Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mitt "lilla" projekt
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Lynx_39
(LOL)
JBP
Oz.....your the man.... ROTFLMAO Glockren bild, Swede kommer sätta i halsen. laugh.gif
PerL
Ska bli mycket intressant att se PBV i nyskick.
Bra projekt!

Reservdelsgrp BA03 FN1.gif
johnson
Tycker att det har varit tyst om detta projekt nu ett tag, hur går det ?
The Swede
Just nu händer inte speciellt mycket.
Vagnen står i ett garage uppe i Axvall och väntar.
Jag har i dagarna fått svar på en förfrågan till P4 angående mekplats.
Tyvärr fanns det inget utrymme där men dom trodde att det kunde bli plats över i Axvall framåt hösten.
I övrigt försöker jag samla information om vagnen och de försök som genomförts.
Jag har folk som hjälper mig söka på krigsarkivet och armémuseet (om dom inte glömt bort alltihop) ;)
Jag har även blivit lovad material från FMV som jag väntar på.

The Swede pansar2.png
The Swede
Jag har nu varit i Axvall och hälsat på min lilla älskling. biggrin.gif

Den står i ett garage tillsammans med en Bgbv90-prototyp och en Strf 9040-prototyp bl.a.
Det står även fyra pall med diverse reservdelar där, bl.a en vapenhuv.
Jag pratade även med C FÖS (eller om han var C Teknikkontor fordon) idag på årsmötet för föreningen pansarmusei vänner där han blivit nyvald ordförande och han tyckte att det var ett mycket trevligt projekt som skulle stöttas materielmässigt vilket bådar gott.
Jag påtalade behovet av reparationsutrustning och det förstog han.
Vi får se vad det mynnar ut i.

The Swede pansar2.png
Sundman_MA03_BA02_KS01
Härligt med folk som engagerar sig! Var i Skövde förra sommaren på IA03 utb och vi klättrade lite på just din vagn och funderade vad det kunde vara för "udda" modell. Hoppas renoveringen går bra. Står det inte en komplett vapenhuv med akan och allt nere vid spolhallarna i form av en utb ställning. Fast får du en "ny" pbv 302 är det kanske enklare att ta rubbet från den.
The Swede
QUOTE (Sundman_MA03_BA02_KS01 @ Jun 13 2004, 11:37 )
Står det inte en komplett vapenhuv med akan och allt nere vid spolhallarna i form av en utb ställning. Fast får du en "ny" pbv 302 är det kanske enklare att ta rubbet från den.

Det vet jag inget om men jag citerar mig själv från mitt förra inlägg.

Det står även fyra pall med diverse reservdelar där, bl.a en vapenhuv.

The Swede pansar2.png
Fu Karlsson
Tackar för det Swede. Sån skönhet ska inte stå och rosta i sönder. pansar2.png
The Swede
En trevlig överraskning jag upptäckte var denna:

Fästet för k-pist sitter kvar i skjutkulan i bakdörren.
Förhoppningsvis är det även så i de övriga skjutkulorna också men det vet jag först när jag skurit bort den plåt som svetsats för uttagen på sidorna.
Detta gör att det blir mycket enklare att återskapa vagnen med k-pistar på plats någon gång i framtiden. smile.gif

The Swede pansar2.png
Defender
Du har inte möjlighet att ordna med en förevisning av din lilla pärla?? Jag skulle gärna vilja titta närmare på den.

Edit: stavar som en kratta.
The Swede
Den finns tillgänglig på Pansarmuseet.
Jag kommer att åka upp fler gånger i sommar men jag vet inte riktigt när.
Passar det kan vi göra sällskap.

The Swede pansar2.png
Vc_90
The_Swede...... Det är möjligtvis inte så att den där prototypen till Strf-9040 behöver bankas lite på också??? horny.gif När vi ändå är igång liksom... *skrapar lite med foten*.. wub.gif

Eller..hmmm...varför skulle man behöva banka på den förresten? blink.gif
Den är ju redan så...så.......såååå..... wub.gif

Det är bara att säga till när du behöver assistans så kommer en repgrupp utgå!
The Swede
Tyvärr är det så att det behövs fixas även på dom vagnarna.
I 9040:an är det två olika uppsättningar med stolar i bollhavet men vagnen har stått utan torrluft viket gjort att klädseln möglat.
Jag har inte kollat så noga i dom men baserat på hur stolarna såg ut så är det nog en hel del som behöver göras. :(

The Swede pansar2.png
Vc_90
blyg.gif *snyft* blyg.gif

Vi skall självklart ta en sak i taget och börja med pbv302H-vagnen, men var det nån mer än mig som fick lust att banka lite 9040 efter det?? unsure.gif
Skulle det finnas intresse från Axvall om man rustade upp även den prototypen?

