Jump to content

FRA-lagen


Recommended Posts

  • Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Jag tycker att den är helt vansinnig.

 

Dom som dom vill komma åt (terrorister etc) kommer inte att påverkas överhuvudtaget eftersom dom kommer att kryptera allt och skicka via andra kanaler. Dom som kommer att påverkas är vanliga "Svensson".

Argumentet att "Har du rent mjöl i påsen har du inget att frukta" är så naivt och puckat att jag inte ens orkar argumentera mot det...

 

Dessutom är jag helt säker på att informationen kommer att missbrukas, det är bara en fråga om tid innan stora bolag kommer att kräva tillgång till den i jakten på piratkopierare eller att den samkörs mot några andra register eller någon hackar servern den ligger på och utpressar någon.

Hur ska du kunna bevisa att det inte var du som surfade till hemsida badguys.evil.com och hotade usa preseident utan att det var någon som hade hackat ditt trådlösa nätverk?

 

 

 

1984 någon?...

 

 

//J (som kommer att kryptera allt på rent pin kiv from 1 juli)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den är helt vansinnig.

 

Dom som dom vill komma åt (terrorister etc) kommer inte att påverkas överhuvudtaget eftersom dom kommer att kryptera allt och skicka via andra kanaler. Dom som kommer att påverkas är vanliga "Svensson".

Argumentet att "Har du rent mjöl i påsen har du inget att frukta" är så naivt och puckat att jag inte ens orkar argumentera mot det...

 

Dessutom är jag helt säker på att informationen kommer att missbrukas, det är bara en fråga om tid innan stora bolag kommer att kräva tillgång till den i jakten på piratkopierare eller att den samkörs mot några andra register eller någon hackar servern den ligger på och utpressar någon.

Hur ska du kunna bevisa att det inte var du som surfade till hemsida badguys.evil.com och hotade usa preseident utan att det var någon som hade hackat ditt trådlösa nätverk?

 

 

 

1984 någon?...

 

 

//J (som kommer att kryptera allt på rent pin kiv from 1 juli)

 

 

 

 

"eftersom dom kommer att kryptera allt ".. du tror inte att FRA har kompetens att knäcka krypton? ( sagt med lite ironi)

 

 

FRA har ju redan idag laglig rätt att avlyssna din internettrafik eller mail. så varför vara så upprörd nu?

Link to comment
Share on other sites

Skulle bara vilja veta era tankar om den "nya" FRA lagen som skulle ge FRA ( Försvarets Radioanstallt) en möjlighet att även läsa/avlyssna datatrafik som passerar sverigs gräns går via kabel

 

Ett enormt ingrepp i den personliga integriteten som inte ens borde vara nära att komma upp till votering i riksdagen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle bara vilja veta era tankar om den "nya" FRA lagen som skulle ge FRA ( Försvarets Radioanstallt) en möjlighet att även läsa/avlyssna datatrafik som passerar sverigs gräns går via kabel

 

Ett enormt ingrepp i den personliga integriteten som inte ens borde vara nära att komma upp till votering i riksdagen.

 

 

säger bara igen..

 

det sker hela tiden ...lagligt... nu.. idag.... så varför vara upprörd nu?

Link to comment
Share on other sites

"eftersom dom kommer att kryptera allt ".. du tror inte att FRA har kompetens att knäcka krypton? ( sagt med lite ironi)

lol, nej. Lär dig lite om dagens otroligt lättanvända krypton som finns för vanligt folk så inser du också det.

 

För övrigt, om du har firefox och Tor installerat så kan man numera slå på och av totalt anonym och ospårbar surfning med en knapp i firefox nedre hörn. Otroligt smidigt och en inte oväntad effekt av allt mer intresserade myndigheter och stater. Tack vare att de inte kunde låta bli att vara nyfikna så kommer de nu snart inte kunna se alls vad vi gör. Varenda kotte kommer vara helt anonym på internet och kunna säga och tycka precis vad som helst. Med Tor kan man till och med starta websajter som är helt omöjliga att spåra. Snacka om att skjuta sig i foten.

Link to comment
Share on other sites

Att våra politiker inte har större kunskap om vissa principer är beklämmande. Principen om medel och motmedel verkar gått dem totalt förbi.

