The Swede
May 28 2005, 17:17
Så, det blev inget meckande förra lördan men idag var vi där några stycken.
Det känns härligt att äntligen komma igång efter så lång tid.
Det finns ju inte speciellt mycket att mecka med på vagnen just nu då den i princip är ett tomt skal men vi monterade iallafall bort skjutkulorna, dessa har jag nu hemma hos mig och dom ska monteras isär, slipas och grundmålas.
I övrigt skar vi bort en av två täckplåtar som monterats i stridsutrymmet framför skjutkulorna.
Bilder kommer senare ikväll eller i morgon.
The Swede
The Swede
May 28 2005, 20:25
Här kommer lite utlovade bilder:

Vagnen hade ställts undan och vi var tvugna att dra fram den närmre museet för att kunna komma åt elström, tyvärr hade P4 parkerat en Tgb 40 precis bakom dragstången
Detta innebar att vi fick börja med att dra vagnen vinkelrätt åt höger med hjälp av vajer.

Man ska ha husvagn.......

Sista skjutkulan monteras bort.

Denna plåt skulle tas bort.
Den sattes dit för att kunna montera de vanliga stolsramarna men gör inte längre någon nytta.

Full fart med vinkelslipen, vilken skillnad det blev när jag bytte orginalskivan som följde med i köpet mot en "riktig" kapskiva.

Vätskepaus

Så, plåten är loss. Det sitter en likadan på höger sida men den tar vi nästa gång.

Så, mycket trevligare.
The Swede
Lindeberg
May 28 2005, 20:36
Detta mina vänner är MÖP-porr i dess högsta klass.
Bra jobbat, The Swede. Keep up the good work. Semestern är redan planerad, klockrent!
Sytare
May 28 2005, 20:54
Säg till om du behöver en arbetsledare som kan svinga med piskan över huvudet... ;)
Skall bli kul att se hur 302 Helge blir när den är färdigställd.
The Swede
May 28 2005, 21:00
QUOTE (Sg Toll @ May 28 2005, 21:54 )
Säg till om du behöver en arbetsledare som kan svinga med piskan över huvudet... ;)
Arbetsledare?
Va fan tror du jag är? ;)
Detta kanske är en dum fråga, men när beräknar du att du ska vara klar med detta projekt?
The Swede
May 28 2005, 22:18
Har ingen aning.
Det kan ta ett år, det kan ta tio år.
Mycket hänger på vilken uppbackning vi får från FM.
När får vi den reservdelsvagn vi blivit lovade?
Får vi någon rep-sats?
Hur mycket tid har jag själv att lägga på detta?
Etc etc etc
Skuggan
May 29 2005, 11:07
hmm... du borde försöka få ordning på din PBV 302H sida så hela väääärlden kan följa dina framsteg

btw... sade jag att jag anmäler mig som frivillig att hålla verktyg och vara ivägen? :P
nåja, kanske kan slå lite med nån slägga också ;)
Lindeberg
May 29 2005, 15:39