/Stridsfordonsdoktor Vc
Defender
Jag har alltid ett intresse för att banka på fordon av alla del slag, frågan är bara om tiden räker till.
The Swede
QUOTE (Vc_90 @ Jun 14 2004, 16:36 )
blyg.gif *snyft* blyg.gif

Vi skall självklart ta en sak i taget och börja med pbv302H-vagnen, men var det nån mer än mig som fick lust att banka lite 9040 efter det?? unsure.gif
Skulle det finnas intresse från Axvall om man rustade upp även den prototypen?

/Stridsfordonsdoktor Vc

Det tror jag säkert att det finns.
Problemet är väl i vanlig ordning ekonomi.
Om det sen går att göra något åt klädslarna återstår att se, jag kollade inte närmre hur pass djupt möglet satt sig.
Det kanske räcker med en mögeltvätt om man har tur.

The Swede pansar2.png
-Blackberry-
Shiit.. snygg vagn hörru... Blir väl antagligen mycket snyggare sen.. En fråga:
Kommer du få köra omkring med den på inhängnat Militär träning
ställe??.. Eller måste du lämna den på något speciellt ställe? ;)
The Swede
Hej Blackberry, välkommen till forumet.

Om du läser hela tråden så hitter du svaret på din fråga. smile.gif

The Swede pansar2.png
Pansardvärg
Har oxå sett att cv90an e duktigt röten invändgt....hoppas att det går att fixa!
granQ
var tog min favo bild vägen?
Pansardvärg
Vilken favvobild??
APC-mannen
@Swede: Har du någon uppdatering på projektet?
The Swede
Tyvärr inte.

Det ligger lite lågt just nu på grund av lite pappersexcersis som måste ordnas.

Jag återkommer så fort det finns något att rapportera om.

Det är mer foton samt en engelsk text på väg till hemsidan men det är väl allt just nu.

The Swede pansar2.png
volvo_viking
Har du funderat på att gå med i www.mfhf.nu?
//Janne
Sidron
Fan va respekt det kommer att vara när man ser dig komma glidandes nerför gatorna i detta bepansrade fordon! worthy.gif
Zurse
men va kostade skiten?
The Swede
QUOTE (Zurse @ Jan 22 2005, 21:28 )
men va kostade skiten?

Kostade?

Den har inte kostat någonting då den har överförts från FM till pansarmuseet.
Det är alltså inte jag som äger vagnen utan den ägs av pansarmuseet, detta framgår såväl i denna tråden som på min hemsida.

Förövrigt så tycker jag att du ska fundera på hur du uttrycker dig.

The Swede pansar2.png
Zurse
vadårå...den e rostig o trasig...då e det skit för mig...men hur fasen får man tag i en sån om man vill göra liknande projekt fast kanske med en 9040
Mattsson
QUOTE (Zurse @ Jan 22 2005, 21:34 )
vadårå...den e rostig o trasig...då e det skit för mig...men hur fasen får man tag i en sån om man vill göra liknande projekt fast kanske med en 9040

Varför vill du renovera upp en CV9040 när det finns hur många fina exemplar som helst? Och som används desutom!

EDIT:
Wohoo 500 banan_rock.gif
Zurse
jomen fan tänk dig ha en hemma igaraget...o man ska sticka ner till ica o köpa mjölk!
The Swede
QUOTE (Zurse @ Jan 22 2005, 21:34 )

Jadu, precis som Mattssonmannen skriver så lär det väl bli ganska svårt att få tag på en 9040, iallafall de närmsta 30 åren.

I övrigt så behövs det ödmjukhet, kunskap, intresse, kontakter samt en stor portion lika delar envishet och tur.

The Swede pansar2.png
Mattsson
@Zurse
Om du vill ha något bepansat så här: http://www.tanksforsale.co.uk/

@Swede
Det stavs med två s. ;)
Stella-Polaris
@Swede

Tycker du skall lagga ut de tider du avser jobba med vagnen..
Kan tanka mig att hjalpa till ala slipa rost och annat nar jag ar i narheten.
Torde inte vara sa latt att gora allt arbete sjalv.
Vildmannen
När The Swede är färdig med sitt projekt så kan han ta sig an den här smile.gif
Någon här som kan meka med tändkulemotorer?
http://foreningenp5.com/sv/fordon/bofors_k...ktor/bofors.htm
Stella-Polaris
QUOTE (Vildmannen @ Jan 22 2005, 22:38 )
När The Swede är färdig med sitt projekt så kan han ta sig an den här smile.gif
Någon här som kan meka med tändkulemotorer?
http://foreningenp5.com/sv/fordon/bofors_k...ktor/bofors.htm

Den ar ju i det narmaste komplett..
Torde ga att dra i gang pa plats. Dessa motorena klarar vad som helst.
Synd man inte ar traktor tokig..
Om nagon vanlig skal har vagana forbi denna kan han val spruta pa ett par liter olja sa att forfallet i varje fall gar langsamare..
The Swede
@Stella-Polaris.

Så fort projektet kommer igång så kommer det att noteras på hemsidan. När det kommer att ske vet jag dock inte då jag och pansarmuseet inte är riktigt överens om vissa juridiska spörsmål.

@Vildmannen.

