Jump to content

Kampsportare


Filuren

Recommended Posts

Har vi många kampsportare här på forumet? Vad tränar ni och hur många pass i veckan blir det?

 

Själv kör jag Thaiboxning 3 ggr i veckan. Komditionen förbättras nå jävulskt måste jag säga! Riktigt kul är det också. Blir MMA efter sommaren då en nybörjargrupp startas då, ska bli riktigt roligt :banana

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 399
  • Created
  • Last Reply

Tränar Kickboxning 2 dagar i veckan @90 minuter, har bara tränat i nån månad men de är riktigt skoj, mycket allround träning! Hade egentligen hellre tränat Muay Thai, men utbudet i närheten är minst sagt begränsat =P

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag tränat karate i snart två år. Just nu har jag gult bälte (i karate kommer vitt först, sen rött, orange, gult, blått, brunt och sist svart).

Karate är en kamsport med mestadels slag, sparkar och blockeringar, med andra ord försöker man hålla sig på benen så långt som möjligt.

 

Kondition, snabbhet och muskelstyrka (i hela kroppen, men främst i benen) är saker som definitivt tränas up av karate (gäller säkert de flesta kamsporter), en till sak är att man får tjockar hur under fötterna (och en del skavsår :banghead:) pga att man hoppar omkring barfota så pass mycket. Nuförtiden får jag nästan aldrig skavsår! :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Karate - wadoryu - sen snart 20 år tillbaks (huga vad tiden flyger...) 4 dar i veckan. Det blir mest instruerande och inte alltför mycket egen träning tyvärr men jag hoppas det blir ändring på det framöver.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare tränat jiujitsun under några år, även om det nu är en del år sedan. Nu saknar jag smidigheten och skulle vilja börja med något igen. Efter att ha kikat lite vad det finns för utbud så har jag hittat Krav Maga på en militärklubb i närheten.

Min fråga är helt enkelt. Bygger KM på smidighet eller bara på styrka? Fungerar det för att träna smidighet och koordination?

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare tränat jiujitsun under några år, även om det nu är en del år sedan. Nu saknar jag smidigheten och skulle vilja börja med något igen. Efter att ha kikat lite vad det finns för utbud så har jag hittat Krav Maga på en militärklubb i närheten.

Min fråga är helt enkelt. Bygger KM på smidighet eller bara på styrka? Fungerar det för att träna smidighet och koordination?

vill man bara träna smidighet och koordination rekomenderar jag någon form av aerobics, vill man lära sig slåss rekomenderar jag Krav Maga eller wing Tsun.

Båda senare är bra träning men de jag tränat med har fokuserat på fighten, att vara smidig har inte varit ett självändamål....

Det gör iofs inte lika ont att åka i backen om man är smidig men det verkar vara att lösa fel problem :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare tränat jiujitsun under några år, även om det nu är en del år sedan. Nu saknar jag smidigheten och skulle vilja börja med något igen. Efter att ha kikat lite vad det finns för utbud så har jag hittat Krav Maga på en militärklubb i närheten.

Min fråga är helt enkelt. Bygger KM på smidighet eller bara på styrka? Fungerar det för att träna smidighet och koordination?

vill man bara träna smidighet och koordination rekomenderar jag någon form av aerobics, vill man lära sig slåss rekomenderar jag Krav Maga eller wing Tsun.

Båda senare är bra träning men de jag tränat med har fokuserat på fighten, att vara smidig har inte varit ett självändamål....

Det gör iofs inte lika ont att åka i backen om man är smidig men det verkar vara att lösa fel problem :mellow:

Iofs är väl tillgången till fighten inte fel om man bor i en stad där man kan bli rånad, nedslagen, skjuten, när som hest, var som helst.

(ett klassiskt rån :rockon: )

Link to comment
Share on other sites

Tränar MMA. Träningens inriktning beror mkt på vad folk ska tävla i, men grunden är mestadels markkamp. Numera har jag dragit ner på detta till 3-4 90 min pass i veckan. Försöker få in ett par löppass också.

Link to comment
Share on other sites

Jag började med Karate som 8-åring, har sedan hållit på med olika kampsporter till och från. Tyvärr så har det varit svårt att hålla på med all typ av idrott som har bestämda träningstider när man de senaste 5 åren har slösat bort sitt liv i ett säkerhetsföretag (konstant obekväm arbetstid).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

2 dan i taekwondo, instruerar barn- och nybörjargrupp två gånger i veckan samt tränar själv tre- fyra gånger i veckan. Fuskar även lite med hapkido (rött bälte) och ska börja köra närstridsträning på mitt hemvärnskompani så fort tillfälle ges. Har tränat kampsport sedan nio års ålder, är trettioett idag, och har provat på allt från aikido till wing chun och ninjutsu (bujinkan). Har dock faktiskt aldrig testat på MMA, men tänkte smita ner någon dag och testa på.

Link to comment
Share on other sites

att ha kikat lite vad det finns för utbud så har jag hittat Krav Maga på en militärklubb i närheten.

 

Vad är en militärklubb?

Link to comment
Share on other sites

Har tränat Kendo (japansk fäktning) tidigare. Även om det inte innehåller hopp och sparkar så räknas det ju som en kampsport med. Riktigt kul, dock lite av en materialsport då rustningen kan vara lite dyr.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...