Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mitt "lilla" projekt
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
The Swede

Pbv 302H

Detta är en försöksvagn som stått och rostat på P4.
Jag började ifjol somras med att försöka rädda denna vagn från skrotdöden.
Via kontakter med Försöksavdelningen P4, Teknikkontor stridsfordon, FMV, Högkvarteret, SPHF och Pansarmuseet i Axvall har jag nu lyckats rädda vagnen.
Den är nu placerad i Axvall och jag har fått uppgiften att renovera den åt pansarmuseet.
Just nu är den endast ett tomt chassie men förhoppningsvis kommer jag att få tillgång till en "vanlig" 302:a som reservdelsvagn.
Jag kommer att bygga en hemsida där jag kommer att dokumentera renoveringsarbetet.
Jag återkommer med adressen till den.

The Swede pansar2.png
APC-mannen
Det här blir intressant Swede!!! Hoppas verkligen att du håller oss på forumet riktigt uppdaterade nu!

Är motorn också borta? Om så är fallet, kommer vagnen även att bli körbar så småningom?
Gerle
Min idol!

Var kan jag läsa om skillnader mellan H och andra modeller?
simon
Mycket intressant!

Ändå sedan jag följde med farsgubben på övning i stril-pbv302, är jag förälskad i den vagnen!
The Swede
Vagnen är helt tom innuti.
Om vi lyckas få en reservdelsvagn tilldelad är förhoppningen att 302H ska rulla för egen maskin så småningom.

@Gerle

Skillnaden mellan 302H och en vanlig är bandaggregatet, skottgluggarna på sidorna samt observationshuven för skyttegruppchefen.
302H byggdes endast i ett exemplar.
Det har även gjorts försök med annan beväpning på denna vagn.

The Swede pansar2.png
Kanna
Lycka till! Jag håller tummarna för dig.
Gerle
@ Swede tackar!

Ser ut som en glugg/sida?
Nestor
Lycka till med renoverandet ;)
The Swede
Det sitter tre gluggar på var sida samt en i vänstra bakdörren.

The Swede pansar2.png
APC-mannen
@Swede: Efter att renoveringen är klar så småningom, antar jag att du är så slutkörd att du behöver en testförare. Därför ställer jag upp och kör vagnen åt dig... biggrin.gif
Blackadder
nice med observationshuv för pskgrpc, är dom lika invändigt annars?
The Swede
QUOTE (APC-mannen @ Mar 22 2004, 09:34 )
@Swede: Efter att renoveringen är klar så småningom, antar jag att du är så slutkörd att du behöver en testförare. Därför ställer jag upp och kör vagnen åt dig...  biggrin.gif

Kommer aldrig att ske, den vagnen ska jag köra själv biggrin.gif
Du kan dock få åka med som VC om du är snäll. :P

Detta projekt kommer att pågå under ett antal år och jag kommer att behöva all hjälp jag kan få, dels med renoveringsarbetet men även med annat som t.ex bygga min hemsida (vilket jag är kass på själv), komma med goda råd etc. etc.

The Swede pansar2.png
The Swede
QUOTE (Blackadder @ Mar 22 2004, 09:37 )

Nej, inredningen för skyttegruppen är annorlunda.
Tyvärr är vagnen sopren innuti, det enda som finns kvar är durken i stridsutrymmet.
Jag måste försöka få fatt i bilder av inredningen så att jag kan återskapa den.
Jag misstänker att soldaterna suttit rygg mot rygg för att kunna verka genom skottgluggarna.
Det finns även ställ för fyra ak4 på varje sida.
I skottgluggarna satt det tydligen modifierade k-pist m/45.

The Swede pansar2.png
APC-mannen
Det är är häftigt... Har funderat på denna vagn sedan jag såg den första gången -95. Vet att jag frågat tidigare i en annan tråd, men jag fick aldrig något svar från någon, så jag provar igen: är denna vagn byggd så här, eller är det en pbv som modifierats? När byggdes den?
The Swede
Jag "tror" att det är en vanlig vagn som modifierats men jag är inte säker.
Förhoppningsvis kommer alla sådana frågor att kunna besvaras under projektets gång.

The Swede pansar2.png
JBP
jag ställer gärna upp och hjälper till så gott jag kan swede. Dock kan det ju bli lite svårt i sommar pga vissa skäl som du vet om hehe.
Blackadder
QUOTE (The Swede @ Mar 22 2004, 09:41 )
QUOTE (Blackadder @ Mar 22 2004, 09:37 )

Nej, inredningen för skyttegruppen är annorlunda.
Tyvärr är vagnen sopren innuti, det enda som finns kvar är durken i stridsutrymmet.
Jag måste försöka få fatt i bilder av inredningen så att jag kan återskapa den.
Jag misstänker att soldaterna suttit rygg mot rygg för att kunna verka genom skottgluggarna.
Det finns även ställ för fyra ak4 på varje sida.
I skottgluggarna satt det tydligen modifierade k-pist m/45.