Inte riktigt min bag. ;)

@Mattssonmannen.

Taget, ber om ursäkt. smile.gif

The Swede pansar2.png
Mattsson
@Swede
Och som straff för detta ska du skjutsa runt mig i din pebba tills jag spyr(när den är klar alltså). biggrin.gif
1540lander
Hej. Har tyvärr inte riktigt haft tid att läsa igenom hela denna tråd, men har du kollat med Lt. Bertilsson? Sist jag hade med honom att göra var på IA03 utb på Kvarn.
Han sa till mig att han hade haft ngt finger med i spelet när det togs fram ngn prototyp på 302:an.

Men som sagt, jag ber om ursäkt om jag är pucktvåa på detta!!

//Lander
jake the snake
QUOTE (1540lander @ Feb 21 2005, 21:22 )
Hej. Har tyvärr inte riktigt haft tid att läsa igenom hela denna tråd, men har du kollat med Lt. Bertilsson? Sist jag hade med honom att göra var på IA03 utb på Kvarn.
Han sa till mig att han hade haft ngt finger med i spelet när det togs fram ngn prototyp på 302:an.

Men som sagt, jag ber om ursäkt om jag är pucktvåa på detta!!

//Lander

Ha ha, mannen med FM:s största mage?

Bumpaberra?
The Swede
@ 1540lander

Nej, det har jag inte gjort då jag inte haft den informationen.
Tack för hjälpen.

Det som händer just nu är att vi håller på att lösa ansvarsfrågan så att vi kan komma igång med renoveringen.

The Swede pansar2.png
strvkomp
QUOTE (Zurse @ Jan 22 2005, 21:46 )
jomen fan tänk dig ha en hemma igaraget...o man ska sticka ner till ica o köpa mjölk!

Grannskapet och vägverket skulle nog bli tvärnöjda när du förstör alla gator på vägen dit. Eller kör du "parkvägen"? Malajn.gif
Inf
Uttrycket "jag kör över skogen" får en helt ny innebörd. smile.gif

För den som inte hört det så sägs det ofta av gamla gubbar på landet som tycker det här med promillegräns är nymodigt tjafs. De menar att på deras egena skogsbilvägar gäller inga andra regler än de som de själva satt upp. Exempel:
-Slå upp en till mig med!
-Men du kör ju...
-Det är inget problem, jag kör över skogen.
The Swede
Har precis fått veta att pappersexcersisen har löst sig vilket torde innebära att jag/vi kan börja pula så smått. biggrin.gif

Nu på vintern är museet endast öppet tisdagar och onsdagar vilket gör att det inte blir något renoverat nu då jag jobbar dessa dagar men framåt våren så.....

Dessutom står vagnen utomhus under en pressenning.

The Swede pansar2.png
*Go och gla*
Lindeberg
Glöm inte bort att du har ett gäng glada grabbar här på SoldF som är utbildade i sjukvård. När du börjar trassla med hårda verktyg och så menar jag...

Om inte annat behövs kanske en styck kalfaktor som kan ordna lite förtäring mellan renoveringsarbetspassen...

salute.gif ;)
olaevil
Som det ser ut nu så kanske du kan få en hjälpande hand i höst när jag troligtvis flyttar hem till gamla kära JÖNKÖPING igen.Kan både kyla Vatten lägga förband och älskar att skruva.

MVH
Olaevil

Fick höra detta idag och ni fick höra det innan frugan.....

laugh.gif
The Swede
QUOTE (olaevil @ Feb 22 2005, 21:22 )
Som det ser ut nu så kanske du kan få en hjälpande hand i höst när jag troligtvis flyttar hem till gamla kära JÖNKÖPING igen.Kan både kyla Vatten lägga förband och älskar att skruva.

MVH
Olaevil

Fick höra detta idag och ni fick höra det innan frugan.....

laugh.gif

Du är välkommen.
Vc_90
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Knacka band!

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Skriv upp mig på alla hjälpa till listor du hittar!!!
The Swede
Uppdatering!

All pappersexcersis är avklarad och vi åker upp ett gäng på lördag för att börja så smått.

Från och med v524 får vi tillgång till två portar på garageområdet omedelbart bakom pansarmuseet.
Detta innebär att vi kommer att ha nog med utrymme för 4-6 vagnar. biggrin.gif

Efter lördagens lilla meckarstund kommer det förhoppningsvis lite uppdateringar till hemsidan.

The Swede pansar2.png
Sytare
QUOTE (The Swede @ May 9 2005, 19:16 )
Uppdatering!

All pappersexcersis är avklarad och vi åker upp ett gäng på lördag för att börja så smått.

Från och med v524 får vi tillgång till två portar på garageområdet omedelbart bakom pansarmuseet.
Detta innebär att vi kommer att ha nog med utrymme för 4-6 vagnar. biggrin.gif

Efter lördagens lilla meckarstund kommer det förhoppningsvis lite uppdateringar till hemsidan.

The Swede pansar2.png

Utmärkt Swede!

Tack för ori'n!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.