The Swede
Sep 29 2007, 14:45
Jaha, ännu en Axvall-dag till ända.
Idag var det ingen meckdag i egentlig mening utan jag var där för att hjälpa till med stridsfordonsförevisningen.
Jag passade dock på att mecka lite mellan varven.
Jag monterade de sex inre bärhjulen, de yttre kommer vi montera nästa gång efter att vi tvättat dom med högtryckstvätten.
I övrigt ägnades dagen åt att köra pbv 302 och snacka en massa skit.
Tyvärr hade jag ingen möjlighet att ta bilder då jag var fullt upptagen att köra men i det fallet litar jag på Skuggan och Olga-Belle.
The Swede
Skuggan
Sep 29 2007, 14:56
ja, din vagn fotade jag inte, men Olga-Belle var nog flitigare på det området

tack för åkturerna än en gång ;)
Vad kommer att hända med projektet när museet ska flytta till Strängnäs? Hinner ni klart, får ni behålla en lokal tills ni är klara, eller måste ni lämna över till några andra eldsjälar?
Det står att samlingarna i Axwall ska stå "så länge som möjligt", men inte så mycket mer...
Källa:
http://www.pansarmuseum.se/
The Swede
Oct 1 2007, 15:29
Det finns en egen tråd om Axvall klistrad i TPC, där behandlas bl.a frågan om en eventuell flytt.
I korthet kan jag dock säga att en flytt är långt från beslutad på politisk nivå även om Braunstein på SFHM anger att beslutet är fattat.
Vad gäller vårt projekt så hoppas vi bli klara till nästa sommar och då har inget museum flyttat.
Om det tar längre tid så för jag diskussioner med Strängnäsfolket ängående en lösning så vi kan få slutföra projektet.
The Swede
Jag tänkte inte ens på att söka någon annanstans än här i tråden
Låter bra att ni får mecka klart, jag ser fram emot att se den när den är klar!
Skuggan
Oct 1 2007, 19:55
The Swede..
om nu Pansarmuseet skall ha körningar ett par gånger varje år, finns det då möjlighet att kanske få sig en sväng med Udes 08 när den är klar?

för jag antar att du kommer knäcka extra som förare på den
The Swede
Oct 1 2007, 20:56
Finns väl en viss risk att jag kommer att ta ett varv eller två med Helge om vi får fart på den, ja.
QUOTE (The Swede @ Oct 1 2007, 21:56 )

Finns väl en viss risk att jag kommer att ta ett varv eller två med Helge om vi får fart på den, ja.

Tro inte att du inte måste dela med dig av det goda..

/E
The Swede
Oct 6 2007, 19:22
Den gode webmastern håller på för fullt med uppdatering, borde vara klart inom de närmsta tre sekunderna eller nått.
Tyvärr strular pbv302.nu för tillfället så använd
http://www.xplane.se/pbv302/ temporärt.
The Swede
The Swede
Oct 23 2007, 20:02
Info.
Nästa tisdag, 20.00 sänds det avsnitt av "Meningen med livet" där reportaget om vårt projekt visas.
http://tv4.se/tvtabla/episode/486553.htmlThe Swede
Lindeberg
Oct 23 2007, 20:35
Ska bli kul att se.
Mattsson
Oct 23 2007, 21:11
Alltså har det inte börja gå överstyr nu? Först renovera en pebba och sedan bygga en pansarvagn?
Thord Wedmans stora passion är pansar. Kristoffer träffar honom i Axvall där han håller på att bygga en pansarvagn. Kristoffer får även testa på att köra en vagn
Honken
Oct 23 2007, 21:31
För oss som saknar TV, finns det möjlighet att se avsnittet på andra vägar?
The Swede
Oct 24 2007, 13:25
QUOTE (Honken @ Oct 23 2007, 22:31 )

