Jump to content

vapen och sprängämnen


Menige_Charlie

Recommended Posts

Hejsan!

 

Som alla här inne vet så har ju militären ganska mycket (häftiga) vapen till sitt förfogande, så jag undrar om det är någon som har lite fakta om ett ovanligt vapen. (säger man bara vapen?) Eller kanske en rolig/otäck händelse eller myt i samband med detta ämne?

 

Jag tror många skulle tycka det vore kul att läsa! :baskerHV:

 

 

 

 

Sen var det en lite fråga också (såklart)... Stämmer det att sprängdeg har en riktad sprängvärkan? Hur kommer det sig isåfall att denna tillsynes oskyldiga "deg-klump" vet vilket håll som är innåt?

 

 

 

 

:/

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

Som alla här inne vet så har ju militären ganska mycket (häftiga) vapen till sitt förfogande, så jag undrar om det är någon som har lite fakta om ett ovanligt vapen. (säger man bara vapen?) Eller kanske en rolig/otäck händelse eller myt i samband med detta ämne?

 

Jag tror många skulle tycka det vore kul att läsa! :baskerHV:

 

 

 

 

Sen var det en lite fråga också (såklart)... Stämmer det att sprängdeg har en riktad sprängvärkan? Hur kommer det sig isåfall att denna tillsynes oskyldiga "deg-klump" vet vilket håll som är innåt?

 

 

 

 

:/

Vet inte riktigt vad du menar... typ ovanliga vapen man sett eller?

isåfall har jag nån historia/myt.

 

 

Angående spräng deg så tvivlar jag på det. Har sprängt en del och inte har jag då märkt av det... skulle så vara fallet borde ju säkerhets avståndet vara högre än det är, eller? Det uppfattingen jag fått är ju att det är totalt värdelöst på öppen yta.

Finns väl heller inget som den kan "skjuta" iväg för att få rvs... nja, låter mycket konstigt... men jag är ingen expert... fast det finns väl typ laddingar som typ kon ladding eller va det heter, som jag förstått det riktar den neråt... men som sagt, vet inte, är ingen expert och har bara använt deg patroner...

Link to comment
Share on other sites

Lekmanna förklaring på sprängdegen.

 

Riktningen på sprängverkan är utgår från tändhatten där smällen initieras. Sätter man en tändhatt i ena änden på en klumpformad laddning så riktas smällen bort från tändhatten men det krävs med för att man ska få en bra "riktad verkan" då man får en spridning åt alla håll i alla fall.

Använder man sig av form, olika typer av sprängmedel och även andra material rumtomkring så får man möjlighet att styra riktningen ganska exakt men att beräkna fram något sådant tar en stund skulle jag gissa.

En enklare variant är att göra en trattformad inbuktning i sprängdegen och sätta tändhatten på "andra sidan" då man får fram en riktad laddning som i alla fall förstärker effekten markant åt det håll man riktar den åt, hur man beräknar detta får man lära sig om man sysslar en del med sprängtjänst i lumpen.

 

Källor: Min fars gamla böcker om sprängteknik som jag läste senast för 15 år sedan. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...