QUOTE (cougar @ Mar 11 2004, 18:00 )
Så vitt jag har förstått så ska denna nya befattning ersätta plutonsjukvårdare. Eftersom det inte finns någon "officiell" befattningsbeskrivning på kompanisjukvårdare undrar jag vad som är som skiljer sig från plutonsjukvårdare. Jag har uppfattat det som att man växlar mellan att jobba vid staben och vid fronten. Nån som vet?
Jag har svårt att hålla mig borta från trådar med sjukvårdsanknytning.
Själv var jag uttagen som sjukvårdgruppbefäl (10mån) men tjänstgjorde som plutonsjukvårdare (egentligen "sjukvårdare på pluton"). Jag kunde lika gärna ha tjänstgjort som kompanisjukvårdare. Som 10-månaders sjukvårdare kunde man tjänstgöra antingen som kompanisjukvårdare eller sjukvårdare på pluton (samma utbildning*)
På mitt kompani fick kompanisjukvårdaren vara befäl över en 1314-bil och tre sjukvårdssoldater (7,5 månad). Den sjukvårdsgruppen befann sig hos Stab/Tross-plutonen och bedrev mycket posttjänster när de inte genomförde sjuktransport.
Jag som sjukvårdare på pluton fick istället "jobba vid fronten", dvs vara högsta sjukvårdskunniga i brobyggar-plutonen.
När jag började min sjv-utbildning sade befälen att plutonsjukvårdaren skulle utgå ur org. Istället kallade de plutonsjukvårdaren för sjukvårdare på pluton.
*) Kompsjv fick, till skillnad från plutsjv, utbildning i samarbete besättningen emellan plus att de genomförde en veckas övning med skarp sjuksköterska som chef i "ambulansen".
Sen vill jag gärna att någon förklarar för mig varför man har/planerar ta bort sjukvårdaren i plutonen.
edit: Grattis till en helhygglig utbildning. Du kan vara mycket nöjd och kommer garanterat lära dig mycket nyttiga saker.