För oss som saknar TV, finns det möjlighet att se avsnittet på andra vägar?
Så vitt jag vet sänds det inte via tv4+ hemsida så sorry, du får väl leta upp nån som har en tv om du vill se det.
@Mattsson
Oj, vad hemskt. En medarbetare på tv 4+ har råkat skriva lite fel.
Går jorden under nu eller?
Finns det någon ädel själ som kan spela in avsnittet och skicka till mig.
Somliga har inte TV4Plus tillgängligt..
Lethal_Impact
Oct 24 2007, 15:01
Oj oj, ska han bli rikskändis nu?
(kanske man ska be om en autograf snart....)
QUOTE (Berg @ Oct 24 2007, 14:31 )

Jag schemalade inspelning av programmet nu.
Har dock inte provat att lägga över någon inspelning på datorn än, med det visar sig.
Har du nån FTP eller liknande?
johanp
Oct 24 2007, 15:22
QUOTE (Lethal_Impact @ Oct 24 2007, 16:01 )

Youtube...
The Swede
Oct 24 2007, 17:23
QUOTE (johanp @ Oct 24 2007, 16:22 )

QUOTE (Lethal_Impact @ Oct 24 2007, 16:01 )

Youtube...

Upphovsrätt?
Mattsson
Oct 24 2007, 20:42
QUOTE (The Swede @ Oct 24 2007, 14:25 )

@Mattsson
Oj, vad hemskt. En medarbetare på tv 4+ har råkat skriva lite fel.
Går jorden under nu eller?

Nene, min värld gick under när jag steg upp ur sängen imorse, och igår och i förrgår och i..........
Allvarligt talat så blir man lite oroliga att nörderierna har tagit för stora proportioner. (om det ens är möjligt?)
Just nu ligger en teasertrailer ute på tv4:s hemsida.
Det är inte utan en liten tår man mentalt är tillbaka i lötgärdesbacken med ett tiotal pebbor brummande på tomgång
Erik_G
Oct 30 2007, 15:50
Jämrans linslus han är, den där Thord. Först med i Sydnytt, sen ett halvt teveprogram på tv4, allt inom loppet av en vecka.
Skulle inte förvåna mig om han dyker upp på galapremiärer gullandes med Christer Lindarw, i en Hänt Extra nära dig..
/E
Lindeberg
Oct 30 2007, 16:26
QUOTE (Danne @ Oct 30 2007, 15:19 )

Just nu ligger en teasertrailer ute på tv4:s hemsida.
Coolt. Ska bli riktigt roligt att se hela inslaget
The Swede
Oct 30 2007, 16:34
QUOTE (Erik_G @ Oct 30 2007, 15:50 )

Jämrans linslus han är, den där Thord. Först med i Sydnytt, sen ett halvt teveprogram på tv4, allt inom loppet av en vecka.
Skulle inte förvåna mig om han dyker upp på galapremiärer gullandes med Christer Lindarw, i en Hänt Extra nära dig..
/E
Glöm inte Sydsvenska Dagbladet.
http://sydsvenskan.se/malmo/article276051.ece
riktiga män har kört pbv302 på Balkan
Word!!!
skönt at gemeneman fick höra lite facktermer! Köttstaket styrkonväxel, bollhav..
nästan så man ryser när man ser en pebba på tv! SÅ

jävla fin vagn!
Stocken
Oct 30 2007, 20:32
Inslaget finns inspelat (VHS)...
Och "när går nästa tåg till Axvall?"

... jag vill åka pansarbandvagn...

/Stocken
QUOTE (Berg @ Oct 24 2007, 13:31 )

Skuggan
Oct 30 2007, 20:36
jag höll på att bryta ihop när du pratade om bollhavet och köttstaketet.... dock mest åt christoffers totala okunskap

och.... den vagnen har jag vevat vapenhuv på

(fan att jag inte visste vart grovrikten satt)
swede.... nån gång får du ge mig en körlektion i nån av vagnarna
SWEDE du är våran hjälte!
Pansardvärg
Oct 30 2007, 21:25
Hörde att du sa att det var 25mm´s kanon..var det en felsägning eller var det 25 mm på 302H?
The Swede
Oct 30 2007, 21:35
QUOTE (Pansardvärg @ Oct 30 2007, 21:25 )

