Jump to content

Måla nylon?


Mattsson

Recommended Posts

Jag har ett par Alta tactical knässkydd som idag är svarta men jag skulle vilja måla om dom så att dom blir gröna och mer anpassade till skog.

 

Dock så vågar jag inte att bara åka till Biltema och köpa mig första bästa sprayburk med grön färg då jag har förstått att vissa tyger inte klarar av vissa typer av lösningsmedel och jag känner mig inte speciellt sugen att behöva köpa ett helt nytt par bara för att jag tog fel burk färg. :tveka:

 

Så finns det någon som vet:

  1. Vilken färg som passar sig bäst?
  2. Vilka typer av färg är det big NO-NO på?
  3. Någon som har praktiska erfarenheter av att måla nylon?

 

Annars är alla tips och idéer välkomna. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Jag har sprajat mina med biltemas hobbyfärg(modellfärg) .

Det skavs bort efterhand .

Har inte sett att de har tagit skada av det .

 

Annars köp terrängs vaåen färg den ska funka på nylon också

 

Terrängs färg funkar utmärkt, jag har målat div. blandad nylon. Även Bowflage (köpt från D-Gear) fungerar utmärkt, min uppfattning är att de flesta färger funkar bra, dock skall det tydligen finnas en möjlighet att lösningsmedel i färgen kan riskera att lösa upp ex: tråden grejorna är sydda med, det är ju obra...

Bowflage och Terrängs färg skall ju vara anpassade för att måla utr. samt vapen och skall inte ha detta problem.

 

Båda färgerna slits av hyfsat snabbt, men det är ju enkelt att förbättra, bara att måla på ytterligare ett lager färg. (det blir ju annat om du har något flashigt mönster)

 

Färgborttagningsmedlet fungerar bra, men är tidskrävande och pilligt samt omständligt på vapen, på nylon har jag aldrig testat. Ryktet säger att det är enklast att spruta av det med högtryckstvätt.

Link to comment
Share on other sites

Känns ju nästan som om det blir dyrare och framför allt krångligare att måla än att köpa nya. 295:- är inte så mycket pengar, men jag kanske missuppfattat dig...

Det blir de facto dyrare att köps nya gröna då jag köpte mina nuvarande för 160sek. ;-)

 

@2sharp SISU

Satt och tänkte på Bowflage men jag var lite skeptisk när jag hörde att den lossnade lätt (iof kanske bara gäller när man målar vapen och dyl), samt att d-gear verkar ha dom på utgång.

 

Annars ska jag kolla in färgen dom har på Terräng, men i värsta fall så får det bli Biltema färgen ist.

 

:baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...