The Swede pansar2.png

hehe, gamle vän, för mycket fritid? smile.gif
saknar min vapenhuv :P vilken huvudbeväpning?
The Swede
QUOTE (JBP @ Mar 22 2004, 10:35 )
jag ställer gärna upp och hjälper till så gott jag kan swede. Dock kan det ju bli lite svårt i sommar pga vissa skäl som du vet om hehe.

Lugn du, det här kommer att ta några år innan det är klart.

The Swede pansar2.png
Fu Kjellberg
Snyggt Swede!
Bra att ha något på gång.
Vad säger frugan om det? laugh.gif
Lt. Payne
Kul med kreativitet!

Hoppas att din fru inte reagerar som min när jag köpte min M151a Mutt.
Hon pratade inte med mig på tre dar.. dry.gif
The Swede
Än så länge är det ingen fara.
Hon har väl inte riktigt förstått vad det innebär. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Vc_90
QUOTE (The Swede @ Mar 22 2004, 09:37 )

Överhuvudtaget inte aktuellt!

Ständig Vc för den vagnen är redan utsedd!!! B)

wub.gif Knacka band wub.gif
The Swede
QUOTE (Vc_90 @ Mar 22 2004, 12:19 )
QUOTE (The Swede @ Mar 22 2004, 09:37 )

Överhuvudtaget inte aktuellt!

Ständig Vc för den vagnen är redan utsedd!!! B)

Jasså? biggrin.gif
Vc_90
Börja inte yla om att någon annan har min plats nu Swede, för då kommer momentnyckeln gå lös på vagnen! biggrin.gif

Vc platsen är vigd för Vc....

wigurt
Jävla tufft project The Swede lycka till ska du säga upp dig ifrån jobbet nu eller och låsa in dig i ett väl upplyst garage i 2 år och bara ha en lycka i väggen som frugan kan slänga in lite guldburkar igenom ibland biggrin.gif

Edit: Korvfingrar
Erik_G
Jag kan nog stå ut med att bli förpassad till vapenhuven..... he he he....he..hi...ha...ha....ho...ho

Defender
Ser mycket roligt ut, Vad är det du vill ha hjälp med under renoveringen??? Jag ställer upp med en gång, jag kan hantera svets hyfsat vet hur en vinkelslip fungerar. Har även koll på alla funktioner på ett järnspett.
Vart anmäler jag mig??
The Swede
Ok.

Jag har fått en del erbjudanden om hjälp med det ena och det andra.

Vad händer nu?

På onsdag åker jag upp till Axvall för att samtala med chefen för pansarmuseet om lite praktiska saker runt renoveringen.
Utöver detta behöver vi en lokal att husera i, troligtvis kan vi INTE vara i Axvall på grund av platsbrist.
Om någon har tillgång till lokal i Skövde, Falköping, Tidaholm, Jönköping motsv. så hör gärna av er. den får dock inte kosta något. biggrin.gif

Jag håller på att fixa en första, enkel hemsida där jag presenterar projektet, när den är klar kommer den att finnas på www.pbv302.nu

Själva renoveringsarbetet kommer förhoppningsvis att komma igång framåt sommaren, nu gäller det att samla dokumentation om vagnen samt ragga sponsorer.

The Swede pansar2.png
Hotel Charlie One
@Swede:
Hoppas att du får tag på tidstypiska M113-band också biggrin.gif

Fråga: Varför lutar bakdörrarna utåt? Har det med observationshuven att göra?
The Swede
QUOTE (Hotel Charlie One @ Mar 22 2004, 14:44 )
@Swede:
Hoppas att du får tag på tidstypiska M113-band också biggrin.gif

Fråga: Varför lutar bakdörrarna utåt? Har det med observationshuven att göra?

Naturligtvis ska det sitta M113 band på den, i värsta fall får jag sno från den M113 som står på Axvall. biggrin.gif

Jag har ingen aning om varför bakpartiet lutar utåt men det kan ha att göra med observationshuven.

Jag har inte så mycket info om denna vagnen ännu så all hjälp jag kan få om den är uppskattad.
Ni som bor i Stockholm får gärna bege er till krigsarkivet och rota runt i arkiven.