Hörde att du sa att det var 25mm´s kanon..var det en felsägning eller var det 25 mm på 302H?
Bara för att jag är snäll idag så ska jag inte tvinga dig att söka svaret i tråden.
Ja, Pbv 302H är beväpnad med en 25mm Mauser.
Pansardvärg
Oct 30 2007, 21:35
Sedärja...thanx..
Var inne på din "projekt-"sida och letade först men hittade ingen info om kanonen...
Bra inslag och ett i övrigt skönt program!
Det blev ju ett underbart inslag om projektet Swede, älskar verkligen reaktionen på bollhave och köttstaket........jag garvade rätt frisk när du berättade om det, men det var inget i mot när jag nu såg det i sändning.

Bra inslag som kommer att sparas för eftervärlden.
Såg det just (var tvungen att vänta lite, frugan kom hem och ville ha mat. Nyss. Det är inte läge att tjafsa med en gravid kvinna i det läget ;), det blev mycket bättre än vad jag trodde att det skulle bli!!
Programledaren hade inte så stor koll, men det uppvägdes av Swedes lugna stämma. Det verkade som ni hade haft en kul dag...
The Swede
Oct 30 2007, 21:54
Han hade ganska bra koll men för att det skulle bli rolig tv spelade han lite okunnig.
Kristoffer är förövrigt en riktigt rolig kille, en clown.
The Swede
vafan, min kompis ahde inte spelat in det. Är det någon ädel själ som kan fixa en kopia åt mig ändå?
Erik_G
Oct 30 2007, 22:37
QUOTE (The Swede @ Oct 30 2007, 16:34 )

Jag måste vara blind, men i sydsvenskans artikel ser jag bara Glenn och undertecknads mage..

du....mysiga killen..
/E
Lethal_Impact
Oct 30 2007, 22:49
Ni tror inte på f*n att jag ställde in timern på fel tid?
Efter att ha slagit mig själv blodig försöker jag hitta tid för repris eller en vänlig själ därute...
Stocken
Oct 30 2007, 22:52
Vad för bil är det på bild 2 i bildspelet i Sydsvenskans artikel? Framtill ser det ut som en Volvo PV och baktill som en FIAT 600...
Rickard N
Oct 30 2007, 23:23
QUOTE (The Swede @ Oct 30 2007, 21:35 )

QUOTE (Pansardvärg @ Oct 30 2007, 21:25 )

Bara för att jag är snäll idag så ska jag inte tvinga dig att söka svaret i tråden.
Ja, Pbv 302H är beväpnad med en 25mm Mauser.
Fanns det fler 302H?
R - Förvirrad
Magnus
Oct 30 2007, 23:29
Jag fattade lika lite om bollhav och köttstaket som programledaren, och jag fattar fortfarande inte. Kan någon vänlig själ förklara?
/Magnus, som gjorde lumpen inom flyget...
Erik_G
Oct 30 2007, 23:30
QUOTE (Rickard N @ Oct 30 2007, 23:23 )

Fanns det fler 302H?
R - Förvirrad
Bara en, och den hade under delar av sin karriär en 25mm akan monterad, och innan dess hade den en 20mm akan i vanlig vapenhuv. Eftersom det är ett försöksfordon har den haft lite olika skepnader. Därför kan du se två olika bilder på 302H med två olika utseenden.
För er som fortfarande är förvirrade så var alltså den vagn som framfördes av den "mysiga killen" (Fan, Thord vad du kommer få höra detta) i inslaget en vanlig Pbv 302A med M113-band, som muséet har.
Hoppas ni beundrade den vackra vitmålade interiören på "vår" vagn. Som ny, inte sant?