Det är mänsklig intelligens som avslöjar terrorister, inte tekniska(automatiska hjälpmedel). Folk kommer alltid att hitta de svaga punkterna och skaffa sig motmedel mot sådant man inte gillar. Det resulterar i en aldrig sinande spiral av åtgärder för att nå sitt syfte.

Den nya lagen kommer att vara helt verkningslös till priset av ett försämrat förhållande mellan väljare och valda. Exact hur dum får man vara som politiker.

Link to comment
Share on other sites

lol, nej. Lär dig lite om dagens otroligt lättanvända krypton som finns för vanligt folk så inser du också det.

 

"LOL" på dig själv. Du kanske skall öppna en historiebok samt Google innan du försöker dissa folk.

 

Söktips: Enigma, Ultra

 

Apropå TOR som var så bra så är det ju jättebra att ge ut sina lösenord till någon okänd ryss som bevisligen är sådär halvmycket att lita på.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=603444

Link to comment
Share on other sites

du tror inte att FRA har kompetens att knäcka krypton? ( sagt med lite ironi)

FRA har ju redan idag laglig rätt att avlyssna din internettrafik eller mail. så varför vara så upprörd nu?

1. Jo, FRA har säkert kompetens att knäcka krypterad trafik - men kan de avlyssna, knäcka och avläsa ALLT hela tiden?

 

2. Finns det verkligen lagstöd för FRA (motsv) att avlyssna/läsa internet-trafik idag? Varför ska då denna lag tillkomma? Vad är skillnaden mellan dagens lag och "FRA-lagen" i sådana fall?

 

3. FRA har redan fått smäll på fingrarna för att de har gått över sina befogenheter, USA och UK övervakar redan - denna lag betraktar jag mest som en självrättfärdighet i efterhand och formalitet för informationsutbyte.

 

4. OM nu FRA skulle hitta en hemsk konspirationsgrupp som ska smälla av en eller flera bomber någonstans i Sverige - vad ska vi göra åt det? Vi har ju ändå inte mycket förmåga kvar att bekämpa något hot alls.

 

5. Endast amatörer kommer åka fast i filtrena, "riktiga" skurkar kommer alltid ligga steget före.

 

Jag säger som speakern i 'Counterstrike': "Terrorists win.."

Demokratin och det fria samhället förlorade för länge sedan. Frågan är vem som har tjänat mest på det?

Link to comment
Share on other sites

lol, nej. Lär dig lite om dagens otroligt lättanvända krypton som finns för vanligt folk så inser du också det.

 

"LOL" på dig själv. Du kanske skall öppna en historiebok samt Google innan du försöker dissa folk.

 

Söktips: Enigma, Ultra

 

Apropå TOR som var så bra så är det ju jättebra att ge ut sina lösenord till någon okänd ryss som bevisligen är sådär halvmycket att lita på.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=603444

 

Det är kört. Om du kombinerar Tor med krypto så är det godnatt. Det mesta jag sänder över nätet är krypterat, antingen i filform i truecrypt containers, eller secways instant messenger krypto eller https surfning. Om man sedan applicerar Tor då som gör det mycket, mycket svårt att reda ut vem som talar med vem, då är det ridå. Problemet är att du kan lägga ned 2 timmars processorkraft(troligtvis betydligt fler timmar än så dessutom) med en superdator för att dekryptera upp en av mina messenger konverationer bara för att finna att jag pratade om vad vi skulle välja till middagsmat med min fru. Så min konversation på 5 minuter var helt onödig att lägga enorm tid på att dekryptera. Och med Tor då, vem skall du lägga resurser på att försöka dekryptera? När du inte ser vem som talar med vem. Och att dekryptera upp trucrypt containers, lycka till. Det är inte det minsta svårt, men det tar tid. Några hundra år eller så, men sen kan du läsa i klartext. Jag dissar ingen, men tekniken på området har sprungit ifrån allt och alla, framförallt militären.

Link to comment
Share on other sites

Jag är försiktigt positiv, men inte helt okritisk, till den här lagen.

 

* FRA kommer inte att lägga några resurser på att okynnesläsa vanligt folks epost.