The Swede pansar2.png
The Swede
Överföringen mellan pbv302.nu och min hemsida är inte klar än. Det borde gå att surfa via pbv302.nu senare ikväll eller imorgon.

The Swede pansar2.png
PingisÖga
Önskar dig lycka till med din ädla renovering smile.gif

PingisÖga
M4A1
Fan vad ballt. Lycka till med renoveringen smile.gif
Fk Bengtsson
Hmmm, nästa modellprojekt kanske???? Malajn.gif
The Swede
QUOTE (Fk Bengtsson @ Mar 22 2004, 16:27 )
Hmmm, nästa modellprojekt kanske????  Malajn.gif

Inte helt omöjligt, det är ju en pbv302 på väg i skala 1/35

The Swede pansar2.png
Lindeberg
Kul projekt, det må jag säga ohmy.gif

The Swede, hojta till om du behöver sjukvårdare eller kalfaktor i vagnen dribble.gif clap.gif
The Swede
QUOTE (Marzocchi @ Mar 22 2004, 18:10 )
Kul projekt, det må jag säga  ohmy.gif

The Swede, hojta till om du behöver sjukvårdare eller kalfaktor i vagnen  dribble.gif clap.gif

Alltid, det vet du.
Sjukvård går det nog åt om Fu Dahlberg och Yman ska hjälpa till. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
*Beem me up, Scotty*
Mattsson
Kan vagnen tänkas vara med på framtida SOLDF IRL träffar?
Om du får en reservdelsvagn från FM, kan jag få skalet?
The Swede
Så fort vagnen är färdig ska den återbördas till pansarmuseet så några nöjesturer blir det knappast.
Det som blir över från en eventuell reservdelsvagn kan jag tänka mig att försvaret vill ha tillbaka för skrotning, om inte så ska jag själv ha prylarna. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Mattsson
Trist :( . Men kan man få "The Grand tour" när vagnen är klar då?
The Swede
Alla som hjälper till får naturligtvis vara med och provåka.

En och annan provtur måste det ju bli om vi lyckas få rull på vagnen.

The Swede pansar2.png
Yman
QUOTE (The Swede @ Mar 22 2004, 18:24 )
QUOTE (Marzocchi @ Mar 22 2004, 18:10 )
Kul projekt, det må jag säga  ohmy.gif

The Swede, hojta till om du behöver sjukvårdare eller kalfaktor i vagnen  dribble.gif clap.gif

Alltid, det vet du.

The Swede pansar2.png
*Beem me up, Scotty*

Mjaa, du menar "Om Fu Dahlberg ska hjälpa till"... Kan ju bränna sig som faan på kaffebryggaren om han har otur biggrin.gif

Själv har jag ju både mek och sjv utbildning så jag ska nog kunna sköta mig själv :P

//Y
The Swede
Jag tänkte mer på om ni två ska vara med samtidigt, inte på hur många tummar ni eventuellt har mitt i handen. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Fu Dahlberg
QUOTE (The Swede @ Mar 22 2004, 18:24 )

Japp biggrin.gif laugh.gif
vad var det Yman kläckte ur sig... "... råka svetsa fast Fu Dahlberg i fronten" blink.gif biggrin.gif
Mattsson
Jag vill åka pbv 203H, nej jag ska åka pbv 203H, where do I sign up and for what?
Fk Bengtsson
QUOTE (Mattssonmannen @ Mar 22 2004, 19:29 )
Jag vill åka pbv 203H, nej jag ska åka pbv 203H, where do I sign up and for what?

En annan tråd kanske??? Vet inte om det finns någon PBV203H 7.gif
Mats
Kul att se!

Kommer ni få vanlig pebba till Axvall också?

Är det något nytt på Pbv i 1/35 fronten?
The Swede
QUOTE (Mats @ Mar 22 2004, 20:55 )
Kul att se!

Kommer ni få vanlig pebba till Axvall också?

Är det något nytt på Pbv i 1/35 fronten?

Det är meningen att ett exemplar av varje stridsfordon som fasas ut ska placeras på Axvall så det kommer nog en 302:a dit så småning om.

Angående pbv302 i skala 1/35 så har jag inte hört något nytt.
Så fort jag vet mer kommer jag att berätta det här.

The Swede pansar2.png
lvkv skytt
Somliga har vad de gör för en tid framåt i alla fall! Dock så är jag själv svag för pansar i alla slag så jag har full förståelse för projektet pansar2.png
PingisÖga
Kan ställa upp och mecka lite sida om du vill Pm:a mig om du behöver hjälp med att sätta up en smile.gif
Det vore en ära att få göra det:)

PingisÖga FN1.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.