/E
Erik_G
Oct 30 2007, 23:31
QUOTE (Magnus @ Oct 30 2007, 23:29 )

Jag fattade lika lite om bollhav och köttstaket som programledaren, och jag fattar fortfarande inte. Kan någon vänlig själ förklara?
/Magnus, som gjorde lumpen inom flyget...
Bollhav = utrymmet där soldaterna sitter
Köttstaket = soldat
/E
Stocken
Oct 30 2007, 23:40
Så klart jag beundrade den vackra interiören i vagnen! Hihi vad skulle man
annars göra

...
Men det är en liten sak jag undrar. Vad står "H" i Pbv 302H för?
/Stocken
Rickard N
Oct 31 2007, 01:10
QUOTE (Erik_G @ Oct 30 2007, 23:30 )

QUOTE (Rickard N @ Oct 30 2007, 23:23 )

Fanns det fler 302H?
R - Förvirrad
Bara en, och den hade under delar av sin karriär en 25mm akan monterad, och innan dess hade den en 20mm akan i vanlig vapenhuv. Eftersom det är ett försöksfordon har den haft lite olika skepnader. Därför kan du se två olika bilder på 302H med två olika utseenden.
För er som fortfarande är förvirrade så var alltså den vagn som framfördes av den "mysiga killen" (Fan, Thord vad du kommer få höra detta) i inslaget en vanlig Pbv 302A med M113-band, som muséet har.
Hoppas ni beundrade den vackra vitmålade interiören på "vår" vagn. Som ny, inte sant?

/E
Men.... eeehhhhh..... The Swede skrev ju för två sidor sen att 25mm-huven aldrig suttit på er vagn...
Lindeberg
Oct 31 2007, 01:18
QUOTE (Stocken @ Oct 30 2007, 22:52 )

Vad för bil är det på bild 2 i bildspelet i Sydsvenskans artikel? Framtill ser det ut som en Volvo PV och baktill som en FIAT 600...
Fiat 500.
Brukar titta på programmet, och detta inslag var ju en höjdare. Bra jobbat!
Erik_G
Oct 31 2007, 08:47
QUOTE (Rickard N @ Oct 31 2007, 01:10 )

Men.... eeehhhhh..... The Swede skrev ju för två sidor sen att 25mm-huven aldrig suttit på er vagn...

Nja..
Alltså, det fanns TVÅ olika vapenhuvar med 25mm akan, en med en oerlikon, samt en med en mauser.
Vapenhuven med mauserkanonen var den som satt på vår vagn.
http://www.xplane.se/pbv302/SE/060112_nyhetsblad.php/E
Liquid
Oct 31 2007, 10:45
Fan! Missade också. Får man stå sitt kast eller finns det på webb-tv, repris eller motsv? Någon vänlig själ kanske kan lägga upp på YouTube?
Edit: Hittade, repris söndag 4 november 00:05 TV4+
The Swede
Oct 31 2007, 14:14
QUOTE (Erik_G @ Oct 30 2007, 22:37 )

QUOTE (The Swede @ Oct 30 2007, 16:34 )

Jag måste vara blind, men i sydsvenskans artikel ser jag bara Glenn och undertecknads mage..

du....mysiga killen..
/E
Testa att läsa artikeln istället för att bara kolla på bilden.
Erik_G
Oct 31 2007, 14:42
QUOTE (The Swede @ Oct 31 2007, 14:14 )

Testa att läsa artikeln istället för att bara kolla på bilden.

Jo, men villkoret för att vara linslus är ju att man fastnar på bild.. och även om du är med överallt annars så verkar du inte fastnat på sydsvenskans minneskort i alla fall :P
/E
jonsson
Oct 31 2007, 17:40
QUOTE (Jimbo @ Oct 30 2007, 20:30 )

riktiga män har kört pbv302 på Balkan
Word!!!
skönt at gemeneman fick höra lite facktermer! Köttstaket styrkonväxel, bollhav..
nästan så man ryser när man ser en pebba på tv! SÅ

jävla fin vagn!
Det stod ju för böveln att "Riktiga män har spakat pbv 302 på balkan"
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.