Jump to content

Nästan hundbiten igen?


Recommended Posts

Har haft tur som en tokig hittills och klarat mitt vackra bleka skinn undan missprydande bitmärken.

 

Men det står inte på förrns Bombad och Sänkt blir ofrivilligt tatuerad.

 

Nån som har tips på utrustning åt en som råkar ut för jyckar på dåligt humör lite nu som då?

 

Jag har en stor håv som jag suger in mindre grejor som katter och promenadlimpor för vidare "expediering" med när de motsätter sig detta. Funkar bra på det mesta.

 

Dock större jyckar är ett kapitel för sig själv. Jag har hört talas något som heter "fångststång" men hittar inget sådant när jag googlar.

 

Alltså: jag söker något som funkar att fixera en schäfer, bordercollie e dyl jycke med i en lägenhet utan att det blir alltför mycket skadegörelse på inredningen och sedan kunna leda ut ekipaget på gården för inhysning i transportbur.

 

Jag har långt gångna ideer om en "sax" med två fjäderbelastade krumma skänklar på en kraftig stång och en anordning med bowdenkabel och cykelbromshandtag för att kunna knipa till lite extra om det skulle behövas.

 

Det är bara det att sådana här redskap måste finnas att köpa färdiga. Var?

Link to comment
Share on other sites

Nån som har tips på utrustning åt en som råkar ut för jyckar på dåligt humör lite nu som då?

 

Hagelbössa.

 

Inte att använda på hunden (om inte nöden kräver det om det är nån enorm best som äter människor till frukost) utan skall användas på ägare som inte kan hålla sina hundar i styr :D

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju någon sorts stång med en vajer i ena änden som används för att ta hand om hundar och sånt. Har dock ingen aning om var man får tag i en sån.

 

En sådan stång är inget avancerat hantverk, borde vara möjligt för gemeneman med minst en trea i träslöjd att bygga.

 

De varianter jag har sett är bara en lång stång med ett rep som går i en snara längst ut i änden.

Repet fortsätter genom en metallögla och går parallellt med stången.

När man drar i repet dras snaran åt.

Thats it!

Link to comment
Share on other sites

Alltså: jag söker något som funkar att fixera en schäfer, bordercollie e dyl jycke med i en lägenhet utan att det blir alltför mycket skadegörelse på inredningen och sedan kunna leda ut ekipaget på gården för inhysning i transportbur.

 

Det är bara det att sådana här redskap måste finnas att köpa färdiga. Var?

 

Vaddå, har du främmande jyckar på besök i lägenheten? Är det vanligt i dina trakter, eller?

Snaror finns att köpa hos vissa specialleverantörer. Kontakta närmaste Djursjukhus och kolla vart de köpt sina.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju någon sorts stång med en vajer i ena änden som används för att ta hand om hundar och sånt. Har dock ingen aning om var man får tag i en sån.

 

En sådan stång är inget avancerat hantverk, borde vara möjligt för gemeneman med minst en trea i träslöjd att bygga.

 

De varianter jag har sett är bara en lång stång med ett rep som går i en snara längst ut i änden.

Repet fortsätter genom en metallögla och går parallellt med stången.

När man drar i repet dras snaran åt.

Thats it!

 

OK! Tack. Bara en sak: Jag möter oftast jycken rakt framifrån i sådana här situationer. Föreställer mig att de flesta har den redan infångad och kan ta den från sidan. Så jag skulle helst vilja ha något där öglan hänger med öppningen mot kroppen. I det redskap du beskriver hamnar öglan 90 grader från detta läge. Men det måste finnas att köpa. Skall kolla med djursjukhusen.

Link to comment
Share on other sites

Eeh?!?

 

Jag fattar inte, hur kommer det sig att en eventuell elak vovve skulle göra åverkan på inredningen i en lägenhet? Din lägenhet? Hur kom hunden in i så fall?

Är detta jobbrelaterat? Eller är det hemma hos dig?

 

 

 

Edit: jag vill nu gärna att Bombad och Sänkt svarar, inte någon annan.

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Typfallet är att husse eller matte ligger för döden och jag blir å yrkets vägnar kontaktad av sjukhuspersonalen pga att det finns husdjur kvar i lägenheten.

 

För det mesta totalt harmlösa saker att ta rätt på. Men inte alltid.

 

Jag har fått den information jag ville ha. Tack.

 

Den där fångststången var inte exakt rätt redskap. Men nu vet jag vad jag skall söka.

 

Har lite egna ideer. Kanske tar jag fram rondell och svets och börjar med lite experiment.

Link to comment
Share on other sites

Typfallet är att husse eller matte ligger för döden och jag blir å yrkets vägnar kontaktad av sjukhuspersonalen pga att det finns husdjur kvar i lägenheten.

 

För det mesta totalt harmlösa saker att ta rätt på. Men inte alltid.

 

Jag har fått den information jag ville ha. Tack.

 

Den där fångststången var inte exakt rätt redskap. Men nu vet jag vad jag skall söka.

 

Har lite egna ideer. Kanske tar jag fram rondell och svets och börjar med lite experiment.

 

Ok! Du jobbar som väktare, vaktmästare, låssmed whatever?

Har du adekvat utbildning att ta hand om stressade djur på detta vis?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...