Men The Swede, det där ska ju vara min uppgift. Jag erbjuder ju dig mina kalfaktortjänster redan på sidan ett i tråden.
;)
The Swede
May 29 2005, 16:39
QUOTE (Lindeberg @ May 29 2005, 16:39 )
Men The Swede, det där ska ju vara min uppgift. Jag erbjuder ju dig mina kalfaktortjänster redan på sidan ett i tråden.
;)
Ja, jo, men du var ju inte med i går så då fick jag sköta det själv......
Sytare
May 29 2005, 17:30
Måste bara fråga: Jag ser två kåsor. Vem är det som skulle ha Cola?
Samt, vem var det som var med dig?
The Swede
May 29 2005, 17:45
Erik_G var med hela dan och Yman trillade förbi framåt eftermiddagen.
Det är Erik som är fotograf.
Erik_G
May 29 2005, 18:09
Hävvy mättall..
Lindeberg
May 29 2005, 21:55
QUOTE (The Swede @ May 29 2005, 18:45 )
Erik_G var med hela dan och Yman trillade förbi framåt eftermiddagen.
Det är Erik som är fotograf.
Yman känner man igen på det gula armbandet på en av bilderna ;)
edit: Eriks gestalt speglas på flera bilder i den högglanspolerade lacken.
The_mistaken
May 29 2005, 22:45
Kul att se att det går framåt, det var ett tag sen jag var inne och kollade här men lite har iallafall hänt sen sist
Hoppas allt går snabbt och smärtfritt ;) iofs så kan The Swede sitta och dricka kaffe och leda arbetet medan dom frivilliga från forumet hugger in på grovarbetet
Är det tänkt att den ska vara körbar eller är motor bara en bonus än så länge?
/Mistaken
QUOTE (Lindeberg @ May 29 2005, 22:55 )
Yman känner man igen på det gula armbandet på en av bilderna ;)
Hahahaha, Skönt att se att någon har koll på en
Tänkte precis göra ett inlägg för att meddela att den blekfeta armen som syns på en bild tillhör mig, men det behövdes ju inte.
Kan meddela att det var mycket kul att se arbetet, och för en pansar-analfabet som jag blir det bara roligare gång för gång. Men jag saknar fortfarande rotorblad på Axvall....
Förövrigt alltid lika kul att träffa på grabbarna, kände mig tillbaka skickad till GSUn när jag hörde The Swedes myndiga stämma eka över slätta
//Y
The Swede
Jun 2 2005, 20:34
Nu är hemsidan uppdaterad tack vare ErikG.
Det återstår fortfarande en hel del att göra men det rör på sig.
The Swede
PBV302.NU
Skuggan
Jun 2 2005, 21:18
The Swede, du kan ju vara så snäll att skriva när ni skall jobba på vagnen, det kan ju hända att någon mer tittar förbi (gäller inte bara mig)
ju fler som jobbar desto fortare går det. (eller?)
;)
QUOTE (Erik_G @ May 29 2005, 18:09 )
Hävvy mättall..

Riktigt läcker bild!
Det ska sägas att hemsidan för detta projekt är snygg och informativ, detta är i mitt tycke och smak.
Mvh Per
@Erik_G
Trevlig sida det där. Bra jobbat.
M00nStalker
Jun 2 2005, 21:37
Håller med Skuggan om att ni gärna får skriva när ni ska vara där och jobba då man ju bor i trakterna (om det inte är superhemligt, jag menar ryssen får ju inte få reda på det här eller hur

)
QUOTE (Sg Toll @ Jun 2 2005, 21:34 )
@Erik_G
Trevlig sida det där. Bra jobbat.
Tackar
Skall sägas att den baserar sig på en site som Xteam gjorde som i sin tur var baserad på ett layoutförslag från undertecknad...
När jag fick ordern att uppdatera siten passade jag på att fräscha upp den litegranna och bygga om den efter hur jag brukar jobba.
/E
@The Swede jag har kommit på vad jag vill ha för Corduran du fick av mej en liten åktur när vagnen är färdig ..
BTW snyggt jobbat ............
404 Skenberg
Jun 3 2005, 02:28
Erik-G o The Swede
Kul att se pbvn har börjat donas med.
Har jag möjligheten så kommer jag uppom och kanske giver er ett handtag under min semester
Mvh
404 Skenberg
APC-mannen
Jun 3 2005, 07:51
Jag känner mig lite stolt, läste på sidan att the Swede "först fick reda på denna vagn under en diskussion på forumet SoldF.com under 2001". Jag har varit fascinerad av denna vagn sedan den första gången jag såg den i Skövde och tog upp detta i någon tråd för något år sedan, kanske det var det som väckte Swede's intresse?!