 

 

* FRA komer inte att (och får inte) lämna över bevis till polisen som rör andra brott än spioneri, terrorism o.dy.

FRA är ingen polismyndighet. Att Kalle-Gurra Aktersnurra försöker kränga en stulen bil är lika ointressant för dem som studenternas senaste tentamensångest är för mig. FRA kommer att koncentrera sig på hot mot vår nationella säkerhet. Att lägga resurser på annat är slöseri.

Brasklapp: Om jag har förstått lagförslaget rätt så får FRA inte lämna över information till polisen eller någon annan myndighet såvida det inte rör sig om spioneri eller terrorism. Om detta inte stämmer, ja, då tycker även jag att detta är en jättedålig lag.

 

* Krypterad trafik kommer FRA bara att försöka knäcka ifall det är ett 'hett spår'

Det går att knäcka moderna krypton ifall man bara kan kasta tillräkligt mycket computroner (datorkraft * datortid) på problemet. Men eftersom computroner är dyra och tillgången begränsad så kommer man bara att försöka knäcka krypton ifall man har ett hett spår att följa eller om man har andra skäl att tro att det är värt besväret. I annat fall så kommer man bara att ägna sig åt trafikanalys, dvs kartlägga vem som skickar mail till vem och när samt vilka andra dessa personer mailar med.

 

Slutsats: Jag tror att FRA kommer att bli en miniversion av amerikanska NSA. De hör och ser det mesta, men de säger inget till någon. Dels för att de hindras av legala skäl, dels för att det är nödvändigt för att upprätthålla legitimiteten i deras verksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Det är kört. Om du kombinerar Tor med krypto så är det godnatt. Det mesta jag sänder över nätet är krypterat, antingen i filform i truecrypt containers, eller secways instant messenger krypto eller https surfning. Om man sedan applicerar Tor då som gör det mycket, mycket svårt att reda ut vem som talar med vem, då är det ridå. Problemet är att du kan lägga ned 2 timmars processorkraft(troligtvis betydligt fler timmar än så dessutom) med en superdator för att dekryptera upp en av mina messenger konverationer bara för att finna att jag pratade om vad vi skulle välja till middagsmat med min fru. Så min konversation på 5 minuter var helt onödig att lägga enorm tid på att dekryptera. Och med Tor då, vem skall du lägga resurser på att försöka dekryptera? När du inte ser vem som talar med vem. Och att dekryptera upp trucrypt containers, lycka till. Det är inte det minsta svårt, men det tar tid. Några hundra år eller så, men sen kan du läsa i klartext. Jag dissar ingen, men tekniken på området har sprungit ifrån allt och alla, framförallt militären.

 

Så du menar alltså att du hellre ger informationen till okänd person i cyberrymden än FRA? Bra där!

 

Människan har ända skriftkonsten uppfanns försökt dölja informationen för tredje part. Dels genom att fysiskt hindra någon från att komma över informationen eller genom att förvränga meddelandet.

Det har hela tiden påhejats av en grupp supportrar som lite hånfullt skrockat att det går inte att avslöja, meddelandet är säkert!

Men lika säkert har det när historeböckerna skrivs visat sig att det visst funnits personer som kunnat komma över meddelandet, och därmed legat steget före motståndaren som aningslöst fortsatt prångla ut informationen. Därav mitt söktips på "Ultra"

 

Varför skall någon tala för "motståndaren" att de har fömågan att se deras meddelande? Då byter de bara system och så får man börja om från början igen.

De allierade la ner nästan lika mycket resurser på skenmanövrar under WWII för att dölja att de kunde tyda tyskarnas meddelanden som de la ner på att skaffa informationen. Lär av historien!

 

Så fortsätt du naivt tro att du är tåpp sikrit, du lurar bara dig själv.

Link to comment
Share on other sites

För min del så spelar det ingen roll, om dom vill titta på mina meddelanden osv så "go ahead", jag kommer inte drabbas och jag kommer inte märka något heller för den delen.

Sen en fråga hur kan folk ha så bra "insikt" i vad FRA kn göra och inte kan göra, är inte FRAs kapacietet, om man får uttrycka sig så, är inte den ganska "hemlig" och hur kan ni då veta vad dom kan och inte kan göra???

