning att misstro dig. Du har sannolikt battre insyn i verksamheten och vad som ar pa gang an vad jag har! smile.gif

// Skandevall
kenshiro
jag ska ryka in i januari 2006..

jag är placerad som skytte soldat på malmen i linköping
befattnings koden är GA900.

jag skulle gärna vilja höra lite från någon som vet vad det innebär och vad man gör- från någon som vet eller kanske någon som har gjort sin värnplikt som detta.

som jag har fattat det så är det inte riktigt samma uppgift som vanliga skyttesoldater..

tack på förhand!
canis
Gå in på www.lumpen.nu och säk på befattningskoden GA900

Malmen linköping torde innebära flygvapnet - där har du befattningsbeskrivningen.
Bliss
Ett hett tips är att lägga frågan i rätt forum dessutom...

Prova pliktverket smile.gif
s2s
[QUOTE=canis,May 10 2005, 14:31 ]Malmen linköping torde innebära flygvapnet - QUOTE]

Nja inte riktigt rätt. Helikopterflottiljen om man ska vara noga. En egen försvarsgren. Alltså: Malmen Linköping = Hellikopterflottiljen

Edit: Grisfingrar
C 2.a pjäs
[quote=s2s,May 10 2005, 15:35 ] [QUOTE=canis,May 10 2005, 14:31 ]Malmen linköping torde innebära flygvapnet - QUOTE]

Nja inte riktigt rätt. Helikopterflottiljen om man ska vara noga. En egen försvarsgren. Alltså: Malmen Linköping = Hellikopterflottiljen

Edit: Grisfingrar [/quote]
"Nja, inte riktigt rätt?"...Arméflyget är väl knappast egen försvarsgren? Men ett eget truppslag, möjligen. Det gäller att peta ut bjälken ur eget öga först... ;)
s2s
Vad jag menade var att hellikopterflottiljen inte ingårvarken armén, marinen eller Flygvapnet.

Så, nu går vi on topic igen ja........
simon
Jo, den ingår väl i Flygvapnet så vitt jag vet?
Kimster
Tråden handlar om frågor kring befattning/inryck alltså flyttas den till Pliktverket

/ Kimster
BlåGul
Krook
Helikopterflottiljen är en del av Flygvapnet.

/Krook
Berger
Hejsan.
Sökt en hel del men hittade bara 2-3 år gammla poster om skyttesoldat på malmen.
Har en hel del frågor och det hade vart kul ifall någon som just muckat från malmen kan säga hur det är och vad man gör. För i dom gammla posterna så lät det rätt rörigt om vad man igentligen skulle göra.
På lumpen.nu står det att man kommer lära sig strid i bebyggelse. Vad innebär det?
Kommer jag ligga ute mycket i fält?
Hur är flotiljen i övrigt? Stor? Liten? Mycket folk?
Vad kommer min huvudsakliga uppgift att vara?

Kan säga att jag läst på lumpen.nu om utbildningen och jag vet vad den innebär i stora drag, men hade vart kul att höra ifrån någon som har gjort det, personligen smile.gif

/Berger

EDIT: Kan ju vara kul att nämna att jag rycker in i januari 2009!
nahoj84
QUOTE (Berger @ Mar 6 2008, 22:20 ) *
Hejsan.
Sökt en hel del men hittade bara 2-3 år gammla poster om skyttesoldat på malmen.
Har en hel del frågor och det hade vart kul ifall någon som just muckat från malmen kan säga hur det är och vad man gör. För i dom gammla posterna så lät det rätt rörigt om vad man igentligen skulle göra.
På lumpen.nu står det att man kommer lära sig strid i bebyggelse. Vad innebär det?

Kan säga att jag läst på lumpen.nu om utbildningen och jag vet vad den innebär i stora drag, men hade vart kul att höra ifrån någon som har gjort det, personligen smile.gif

/Berger

Du kommer att placeras på en av de de två närskyddsplutoner som finns på insatskompaniet.

Insatskompaniet är beläget på Kvarn 4 mil utanför Linköping. Vid kompaniet bedrivs utbildning av c:a 200 värnpliktiga/år.

Besök denna länk: http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=14434

Har du fler frågor efter att ha läst informationen här så kan du fråga via forumet.

/J
Berger
QUOTE (nahoj84 @ Mar 6 2008, 22:31 ) *
Hejsan.

/Berger

Du kommer att placeras på en av de de två närskyddsplutoner som finns på insatskompaniet.

Insatskompaniet är beläget på Kvarn 4 mil utanför Linköping. Vid kompaniet bedrivs utbildning av c:a 200 värnpliktiga/år.

Besök denna länk: http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=14434

Har du fler frågor efter att ha läst informationen här så kan du fråga via forumet.

/J

Tack så myket! Ska kolla länken och åtekommer ifall jag inte fått svar i artikeln!
Tack igen.
Berger
Fick mycket information i artikeln men några frågor kvarstår:
Hur tung utbildning är det igentligen? Hur mycket kommer man vara i fält?
Vad är det jag kommer skydda då jag kommer ingå i en närskyddsgrupp?

/Berger
nahoj84
QUOTE (Berger @ Mar 6 2008, 22:41 ) *

/Berger

Svårt att säga hur tung just du kommer att uppleva den då detta varierar mycket från person till person. Det är dock absolut ingen nackdel att ha god fysisk status innan intryck.

Närskyddsplutoneras uppgift är att skydda insatskompaniet bas, helikoptarar samt ledningsgrupper som verkar ute i terrängen runt basen.

/J
Berger
QUOTE (nahoj84 @ Mar 7 2008, 08:29 ) *
QUOTE (Berger @ Mar 6 2008, 22:41 ) *

/Berger

Svårt att säga hur tung just du kommer att uppleva den då detta varierar mycket från person till person. Det är dock absolut ingen nackdel att ha god fysisk status innan intryck.

Närskyddsplutoneras uppgift är att skydda insatskompaniet bas, helikoptarar samt ledningsgrupper som verkar ute i terrängen runt basen.

/J

Okej. Jag fick en nia på cykeltestet och åtta på styrke och motionerar regelbundet. Då kan ni förstå hur bra det gick på I-testet rolleyes.gif.
Okej. Låter ju faktiskt helt ok! Låter som det kommer vara rätt lite lök.

Tack för informationen
/Berger
mdn
Bra att du sökte! Du skulle också ha ställt din fråga där, för så gör vi här på SoldF. Nu har jag slagit ihop de gamla trådarna om GA900 på hkpflj.

/mdn, BG
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.