Jump to content

Dykgruppbåt SÄLEN till Amfibiekåren


Vinceres

Recommended Posts

Ny svensk båt!

 

"We're counting on having two vehicles operative by the year 2012", says Patrik Engquist, project leader at the Swedish Defence Material Administration.

 

The main task for the DGB (Diver Group Boat) will be covert military reconnaissance operations in both national and international environments. But the boat can also be used for harbour inspections and checking the hulls of civilian ships, especially in the anti-terrorist/smuggling context.

 

The DGB can be operated on the surface where it works as a RIB (Rigid Inflatable Boat), underwater, and in an "in between" mode where the vessel is partially filled with water.

 

 

- Maximum speed (surface mode): 30+ knots

- Maximum speed (underwater mode): 3 knots

- Maximum diving depth: ~25 meters

- Passengers (crew included): 6 attack divers

- Length: 10 meters

- Displacement: 4 tons"

 

Tillverkarens hemsida

Link to comment
Share on other sites

@SERG. B

Som, jag förstått det, så har vi ett värnpliktsförband, A-dyk, som kan nyttja sagda fordon och dess förmåga. Men om vi har den kapaciteten/förmågan på värnpliktsnivå, är det då inte möjligt att vi kan tänkas ha en mera "profesionell" förmåga med nytta av samma mtrl?

 

Framför allt på insatsnivå?

 

Sen så kan man konstatera det att det trots allt är industrin som drar det tyngsta lasset, och dem ser antagligen en möjlighet till försäljning någonstans...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Detta ser ut som en rolig liten greg. Tror det kan vara fler förband :ph34r: än attackdykarna inom Amfibiebataljonen som kan ha intresse för denna farkost. Om den kan fästas på en Gotland så vore det ju änu bättre.

 

Dykgruppbåt ökar räckvidden för spaningsdykare

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Var uppe på forumet alldeles nyss: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...ge.aspx?id=2225

Fast den var kanske lite svårhittad den tråden med sökmotorn om man inte visste vad man sökte efter.

(ett tips är att söka på länken, då brukar man hitta trådar där de har länkat till just den grejen man vill visa, man måste dock sätta länken inom "" ibland).

/ignis

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så roligt! Jag har totalt missat utvecklandet av denna farkost. Redan 1993 talades det om behovet av slik tingest, och jag vill minnas att det gjordes några försök baserade på G-båts konceptet. Hur försöken utföll vet jag inte, men det har ju varit talande tyst om detta fram tills nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hittade den här CB 2010 MFMV:s hemsida. Hur sannolikt tror ni att det är att den verkligen blir anskaffad och är den isåfall rätt väg att gå ?

Edit: Lite OT, Varför ändras skinnet till navy varje gång jag går in på subforumet SJÖ ? Använder normalt Armyskin.

Edited by LIQUID_
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den där båten har jag sett på väldigt nära håll. mycket fin sak.

Men det kommer nog att ta flera år innan den kommer och tas i bruk

av bataljonen. Jag hade däremot äran att vara på en av de senaste

båtarna i amfibiebataljonens tjänst nämligen Strb 940HSSJV.

jusst det precis som det låter Sjukvård. Mycket trevlig båt.

har det mesta som en vanlig 90hs båt har förutom ringlavett, och

frontmonterad kulspruta. Men däremot så var det sjukt mycket sjuk-

vårds utr. (britsar som var väldigt sköna att sova på).

Har för mig att det skulle komma ett antal till nu det första kvartalet 07

med bla 2 dm till i takhöjd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I FMVs tidning Protect 2008-3 så presenteras DGB

 

"Fmv har på uppdrag av Försvarsmakten byggt The Seal, eller Dykgruppbåt (dgb), som marinen valt att kalla farkosten. En farkost utvecklad för att transportera upp till sex attackdykare in i ett operationsområde snabbt, smidigt och dolt och sedan ut igen.

 

"dgb kan gå för egen maskin upp till 200 nautiska mil. Det innebär att räckvidden för attackdykare tiofaldigas. Speciellt för dgb:n är också att den kan färdas i tre olika lägen. Dels på ytan i en hastighet över 30 knop, dels i ett mellanläge fortfarande framdriven av dieseldriven vattenjet, i en hastighet av 8 knop och slutligen under ytan i fem knops fart. Då framdrivet av tystgående elmotorer."

 

Tekniska fakta

Längd: 10,3 m

Höjd: 2,1 m

Vikt: 3 800 kg

Motor: MTU diesel 235 kW/320 hp

Bränslekapacitet: 300 l

Lastkapacitet: 1 000 kg

Hastighet: 30 knop ytläge

Mellanläge: 8 knop

U-läge: 5 knop

Verkningsradie: 200 nm

(yt- och mellanläge)

Undervattensläge: cirka 2 tim

 

 

dgb1xr5.th.jpg

dgb2ol8.th.jpg

dgb3dg1.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som har fått för mig detta att US Navy (el. motsv.) tog fram en liknande farkost som kallades "Kraken" islutet på -90talet? Har sökt p nätet utan att kunna hitta något om detta. Någon annan av Stofilerna här på forumet som kan rätta mig?

 

//Imint, som ibland dyker...

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som har fått för mig detta att US Navy (el. motsv.) tog fram en liknande farkost som kallades "Kraken" islutet på -90talet? Har sökt p nätet utan att kunna hitta något om detta. Någon annan av Stofilerna här på forumet som kan rätta mig?

 

//Imint, som ibland dyker...

 

Jag vet att jag sett någon litet klipp från en av skaparna till denna DGB som själv sa att dom var inte först i världen med denna typ av farkost men att det tidigare inte funnits någon som kan fungera lika smidigt som i denna alla 3 lägen.

Någon som kan rätta mig här? :)

Edited by Mortax
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

DCE, Defence Consulting Europe, har en egen sida för farkosten The Seal http://www.theseal.se/

 

 

En nyhet finns här från 2006 på Defense Industry Daily

http://www.defenseindustrydaily.com/its-a-...2896/#more-2896

 

Ni vet väl att man får prenumerera på FMVs tidning PROTEC helt kostnadsfritt och de flesta finns att ladda ner i sin helhet här:

http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=645

 

 

The Seal är alltså inte en traditionell SDV (som på lite olika ställen betyder SEAL/Swimmer/Special Delivery Vehicle) utan går då in under beteckningen SPWS (Surface Planning Wet Submersible)

http://www.specialoperations.com/Navy/SPWS/

 

Tillverkaren STIDD har denna site för sin SPWS http://stiddmil.com/

 

Artikeln och länkarna är gamla, via Internet Archive kan man få fram denna från 2003

http://web.archive.org/web/20041207063248/...e.cfm?DocID=123

 

Fast på STIDDs sida heter den nu MRCC - MultiRole Combatant Craft.

Begreppsförvirringen är total, men kan ju inte köra projekt med samma namn flera år, då får man ju inga nya anslag... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...