Link to comment
Share on other sites

Diksussionen kring FRA-lagen i sig är inte något som kan klassa under "Forum för större förändringar, försvarspolitik och högre styrda omorganisationer. T.ex försvarsbeslut, nedläggningar, osv". Den faller inte heller under "Allmän militaria".

 

*Flyttat tråden till Markan*

 

/Vargas, BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

du tror inte att FRA har kompetens att knäcka krypton? ( sagt med lite ironi)

FRA har ju redan idag laglig rätt att avlyssna din internettrafik eller mail. så varför vara så upprörd nu?

1. Jo, FRA har säkert kompetens att knäcka krypterad trafik - men kan de avlyssna, knäcka och avläsa ALLT hela tiden?

 

2. Finns det verkligen lagstöd för FRA (motsv) att avlyssna/läsa internet-trafik idag? Varför ska då denna lag tillkomma? Vad är skillnaden mellan dagens lag och "FRA-lagen" i sådana fall?

 

3. FRA har redan fått smäll på fingrarna för att de har gått över sina befogenheter, USA och UK övervakar redan - denna lag betraktar jag mest som en självrättfärdighet i efterhand och formalitet för informationsutbyte.

 

4. OM nu FRA skulle hitta en hemsk konspirationsgrupp som ska smälla av en eller flera bomber någonstans i Sverige - vad ska vi göra åt det? Vi har ju ändå inte mycket förmåga kvar att bekämpa något hot alls.

 

5. Endast amatörer kommer åka fast i filtrena, "riktiga" skurkar kommer alltid ligga steget före.

 

Jag säger som speakern i 'Counterstrike': "Terrorists win.."

Demokratin och det fria samhället förlorade för länge sedan. Frågan är vem som har tjänat mest på det?

 

 

 

 

2. Finns det verkligen lagstöd för FRA (motsv) att avlyssna/läsa internet-trafik idag? Varför ska då denna lag tillkomma? Vad är skillnaden mellan dagens lag och "FRA-lagen" i sådana fall?

 

ja den nuvarande lagstiftnngen ger FRA rätt att "övervaka/avlyssna" all trafik i etern som passerar landets gränser.... Dvs även internettrafik som sänds via satelit eller radiolänk.. till o från sverige. det är lite av slumpen som idag avgör vilken väg ett mail tar.. via kabel eller luften..

Link to comment
Share on other sites

Så du menar alltså att du hellre ger informationen till okänd person i cyberrymden än FRA? Bra där!

 

Människan har ända skriftkonsten uppfanns försökt dölja informationen för tredje part. Dels genom att fysiskt hindra någon från att komma över informationen eller genom att förvränga meddelandet.

Det har hela tiden påhejats av en grupp supportrar som lite hånfullt skrockat att det går inte att avslöja, meddelandet är säkert!

Men lika säkert har det när historeböckerna skrivs visat sig att det visst funnits personer som kunnat komma över meddelandet, och därmed legat steget före motståndaren som aningslöst fortsatt prångla ut informationen. Därav mitt söktips på "Ultra"

 

Även om TOR kanske är helt problemfritt, så påvisar det ju iallafall att tekniken finns? Det är väl bara att be någon datakunnig att "backwardsengineera" eller motsvarande för att få ett liknande program, utan att behöva lämna ut lösenord?

 

Apropå Ultra, och alla andra krypteringsanordningar; om det nu är så totalt meningslöst att försöka skydda din information som du säger, varför gör regeringar det hela tiden då? Kanske för att de funkar ändå, om än bara ett litet tag?

 

Mina fem ören.

Link to comment
Share on other sites

Apropå Ultra, och alla andra krypteringsanordningar; om det nu är så totalt meningslöst att försöka skydda din information som du säger, varför gör regeringar det hela tiden då? Kanske för att de funkar ändå, om än bara ett litet tag?

 

Tja, varför har vi pansarfordon när det finns pansarvärnsvapen? :lol:

Blir ju hela tiden en kapplöpning om vem som ligger först. Men att tro att man alltid kommer ligga först är lite naivt.