EDIT: Men vart tog bilderna på hemsidan vägen ?
Bra, snygg, och lättnavigerad sida!
Hatten av!
Ahhh härligt att ni har startat med jobbet, lite besviken är jag swede att du inte ringde och sa att du skulle upp och jobba på vagnen :( ville ju med ju... se nu till att höra av dej i god tid innan nästa gång så man kan få skita ner sig lite B)
/JBP
Hur var det, fick du/ni(?) en reservdelsvagn?
The Swede
Jun 3 2005, 16:44
@APC-mannen.
Sidan är under upp-/ombyggnad och ErikG har valt att ta bort bildarkivet för stunden.
Huruvida det kommer tillbaka får vi se.
@Simon.
Vi jobbar på det.
@JBP
Wilco
The Swede
APC-mannen
Jun 3 2005, 20:21
Har jag fattat det hela rätt att detta var från början en standard-pbv som var ute på något förband? Eller var det en helt ny pebba som byggdes om? Fascinerande är den i alla fall, hoppas verkligen att ni får "till den" så att man kan komma och kika på den på muséet.
The Swede
Jun 3 2005, 20:27
Med tanke på att den byggdes om 1975 så är det nog troligt att det är en vanlig vagn som är ändrad.
Nu vet jag dock inte hur länge leveranserna pågick så jag ska inte svära på det.
The Swede
The Swede
Jun 3 2005, 21:23
En skjutkula isärtagen:

Ganska simpel konstruktion.
The Swede
Maskirovka
Jun 3 2005, 21:27
QUOTE (The Swede @ Jun 3 2005, 21:23 )
En skjutkula isärtagen:

Ganska simpel konstruktion.
The Swede

Jag fattar inte konstruktionen riktigt. Varför är de två "skytteplatserna" vinklade inåt mot vagnen. Borde de inte vara vinklade utåt för att få bättre skyttevinkel?
Maskirovka
Jun 3 2005, 21:28
QUOTE (The Swede @ Mar 22 2004, 09:20 )
Det sitter tre gluggar på var sida samt en i vänstra bakdörren.

The Swede

Tänkte på den här bilden, de två yttersta skyttegluggarna är vinklade inåt, borde inte det vara utåt?
jake the snake
Jun 3 2005, 21:30
Man kanske täcker samma skjutområde utan att göra vagnen bredare?
Plus att det inte blir så trångt i vagnen för skyttarna. De får ju mer svängrum med den här konstruktionen.
Maskirovka
Jun 3 2005, 21:32
QUOTE (jake the snake @ Jun 3 2005, 21:30 )
Plus att det inte blir så trångt i vagnen för skyttarna. De får ju mer svängrum med den här konstruktionen.
Smart!!! Fan va korkad jag är
Får väl skylla på fredagsgroggen (White Russian, länge sedan jag drack sprit)
jake the snake
Jun 3 2005, 21:34
Ohh, White russian........
/me sneglar mot barskåpet och en liten näpen 18-åring från skottland.
Maskirovka
Jun 3 2005, 21:35
QUOTE (jake the snake @ Jun 3 2005, 21:30 )
Jag tänkte liksom gamla borgar där man började med utstående värn i hörnen just för att kunna skjuta fienden från alla vinklar, som sagt. Det är fredagsgroggen som talar
Maskirovka
Jun 3 2005, 21:41
QUOTE (jake the snake @ Jun 3 2005, 21:34 )
Ohh, White russian........
/me sneglar mot barskåpet och en liten näpen 18-åring från skottland.
Oh, i like. Jag är såld på Bowmore men jag gillar även blended, eller all whiskey egentligen. Drack thailändsk "wiskhey" förra helgen, bryggt på sockerrrör. Smakar som en blandning mellan blended och rom, helt ok att skölja ner med cola dock (så gör tydligen thailändarna).
Norr om Gävle (Mackmyra) startade dom förresten för några år sedan ett destilleri, jag är delägare i en tunna där (lagras ngnstans i stockholms skärgård tjuvholmen?). Om ett par år är den drickfärdig

spännande
The Swede
Jun 3 2005, 22:29
QUOTE (The Swede @ Jun 3 2005, 21:27 )
Med tanke på att den byggdes om 1975 så är det nog troligt att det är en vanlig vagn som är ändrad.
Nu vet jag dock inte hur länge leveranserna pågick så jag ska inte svära på det.
The Swede