Link to comment
Share on other sites

[Apropå Ultra, och alla andra krypteringsanordningar; om det nu är så totalt meningslöst att försöka skydda din information som du säger, varför gör regeringar det hela tiden då? Kanske för att de funkar ändå, om än bara ett litet tag?

 

 

Nu vet inte jag vad på pysslar med på fritiden MEN jag tror inte att din datorkomunikation är närpå så intressant som RK:s.

Därför kanske det är MER intressant att skydda den och mindre intressant att skydda din? Är du med så långt?

 

Tänk så här:

 

Om du börjar kryptera din mail och någon SKULLE råka hitta den, hur mycket långre upp på "knäcka koden listan" tror du att du flyttas då?

 

Sen till vissa andra foliehattar här kommer ett kort meddelande:

 

Hur kul tror ni att Era mail kan vara för FRA?

 

Mina 5 i saken

Link to comment
Share on other sites

Hur kul tror ni att Era mail kan vara för FRA?

 

Mina 5 i saken

 

Meddelanden av typen:

"Kan du handla mjölk på vägen hem?"

Är förmodligen inte intressanta.. men om man krypterar dem så kanske FRA´s nya superdator lägger ett par klockcykler på att dekryptera meddelandet, och då får man ju valuta för sina skattekronor.. :lol:

 

Hädanefter ska jag bara köra krypterat, för då känner jag mig så viktig..

 

Fdhvdunuätwr bu odjrp vyauw

 

pyk

Huln J

Link to comment
Share on other sites

Vi kanske ska förenkla för FRA istället.. sätta CC på all mail till [email protected] så slipper de ligga ute o lyssna hela tiden..

 

Jag är, för att inte fylla tråden med blaj, utan även lite personliga åsikter, av den åsikten att man inte ska instifta lagar som minskar den personliga integriteten utan att ha synnerligen starka skäl till det. Som jag ser det så finns inte de skälen idag. Vi har inte blivit utsatta för några terrorattentat, inte ens "mindre" saker som bussbomberna i London. I de fall samhället drabbats av stora störningar på grund av kriminalitet har denna kriminalitet rört sig om den vanliga typen av brottslighet som inte handlar om terrorism. Exempel på detta är postrånet i Göteborg, där bomber placerades ut för att störa polisarbetet. Annan typ av kriminalitet som slår mot infrastrukturen är kopparstölder, som stör tågtrafiken eller elförsörjningen. Den typen av kriminalitet kan förmodligen inte förhindras av att man avlyssnar all mailtrafik.

 

Ska man gå efter åsikten "jag har rent mjöl i påsen" så kan man ju rigga kameror och mickar i varenda hem, för alla har ju ju rent mjöl, eller? Problemet är väl inte att vi som, filmas/avlyssnas inte alltid har rent mjöl. Problemet är att de som tar hand om datan kanske inte alltid har det renaste mjölet. Inte för att jag tror att verkligheten är som en Bourne-film... jag tror tyvärr att verkligheten är värre, fast med mindre coola skurkar..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Min poäng var snarast det viktiga med att folk inte upplever sig betraktade och nu har man misslyckats med det. Alla vill kryptera det mesta.

 

Om det var så att FRA stod och tittade in i alla dina fönster och filmade allt ni gjorde så skulle du förmodligen dra för gardinerna när du skall ha sex med din fru. Inte för att det är olagligt att ha sex med sin fru och inte för att du misstror FRA, men du skulle nog göra det iallafall. Och sen eftersom du tror dig veta att FRA står där och kikar in så skulle säkert dina gardiner vara stängda mycket oftare även när du gör andra helt odramatiska saker.

 

Nu har man lyckats med att få alla att känna sig bevakade på internet och det är faktiskt ett väldigt litet steg till att allt är krypterat och allt är anonymiserat med Tor. Kommer det gå att sälja nån browser som inte har en anonymiserings knapp i hörnet som nu firefox har? Fundera på det. Och nu när man idiotiskt nog har skapat detta så kommer man bli varse det faktum att alla som nu vill mordhota valfri person vet att han kan göra det genom att trycka på sin anonymiserings knapp. På vilket sätt är det bra? På vilket sätt har man överhuvudtaget åstadkommit nånting när man drivit utvecklingen dit genom att gå hollywoods ärenden och att låta denna FRA debatt bli vad den är? Var man så innihelvete korkade att man trodde att internetkollektivet inte skulle kunna lösa kryptering och anonymisering om behovet fanns. Nu sitter man snart där med en befolkning som är helt ospårbar och okontrollerbar vad gäller deras havanden på internet.

Link to comment
Share on other sites

Återigen, favorit i repris.....

 

Sången om FRA

 

Kommer lagen att "missbrukas"? Troligen, förr eller senare.

Läs om skandalen inom Deutsche Telekom

 

Stasi agent anlitades av DT för att kartlägga journalister

 

Om någon läser mina mail? Mina lösenord står på en etikett under laptoppen, ibland vill inte ens jag själv läsa mina mail.

Jag känner mej ändå säker ety alla mina porrbilder ligger på en krypterad del av hårddisken.

Link to comment
Share on other sites

Det primära är väl kanske ändå inte huruvida dina meddelanden är krypterade eller inte, eller om du kör TOR eller så.

Det viktiga är själva lyssnandet.

Exempel:

Någon vid datorn hos Person A skickar meddelande till datorn hos Person B, med MSN, Hotmail, TOR, krypto whatever. FRA gör ett litet streck i sin elektroniska relationskarta A->B. B ringer till C på sin mobil A->B->C. Eftersom man inte lyssnar av samtalet, utan bara sparar XY för B, XY för C, nummer och tid så vet man inte att någon kanske lånat telefonen osv.

Y fulkör i Cs WLAN och skickar busmail till X. X->C->B->A.

X tillsammans med Z rånar banken Z+X->C->B->A.

A bor ihop med D, som dagen innan rånet stannade på torget vid banken för att fika i kiosken på andra sidan. D betalade med kort i kiosken, som råkar ha fri sikt mot banken.D var i samma mobilcell dagen innan X+Z rånare den. D->X+Z.

Alltså måste A och D vara inblandade i rånet de också, då de känner X+Z.

 

A söker jobb på FMV, A är vad han vet ostraffad och har inte haft med raklödder till jobbet osv. A får inte jobbet pga sin relation med X och Z. Är det långsökt?

 

Någon som kommer ihåg IB-affären? Det var den analoga/manuella varianten av vad FRA kan/kommer att göra om lagen går igenom.

Visst tycker jag att man borde slå ner hårdare på den organiserade brottsligheten, men den nya lagen kommer inte att lösa det.

 

De kommer heller inte att stoppa "terrordåd" mot trupperna i US eller liknande. Varför skulle Terrorist 1 och 2 i varsin by i Affe, skicka mail till varandra via Spray?

"Hej älskling, skall jag köpa hem rödvinet si eller så tills i kväll" kan ju betyda vad som helst. Antingen betyder det att någon får stå i kö på systemet, eller så skall någon spränga Årstabron.

Det lär ju knappast vara någon som skriver "Att fixa: spränggrejs, stubin, talibanmössa, videokamera, flashiga plakat med slogans". Det lär ju heller knappast vara någon som sitter i Affe och lägger beställning på 50 "martyraffischer" till Just Nu-tryckeriet i Örebro med namnet Bla bla bla, att skickas till Stora Grottan 7, Affe.

 

Det som Lex Orwell kommer att innebära är bara att staten kommer att få en enorm mängd "överskottsinformation" som kan användas till mycket dumt om det hamnar i fel händer.

Dessutom ryker meddelarskyddet, banksekretessen, posthemligheten... förutom övertramp på mänskliga rättigheter och annat.

 

Det är inga som helst svårigheter att rita upp en relationschema som kan få vem som helst misstänkt för vad som helst. det handlar bara om att ta fram rätt pussselbitar.

Link to comment
Share on other sites

Det primära är väl kanske ändå inte huruvida dina meddelanden är krypterade eller inte, eller om du kör TOR eller så.

Det viktiga är själva lyssnandet.