Efter att ha granskat mina dokument kan jag fastslå att det är en vanlig vagn som byggdes om, dock 1976, inte 75.
The Swede
APC-mannen
Jun 3 2005, 23:19
Blev den ombyggd på Miloverkstaden i Skövde eller var det kanske på Hägglunds?
Vet någon förresten något om de omryktade ombyggnationerna av pebborna som skulle ske under slutet av 90-talet? Det talades ju om att sätta in automatlåda bl.a., eller var det bara ett rykte?
The Swede
Jun 3 2005, 23:31
Den byggdes om på Hägglunds.
Även jag har hört att man gjort prov med automatlåda samt överlagrad styrning men kan inte bekräfta något.
The Swede
APC-mannen
Jun 3 2005, 23:41
QUOTE (The Swede @ Apr 8 2004, 08:17 )
Jag har nu fått dokumenten från SPHF.
Det är 11 sidor med beskrivning av försöken, frågeställningar samt svar och en sida med några fotokopierade bilder.
Är detta något som du har möjlighet att lägga upp för allmän beskådning?
Du skrev även för 1 år sedan att andra typer av beväpningar testats på denna vagn, innebär det att den aldrig haft vanlig vapenhuv med 20 mm akan i H-utförande? Hur ser er planer ut när det gäller vapenhuven?
The Swede
Jun 3 2005, 23:44

Från början hade den vanlig vapenhuv och normalt bandaggregat.
Problemet nu är att vagnen är ombyggd för 25mm vapenhuv och då passar inte den vanliga huven.
Vi håller dock på att försöka ragga tag i 25mm-huven, lyckas inte det får vi helt enkelt bygga om vagnen igen så att en vanlig huv passar.
Vad gäller dokumenten från SPHF vet jag inte riktigt om jag kan/får lägga upp dom, ska kolla det nästa helg på årsmötet.
The Swede
APC-mannen
Jun 3 2005, 23:57
QUOTE (volvo_viking @ Apr 9 2004, 16:33 )
I filmen som finns på maskinkyddarnas hemsida finns en liknande vagn. Det är en film med diverse prototyper. Jag har inte filmen för stunden så jag kan inte jämföra vagnen med dina bilder men kanske, kanske?
Maskinskyddarna:
http://home.swipnet.se/~w-33916/ Var det någon som kollade in dessa filmer nån gång?
Maskirovka
Jun 3 2005, 23:58
QUOTE (The Swede @ Jun 3 2005, 23:44 )
Problemet nu är att vagnen är ombyggd för 25mm vapenhuv och då passar inte den vanliga huven.
Vi håller dock på att försöka ragga tag i 25mm-huven, lyckas inte det får vi helt enkelt bygga om vagnen igen så att en vanlig huv passar.
Vad gäller dokumenten från SPHF vet jag inte riktigt om jag kan/får lägga upp dom, ska kolla det nästa helg på årsmötet.
The Swede

Vad var skillnaden egentligen? Den lilla inbuktingen med 3 fireholes?
The Swede
Jun 4 2005, 00:02
QUOTE (Maskirovka @ Jun 4 2005, 00:58 )
QUOTE (The Swede @ Jun 3 2005, 23:44 )
The Swede

Har du överhuvudtaget läst tråden?
APC-mannen
Jun 4 2005, 00:02
QUOTE (Maskirovka @ Jun 3 2005, 22:58 )
QUOTE (The Swede @ Mar 22 2004, 07:22 )
Skillnaden mellan 302H och en vanlig är bandaggregatet, skottgluggarna på sidorna samt observationshuven för skyttegruppchefen.
302H byggdes endast i ett (ev. två) exemplar.
Det har även gjorts försök med annan beväpning på denna vagn.
The Swede
Jun 4 2005, 00:04
Här en bild på vagnen med ändrat bandaggregat:

Notera att bärhjulen satt tvärt om mot vad dom gör nu.

25mm vapenhuv.
@APC-mannen
Jag har filmerna hemma men har inte lyckats hitta något med 302H, får ta och kolla dom en gång till vid tillfälle.
The Swede
APC-mannen
Jun 4 2005, 00:04
@Swede: Trevlig bild! Jag hade aldrig fattat att VC hade nån form av periskop, måste missat det totalt om det varit tal om det tidigare! Antar i alla fall att det är det som sticker upp?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.