Exempel:

Någon vid datorn hos Person A skickar meddelande till datorn hos Person B, med MSN, Hotmail, TOR, krypto whatever. FRA gör ett litet streck i sin elektroniska relationskarta A->B. B ringer till C på sin mobil A->B->C. Eftersom man inte lyssnar av samtalet, utan bara sparar XY för B, XY för C, nummer och tid så vet man inte att någon kanske lånat telefonen osv.

Y fulkör i Cs WLAN och skickar busmail till X. X->C->B->A.

X tillsammans med Z rånar banken Z+X->C->B->A.

A bor ihop med D, som dagen innan rånet stannade på torget vid banken för att fika i kiosken på andra sidan. D betalade med kort i kiosken, som råkar ha fri sikt mot banken.D var i samma mobilcell dagen innan X+Z rånare den. D->X+Z.

Alltså måste A och D vara inblandade i rånet de också, då de känner X+Z.

 

A söker jobb på FMV, A är vad han vet ostraffad och har inte haft med raklödder till jobbet osv. A får inte jobbet pga sin relation med X och Z. Är det långsökt?

 

Ja, det är långsökt.

 

Om A, B, C, D, X och Z befinner sig inom Sverige så avlyssnas det inte av FRA.

FRA arbetar på uppdrag av regeringen och några andra myndigheter. FRA:s underrättelseverksamhet bedrivs till stöd för svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik samt i övrigt för kartläggning av yttre hot mot landet. Verksamheten får bara avse utländska förhållanden. Den absoluta merparten av den trafik som FRA inhämtar avser därför utländsk trafik utan någon form av svenska kopplingar. Detta innebär att alla de parter som deltar i eller på annat sätt berörs av den inhämtade trafiken utgörs av utländska mål i utlandet.

http://www.fra.se/klartext-0015.shtml

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Ja, det är långsökt.

 

Om A, B, C, D, X och Z befinner sig inom Sverige så avlyssnas det inte av FRA.

Och alla mailservers du använder står i Sverige?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är långsökt.

 

Om A, B, C, D, X och Z befinner sig inom Sverige så avlyssnas det inte av FRA.

Och alla mailservers du använder står i Sverige?

 

/J

 

Efter att ha gått igenom FRAs hemsida så utgår jag från att placeringen av mail-servern inte spelar någon roll. Det som spelar roll är varifrån meddelandet skickas och var det tillslut hamnar. Nollornas och ettornas väg genom nätet är ganska så ointressant.

http://www.fra.se/klartext-0007.shtml

Link to comment
Share on other sites

Lagens tillkomst syftar till att förbättra möjligheterna att skydda Sverige. Det måste ni ha i åtanke när ni diskuterar den.

Man må tycka vad man vill men ni ska beakta sekretessregler och vanligt ansvar på forumet. Jag har nu tagit bort några inlägg som fallit utom ramen för detta.

 

Denna tråd är härmed varnad!

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite kluven i frågan.

 

Dels tycker jag att FRA kan få läsa mina mail och sms om dom tycker det är kul, det är ju inte som att det kommer publiceras offentligt på jobbets anslagstavla eller flashbacks forum iaf. Och det jag skriver till folk är knappast av någon hemlig karaktär iaf.

 

Dock känns det som att man öppnar upp för ytterligare kontroller. Om vi nu spekulerar i att man vill kontrollera sina medborgare ännu hårdare och börjar undersöka småbrott som inte har med terrorism eller spionage att göra. Och vem vet vilket halvtokigt myndighetsorgan som vill läsa min mail i framtiden? Typ Centrum mot Rasism går in och petar och anser att mina mail bryter mot lagen för jag skrev att jag gillar att äta Nogger Black glassen..

 

Men som sagt, för de flesta gäller nog foliehatt på. Det är knappast så att de kommer att sitta och spara hela msn konversationer där man diskuterar sin favoritfärg eller vem som hånglade med vem på senaste jobbfesten.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Informationsvärdet är ytterst tveksamt, risken för falska träffar och missbruk är stor, opinionen är emot det.

 

Det hela luktar mest Job Security för FRA.

 

Jag hoppas den röstas ned. Och medan de ändå är i fatern så tycker jag att man kan rösta igenom något som gör Internet-traik jämställd med annan trafik, som exempelvis tele så att även internettrafiken går som telehemlighet.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...